خانه / برنامه نویسی / نکاتی برای تبدیل شدن به یک برنامه ‌نویس موفق
برنامه ‌نویس
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

نکاتی برای تبدیل شدن به یک برنامه ‌نویس موفق

اگر شما یک برنامه‌ نویس خیلی خوب باشید، همیشه مشتریان خود را خواهید داشت. با این‌حال، یافتن یک شغل در یک شرکت جهانی و نوآور نیاز به چیزی بیشتر از یک مدرک مهندسی کامپیوتر دارد. برنامه‌ نویس‌های موفق هیچوقت دست از یادگیری نمی‌کشند. آنها همیشه از حل مشکلات استقبال می‌کنند و همیشه به دلیل تفکر خلاقشان مورد استقبال همه هستند. یک برنامه‌ نویس حرفه‌ای را چگونه می‌توان از سایرین تشخیص داد؟ نکات زیر را بخوانید تا بفهمید چه چیزهایی می‌تواند شما را از بقیه جلو بیندازد.

۱. فقط یک تخصص نداشته باشید

برنامه‌ نویسها امروزه به دنبال تحت تأثیر قراردادن کارفرماها فقط با یک مهارت هستند، مثل تخصص در C++ یا جاوا. فناوری امروزه جهان می‌خواهد شما منعطف باشید. این یعنی یک برنامه‌ نویس باید به زبان‌های مختلف مسلط باشد. بله، مردم سلایق و تخصص‌های مختلفی دارند اما ضروری‌ست این خصیصه‌ها تبدیل به نقاط قوت شوند، نه محدودیت. کارفرماها به دنبال برنامه‌ نویس‌هایی هستند که بتوانند مهارت‌های جدید را به سادگی یاد بگیرند و به شکلی حرفه‌ای از آنها استفاده کنند. یک برنامه‌ نویس می‌تواند دلبستگی‌اش به Github را نشان دهد و این بسیاری از کارفرماها را جذب خواهد کرد.

مقاله مرتبط : ۱۳ زبان برنامه نویسی آینده دار

۲. نکات مربوط به اصول اولیه را یادداشت کنید

یاد گرفتن چگونگی برنامه‌نویسی و یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی دو چیز متفاوت هستند. یک برنامه‌ نویس خوب قابلیت دارد مشکلات را تشخیص داده و راه‌حل‌های هوشمندانه را تصور کند. یک الگوریتم در اصل یک مشکل منطقی است  و یک برنامه‌ نویس باید قادر باشد آن‌را بدون توجه به میزان پیچیدگی‌اش به یک آدم عادی توضیح دهد. برنامه‌ نویس همچنین باید بتواند نمودار مشکل را بر روی تخته رسم کند. برنامه‌ نویس‌های حرفه‌ای قادرند زبان‌ها، چارچوب‌ها و انواع ابزارهای برنامه ‌نویسی را بفهمند، اما هر مشکلی باید به شکل مفهومی نشان داده شود. برنامه‌ نویس‌هایی که به مهارت‌های اولیه‌ی برنامه‌نویسی مسلط هستند، می‌توانند مشترکات را به سادگی شناسایی کنند. به عنوان مثال، وقتی یک برنامه‌ نویس بفهمد PHP و Javascript زبان‌هایی شیءگرا هستند که از تابع‌های First-Class استفاده می‌کنند، می‌تواند به راحتی هر زبانی را یاد بگیرد.

۳. برنامه‌ نویس های موفق بر روی یادگیری زبان اصلی تمرکز می‌کنند و نه چارچوب

چارچوب‌ها بدون‌توجه به میزان معروفیتشان موقتی هستند، مثل Ruby on Rails. بسیاری از برنامه‌ نویسها ممکن است چارچوب White Rails را ترجیح دهند. این چارچوب هنگام کار بر روی اپلیکیشن‌های وب در مقیاس بزرگ می‌تواند ساده‌تر از Volt یا Sinatra باشد و می‌تواند هم زمانِ بیشتری ذخیره کند و هم عملکرد مناسب‌تری را ارائه کند. اگر یک برنامه‌ نویس وقت بگذارد تا Ruby یا هر زبان اصلی دیگر را بیاموزد، تغییر چارچوب‌ها برای او کار راحتی خواهد بود.

۴. سطوح مختلف را اجرا کنید

هنوز در مورد اینکه یک نفر می‌تواند یک Full-stack Developer شود یا نه، بحث است. افزایش همه‌گیریِ Elastic Beanstalk از Amazon و Heroku، دو بستر در قالب سرویس (PaaS)، تفاوت روشنی بین بخش‌های سمت سرور و مشتری به وجود آورده است. متخصصان توسعه‌ی نرم‌افزار، دیگر وظایفی مانند ایجاد ظرفیت برای راه‌اندازی یک سرور جدید را انجام نمی‌دهند، چون این کار را می‌توان از طریق سرویس‌های ابری به‌صورت خودکار انجام داد. برنامه‌ نویسی که با چند سرویس ابری آشناست، فرصت‌های بهتری دارد. برنامه‌ نویس‌ها نباید از بستر در قالب سرویس، به‌عنوان یک بهانه برای یاد نگرفتن اصول OS kernel استفاده کنند. نباید به این گفته تکیه کرد که برنامه‌ی خودکار هیچوقت خراب نمی‌شود. باید فردی با مهارت‌های مناسب باشد تا مشکلات را حل کند.

۵. روندهای تکنولوژی را بشناسید

اگر یک برنامه‌ نویس یک حوزه‌ی تخصص خاص را انتخاب کند، معنیش شرط بستن روی مسیر رشد تکنولوژی‌ست. فردی که یک دهه پیش به دنبال تبدیل شدن به یک برنامه‌ نویس mainframe بود را کوته‌بین می‌پنداشتند. به‌عنوان یک برنامه‌ نویس، مسیر تکنولوژی را به دقت تحلیل و بررسی کنید. برنامه‌ها و زبان‌هایی وجود دارند که در جهان کنونی بسیار موردنیاز هستند. یکی از آنها Swift است، اما همانطور که هرروز اپلیکیشن‌های جدیدی به بازار می‌آیند ممکن است Swift به سمت سایر حوزه‌ها مانند توسعه‌ی بازی‌های موبایل سوق پیدا کند. سایر سیستم‌ها به سمت HTML5 و انواع زبان‌های دیگرِ بین پلتفرم‌ها تغییر مسیر خواهند داد.

۶. هرروز تمرین کنید

چیزهایی که تا الان یاد گرفته‌اید اهمیت زیادی ندارند – آنچه مهم است تمرین کردن است. شما باید وقت خود را صرف درک مهارت جدیدتان کنید. برای تبدیل شدن به یک برنامه‌ نویس حرفه‌ای، یک روز کافی نیست. یادگیری یک روند دائمی‌ست و شما نمی‌توانید پس از ۲۰ ساعت تمرین تبدیل به یک برنامه‌ نویس نرم‌افزار مشهور شوید. برخی می‌گویند برای تبدیل شدن به یک برنامه‌ نویس حرفه‌ای ۱۰،۰۰۰ ساعت وقت نیاز است. برای اینکه بتوانید به شغل برنامه‌ نویسی بپردازید، نه تنها نیاز به ۱۰،۰۰۰ ساعت تمرین دارید بلکه نیاز دارید وقت خود را فدا کنید. مثلاً برای فراگیری توسعه‌ی کامل وب ۸۰۰ ساعت نیاز است. این یک کار یک‌روزه نیست.

۷. از ابزارهای مورد استفاده‌ی برنامه‌ نویس‌های حرفه‌ای استفاده کنید

اینترنت پر از منابع رایگان مثل CodeAcademy است. با این وجود، این دنیای برنامه‌نویسی واقعی نیست چون شما کدتان را مستقیماً در وب وارد می‌کنید و براساس امتیازی که از تست یا فعالیت‌های تعاملی دیگر دریافت می‌کنید، سنجیده می‌شوید. در دنیای واقعی شرایط اینطور نیست. استفاده از ابزارهای واقعی، مثل هر برنامه‌ نویس دیگری، بسیار مهم است. این کار یادگیری هر مهارت جدید در برنامه‌نویسی و در نتیجه پیشرفت را راحت‌تر می‌کند. اگر تازه‌کار باشید نمی‌توانید به راحتی از ابزارهایی که مورد استفاده‌ی برنامه‌ نویس‌های واقعی‌ست استفاده کنید، اما باید پشتکار داشته باشید. برنامه‌های آنلاین مانند Learn Verified به شما در فراگیری ابزارهای توسعه‌ی نرم‌افزار کمک خواهند کرد. این سایت از رویه‌ها و ابزارهای اصلی مورداستفاده‌ی برنامه‌ نویس‌های نرم‌افزار، مانند توسعه‌ی مبتنی بر تست، Git و Github، پروژه‌های گروهی و کار بر روی ترمینالتان استفاده می‌کند. اگر از این آموزش‌ها پیروی کنید می‌توانید یک برنامه‌ نویس حرفه‌ای شوید.

۸. کدهای برنامه‌ نویسهای دیگر را بخوانید

اگر آرزو دارید یک برنامه‌ نویس حرفه‌ای شوید، راه‌های یاد گرفتن کدهای دیگران را پیدا کنید. مخازن Github را بگردید و کدها را بخوانید. ممکن است به چیزهای اشتباهی برسید اما هیچوقت به source code (کد منبع) اشتباه نخواهید رسید. اگر یاد بگیرید چگونه source code را بخوانید، خواهید فهمید آن‌را چگونه می‌نویسند و عملکردش چگونه است. یادگیری کدهای سایرین برای وقت اشکال‌زدایی نیز مهم است چون شما باید کد حاوی خطا را بشناسید.

مقاله مرتبط : نشانه هایی که شما یک برنامه نویس نیستید

با اینکه بسیاری افراد از فراگیری این مهارت چشم‌پوشی می‌کنند، مشاهده‌ی نحوه‌ی فکر کردن برنامه‌ نویسهای حرفه‌ای و اینکه چگونه کد می‌نویسند برای شما کار مفیدی خواهد بود. کد را فقط روخوانی نکنید. به عمق آن بروید، بایدها و نبایدها را یاد بگیرید، اگر ممکن بود آن‌را دوباره بنویسید و عملکرد آن ‌را بشناسید. بر روی کد، مهندسی معکوس را اجرا کنید و آن موقع خواهید فهمید چگونه کد مخصوص به خودتان را بنویسید.

۹. به یک جمع تعلق داشته باشید

اگر شروع به یادگرفتن مهارت‌های یک برنامه‌ نویس نرم‌افزار کرده‌اید، پیدا کردن یک جمع، برای یادگیری همراه اعضایش مسئله‌ی مهمی‌ست. اگر آدم‌های همفکر در اطرافتان باشند به دلیل فضای حمایتی موجود می‌توانید هرجا گیر کردید به آنها مراجعه کنید. اگر یک کد را اشتباه بنویسید ممکن است انگیزه‌ی خود را از دست بدهید. یک جامعه‌ی آنلاین می‌تواند منبع الهام و انگیزه‌ی خوبی باشد.

تبدیل شدن به یک برنامه‌ نویس موفق کار ساده‌ای نیست، چون راهش پر از نا امیدی و یأس است. شما به دفعات احساس نا امیدی خواهید کرد، برخی اوقات نیز فکر می‌کنید کار خیلی سختی را شروع کرده‌اید. اما، این کار شدنی‌ست! شما حتی می‌توانید تنهایی به آن برسید. افراد بسیاری از طریق تلاش و ممارست تبدیل به یک برنامه‌ نویس نرم‌افزار موفق شده‌اند.

منبع : دولوپر سنتر

عالی بود(2)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هفده =