عناوین
ارتباطات همواره یکی ازملزومات زندگی بشریت است و انسان همیشه به دنبال ابداع فن آوری هائی بوده است که بتواند با استفاده از آنها با سایر افراد ارتباط برقرار نماید . در گذشته ای نه چندان دور که انسان استفاده از اینترنت را تجربه نکرده بود ، ارتباطات محاوره ای صرفا از طریق تلفن و به کمک خطوط PSTN برگرفته از (Public Switched Telephone Network ) ، انجام می گردید .
ابداع کامپیوترهای شخصی ، فن آوری های جدید و نهایتا اینترنت نمونه هائی در این زمینه می باشند که باعث شده است انسان بتواند با استفاده از سرویس های جدیدی نظیر نامه الکترونیکی ، چت و موارد ی دیگر با سایر افراد ارتباط برقرار نماید .
در حال حاضر می توانیم نظاره گر یک انقلاب واقعی در عرصه ارتباطات باشیم . هر شخص با استفاده از کامپیوتر و اینترنت می تواند با سایر افراد مورد علاقه خود ارتباط برقرار نموده ، داده ای را مبادله و یا از طریق امکانات نرم افزاری موجود با یکدیگر گفتگو نمایند.
VOIP، امکان استفاده از اینترنت و شبکههای کامپیوتری را به منظور مکالمات تلفنی فراهم می نماید . در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی ، Voip از فن آوری دیجیتال استفاده می نماید و نیازمند به یک بستر شبکه ای است . هم اینک شرکت های متعددی سرویس فوق را بر روی اینترنت در اختیار علاقه مندان قرار می دهند .در واقع ، با استفاده از فن آوری Voip صدای انسان توسط بستههای اطلاعاتی IPو از طریق شبکه کامپیوتری مثل اینترنت ارسال می گردد. Voipمی تواند به منظور تامین خواسته فوق از سخت افزارها و ابزارهای ویژه استفاده کند و یا دریک محیط مبتنی بر کامپیوترهای شخصی پیاده سازی شود.
Voipچیست؟
Voip که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود ، امکان استفاده از اینترنت به منظور مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی ، Voip از فن آوری دیجیتال استفاده می نماید و نیازمند یک اتصال broadband نظیر DSL است . هم اینک شرکت های متعددی سرویس فوق را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند .
نحوه ایجاد یک اتصال Voip:
برای ایجاد یک ارتباط مبتنی بر Voip می بایست مراحل زیر را دنبال نمود ( تمامی مراحل می بایست به صورت بلادرنگ انجام گردد).
۱٫ تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال : تبدیل سیگنال صوتی آنالوگ به سیگنال دیجیتال ( مجموعه ای از صفر و یک ) توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال ( ADC )
۲٫ فشرده سازی سیگنال دیجیتال : پس از تبدیل سیگنال صوتی به دیجیتال ، بیت های موجود می بایست بر اساس یک فرمت مناسب فشرده تا آماده ارسال گردند . در این رابطه از پروتکل های متعددی استفاده می گردد . PCM و استاندارد ITU-T G.711 نمونه هائی در این زمینه می باشند .
۳٫ استفاده از یک پروتکل بلادرنگ : در این مرحله ، بستههای صوتی در بستههای اطلاعاتی و با استفاده از یک پروتکل بلادرنگ ( عموما” RTP بر روی UDP ) قرار می گیرند.
۴٫ استفاده از یک پروتکل سیگنالینگ : در این مرحله لازم است از یک پروتکل سیگنالینگ به منظور فراخوانی کاربر استفاده گردد . پروتکل ITU-T H323 نمونه ای دراین زمینه می باشد .
۵٫ تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ : در سمت گیرنده ، می بایست بستههای اطلاعاتی از یکدیگر مجزاء ، داده ها استخراج و به سیگنال های صوتی آنالوگ تبدیل و در نهایت برای کارت صدا و یا تلفن ارسال گردند.
روشهای ارتباط با voip
با سیستم های Voip به یکی از سه روش زیر میتوان ارتباط تلفنی برقرار کرد:
۱٫ (ATA(gateway
ساده¬ترین روش برقراری ارتباط Voip با استفاده از ATA(Analog Telephone Adaptor)ها که gateway هم نامیده می شوند، میباشد. این ابزارها این امکان را به شما می دهند که از تلفن های آنالوگ استاندارد فعلی تان استفاده کنید(اگر هنوز از تلفن های آنالوگ استفاده می کنید). به آسانی میتوانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت تان وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط Voip خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می¬گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می¬کند. همراه برخی ATAها یک نرم افزار هست که روی کامپیوتر load می شود و شما را قادر می¬سازد که آن را برای Voip با دقت پیکربندی کنید.
۲٫ IP Phones
این handsetها کاملاً شبیه handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ ۴۵ Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ ۱۱ هستند. این تلفن ها تمام نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات Voip را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل می شوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای Voip فراهم می کنند.
۳٫ کامپیوتر به کامپیوتر
این روش آسان¬ترین روش استفاده از تکنولوژی Voip است. شرکت¬های زیادی هستند که نرم افزارهای مقرون به صرفه ای ارایه می دهند که می توانید برای این نوع Voip از آنها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آنچه که نیاز دارید یک میکروفون،بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.
مزایای استفاده از voip
از آنجاییکه با استفاده از Voip شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، میتوانید ارتباط برقرار کنید، کاربران میتوانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگیشان ارائه میدهد دسترسی داشته باشند.
برخی افراد از یک softphone برای دسترسی به سرویس Voipشان استفاده میکنند. یک softphone یک نرمافزار ویژه است که سرویس Voip را به کامپیوتر یا laptop شما load میکند. این برنامهها این امکان را به شما میدهد که از طریق laptopتان از هرجای دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار کنید.
اغلب شرکتهای تلفنی سنتی هزینه سرویسهای اضافی را در صورت حساب شما میگنجانند. در حالیکه اگر از سرویسدهندههای Voip استفاده کنید، این سرویسها استاندارد به حساب میآید. سرویسهایی مثل:
۱٫ Caller ID
۲٫ Call Waiting
۳٫ Call Transfer
۴٫ Repeat Dialing
۵٫ Return Call
۶٫ Three-way Dialing
بعضی از سرویسدهندگان Voip مزایای بیشتری در مورد فیلتر کردن تماسهای تلفنی ارائه میدهند. این قابلیتهای اضافی به شما این امکان را میدهد که در مورد چگونگی انتقال تماسهای تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID تصمیمگیری نمائید. این قابلیتها به شما امکان انجام کارهای زیر را میدهد:
۱٫ انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding)
۲٫ ارسال مستقیم تماس به Voicemail
۳٫ ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده
۴٫ امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک
بسیاری از سرویسهای Voip امکان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را میدهد. در هنگام تهیه سرویس Voip از سیستم تلفن و سرویس دهنده Voip در مورد قابلیتهای آنها و هزینه خدمات سوال کنید.
برای مدیران شبکه، سیستم تلفن Voip به این معنی است که به جای دو شبکه تنها با یک شبکه روبرو هستند. جابجایی سیستم Voip نیز به آسانی صورت میگیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستمهای تلفن مورد استفاده در شبکه Voip دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. پروسه MAC(Move, Add, Change) به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست برای هر بار انجام MAC با سرویسدهندهتان تماس بگیرید. تمام اینها به معنای هزینه کمتر برای سازمان شما می-باشد.
یکی دیگر از منافعی که برای شرکتهای دارای Voip میتواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمان-ها میتوانند در سرتاسر دنیا پراکنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آنها نیست.
کاربردهای voip
فناوری Voip کاربردهای بسیاری در سیستم های مخابراتی امروزه دارد. از Voip برای انتقال خطوط تلفن، اتصال دفاتر به سیستم تلفنی یکدیگر، ایجاد مرکز نوین پشتیبانی مشترکین استفاده شده است. فناوری Voip در این موارد باعث کاهش هزینه، افزایش امکانات و بهبود قابلیت اطیمنان می شود. در ادامه برخی از کاربردهای Voip را بررسی می کنیم.
۱٫ کاربرد Voip در انتقال خطوط تلفن
۲٫ مراکز تماس نوین با Voip
۳٫ استفاده از Voip برای اتصال دفاتر ادارات
۶٫ سیستم Voip برای جایگزینی سانترال های سنتی
۷٫ کاربردهای Voip برای اپراتورهای تلفن های ثابت
۷٫ فناوری Voip برای اپراتورهای تلفن همراه
امکانات تلفنی فراوان Voip :
پروتکل SIP که در فناوری Voip استفاده میشود در عین سادگی بسیار انعطافپذیر است. این موضوع باعث شده است تولیدکنندگان محصولات ویپ بتوانند امکانات تلفنی فراوانی را پیاده سازی کنند. امکاناتی مانند انتقال تماس، پارک کردن تماسها، ارسال به صندوق پستی و غیره در همه سیستم های Voip وجود دارند. معمولا مراکز تلفنی Voip چند صد امکان تلفنی را در اختیار کاربران میگذارند.
امکان برقراری کنفرانس تلفنی
امکان استفاده از نرم افزار تلفنی
امکان اتصال به موبایل کاربران
امکان شماره گیری سریع
امکان ایجاد صندوق صوتی
امکان برقراری مکالمه تصویری
امکان اتصال دفاتر مختلف و یکی کردن سیستم تلفنی با voip
امکان جا به جایی آسان کاربران شبکه
ارزان تر بودن تماس های راه دور و حتی برقراری ارتباط رایگان از طریق Voip
امنیت بالاتر Voip
مزیت Voip در گسترش شبکه
سهولت مانیتورینگ سیستم Voip
مقایسه فناوریvoip و سرویسهای سنتی مخابراتی:
فناوری Voip در مقایسه با سیستمهای تلفنی سنتی مانند تلفنهای آنالوگ و دیجیتال مزایای بسیاری دارد.
• در فناوری Voip همان شبکه که برای انتقال دیتا استفاده میشود برای انتقال مکالمات نیز مورد استفاده قرار میگرد ، این باعث ارزانتر شدن هزینه سرویس ها میشود .
• سرور تلفنی در Voip کوچکتر، ساده تر و بسیار ارزانتر از سانترالهای تلفن آنالوگ هستند.
• پیاده سازی شبکههای دیتا (شامل روتر ها و سوئیچها) برای سرویس ویپ به مراتب آسانتر از شبکههای مخابراتی می باشد.
• پایداری شبکههای دیتا بیش از شبکههای مخابراتی مبتنی بر سوئیچهای مداری میباشد و احتمال خرابی آنها نیز پائینتر است.
• با توجه به انتقال صوت به صورت دیتا، فناوری ویپ سازگاری بیشتری با سیستم های کامپیوتری دارد
در ادامه دو نوع شبکهی مخابراتی سنتی و Voip را از زوایای دید گوناگون مورد مقایسه قرار میدهیم:
۱٫ استاندارد برقرار کننده ارتباط در شبکههای تلفنی VOIP پروتکلها و بستههای داده هستند (مانند شبکههای IP) در حالی که در شبکههای مخابراتی سنتی واسطهای ارتباطی استاندارد (سوییچ مدارهای درون شبکه) تعریف شدهاند.
۲٫ با در نظر گرفتن ماهیت فناوری VOIP و خصوصیات شبکه IP، متوجه خواهیم شد که این شبکهها از حالات داخلی بسیار کمتری نسبت به یک شبکه مخابراتی سنتی برخوردار هستند. همین امر سبب میشود که نگهداری این گونه شبکهها بسیار آسانتر و کم هزینهتر باشد.
۳٫ در شبکههای مخابراتی سرویسهای مخابراتی درون شبکه مخابراتی (تجهیزات داخلی) مستقر میشوند، یعنی برای داشتن یک سرویس خاص باید مرکز مخابراتی پشتیبانی کننده آن سرویس باشد. به عبارت دیگر تجهیزات کاربر در این نوع سرویسها تنها از خدمات بهره میبرند و چنانچه آمادهی دریافت خدمات خاصی باشند، تا زمانی که آن سرویس از طرف مرکز مخابرات ارایه نشود، امکان استفاده از آن وجود ندارد. بر عکس، در شبکههای مخابراتی بر پایهی پروتکل IP، سیستمهای نهایی در صورتی که یک سرویس جدید را پشتیبانی کنند، میتوانند با یکدیگر (بدون نیاز به تغییر در شبکهی مخابراتی) و با استفاده از آن سرویس ارتباط بر قرار کنند.
۴٫ هنگام استفاده از شبکههای مخابراتی کنونی، تمامی کنترلهای تماس و بر قراری ارتباط از طریق مرکز مخابرات (مستقر در شبکه ارتباطی) اعمال میشود، در صورتی که در شبکههای مخابراتی آینده که بر پایه پروتکلIP خواهند بود، تمامی این کنترلها توسط سیستمهای نهایی انجام خواهند گرفت. به عبارت دیگر وابستگی به مرکز مخابراتی حذف خواهد شد.
۵٫ سیستمهای مخابراتی جدید که بر پایه IP شکل گرفتهاند نیز همان درجه اطمینان را که سیستمهای مخابراتی کنونی از نظر سالم بودن شبکه تضمین میکنند، پشتیبانی میکنند. نتایج آماری حاصل از بررسی خرابیهای شبکه و مقایسه آنها این امر را تایید میکند.
۶٫ دیگر ویژگی سیستمهای مخابراتی جدید پویایی و تحول سریع آنهاست.
۷٫ در سیستمهای مخابراتیVOIP سرعت برقراری ارتباط به شدت وابسته به قدرت سیستمهای نهایی در برقراری ارتباط است در حالی که در سیستمهای مخابراتی کنونی این زمان بسیار طولانی است. اما بر روی هم رفته سرعت بر قراری ارتباط VOIP که به وسیله سوییچ بستههای داده کار میکنند به مراتب سریعتر از برقراری ارتباط در شبکههای سوییچ کننده مدار (شبکههای مخابراتی کنونی) است.
۸٫ در سیستمهای مخابراتی آینده (VOIP) ارایه کنندگان خدمات مخابراتی در عمل نقش واضح و تعریف شدهای ندارند؛ زیرا ارکان اصلی برقراری ارتباط دو طرف مکالمه کننده هستند. پیشبینی میشود که مراکز مخابراتی آینده از طریق ارایه راهکارهای متنوع به منظور بهبود برقراری ارتباط امرار معاش کنند. حال این خدمات ممکن است بین دو مرکز مخابراتی، به طور کامل متفاوت باشد.
تجهیزات مورد نیاز voip
یک سیستم voip از اجزاء زیر تشکیل شده است:
-تلفن Voip که معمولا با پورت شبکه (اترنت) به شبکه کامپیوتری وصل می شوند. این تلفن ها مکالمات را کد می کنند و به صورت بستههای دیتا ارسال و دریافت می کنند.
– سرور تلفنی Voip که مکالمات را ایجاد و کنترل می کند(نقش سانترال در سیستم های سنتی را دارد) تلفن های ویپ با نام کاربری و کلمه عبور خود در این سرور رجیستر می شوند تا بتوانند تماس ها را دریافت کنند.
-گیت وی تلفنی که برای اتصال به شبکه تلفن شهری (تلفن آنالوگ یا دیجیتال) استفاده می شود. این گیتوی از یک سمت به خطوط تلفن متصل می شود و از سمت دیگر با پورت شبکه (اترنت) به شبکه متصل می شود.
-آداپتور تلفن آنالوگ (ATA) که در صورتی که نیاز به اتصال تلفن های آنالوگ معمولی به شبکه Voip باشد، می توان از آن استفاده کرد.
علاوه بر این اجزاء، گاهی لازم است از نرم افزارهای محاسبه صورت حساب، نرم افزارهای مانیتورینگ، فایروال، و وی پی ان نیز استفاده کرد.
برای راه اندازی سیستم ارتباط تلفنی مبتنی بر Voip از تجهیزات و دستگاههای مختلفی استفاده می شود. برای هر روش از اجرای Voip از یک یا چند مورد از این ادوات استفاده می شود. در زیر برای آشنایی شما با این تجهیزات، دستگاه ها به همراه کارکرد آنها ذکر شده است.