خانه / اینفوگرافیک سئو / چگونه وضعیت سئوی سایت‌های رقیب را بررسی کنیم؟
چگونه وضعیت سئوی سایت‌های رقیب را بررسی کنیم؟
بررسی-وضعیت-سئوی-سایت‌های-رقیبان
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 4,00 از 5)
Loading...

چگونه وضعیت سئوی سایت‌های رقیب را بررسی کنیم؟

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روند سئوی هر وب‌سایتی، تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا است. این فرآیند، باید اهداف سئوی شما را تعیین کرده و به شما در تدوین استراتژی‌های کلیِ سئوی سایت‌تان کمک کند.

بسته به نوع، حوزه و چشم‌انداز کسب و کار، این تحلیل می‌تواند بسیار پیچیده باشد. چرا؟ زیرا عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارند که در هنگام تحلیل و بررسی سئو سایت رقیب باید در نظر گرفته شوند؛ و اگر راستش را بخواهید در حال حاضر این فاکتورها، بیش‌تر از هر زمان دیگری هستند.

برای آسان کردن اجرای فرآیند بررسی سئو سایت رقبا (و همچنین برای آسان کردن اشتراک‌گذاری و مطالعه این مقاله)، اینفوگرافیک زیر را تهیه کردیم. در این فرآیند، فاکتورهای متعددی از جمله شناسایی رقبا، جمع‌آوری کلیدواژه‌ها، سنجش میزان اهمیت این کلمات و انتخاب نهایی آنها لحاظ شده است.

برای آسان کردن انجام فرآیند، توجه شما را به جریان کاری ارائه شده در پایین جلب می‌کنیم. در این فرآیند، فاکتورهای متعددی از جمله شناسایی رقبا، جمع‌آوری کلمات کلیدی بالقوه، سنجش میزان سختی کلمات کلیدی و انتخاب نهایی آنها لحاظ شده است.

 

 

چهار مرحله اصلی تحلیل و بررسی سئو سایت رقبا

تحلیل و بررسی سئو سایت‌های رقیب به ۴ مرحله اصلی تقسیم می‌شود:

۱٫ رقبای بالقوه خود در سئو را شناسایی کنید

این فاز اولیه بسیار مهم است. مخصوصاً اگر قصد شروع سئو و بهینه‌سازی سایت برای یک شخص یا سازمانی را دارید که چندان با فعالیتش آشنایی ندارید. به همین دلیل، مجبورید روند شناسایی رقبای خود را از مرحله صفر مطلق! آغاز کنید.

مهم است به این نکته اشاره کنیم که رقبای شما تنها وب‌سایت‌ها یا سازمان‌هایی نیستند که این نوع خدمات، محتوا یا کالا را عرضه می‌کنند، بلکه هر وب‌سایتی که با کلمات کلیدی مشابه در نتایج جستجو قرار دارد، رقیب شما محسوب می‌شود.

۲٫ وضعیت سئوی رقبای‌تان را بررسی و تایید کنید

همین که رقبای بالقوه خود را شناسایی کردید، زمان آن است که ببینید کدام یکی واقعاً رقیب شماست و کدام یکی نیست. برای انجام این کار شما می‌توانید آن دسته از وب‌سایت‌هایی که برای کلمات کلیدی هدف شما رتبه گرفته‌اند، فیلتر کرده و در نهایت، آن‌ها را شناسایی کنید.

علاوه بر این، در این مرحله خواهید توانست با تحقیق کلمات کلیدی، فهرست کلمات کلیدی مطلوب خود را طولانی‌تر کنید. برای انجام این تحقیق، باید از منابعی فراتر از رقبای خود و داده‌های حاصل از جستجوی طبیعی‌ استفاده کنید. برای مثال منابع و کلمات کلیدی که شما و رقبای‌تان هیچ کدام برای‌شان رتبه‌ای به دست نیاورده‌اید، می‌توانند فرصت‌هایی اسنثنایی برای بهبود وضعیت سئو شما باشند.

۳٫ وضعیت وب‌سایت‌تان را با رقبای‌ خود مقایسه کنید

حال که رقبای خود را شناسایی کرده‌اید و ;کلمات کلیدی اصلی خود را می‌شناسید، زمان آن رسیده که سایت‌تان را با سایت‌های رقیب مقایسه کنید. برای این کار شما باید تمامی داده‌های موجود را جمع‌آوری کرده و کلمات کلیدی خود را بر اساس اولویت دسته‌بندی کنید.

فرآیند کار شامل بررسی چگالی کلمات کلیدی، ارتباط کلمات کلیدی با موضوع، رتبه فعلی، میزان جستجوی کلمات کلیدی، صفحات رتبه‌بندی شده، میزان محبوبیت لینک‌ها، بهینه‌سازی محتوا و مشخصات صفحات است.

۴٫ کلمات کلیدی اصلی وب‌سایت خود را انتخاب کنید

سرانجام زمان آن است که داده‌های جمع‌آوری شدۀ خود و رقبایتان را بررسی کنید، به صورتی که بهترین کلمه کلیدی برای فرآیند سئو در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیدا شود.

کلمات کلیدی شما باید بیشترین محبوبیت، حجم جستجو و سودآوری را داشته باشند. بهترین نقطه شروع کلماتی هستند که برایشان رتبه خوبی را به دست آورده‌اید زیرا این کلمات کلیدی نقاط قوت شما هستند.

ابزارها و منابع تحقیق

جدا از منابع سنتی تحقیق مثل موتورهای جستجو و ابزارهای وب‌مستری‌شان (مانند گوگل وب‌مستر تولز، گوگل آنالیتیکس یا Keyword Planner)، ابزارهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در پیاده‌سازی این فرآیند شما را یاری کنند. بعصی از آنها عبارت‌اند از:

  • برای شناسایی رقبا می‌توانید از ابزارهای Alexa Top Sites، SimilarWeb Websites و Sites Profile استفاده کنید.
  • برای پیدا کردن کلمات کلیدی می‌توانید از ابزارهای KWFinder، Keywordtool.io یا Ubersuggest استفاده کنید.
  • برای پیدا کردن رتبه‌بندی‌ها از Authority Labs، Positionly و Advanced Web Ranking کمک بگیرید.
  • برای تشخیص میزان محبوبیت از Moz SEO Toolbar،Ahrefs، OpenSiteExplorer، CognitiveSEO BAcklink Explorer و MajesticSEO بهره بگیرید.
  • برای تشخیص بهینه بودن صفحات، Moz On-Page Grader، SEOchat’s Page Comparison Tool و Web page SEO analysis tool بسیار سودمند هستند.

نکته: تمام ابزارهای معرفی شده در بالا از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین، تعداد کمی از ابزارهای معرفی شده رایگان هستند. برای مثال امکان استفاده از ابزارهای بی‌نظیری مانند KWFinder به رایگان وجود ندارد. برای استفاده از این ابزار باید یکی از پلن‌های موجود آن را خریداری کنید.

امیدواریم که اینفوگرافیک بالا توانسته باشد روند بررسی سئوی سایت‌های رقیب را به شما آموزش دهد. شما چه فکری می‌کنید؟ آیا مرحله‌ای را از قلم انداخته‌ایم؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

عالی بود(11)غیر مفید(1)