خانه / تکنولوژی / داغ‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۸
داغ‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۸
داغ‌ترین-کاربردهای-اینترنت-اشیا-در-سال-۲۰۱۸
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

داغ‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۸

فناوری اینترنت اشیا (IoT) طی سال‎های آینده پیشرفت قابل ملاحظه‎ای خواهد داشت و شاهد گسترش هرچه بیشتر آن در بخش‎های صنعتی، انرژی، حمل و نقل و به‌ویژه استفاده در شاخه‎های جدیدی مثل بهداشت و سلامت خواهیم بود.

روهیت مهرا معاون بخش تحقیقات زیرساخت شبکه IDC می‎گوید که بخش‎های پیشرو در صنعت اینترنت اشیا برنامه‎ها و شیوه‎های جدیدی را به کار می‎گیرند که باعث می‎شود استفاده از آن برای کاربران نهایی جذاب باشد.
وی می‎افزاید: «موارد جدید استفاده و استقرار اینترنت اشیا در سراسر پروژه‎های توزیع شده سازمانی، خرده‌فروشی و تدارکات، بهداشت و درمان و شهرهای هوشمند باعث افزایش حرکت و رونق این حوزه‎ها خواهد شد.» طبق گفته کیلتون هاپکینز، مدیر برنامه‎های اینترنت اشیا در پردیس دانشگاه شمال شرقی دره سیلیکون، موضوع مشترک پیاده‌سازی اینترنت اشیای جدید در سال ۲۰۱۸ شامل هماهنگی زیرساخت‎های با ارزش بالا است که مناطق جغرافیایی نسبتاً بزرگی را دربر می‎گیرد. او می‎گوید: «بسیاری از بازارهای عمودی هنوز هم عملیات کسب و کار خود را بر اساس بازنگری‎های دستی وضعیت تجهیزات، میزان موجودی و دیگر معیارهای کلیدی انجام می‎دهند. فرصت‎های زیادی برای پروژه‎های با سطح بازگشت سرمایه بالا فراهم خواهد شد تا بتوانند از مزایای اینترنت اشیا بهره‎مند شوند. برخی از بازارهای عمودی که از بازنگری‎های دستی در سطح گسترده استفاده می‎کنند، شامل صنایع نفت و گاز، توزیع انرژی، زنجیره تأمین و مخابرات هستند.»
علاوه بر این طبق گفته مهرا، برخی شرکت‎هایی که در زمینه فعالیت تجاری خود لزوماً با اینترنت اشیا سر و کار ندارند نیز به‌لطف رشد روزافزون این صنعت در ساختمان‎های هوشمند با آن مواجه خواهند شد. (شکل ۱)

وی می‎گوید: «افزایش تقاضا برای استقرار تجهیزات سخت‌افزاری اینترنت اشیا مربوط به سیستم‎های خودکارسازی مسکونی/ اداری باعث خواهد شد اینترنت اشیای داخلی به ابتکاراتی در بخش اینترنت اشیا خارجی مانند انرژی، آب و برق و حمل و نقل نیز رونق بخشد.»

مدیریت بهبود می‎یابد

همکار هاپکینز و رئیس دانشکده دانشگاه شمال شرقی دره سیلیکون، پی‎کی آگاروال می‎گوید از آنجا که فناوری پیرامون اینترنت اشیا به‌سرعت در حال پیشرفت است، کاربردهای مدیریتی آن نیز در سطح کلان جذابیت بیشتری پیدا می‎کند. او می‎گوید: «چند سال است که مدیریت تجهیزات و مدیریت ارتباطات به‌شکل سنتی انجام می‎شده است، اما حالا که اجزای سیستم‎های اینترنت اشیا در کنار یکدیگر قرار گرفته‎اند تا کل راهکارهای در مقیاس سازمانی را اداره کنند، مدیریت چنین راهکارهایی از طریق فناوری بیش از گذشته برای سازمان‎ها میسر شده است.»
بر اساس مجموعه‎ای از پیش‌بینی‎های فورستر، بخشی از آنچه این رشد را شکل می‎دهد، تغییراتی است که در سال ۲۰۱۸ روی خدمات اینترنت اشیا رخ می‎دهد. طیف گسترده‎ای از پیشنهادات مختلف وجود دارد که امکانات مختلفی را از طراحی تا یکپارچه‌سازی و به‌کارگیری سیستم‎های اینترنت اشیا را برای کاربران مختلف فراهم می‎کند. مسلماً این کاربران نیازهای متفاوتی دارند که توسط ارائه‌کنندگان چنین سکو‎هایی از جمله AWS IoT, Azure IoT و GE Predix برآورده می‎شود. محققان می‎گویند: «طراحانی که از اینترنت اشیا در طراحی خود استفاده می‎کنند، باید آن را به‌گونه‎ای در محصولات خود به کار بگیرند تا بتوان مدیریت، تحت نظر داشتن و کنترل آن‌ها را از راه دور انجام داد.»
چنین سکوهایی به طور فزاینده‎ با مشارکت شرکت‎های فناوری مثل GE و زیمنس و تأمین‌کنندگان خدمات کلاود مثل آمازون و گوگل گسترش پیدا خواهد کرد و به هرکدام اجازه می‎دهد روی بخشی که تخصص بیشتری در آن دارند متمرکز شوند.

امنیت همچنان مسئله‌ساز خواهد بود

مسلماً مشکلات و چالش‎های زیادی بر سر راه فناوری اینترنت اشیا وجود دارد و مهم‌تر از همه موضوع امنیت است که کاربران اینترنت اشیا بیش از گذشته با آن درگیر هستند. با این حال، امن نگه داشتن پروژه‎های اینترنت اشیا در سطح تجهیزات کار چندان مقرون به صرفه‎ای نیست و اکثر کارشناسان معتقدند که رویکردهای جدید برای رفع این مشکل حیاتی خواهد بود.
از طرفی، مشکلات امنیتی شناخته شده اینترنت اشیا باعث نمی‎شود تا شرکت‎ها از نصب و استفاده آن‌ها که در واقع به امنیت غیردیجیتال کمک هم می‎کند خودداری کنند. در نظرسنجی که اخیراً در Spiceworks منتشر شد، نشان می‎دهد امنیت فیزیکی در صدر اولویت‎های متخصصان فناوری اطلاعات که در زمینه اینترنت اشیا کار می‎کنند قرار دارد. همچنین بر اساس تحقیقات فورستر، بازاریابی فناوری نیز یکی از نیروی‎های محرکه بزرگ در رشد صنعت اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. مدل بازاریابی بنگاه به مصرف‌کننده (B2C) به طور سنتی از صنعت اینترنت اشیا بهره نبرده است، اما می‎توان این شرایط را تغییر داد. محققان می‎گویند: «عادت به استفاده از تجهیزات خودکارسازی و رشد روزافزون استفاده از دستیارهای هوشمند مثل الکسای آمازون و دستیار گوگل در دستگاه‎های ما، بازارهای جدیدی از جمله تجهیزات پوشیدنی، برای ارتباط با مشتری به‌نسبت فناوری‎های اخیر فراهم خواهد کرد.»

عالی بود(3)غیر مفید(0)