خانه / دسته‌بندی نشده / هوش مصنوعی چه رابطه ای با تکنولوژی بیت کوین و بلاک چین دارد؟
بلاک چین
بلاک چین
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

هوش مصنوعی چه رابطه ای با تکنولوژی بیت کوین و بلاک چین دارد؟

محققان هوش مصنوعی، بلاک چین را به عنوان تکنولوژی به اشتراک‌گذاری داده‌های پزشکی پذیرفته‌اند و معتقدند این تکنولوژی به افراد اجازه‌ می‌دهد تا مدارک خود را با حفظ کنترل بر آن، در اختیار علم قرار دهند.

دکتر دکستر هدلی، پزشک و زیست‌شناس محاسباتی در دانشگاه کالیفرنیا، معتقدست که اگر الگوریتم‌های معاینه‌ به درستی بر میلیون‌ها ماموگرام اعمال شود، هوش مصنوعی (AI)  می‌تواند در تشخیص سرطان سینه بسیار موثرتر از پزشکان عمل کند. مشکل اینست که دسترسی به این میزان داده کار دشواری‌ست؛ در بسیاری از کشورها به علت قوانین حریم خصوصی، اطلاعات محرمانه پزشکی به‌طور گسترده از دسترس محققان و شرکت‌های مرتبط به تکنولوژی خارج است.

یافتن بهترین راه حل

بنابراین دکتر هدلی در پی یافتن یک راه‌حل اساسی‌ست. وی به همراه تیم خود در حال ساخت سیستمی هستند که به افراد امکان به‌اشتراک‌گذاری آسان و امن به همراه کنترل داده‌های پزشکی‌شان را می‌دهد. روش آن‌ها،‌ که براساس تکنولوژی بلاک چین بیت کوین است،  در ماه می ۲۰۱۸ مطالعه‌ای را آغاز کرده‌است که در آن به الگوریتم هوش مصنوعی تعلیم تشخیص سرطان با استفاده از ماموگرام‌ها داده می‌شود.

تیم آن‌ها به دانشمندان و استارتاپ‌های رو به رشدی پیوسته‌است که از تکنولوژی بلاک چین برای بهبودی به اشتراک‌گذاری اسناد بیمارستانی، اسکن‌های پزشکی و داده‌های ژنتیکی استفاده می‌کنند. برخی پروژه‌ها حتا به ازای استفاده از داده‌های فرد هزینه به آن‌ها پرداخت می‌کند. هدف نهایی بسیاری از این تیم‌ها آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر داده‌هایی‌ست که تمایل به استفاده از آن را در سیستم بلاک چین دارند.

امنیت داده

با افزایش چنین تلاش‌هایی نگرانی‌هایی در رابطه با غول‌های تکنولوژی بوجود می‌آید؛ چراکه کمپانی‌ها قادر به استخراج گسترده اطلاعات شخصی و کسب منفعت از آن خواهد بود. در سال ۲۰۱۶، گزارشات پر قیل و قال رسانه‌ای مبنی بر این بود که یکی از شعبات خدمات درمانی ملی انگلستان، بدون رضایت و اطلاع ۱٫۶ میلیون بیمار اسناد مرتبط را در اختیار شرکت Alphabet، یک کمپانی هوش مصنوعی مستقر در لندن و مالک گوگل، قرار داده‌است. این اطلاعات مشمول اسامی و اطلاعات محرماانه افراد همانند بیماری‌های مقاربی را نیز در برمی‌گرفت.

 مخزن اطلاعاتی

اندرو لیپمن، یک دانشمند کامپیوتر در دانشگاه MIT کمبریج اشاره می‌کند که: “در حال حاضر، گوگل و فیسبوک، مخزن اطلاعاتی از داده‌های شما را در دست دارند و شما هیچ کنترلی بر آن ندارید. اما در دنیای پزشکی، فیسبوکی در کار نیست. می‌توان از بلاک چین برای اشتراک‌گذاری امن و غیرمتمرکز اطلاعات پزشکی استفاده کرد و این تکنولوژی ما را قادر می‌سازد تا یک مدلی از کنترل داده-هویت را به‌طور کلی تجربه کنیم.”

بیشتر بخوانید : 

بلاک چین در زندگی امروزی چه کاربردی دارد؟

بلاک چین یک سیستم الکترونیکی‌ست که تراکنش‌های ثبت‌شده را در یک زنجیره‌ای از بلوک‌ها شبکه‌سازی میکند؛ و ایجاد هر گونه تغییری در آن به‌شدت دشوار و بعضا ناممکن است. برای دستیابی به یک بلوک، هکر باید مستقلا تمامی بلوک‌ها متصل به بلوک مذکور را نیز دستخوش تغییر کند که کار ترسناکی به نظر می‌رسد!

رابطه بلاک چین و مخزن داده ها

در مطالعه دکتر هدلی، بلاک چین به عنوان زنجیره‌ای از گزینه‌ها عمل خواهد کرد که مسیر جریان داده را بین شرکت‌کنندگان، متخصصان و محققان را تعیین می‌کند. خانم‌های شرکت‌کننده می‌توانند دسترسی به داده‌های خود را با استفاده از یک پورتال آنلاین بر بستر بلاک چین، پذیرفته و یا رد کنند.

هدف محققان اینست که الگوریتم‌های AI را بر میلیون‌ها ماموگرام از خانم‌های سالم تا افراد مبتلا به سرطان سینه آموزش دهند.. با این روش می‌توانند تومورها را با دقت بیش‌تر از پزشکان طبقه‌بندی کنند. طبق آمار، پزشکان در یک‌چهارم موارد متوجه ماموگرام‌های سرطانی نمی‌شوند. اما دقت الگوریتم با گسترش آموزش آن پیشرفت می‌کند؛ درست مانند تشخیص براساس تجربه‌ی بیشتر.

هدلی امیدوارست زنان اطلاعات ماموگرام‌های خود را برای پیشرفت معاینات سرطان سینه در اختیار تحقیقات قرار دهند؛ بیماران به اطلاعات خود دسترسی داشته و بر آن مسلط خواهند بود. زنانی که در تحقیقات مشارکت می‌کنند می‌توانند اسکن‌ها را به همراه یافته‌های کلینیکی در رابطه با سرطان سینه، براساس چگالی بافتی،‌سن و سایر فاکتورهای دخیل،‌ در وب‌سایت breastwecan.org مشاهده کنند.

منبع : nature

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =