خانه / دسته‌بندی نشده / بلاک چین در زندگی امروزی چه کاربردی دارد؟
بلاک چین
بلاک چین
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

بلاک چین در زندگی امروزی چه کاربردی دارد؟

فناوری بلاک چین باعث تحولاتی در دنیا شده و باعث شده است که در موارد زیادی بهبودی هایی حاصل شود. در این متن به کاربردهای بلاک چین در زندگی امروزی می پردازیم.
فناوری بلاک چین امروزه اسمی است که با گوش همه ی ما آشناست و حداقل یک بار آن را شنیده ایم. استفاده از این فناوری باعث شده تا در هر زمینه ای تغییراتی به وجود بیاید که این تغییرات بسیار مثبت بوده است. این تکنولوژی و فناوری در زندگی روزمره ی ما نیز مورد استفاده قرار می گیرد و شاید شما کاربردهای آن را در زندگی تان ندانید. در این متن به کاربردهای بلاک چین در زندگی روزمره می پردازیم.

قراردادها

شرکت ها یا سازمان هایی که در روز حجم زیادی از اطلاعات را مورد پردازش و بررسی قرار می دهند، به کمبود وقت و زمان بر می خورند. همین موضوع می تواند در رونق کسب و کار و پیشرفت کاری آن ها تأثیر گذار باشد.

قراردادهای هوشمند می توانند در رفع این مشکل بسیار مؤثر باشند. این قراردادها این امکان و قابلیت را دارند که به صورت خودکار و اتوماتیک تأیید شده و حتی امضا شوند. به این صورت دیگر نیازی به هزینه و زمان نخواهد بود.

از دیگر مزایای استفاده از این قراردادهای هوشمند، نیازمند نبودن به یک واسطه می باشد. اما این قراردادها در واقع به چه صورتی هستند؟! این قراردادهای هوشمند کدهای کامپیوتری می باشند که در پلت فرم های بلاک چین ذخیره می شوند؛ بنابراین این قراردادها یکی از کاربردهای بلاک چین محسوب می شوند.

رأی دادن

از دیگر کاربردهای بلاک چین، رأی دادن است؛ به طوری که اعتماد کامل به این سیستم توسط کاربران حاصل شود. رأی گیری در دولت ها همیشه دارای حواشی بوده است و معترضان دولت ها و حکومت را متهم به تقلب در شمارش آرا و عوض کردن نتایج می کنند. این موضوع می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. اما سیستم بلاک چین می تواند این مشکل را بر طرف کند.

بیشتر بخوانید : 

توسعه بلاک چین یکی از شغل های پردرآمد حوزه IT

هنوز به طور کامل از این سیستم در دنیا برای رأی گیری استفاده نمی شود اما دولت ها در دنیا برای انتخابات کوچک از رأی گیری توسط این سیستم استفاده می کنند. استفاده از این سیستم و این کاربرد بلاک چین تا درصد زیادی احتمال تقلب را در انتخابات کاهش می دهد و جدا از این بحث روند رأی گیری را تسهیل می کند.

ارز دیجیتال

احتمالاً با کلمه ی بیت کوین یا ارزهای دیجیتالی مواجه شده اید. دیگر ارز و پول تنها با اسکناس و سکه شناخته نمی شود و ارز های دیجیتال نیز دارای اعتبار و ارزش هستند. این ارزها حتی در بازار نیز مورد استفاده قرار می گیرند و دیگر تفاوتی با اسکناس ها و ارزهای معمولی ندارند.

از جمله مزایای ارزهای دیجیتال نسبت به ارزهای رایج، انتقال سریع و مطمئن آن ها در تمام دنیا می باشد. ارزهای معمولی را نیز می توان از طریق برنامه ها و سرویس های مالی در دنیا جا به جا کرد اما این سرویس های مالی کارمزدهای زیادی را دریافت می کنند. ارزهای دیجیتال در بلاک چین بدون داشتن محدودیت مبلغ یا مکان بدون هزینه می توانند در منتقل کردن مبالغ، شما را یاری دهند.

احراز هویت

شاید شما نیز از سرویس تأیید احراز هویت آنلاین استفاده کرده باشد و بدانید که استفاده از این سرویس بسیار هزینه بر می باشد. اما بلاک چین برای این نیز راهکاری برای مردم قرار داده است. شما با استفاده از سرویس بلاک چین بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانید از بستر اتریوم برای ذخیره کردن جزئیاتی که برای هویت تان وجود دارد استفاده کنید.

مقاله مرتبط : 

بلاک چین های عمومی با خصوصی چه تفاوتی دارند؟

این قابلیت این امکان را به شما می دهد تا در هنگام نیاز برای اطلاع از اعتبار هویت بتوانید از بلاک چین استفاده نمایید و هزینه ای نیز برای این کار تقبل نکنید. از جمله مواردی که اهمیت احراز هویت را مشخص می کند، تجارت و خرید و فروش در اینترنت می باشد. با استفاده از سیستم بلاک چین، امنیت این تجارت ها تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

کاربرد بلاک چین در دفتر اسناد رسمی

شاید برای شما جالب باشد که سیستم بلاک چین در دفتر اسناد رسمی نیز کاربرد دارد. سوابق مالکیت در سیستم ها وجود ندارد و به طور سنتی در کاغذها ثبت می شوند. به همین دلیل امکان سوءاستفاده از این اسناد و سوابق وجود دارد و ممکن است که خطاهایی نیز در آن ها ایجاد شود.

اما این اطلاعات را در بلاک چین نمی توان تغییر داد و به همین دلیل امکان سوءاستفاده نیز در این موارد کاهش پیدا می کند. حتی اگر فردی بخواهد این اطلاعات ثبت شده در بلاک چین را تغییر دهد نیز این تغییرات کاملاً مشخص می شوند.

در این روش برای ثبت ملک نیازی نیست که مبلغ زیادی پرداخته شود و از امنیت بیشتری نیز برخوردار می باشد. امروزه در برخی از کشورها برای ثبت املاک از سیستم بلاک چین استفاده می شود تا امکان سوءاستفاده برطرف شده و هزینه های ناشی از این کار نیز کم تر شود. آخرین کشوری که تا به امروز از سیستم بلاک چین استفاده می کند، سوئد می باشد که به صورت آزمایشی برای ثبت ملک آن را به کار می برد.

منبع : تاپ لرن

عالی بود(1)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *