خانه / دسته‌بندی نشده / بررسی پیام رسان سروش، یکی از گزینه‌های جانشینی تلگرام
بررسی پیام رسان سروش
بررسی-پیام-رسان-سروش
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (55 رای, میانگین: 1,65 از 5)
Loading...

بررسی پیام رسان سروش، یکی از گزینه‌های جانشینی تلگرام

با قوت گرفتن احتمال فیلتر شدن تلگرام، انبوه کاربران این پیام‌رسان باید برای رفع نیاز‌های ارتباطی خود به سایر اپ‌ها مهاجرت کنند. گزینه‌های پیش رو کم نیستند؛ اما اگر قرار باشد یک حرکت ریشه‌ای صورت بگیرد و تمام پیام‌رسان‌های خارجی فیلتر شوند، کاربران مجبور به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی خواهند شد. یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های داخلی برای جانشینی تلگرام، اپلیکیشن پیام‌رسان سروش است.

مقدمه

در ابتدای امر که از من خواستند به بررسی پیام‌رسان سروش بپردازم، تصورم این بود که باید با چیزی شبیه به تلگرام‌های غیر رسمی مانند موبوگرام روبرو شوم. این ذهنیت وقتی تقویت شد که وقتی در کافه بازار عبارت «سروش» را تایپ کرده بودم، یکی از گزینه‌های پر جست و جوی پیشنهاد شده، عبارت «تلگرام سروش» بود. اما وقتی این اپ را دانلود کردم، متوجه شدم که با وجود برخی شباهت‌ها، این اپلیکیشن ذات خودش را حفظ کرده است و شاید در برخی از بخش‌ها از تلگرام کپی کرده باشد، اما در مجموع یک اپلیکیشن مستقل است.

سروش دارای سه ستون اصلی و یک نیم‌ستون لغزنده (اسلایدی) است. ستون‌های اصلی نام ندارند و به آن‌ها تنها یک لوگو اختصاص داده شده است. ستون اولیه، ستون چت‌های شما است؛ ستون دوم مخاطبان شما را نشان می‌دهد و ستون سوم، صفحه Home است. ستون‌های اول و دوم که بین تمام پیام‌رسان‌ها مشترک است و نیازی به معرفی ندارد؛ اما ستون سوم شامل فهرست‌هایی از کانال‌ها و خدمات خود اپ سروش است. اسلاید لغزنده یک کپی لفت کامل از طراحی اسلاید لغزنده تلگرام است، با یکی دو گزینه کمتر یا بیشتر. محیط کاربری این اپ به رنگ لوگوی سروش است: سبز ایرانی و سفید. البته همانند تلگرام، این امکان برای کاربر وجود دارد که تم‌های جدیدی روی سروش نصب کند و هر از گاهی یک محیط جدید در اختیار داشته باشد.

طراحی سروش بسیار مدرن و حساب شده است؛ اما المان‌ها در آن به قدر کافی گویا نیستند و ممکن است باعث سردرگمی افرادی شود که کمتر با پیام‌رسان‌ها کار کرده‌اند.

رابط کاربری

رابط کاربری سروش بسیار روان است و اجرای آن فضای زیادی از حافظه اجرایی گوشی شما اشغال نمی‌کند. امکانات در آن به سادگی در اختیار کاربر قرار گرفته می‌گیرد و دسترسی به بخش‌های مختلف آن آسان است. در طراحی رابط کاربری این اپ، ضمن تلاش برای القا کردن فضایی شبیه به تلگرام (برای سهولت استفاده کاربرانی که سابقه کار با تلگرام را داشته‌اند)، اصالت سروش هم حفظ شده است و شخصیتی منحصر به فرد ارائه می‌شود. امکانات چت در سروش مشابه تلگرام است. این تشابه شامل تشابه ایموجی‌ها و استیکرها نیز می‌شود.

امکانات جانبی

در سروش امکانات جانبی فراوانی وجود دارد که می‌توانند بسیار کارآمد باشند. نام بخشی که این خدمات در آن قرار دارد، «سرویس‌ها» است؛ در حالی که می‌توانست خود «خدمات» باشد. سرویس‌های سروش عبارتند از خرید شارژ، اوقات شرعی، پرداخت قبض و آب و هوا. نکته جالب اپلیکیشن سروش، لینک بودن آن با سامانه «آسان پرداخت» است. کانال‌ها می‌توانند با قرار دادن درگاه پرداخت در پست‌های خود، به اعضا این امکان را بدهند که مبالغی مشخص را مستقیما پرداخت کنند. ویژگی بعدی، «فروشگاه استیکر» است؛ چیزی که شبیه آن را در وایبر دیده بودیم. البته چیزی که برای ما مبهم است، دلیل این نام‌گذاری است؛ زیرا تمام استیکرها در آن رایگان است!

ویژگی‌های در نظر گرفته شده بر روی این اپ بسیار کاربردی هستند. پیشنهاد ما اضافه کردن گزینه کارت-به-کارت است. با اضافه شدن این گزینه مطمئنا مخاطبان بیشتری به سمت این اپ جذب خواهند شد.

کانال‌ها

ساختار کانال‌های سروش هم در این اپ کاملا مشابه کانال‌های تلگرامی است؛ با این تفاوت که امکان لایک کردن مطالب هم وجود دارد. تفاوت بعدی کانال‌های سروشی با کانال‌های تلگرامی در این امر است که کاربر در سروش می‌تواند با کانال چت کند و پیام‌های او به صورت کامنت برای ادمین هر کانال فرستاده می‌شود؛ البته تنها در صورتی این اتفاق ممکن است که خود ادمین این اجازه را به کاربران داده باشد. در بخش کانال‌ها، قسمتی هم به نام «پرطرفدارهای دنیای مجازی» وجود دارد که نتوانستیم معیار قرار گرفتن یک کانال در آن را پیدا کنیم. برای مثال در لیست کانال‌های پرطرفدار، کانالی با ۱۴۸ عضو هم وجود داشت! با یک جست و جوی سریع، به این نتیجه رسیدیم که این انتخاب‌ها به صورت سلیقه‌ای و جهت‌دار صورت می‌گیرد. شلوغ‌ترین کانال اپ سروش دارای ۵۰ هزار عضو است که نسبت به کانال‌های تلگرامی بسیار ناچیز است. یکی از تفاوت‌های این اپ با تلگرام این است که تا عضو یک کانال نباشید، نمی‌توانید مطالب آن را برای دیگران ارسال کنید.

سروش دو کانال غیر قابل ترک دارد که کانال‌های رسمی این اپ هستند. یکی از آن‌ها به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد و دیگری برای اطلاع‌رسانی‌های مختلف کانال است. هر کس اپ سروش را روی گوشی، دسکتاپ یا تبلت خود نصب کند، اجبارا به عضویت این کانال‌ها درمی‌آید و نمی‌تواند آن‌ها را ترک کند؛ پس اعضای این کانال‌ها برابر است با تعداد کل کسانی که اپ سروش را نصب کرده‌اند (که در این لحظه برابر با یک میلیون و هفتصد و سی هزار نفر است). اما این که این اپ چند کاربر فعال دارد موضوعی است که می‌توان آن را از روی تعداد بازدیدهای پست‌های این چنل‌ها تخمین زد. ده پست آخر این چنل اطلاع‌رسانی سروش به صورت میانگین ۱۵۰ هزار بازدید داشته‌اند.

کانال‌ها در سروش فعالیت چندانی ندارند. برای مثال، آخرین پست کانالی موسوم به «خبر فوری» مربوط به سه روز قبل بود! اما امکانات آن‌ها مناسب است و چیزی کمتر از تلگرام ندارند. حتا کارهایی که در تلگرام بعضا به کمک بات‌ها انجام می‌گیرد، به صورت پیش‌فرض در منوی کانال‌ها وجود دارد.

کیفیت تماس

ما تماس سروش را با اینترنت پرسرعت ۸ مگابیت امتحان کردیم. در پنج تلاش اول برای تماس، هیچ صدایی رد وبدل نمی‌شد. تماس ششم تنها حاوی خش خش بود. تماس بعدی مجددا بدون انتقال صدا صورت گرفت. در تماس هفتم بالاخره صدا منتقل می‌شد، اما با حدود سه ثانیه تاخیر و با اعوجاجی غیر قابل تحمل به گوشی مقصد می‌رسید. این آزمون با دو گوشی دیگر هم صورت گرفت و نتایج کم و بیش همین بود.

پیشنهاد ما این است که روی تماس سروش حساب نکنید.

نتیجه گیری

اپ سروش در حال پیشرفت و تکامل است. پایین بودن تعداد کاربران این اپ به ما این اجازه را نمی‌دهد که توانایی سرورهای آن را زیر فشار کاربر میلیونی بسنجیم؛ اما در حال حاضر سرعت انتقال پیام‌ها مناسب است. این اپ حالتی تعاملی دارد و از کاربران در کانال‌های رسمی خود نظرسنجی می‌کند. پس می‌توان به آینده این اپ امیدوار بود. بومی بودن سروش، امکانات مناسب و تجربه کاربری خوب، باعث می‌شود که کاربر با آن احساس صمیمیت کند؛ اما از طرفی، کیفیت پایین تماس، جهت‌گیری سیاسی محتوای موجود در آن و ترس‌هایی که از درز اطلاعات پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد، می‌تواند باعث عدم محبوبیت این اپ بین کاربران شود.

پیام‌رسان سروش را می‌توانید از لینک‌های زیر دانلود کنید:

عالی بود(20)غیر مفید(7)