عناوین
سئو و بهینه سازی سایت کار آسانی نیست و نیازمند طی کردن دوره های مختلف است و به نوعی میتوان آن را یک پروژه دراز مدت به شمار آورد. برای انجام سئو و بهینه سازی سایت متخصصین و شرکتهای زیادی فعالیت میکنند و هر یک براساس میزان مهارت و توانایی خود، قیمتهای مختلفی را ارائه میدهند. به همین دلیل نمی توان برای یک فرایند سئو قیمت مشخص را در نظر گرفت.
از سوی دیگر فاکتورهای متعددی برای سئو انجام میشود از جمله برنامه نویسی سایت، نوع لینکها، رفتار گوگل در ایندکس کردن صفحات سایت و زمان سپری شده برای آن، تعداد رقبا، کلمات کلیدی، وضعیت رقبای شما، نوع سایت، وضعیت فعلی سایت، عمر وب سایت و … تعیین کننده قیمت و هزینه بهینه سازی سایت میباشد.
در حالی که برخی بر این نظرند که نتایج گوگل و ظاهر شدن سایت در صفحه اول نتایج جستجو بیانگر موفقیت پروسه سئو است، باید گفت با روشهای فریبکارانه نیز میتوان برای مدت کوتاهی سایت را به رتبه های بالا ارتقا داد اما پس از مدت اندکی موتورهای جستجو به روشهای غیراخلاقی پی برده و رتبه سایت را بشدت تنزل میدهند. در برخی مواقع نیز وب سایت بلاک میشود. به همین منظور نمی توان هر سئوی ارزان قیمتی را به صرف کسب رتبه برتر، بهترین گزینه به شمار آورد.
فاکتورهای تعیین کننده هزینه سئو در ایران
تولید محتوا
تولید محتوا فاکتوری کاملا تخصصی است و نیازمند فن نوشتاری و نویسندگی است که انجام آن علاوه بر انرژی زیادی، نیازمند مدت زمان طولانی است. تمامی وب سایتهایی که در زمینه معرفی محصولات یک شرکت فعالیت دارند و میخواهند با سئو و بهینه سازی، تعداد مشتریان خود را افزایش دهند، میتوانند از طریق محتوا به این هدف دست پیدا کنند. محتواها باید متناسب با محصولات تهیه شوند و به صورت علمی و دقیق، خدمات شرکت، محصولات، مزایا، نکات، نحوه استفاده، نحوه تولید و … را شرح دهند. استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتواها میتواند در دیده شدن مطالب موثر واقع شود.
بنابر آنچه گفته شد، تمامی وب سایتها برای سئو و بهینه سازی، به محتواهای باکیفیت و علمی نیاز دارند. بنابراین تولید محتوا یکی از فاکتورهای مهم در تعیین هزینه سئو میباشد.
تعداد رقبا
با افزایش تعداد سایتها، رقابت میان آنها نیز بیشتر شده بطوری که سئوی سایت را با سختی بیشتری همراه میکند. به هر میزان که تعداد رقبای یک سایت بیشتر باشد، به همان اندازه کار سخت تر و در نتیجه هزینه سئو نیز افزایش مییابد.
انتخاب کلمات کلیدی مناسب
کلمات کلیدی نقش زیادی را در ارتقا رتبه سایت ایفا میکنند. انتخاب کلمات کلیدی نامناسب نه تنها تاثیری بر رتبه سایت نخواهد داشت، بلکه تعداد بازدیدکنندهها را نیز کاهش میدهد. برخی کلمات و عبارتها بسیار ابتدایی هستند و از سوی تمامی وب سایتها استفاده میشوند. برای ایجاد تمایز میتوان کلمات کلیدی را افزایش داد که این کار نیازمند بررسی تمامی وب سایتهای در دسترس میباشد. در هر صورت انتخاب کلمات کلیدی مفید و کاربردی، نیازمند صرف زمان بوده و دقت زیادی را می طلبد. به همین دلیل هزینه سئو را افزایش میدهد.
رتبه اولیه سایت
زمانی که یک سایت در دست بهینه سازی قرار میگیرد، بررسی رتبه اولیه اهمیت زیادی دارد. به هر میزان که رتبه سایت کمتر باشد، نیاز به تلاش بیشتری دارد تا بتواند در صفحات نتایج جستجو نمایش داده شود. به همین دلیل رتبه اولیه سایت یک فاکتور مهم در تعیین هزینه سئوی سایت میباشد.
روش شرکتها، فاکتوری برای تعیین تعرفه سئو
با توجه به اینکه هر یک از شرکتها، فاکتورهای متفاوتی را جهت بهینه سازی سایت در نظر میگیرند، هزینه سئو نیز متغیر است. بطور کلی برای انجام سئوی کامل انجام موارد زیر الزامی است:
بررسی چگالی کلمات کلیدی، آنالیز عنوان صفحات، آنالیز رقبا با توجه به کلمات کلیدی اعلام شده، آنالیز محتوای سایت، آنالیز سرعت سایت و سرور، بهینه سازی لینکهای خارج از سایت، آنالیز نام دامنه، آنالیز کلمات کلیدی، تهیه نقشه سایت xml، بهینه سازی افزایش بازدید با توجه به نیاز سایت، ایجاد بک لینک در سایتها، تصحیح و بهینه سازی ساختار کلی سایت (در صورت امکان و نیاز)، ارائه گزارش میزان پیشرفت صفحات سایت، ایجاد و بهینه سازی فایل Robots.txt، ثبت سایت در موتورهای جستجو، بهینه سازی تصاویر مهم سایت، بهینه سازی کدهای سوروس HTML، بهینه سازی لینکهای داخلی (هایپرلینک)، آموزش در زمینه ایجاد صفحات جدید در صورت لزوم، آموزش نگهداری و پشتیبانی از رتبه کسب شده در گوگل، سئو هدرهای سایت H1,H2 و ….
انجام همه این امکانات و قابلیت ها موجب بالا رفتن تعرفه سئو می شود.