خانه / برنامه نویسی / ۱۳ زبان برنامه نویسی آینده دار
13 زبان برنامه نویسی آینده دار
۱۳ زبان برنامه نویسی آینده دار
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

۱۳ زبان برنامه نویسی آینده دار

عناوین

آشنایی با زبان های برنامه نویسی که در آینده بسیار مفید هستند می تواند مسیر یادگیری شما را راحت تر کند…

 

برنامه نویسی سریع تر و باهوش تر با باگ های کمتر، این ها وعده هایی است که سازندگان زبان های برنامه نویسی جدید برای جلب توجه برنامه نویسان و توسعه دهندگان می دهند. بله این ها دقیقا همان حرف هایی هستند که قبلا هم شنیده ایم اما عدم تازگی آن ها به این معنی نیست که آنها را نشنویم. آینده برنامه نویسی نیازمند روش های جدید و با ثباتی است بنابراین ایده ای که درباره زبان های برنامه نویسی گفته شد کار می کند. در حقیقت از آن جایی که پروژه های ما بسیار بزرگ هستند ما نیازمند نوآوری های بیشتری در زبان های برنامه نویسی هستیم.

ویژگی مشترک زبان های برنامه نویسی آینده

در زبان های برنامه نویسی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت یک نقطه اشتراک وجود دارد و آن این است که این زبان های برنامه نویسی در حال نزدیک شدن به عبارت ” سریع تر، هوشمندانه تر و بدون باگ” می باشند. رویکردهای جدید شامل ساختارها و خلاصه نویسی های بیشتری هستند و همین طور به زبان های برنامه نویسی کوچکتر اجازه می دهند که هر کاری که برنامه نویس می خواهد را با آنها انجام دهد.

بیشتر بخوانید : شروعی آسان با زبان برنامه نویسی PHP

این ویژگی های اتوماتیک و خودکار زبان های برنامه نویسی به برنامه نویس اجازه می دهد که بیشتر بر روی موضوع های اصلی تمرکز کند. در بسیاری از مواقع آنها عملکرد بهتری را دارند. چرا که ویژگی های خودکار زبان های برنامه نویسی بهتر می توانند که فرصت ها را برای ایجاد تاثیر بهتر و محاسبات موازی پیدا کنند و برخی از اشتباهاتی که ممکن است به ایجاد خطا منجر شوند را از بین ببرند.

زبان های برنامه نویسی گوناگون

اما به جز این مورد زبان های برنامه نویسی دارای تفاوت های بسیار زیادی می باشند، یکی از این زبان ها برای تحلیل های آماری ساخته شده است، بسیاری از آنها برای مدرن کردن زبان های کلاسیک ساخته شده اند، برخی از آنها حتی یک زبان برنامه نویسی نیز نیستند و صرفا برای پردازنده های مرکزی ساخته شده اند.

 

اما با این حال تمامی آنها در حال تغییر نحوه کد زنی می باشند و پایه های قدیمی را که برای کد زنی داشتند را کنار می گذارند. در این جا ۱۳ مورد از زبان های برنامه نویسی وجود دارند که در حال تغییر ساختاری هستند که ما به کامپیوتر به وسیله آن ساختار می گوییم چگونه کار کند. بعضی از این زبان های برنامه نویسی جدید هستند، برخی از آنها بسیار پر طرفدار می باشند، برخی از آنها نیز در واقع یک زبان برنامه نویسی نیستند.

زبان برنامه نویسی R

در حقیقت R یک زبان برنامه نویسی است، اما کاربردهای آن در دنیای امروزی بسیار بیشتر است، این زبان برنامه نویسی از آمار استفاده می کند و مشکلات بسیار زیادی را در دنیا حل می کند. این زبان برنامه نویسی توسط دانشمندان و متخصصان آمار طراحی شده است تا کار را برای آنها راحت تر کند.

این زبان برنامه نویسی دارای توابع بسیار زیادی است که در تحلیل داده ها و بسیاری از الگوریتم های آماری که امروزه به عنوان کتابخانه های رایگان در اختیار عموم افراد قرار دارند از آنها استفاده می شود. بسیاری از دانشمندان علاقه مند به یادگیری علم داده هستند که این زبان برنامه نویسی کمک بسیار زیادی به آنها در این موضوع می کند.

 

بسیاری از افراد از IDE که برای زبان برنامه نویسی R استفاده می شود برای بازی کردن با داده ها استفاده می کنند، R Studio  و R Commander دو IDE هستند که به شما اجازه می دهند که اطلاعات خود را درون آنها قرار دهید و با آنها بازی کنید.

نکات مهم:

یک عبارت هوشمندانه برای این زبان را می توان این چنین بیان کرد که: زبانی برای انتخاب یک زیرمجموعه از داده ها و تحلیل داده های این زیر مجموعه.

توجه کنید:

هدف از استفاده از زبان برنامه نویسی R کار با داده ها در دسکتاپ می باشد نه یک دنیای بزرگ از داده ها که در آن فناوری هایی همچون Hadoop وجود دارند.

Java 8 یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی دنیا

جاوا یک زبان برنامه نویسی جدید نیست، این زبان به لطف قوانینی نوشتاری راحتی که مانند زبان فرانسه در دنیای کامپیوتر است معمولا به عنوان اولین زبان برنامه نویسی برای شروع کار با زبان های برنامه نویسی انتخاب می شود. در سراسر جهان می توانید میلیاردها فایل .JAR را پیدا کنید که توسط زبان برنامه نویسی جاوا ساخته شده اند.

 

برای پیدا کردن بهترین آموزشگاه ها میتوانید به مقاله ی” ۱۰ مرکز برتر آموزش تخصصی برنامه نویسی در تهران “سر بزنید.

 

اما Java 8 کمی متفاوت تر است، این زبان دارای ویژگی هایی است که برای تکنیک های فانکشنال کاربرد دارند و باعث می شوند که از موازی کاری در کد شما جلوگیری شود. شما همینطور می توانید از نسخه قدیمی جاوا نیز استفاده کنید چرا که آن هنوز هم کار می کند.

 

اما اگر از آن استفاده نمی کنید شانس خود را برای کار با JVM یا همان ماشین مجازی جاوا که برای بهینه سازی نحوه اجرای کدها ساخته شده است از دست خواهید داد. همچنین شما شانس خود را برای فکر کردن به صورت فانکشنال و نوشتن کدهایی تمیز و سریع و با باگ کمتر از دست خواهید داد.

نکات مهم درباره  Java 8

عبارت های Lambda و همینطور همزمانی از مهمترین ویژگی های Java 8 می باشد، احساس پیچیدگی در این کدها باعث می شود که سعی کنیم این زبان برنامه نویسی را ترک کنیم و به سراغ سایر زبان های برنامه نویسی برویم ولی این کار یک اشتباه بزرگ است.

Swift جزو بهترین زبان های برنامه نویسی برای محصولات اپل

اپل زمانی که برنامه نویسان تازه وارد از بهم ریختگی بسیار زیاد زبان برنامه نویسی Objective C شکایت کردند یک فرصت جدید ایجاد کرد، آنها زبان برنامه نویسی سویفت را معرفی کردند که جایگزینی برای زبان برنامه نویسی Objective C برای برنامه نویسی برای مک و آیفون بود.

 

آنها تشخیص دادند که ساخت فایل های هدر و استفاده از پوینترها قدیمی است و منسوخ شده است. سویفت این اطلاعات را مخفی می کند و آن را بسیار مدرن و شبیه به جاوا و پایتون طراحی کرده است. در آخر نیز می توان گفت که این زبان همه کارهایی که شما می توانید با سایر زبان های برنامه نویسی انجام دهید را انجام می دهد.

 

تنها ویژگی این زبان مرتب بودن و قابل فهم بودن سینتکس آن نسبت به Objective C نیست، این زبان برنامه دارای ویژگی های بسیار زیادی می باشد به صورتی که لیست کردن آنها بسیار سخت است.

توضیحات تکمیلی درباره Swift

بسیاری از برنامه نویسان ممکن است اعتراض کنند که یادگیری این زبان خیلی طول می کشد  این زبان برای تیم هایی که می خواهند کد یکدیگر را مطالعه کنند بسیار سخت است، اما اجازه دهید که به صورت جزئی به بررسی آن نپردازیم، برنامه نویسان سوییفت می توانند به سرعت سایر زبان های برنامه نویسی را کد بزنند، آنها می توانند با سینکتس هایی که مربوط به پاک کردن کدها است کار کنند و از آنها لذت ببرند.

نکات مهم:

استفاده از سینتکس های Cleaner و استفاده کمتر از پوینترها از ویژگی های مهم این زبان است.

زبان برنامه نویسی Go

هنگامی که شرکت گوگل تصمیم گرفت که یک زبان برنامه نویسی برای سرور مجموعه خود طراحی کند تصمیم گرفت که یک زبان برنامه نویسی ساده بسازد، این زبان ساده باید به گونه ای بود که تمامی ایده های خلاقانه ای که در سایر زبان های برنامه نویسی وجود داشت در این زبان نیز وجود داشت. آنها می خواستند همه چیز را حفظ کنند.

همانطور که یکی از سازنده های این زبان می گوید: ” آنقدر ساده که در ذهن یک برنامه نویس نگهداری شود”. در این زبان هیچ ساده سازی پیچیده و یا هیچگونه برنامه نویسی های خاص که در سایر زبان های برنامه نویسی وجود دارد نیست بلکه فقط ویژگی های پایه با سینتکسی بسیار راحت در آن وجود دارد. این زبان می تواند همه کارها را در برنامه نویسی تیمی راحت کند.

نکات مهم:

یک زبان برنامه نویسی تمیز و مرتب با یک زبان بسیار ساده و کار کردن راحت تر با داده ها. شاید تنها عیب آن این باشد که گاهی اوقات نیاز به ویژگی های پیچیده تری دارد.

CoffeeScript از ساده ترین زبان های برنامه نویسی اسکریپتی

در یک بازه زمانی بعضی از برنامه نویسان جاوا اسکریپت از نوشتن آن همه سمی کالن و براکت خسته شده بودند، بنابراین آنها زبان برنامه نویسی CoffeeScript را ساختند که این زبان در واقع یک پردازنده بود که کدهای آنها را به فرم معمولی و عادی جاوا اسکریپت تبدیل می کرد.

 

CoffeeScript به عنوان یک زبان برنامه نویسی زمان بسیار زیادی را برای برنامه نویسان از طریق استفاده نکردن از کلیدهای سمی کالن و براکت صرفه جویی می کرد. ممکن است که Jokers ادعا کند که CoffeeScript تنها  دارای یک کاربرد است و آن هم استراحت دادن به دست راست است اما آنها یک نکته را فراموش کردند و آن نکته این است که هر چه زبان های برنامه نویسی مرتب تر باشند راحت تر به ذهن سپرده می شوند و اگر سینتکس آنها نیز راحت تر باشد یادگیری و استفاده از آنها راحت تر است.

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی CoffeeScript

تنها مزیت استفاده از این زبان برنامه نویسی این است که دارای سینتکس راحت تری است که باعث می شود استفاده از آن و یادگیری آن راحت تر شود و عیب بزرگ آن نیز این است که گاهی اوقات استفاده از براکت ها باعث می شود که فهمیدن کدهای تودرتو و پیچیده راحت تر شود.

D یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی

برای بسیاری از برنامه نویسان هیچ کدام از زبان های برنامه نویسی به راحتی زبان برنامه نویسی C نیست. سینتکس های آن بسیار راحت هستند و ساختارهایی که در آن وجود دارند به صورت مستقیم با CPU در ارتباط هستند. بسیاری از برنامه نویسان این زبان برنامه نویسی را زبان اسمبلی قابل حمل می دانند.

 

با وجود همه این مزایا بعضی از برنامه نویسان به زبان C حس می کنند که مزیت هایی که در سایر زبان های برنامه نویسی وجود دارد را از دست داده اند، به همین علت است که زبان برنامه نویسی D ساخته شده است تا از ویژگی های سایر زبان های برنامه نویسی استفاده کند.

 

این زبان با منطق برنامه نویسی c و C++ ساخته شده است در حالی که سایر امکانات به روزی که در دنیای برنامه نویسی و در سایر زبان های برنامه نویسی وجود دارد مانند مدیریت حافظه، اینترفیس ها و bounds checking را نیز در خود دارا است.

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی D

بزرگترین مزیت استفاده از این زبان برنامه نویسی این است که به تمامی ویژگی های جدیدی که در دنیای برنامه نویسی به وجود می آیند دسترسی دارد و از جمله مهمترین معایب آن نیز می توان به این مورد اشاره کرد که شما برای داشتن امنیت بیشتر برخی از ویژگی های مهم را از دست می دهید.

 Less.js از مهم ترین زبان های برنامه نویسی اسکریپتی

این زبان برنامه نویسی شباهت بسیار زیادی به زبان برنامه نویسی CoffeeScript دارد، این زبان برنامه نویسی شبیه به یک پردازشگر برای فایل های شما می باشد، یکی از ویژگی های آن این است که خیلی راحت می توانید فایل های اختیاری CSS را به وسیله آن بسازید. هر کسی که می خواهد یک layout Rules حتی برای یک سایت بسیار ساده ایجاد کند می داند که ساختن پایه ها با استفاده از Css نیازمند کارهای تکراری بسیار زیادی است.

 

زبان برنامه نویسی Less.js مشکل کارهای تکراری را با استفاده از حلقه ها، متغیرها و سایر ساختارهای پایه برنامه نویسی حل می کند. به عنوان مثال شما می توانید یک متغیر ایجاد کنید که رنگ سبز کم رنگ را نگهداری کند و بعد از آن از این متغیر هم در بک گراند استفاده کنید و هم به عنوان یک هایلایت. اگر کارفرما خواست که آن را تغییر دهد خیلی راحت می تواند مقداری که متغیر نگهداری می کند را تغییر دهد.

 

توضیحات تکمیلی درباره زبان برنامه نویسی Less.js

ساختارهای پیچیده تری مانند ساختارهای mixins و دستورهای تودرتو در این زبان وجود دارد که به صورت موثرتری layout های استاندارد را می سازند که این layout ها می توانند شامل هر تعداد کلاس Css باشند. اگر کسی به متن های bold نیاز داشته باشد فقط کافی است که آن را در root درست کند و بعد از آن Less.js آن را به صورت خودکار به عنوان یا قانون جدید می پذیرد و آن را در میان سایر تعاریف قرار می دهد.

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی Less.js

بزرگترین مزیت استفاده از این زبان برنامه نویسی این است که برنامه نویسی با آن راحت تر است و بزرگترین عیب آن نیز این است که ممکن است در حین استفاده از این زبان برنامه نویسی برخی از ساختارها را از دست دهید.

Matlab یکی از مهمترین زبان های برنامه نویسی برای ریاضیدانان

زبان برنامه نویسی متلب یک زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند است و برای ریاضیدانان است که می خواهند محاسبات بسیار پیچیده را انجام دهند تا بتوانند راه حل های لازم را برای حل معادلات پیدا کنند.

 

هنوز هم نیاز بسیار زیادی به این زبان حس می شود چرا که برای حل معادلات نیاز به مهارت های بسیار پیچیده ای است که فقط از عهده متلب بر می آید، به همین علت است که مطلب راه نفوذ خود را در میان برنامه نویسان و اپلیکیشن ها پیدا کرده است که این راه همان نفوذ از طریق حل معادلات بسیار پیچیده ریاضی و آمار می باشد. هسته این زبان برنامه نویسی در سال های اخیر توسط ریاضیدانان بسیار زیادی آزمایش شده است و در حال حاضر با قدرت بسیار زیاد به این ریاضیدانان کمک های بسیار زیادی می کند.

مزایای زبان برنامه نویسی Matlab

از جمله مزایای فوق العاده این زبان برنامه نویسی می توان به مواردی از قبیل سرعت بالا، پایداری فوق العاده و دارا بودن الگوریتم های فوق العاده برای حل معادلات ریاضی اشاره کرد.

Arduino یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در حال آمدن است، اینترنت اشیا درون دستگاه های بسیار زیادی تعبیه شده است که فقط منتظر هستند که ما بگوییم چه کار کنند. Arduino یکی از زبان های برنامه نویسی است که نمی توان آن را یک زبان برنامه نویسی جدید دانست.

 

این زبان در واقع مجموعه ای از توابع زبان های برنامه نویسی C و C++ می باشد که با هم یکی شده اند و کامپایلر بقیه کارها را انجام می دهد. بسیاری از این توابع برای برنامه نویسان تازگی دارند و ممکن است بسیاری از برنامه نویسان آنها را ندیده باشند.

 

این توابع علی الخصوص برای کسانی که در طراحی رابط کاربری کامپیوترهای عمومی فعالیت دارند مفید است. شما به وسیله این زبان برنامه نویسی می توانید ولتاژ یک دستگاه الکتریکی را بخوانید، در یک برد الکتریکی وضعیت پین ها را مشاهده کنید و البته می توانید تعیین کنید که چگونه دستگاه های LED به کاربران در هنگام روشن شدن دستگاه از طریق فلش ها در پیام ارسال کنند.

 

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی Arduino

یکی از مهمترین مزیت های استفاده از این زبان برنامه نویسی نسبت به استفاده از سایر زبان های برنامه نویسی این است که در این زبان تمامی کارها در کامپیوتر خود شما صورت می گیرد و مهمترین عیب آن نیز این است به صورت عمومی از c و c++ در آن استفاده شده است.

CUDA یکی از زبان های برنامه نویسی گرافیکی

بسیاری از مردم قدرت کارت گرافیکی خود را بسیار ساده در نظر میگیرند، آنها اصلا فکر نمی کنند که چگونه چند کارت گرافیکی با یکدیگر کار می کنند، دقیقا به همان شکلی که نمی دانند دنیای آنها چقدر پیچیده است. اگر این افراد فقط کمی به دنیای برنامه نویسی فکر کنند می توانند قدرت برنامه نویسی را درک کنند.

 

زبان برنامه نویسی CUDA راهی است که Nvidia بتواند مشکلات واحد پردازنده گرافیکی کامپیوتر را حل کند. مشکل اصلی برای یادگیری زبان برنامه نویسی CUDA این است که قسمت های موازی الگوریتم خود را شناسایی کنید، زمانی که شما آنها را پیدا کردید، می توانید با استفاده از برنامه نویسی این بخش ها را به یکدیگر متصل کنید و یک کارت گرافیکی بسیار قدرتمند ایجاد کنید.

بعضی از شغل ها مانند استخراج بیت کوین بسیار ساده هستند ولی چالش های دیگر مانند مرتب سازی و یا دینامیک مولکولی تفکر بیشتری نیاز دارند. دانشمندان علاقه دارند که از زبان برنامه نویسی CUDA برای شبیه سازی های چند بعدی و بزرگ استفاده کنند.

مزایا و معایب استفاده از زبان برنامه نویسی CUDA

استفاده از این زبان برنامه نویسی نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی حداقل در برنامه نویسی همزمانی، دارای سرعت بیشتری است، ولی یکی از مهمترین معایب استفاده از این زبان برنامه نویسی این است که گاهی اوقات پیدا کردن قسمت های موازی کد، کار راحتی نیست.

 Scala از بهترین زبان های برنامه نویسی فانکشنال

هر کسی که در دوره های پیشرفته زبان های برنامه نویسی شرکت کرده باشد می داند که دنیای آکادمیک امروزی علاقه بسیار زیادی به برنامه نویسی فانکشنال دارد که در این نوع برنامه نویسی هر تابع یک سری ورودی و خروجی دارد ولی نمی تواند متغیرهایی که در بیرون از تابع تعریف شده اند را از بین ببرد.

 

زبان های برنامه نویسی فانکشنال بسیار زیادی وجود دارند که می توانید هر یک از آنها را به این مطلب اضافه کنید. Scala یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی فانکشنال است که جامعه کاربران آن نیز بسیار بزرگ است. این زبان برنامه نویسی به گونه ای طراحی شده است که بر روی موتور JVM اجرا شود.

 

بنابراین هر کدی که شما به زبان Scala می نویسید در هر جایی که کد جاوا اجرا شود اجرا خواهد شد، که این یعنی تقریبا این کدها همه جا اجرا می شوند. دلایل بسیار خوبی وجود دارد که باور داشته باشیم که زمانی که مقررات برنامه نویسی فانکشنال به خوبی پیروی شوند می توانند برنامه های بسیار قوی بسازند که بهینه سازی آنها راحت تر باشد و باگ های دیوانه کننده کمتری داشته باشند. Scala یک راه خوب برای طراحی چنین برنامه هایی می باشد.

مزایا و معایب Scala

یک مزیت بسیار بزرگ آن این است که با این که یکی از زبان های برنامه نویسی فانکشنال است اما نسبت به بسیاری از زبان های برنامه نویسی فانکشنال دیگر بسیار انعطاف پذیر است. اما عیب بسیار بزرگ آن نیز این است که گاهی اوقات در بعضی از اپلیکیشن ها، فکر کردن به صورت فانکشنال بسیار سخت است.

 Haskell از دیگر زبان های برنامه نویسی فانکشنال

Scala تنها مورد از زبان های برنامه نویسی فانکشنال با یک جامعه کاربران خوب نیست، یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی فانکشنال Haskell است که یک زبان بسیار خوب برای شروع برنامه نویسی است. در حال حاضر این زبان برنامه نویسی برای پروژه های بزرگ شرکت هایی همچون فیسبوک مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان دارای عملکردی بسیار خوب در پروژه های بزرگ می باشد. اتفاقی که در بسیاری از زبان های برنامه نویسی آکادمیک نمی افتد.

مزیت ها و معایب زبان برنامه نویسی Haskell

مزیت بسیار بزرگ این زبان این است که به صورت کامل در پروژه های بزرگ تست شده است و از آن جواب گرفته اند، عیب بزرگ این زبان نیز این است که شاید فکر کردن به صورت فانکشنال نیازمند این موضوع باشد که برخی از عادت های بد خود را کنار بگذارید.

 Jolt از بهترین زبان های برنامه نویسی

در یک دوره Xml بزرگترین data format دنیا بود، یک زبان برنامه نویسی فانکشنال XSLT است که یکی از بهترین ابزارهای برای کار کردن با مجموعه داده ها در XML است. حال که JSON در دنیا فراگیر شده است Jolt یکی از گزینه های کار کردن با داده های JSON و ایجاد تغییرات در آن است. شما می توانید فیلترهای زیادی را در این زبان برنامه نویسی بنویسید که ویژگی ها را استخراج کند و بعد از آن JOLT  می تواند آنها را به همان شکلی که می خواهید پیدا کند.

مزایا و معایب Jolt

برای حل بسیاری از مشکلات معمول، Json بسیار ساده است و این یکی از مهمترین مزیت های آن نسبت به بسیاری از زبان های برنامه نویسی می باشد، مهمترین عیب آن نیز این است که ایجاد تغییرات در برخی از فایل های Json غیر ممکن است.

 

منبع : برنامه نویسان

عالی بود(3)جالب نیست!(2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =