خانه / مهندسی محتوایی / گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می‌دهد؟
تشخیص محتوای بی کیفیت
تشخیص-محتوای-بی-کیفیت
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می‌دهد؟

احتمالاً یکی از سوالاتی که در هنگام بهینه‌سازی سایت از خود پرسیده‌اید، این است که گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را از صفحات با کیفیت تشخیص می‌دهد و ما چگونه می‌توانیم این صفحات را شناسایی کنیم؟

برای بررسی این موضوع می‌توان فهرستی بلند بالایی از معیارهای مختلف در نظر گرفت؛ جزئیاتی نظیر رفتار کاربران، سرعت بارگذاری صفحات و یا غلط‌های املایی از جمله این موارد هستند؛ اما آنچه باید در نظر داشت این است که گوگل معمولاً به طور رسمی از معیارها و به‌روزرسانی‌های خود صحبت نمی‌کند و بسیاری از الگوریتم‌های گوگل به شکل یک راز مگوی باقی مانده‌اند.

با این وصف، آنچه کارشناسان مطرح می‌کنند، نتیجه‌ی تجارت و حاصل آزمایش‌های متعدد آنان است. طبق آمار گوگل، هر روز میلیون‌ها مقاله جدید در وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر می‌شوند که بخش قابل توجهی از آنها با هدف قرارگیری در رتبه‌های نخست تولیدشده‌اند و ظاهراً گوگل نیز با وجود اینکه یک ماشین برنامه‌ریزی‌شده است، در اغلب موارد به خوبی می‌تواند کیفیت محتواهای منتشر شده را تشخیص دهد.

البته باید دقت کنید رفتار گوگل در قبال محتوای انگلیسی با محتوای فارسی کمی متفاوت است (تشخیص و درک محتوای انگلیسی برای گوگل بسیار ساده‌تر است)، اما سؤال مهم این است که چگونه گوگل با استفاده از ربات‌های خزنده‌ی خود کیفیت محتوای را می‌سنجد؟

چه چیزی کیفیت را برای گوگل معنا می‌کند؟

خب، مطمئناً گوگل معیارهایی برای تشخیص محتوای با کیفیت از محتوای بی کیفیت دارد که برخی از آن‌ها برای ما بسیار واضح هستند و برخی دیگر جذابیت خاصی دارند. به این ترتیب …

  • گوگل به محتوای یکتا (همان محتوای یونیک!) نیاز دارد و می‌خواهد مطمئن شود مطالبی که به دست کاربران می‌رسد از ارزش بالایی برخوردارند. در نتیجه، تنها با تغییر لغات و کلمات نمی‌توان محتوایی غیرتکراری و البته با ارزش و مفید تولید کرد.
  • گوگل علاقه بسیاری به لینک‌های طبیعی دارد که به صفحات مختلف اشاره می‌کنند. این لینک‌ها اگر از سایت‌های معتبر و متعددی باشند، از دید گوگل به این معناست که صفحه مورد نظر از کیفیت بالایی برخوردار است و یک مرجع مناسب و غیرتکراری محسوب می‌شود که بسیاری به مطالب آن استناد کرده‌اند.
  • همچنین گوگل به کیفیت لینک‌های دریافت شده توسط یک صفحه نیز اهمیت می‌دهد. این لینک‌ها چه خارجی باشد و چه داخلی، اگر از صفحاتی با کیفیت و با رتبه بالا دریافت شوند، به‌عنوان معیاری برای سنجش محتوای با کیفیت در نظر گرفته می‌شود.
  • افزون بر تمام این موارد، شاید جالب باشد که گوگل حتی به بازخورد کاربران در بخش دیدگاه‌ها نیز اهمیت می‌دهد و از این طریق میزان علاقه یا توجه کاربران به محتوای صفحه را می‌سنجد. در حقیقت یکی از معیارهای اصلی گوگل برای سنجش محتوای با کیفیت این است که محتوای صفحه، به سوالات کاربران پاسخ دهد.

گوگل و روانشناسی رفتار کاربران!

بهتر است بدانید که گوگل به شکل جالبی از رفتار کاربران به میزان رضایت آنها از مطالب وب‌سایت پی‌می‌برد. کاربران با جستجوی عبارات مختلف در گوگل، با صفحاتی از لینک‌های مختلف مواجه می‌شوند و به طور معمول، بر روی یکی از لینک‌های بالای صفحه نخست نتایج جستجو، کلیک می‌کنند.

در این بین، برخی از کاربران مدت زمان طولانی در آن صفحه باقی می‌مانند و برخی دیگر از آن صفحه خارج شده و دوباره به صفحۀ جستجوی گوگل بازمی‌گردند. سپس بدون کلیک کردن بر روی لینک‌های نتایج پیشین، یک عبارت کاملاً متفاوت را جستجو می‌کنند و به وب‌سایتی با موضوعات متفاوت سر می‌زنند. در هر دو حالت، این رفتار از نگاه گوگل به این معناست که صفحه‌ی نخست به پرسش جستجوگر به طور کامل پاسخ داده و مشکل او را رفع کرده است.

از سوی دیگر تصور کنید که کاربری با کلیک بر روی یکی از نتایج جستجو به صفحه‌ای وارد شود و بلافاصله از صفحه مذکور خارج گشته و بر روی یکی دیگر از لینک‌های نتایج کلیک کند. این رفتار به گوگل می‌گوید که صفحه نخست به خوبی نتوانسته به پرسش کاربر پاسخ دهد. اگر این رخداد برای یک صفحه بارها تکرار شود، گوگل در نمایش آن صفحه تجدید نظر کرده و این صفحه را به رتبه‌های پایین‌تر منتقل می‌کند و لینک دیگری را به‌جای آن در نتایج جستجو به نمایش می‌گذارد.

معیارهای جالب‌تر برای تشخیص کیفیت محتوا

سرعت بارگذاری

کندیِ بارگذاری صفحات نیز در سنجش محتوای بی کیفیت تأثیرگذارند. با توجه به اینکه کاربران اینترنتی چندان صبور نیستند، گوگل سرعت بارگذاری کامل صفحات به همراه تمام عکس‌ها و گرافیک‌ها را یکی از معیارهای مهم در تشخیص کیفیت محتوا در نظر گرفته است. افزون بر دسترسی سریع، ریسپانسیو بودن صفحات سایت (تطبیق مناسب صفحات بدون به‌هم‌ریختگی فونت و گرافیک‌ها بر روی دستگاه‌های مختلف نظیر موبایل، تبلت و لپ‌تاپ) نیز به‌عنوان یکی از راه‌های تشخیص محتوای با کیفیت مطرح شده است.

اشتباهات املایی

شاید برایتان شگفت انگیز باشد که گوگل به سطحی از پیشرفت رسیده که اشتباهات املایی را تشخیص داده و از نتایج آن برای سنجش محتوای بی کیفیت استفاده می‌کند؛ اما با توجه به آزمون‌های صورت گرفته می‌توان با احتمال بالایی گفت که الگوریتم‌های گوگل دست‌کم در بخش زبان‌های پرکاربرد نظیر انگلیسی، اشتباهات املایی و دستور زبان را به خوبی متوجه می‌شوند و صفحات پراشتباه را از نتایج خود حذف می‌کنند یا به رتبه‌های پایین‌تر می‌فرستند.

برای درک بهتر این موضوع کافیست به یکی از صفحات با کیفیت و پربازدید خود (ترجیحاً انگلیسی) عمداً اشتباهات املایی و نگارشی را اضافه کنید. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که صفحه مذکور دیگر از رتبه و بازدید پیشین برخوردار نیست. البته ما چنین آزمون و خطایی را به شما توصیه نمی‌کنیم! همچنین، همانطور که گفته شد این امر برای محتوای انگلیسی دقت بالایی دارد و در مورد محتوای فارسی هنوز با نقص‌هایی روبرو است.

استفاده از تگ Alt برای محتوای تصویری

تصاویر یکی از راه‌های افزایش جذابیت، بهتر خوانده شدن و کوتاهی محتوای متنی به شمار می‌روند که از سوی کاربران اینترنتی و موتورهای جستجو نیز بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال، برای گوگل تنها به‌کارگیری تصاویر کافی نیست و این موتور جستجو به استفاده از تگ Alt برای تصاویر نیز تأکید زیادی دارد.

تگ Alt در واقع توصیف‌کننده موضوعی است که از تصویر استنباط می‌شود و در هنگام عدم بارگذاری آن به‌جای متن به نمایش درمی‌آید. همچنین، مرورگرهایی که از قابلیت خواندن متن برای افراد نابینا برخوردار باشند نیز می‌توانند با خواندن این تگ، مفهوم تصاویر را به این دسته از کاربران اینترنتی انتقال دهند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که طول تگ Alt بیش از ۱۲۵ کاراکتر نباشد و در صورت امکان از کلمات کلیدی در آن استفاده شود تا از شانس بیشتری برای قرارگیری در رتبه‌های بالاتر نتایج تصویری گوگل برخوردار شوید. به عقیده برخی کارشناسان عدم استفاده از این تگ به معنای محتوای بی کیفیت است زیرا تصاویر فاقد توضیحات کافی برای خزنده‌های گوگل هستند.

لینک به منابع خارجی

پیوندِ موضوعی صفحات، شیوه‌ای است که وب‌مسترها برای افزایش بازدید کاربران از وب‌سایت و بالا رفتن مدت زمان ماندگاری آنان به کار می‌برند. با این حال گوگل علاقه دارد تا محتوای صفحات به‌منظور افزایشِ اطلاعات کاربران به منابع خارجی نیز لینک بدهند. این لینک‌های خارجی اگر به صفحات پربازدید و مرتبط با موضوع صفحه باشند در افزایش کیفیت محتوا تأثیرگذارند.

شیوه‌های رایج برای تشخیص محتوای بی کیفیت

اگر معقولانه به ماجرا نگاه کنیم به دلیل پنهان بودن بسیاری از الگوریتم‌های گوگل، نمی‌توان به تمام جزئیاتی که این موتور جستجو برای تشخیص محتوای بی کیفیت در نظر می‌گیرد، دسترسی داشت؛ اما معیارهایی هستند که اگرچه از سوی مسئولان گوگل به طور رسمی اعلام نشده‌اند ولی به دلیل آزمون و خطاهای مختلفی که بر روی آنها صورت گرفته به احتمال زیاد می‌توان بر آنها استناد کرد تا محتوای بی کیفیت را تشخیص داد و از وب سایت خود حذف کرد.

به طور کلی هنگامی که به جستجوی عبارت کیفیت محتوا یا تشخیص محتوای بی کیفیت بپردازید، با صفحاتی مواجه می‌شوید که به موضوعاتی نظیر Time on Site، بانس ریت و بازدیدکنندگان طبیعی (Organic Visitors) می‌پردازند. این موارد اگرچه از اهمیت بالایی برای افزایش کیفیت محتوا از دید گوگل برخوردارند، اما می‌توانند کمی گمراه‌کننده نیز باشند. با این وصف، چشم بسته نمی توان به آنها اعتماد کرد.

ماندگاری طولانی مدتِ کاربران در صفحات می‌تواند به دلیل دلبستگی و عادت آنها به وب‌سایت شما باشد. این در حالی است که کاربران جدید ممکن است چنین پیوندی با شما برقرار نکنند. همچنین، در پاره‌ای از مواقع کاربران به دلیل مطالعه بخشی از محتوا، مدت زمانی را در وب سایت شما توقف می‌کنند و Time on Site را افزایش می‌دهند. با این حال پس از مدتی به دلیل نیافتن آنچه که به دنبالش هستند به صفحه نتایج بازمی‌گردند و بر روی لینک دیگری کلیک می‌کنند.

همچنین، ممکن است کاربران با صفحات مزاحم Pop-up مواجه شوند و بستن آنها زمان زیادی بگیرد. این مورد نیز اگرچه Time on Site را کمی افزایش می‌دهد، اما به معنای محتوای با کیفیت نیست و نارضایتی مخاطبان را به همراه دارد. به علاوه، بسیاری از مخاطبان از ترس باز شدن پاپ‌آپ‌های جدید به صفحات دیگر سر نمی‌زنند و از وب‌سایت خارج می‌شوند.

Bounce Rate نیز می‌تواند مفهومی دو پهلو داشته باشد. این معیار به معنای درصد خروج کاربرانی است که پس از ورود به سایت شما، بدون مشاهده صفحات دیگر از آن خارج می‌شوند. با این وجود بانس ریت نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص محتوای بی کیفیت باشد و حتی به طور مستقیم نیز از سوی گوگل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. گوگل تنها زمانی بازگشت کاربران از صفحات را به معنای محتوای بی کیفیت می‌داند که آنها بلافاصله بر روی یکی دیگر از لینک‌های نتایج کلیک کنند.

همچنین، افرادی که از طریق بک لینک به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند نیز هدف و انتظار مشخصی از محتوای شما ندارند. در واقع آنها در حین مطالعه یک مطلب با لینک صفحه شما مواجه می‌شوند و اگر خوش شانس باشید بر روی آن کلیک می‌کنند و درصد قابل توجهی از آنها پس از مطالعه مطلب دوباره به صفحه مرجع بازمی‌گردند. با این وصف این موضوع به معنای محتوای بی کیفیت صفحه شما نخواهد بود. افزون بر این، کاربرانی که از طریق خبرنامه از مطالب جدید شما آگاه می‌شوند نیز با احتمال کمی به صفحات دیگر سایت سر می‌زنند زیرا مطالب را به‌روز مطالعه می‌کنند.

بازدیدکنندگان طبیعی یا Organic Visitors نیز گاهی می‌توانند ما را به اشتباه بیاندازد. احتمالاً شما نیز صفحاتی با محتوای بی کیفیت که از بازدید مناسبی برخوردارند را مشاهده کرده‌اید. این صفحات ممکن است برای عبارات و کلماتی که در حوزه کاری وب سایت شما نیست رتبه خوبی کسب کرده باشند. وجود چنین محتوایی در وب سایت شما موجب افزایش نرخ بانس ریت می‌شود و با توجه به اینکه کلمه کلیدی سئو شده با موضوع وب سایت شما همخوانی ندارد به احتمال قوی کاربران پس از بازگشت از صفحه بر روی لینک‌های دیگر نتایج جستجو کلیک کنند. نتیجه آنکه توصیه می‌شود به‌جای شادی از کسب رتبه مناسب به‌سرعت این صفحات را از وب سایت خود حذف کرده یا محتوای آنها را اصلاح کنید.

پس چگونه کیفیت محتوا را تشخیص دهیم؟

خب، شاید برایتان سوال شده است که اگر موارد بالا آنچنان برای تشخیص کیفیت محتوا قابل اطمینان نیستند، پس باید چه کاری انجام داد؟ شما می‌توانید معیارهای نرخ مشارکت را با یکدیگر ترکیب کنید و کیفیت محتوای خود را بررسی کنید:

  • تعداد کل بازدیدها
  • نرخ مشارکت در داخل و خارج سایت
  • تعداد بازدید از هر صفحه پس از مشاهده صفحه فرود: اگر شخصی وارد سایت شما شد و از آن صفحه به صفحات دیگر سایت‌تان نیز مراجعه کرد، نشانه‌ی خوبی است. اگر کاربر پس از ورود از تعداد کمی صفحه بازدید کند، نشانه چندان خوبی نیست؛ هر چند این نشانه باید با معیارهایی نظیر بانس ریت و Time on Site ادغام شود.

علاوه بر موارد بالا، برای سنجش کیفیت محتوا می‌توانید کمی به رفتار بازدیدکنندگان دقت کنید. برای مثال باید برخیمعیارهای Offsite را نیز در نظر بگیرید که از جمله آنها می‌توان به تعداد لینک‌های خارجی، رتبه دامنه لینک‌های دریافتی و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

  • کیفیت بک لینک‌ها: تعداد بک لینک‌ها از جمله معیارهایی است که به خوبی کیفیت محتوای شما را نشان می‌دهد. این لینک‌ها اگر به طور طبیعی و بدون استفاده از مزارع لینک ساخته شوند بسیار سودمند خواهد بود. متأسفانه در ایران، اغلب بک لینک‌ها توسط صاحبان وب‌سایت‌ها و با پرداخت پول یا ساخت وبلاگ‌هایی با هدف تولید لینک ساخته می‌شوند. با این حال، کیفیت و رتبه وب‌سایت‌هایی که از آنها لینک دریافت می‌کنید، بیش از تعداد لینک‌ها ارزشمند است. گوگل نیز به خوبی این موضوع را درک می‌کند و محتوایی که از وب‌سایت‌هایی با رتبه بالا لینک دریافت می‌کند را با کیفیت می‌داند.
  • تعداد دامنه‌هایی که به شما لینک داده‌اند
  • انتشار در شبکه‌های اجتماعی: بازنشر مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر، فیسبوک و لینکدین نیز یکی از نشانه‌های محبوبیت یا اهمیت محتوای تولیدشده و در نتیجه کیفیت بالای آن خواهد بود. بر اساس آمار، وب‌سایت‌هایی با رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل (به‌خصوص ۵ رتبه نخست)، فعالیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین داشته‌اند و مطالب آنها از بازنشر بیشتری نسبت به سایرین برخوردار بوده است.

همچنین، شما می‌توانید معیارهای موتور جستجو را بررسی کنید. معیارهایی مانند …

  • ایندکس شدن محتوا: با وارد کردن URL صفحه به طور مستقیم در موتور جستجو می‌توانید ایندکس شدن محتوای خود را مشاهده کنید.
  • جستجوی رتبه صفحه بر اساس عنوان آن
  • بررسی نرخ کلیک صفحات با استفاده از گوگل وبمستر تولز
  • بررسی محتوای Duplicate: اگر آدرس صفحه‌ای را در موتور جستجو وارد کردید و دو نتیجه مشابه از سایت خود را مشاهده کردید یا اگر با جستجوی عنوان یکی از صفحات‌تان در نتایج جستجو، متوجه دو لینک از سایت خود شدید، باید بدانید که باید در جهت رفع مشکل محتوای تکراری وب‌سایت خود تلاش کنید.

با محتوای بی کیفیت چه کنیم؟

اگر زمان و حوصله کافی برای بازنگری مطالب وب سایت خود را دارید، پیش از انجام این کار بهتر است سه دسته‌بندی مختلف را برای مطالب خود در نظر بگیرید و محتوای هر یک از صفحات را در یکی از این سبدها قرار دهید.

  1. محتواهای پراهمیت: به طور معمول زمان قابل توجهی برای تولید محتواهای پراهمیت صرف می‌شود. در نتیجه، این مطالب از کیفیت بالا و بازدید و نظرات فراوانی برخوردارند. با این وصف این مطالب نیازی به اصلاح یا حذف کردن ندارند.
  2. محتوای متوسط: دسته دوم مطالبی هستند که اگرچه نیاز به اصلاح دارند، اما بهتر است در وب سایت باقی بمانند. این مطالب به برند شما آسیبی نمی‌زنند و با معیارهای سنجش محتوای بی کیفیت گوگل نیز همخوانی ندارند. تنها ایرادشان، شاید ناهماهنگی با سطح انتظار شما باشد که در اثر گذشت زمان ایجاد شده است. در نتیجه می‌توانید با یک بازنویسی بهتر، کیفیت آنها را افزایش دهید و دوباره منتشر کنید.
  3. محتوای بی کیفیت: این دسته از محتوا نه تنها با سلیقه شما سازگار نیست، بلکه حتی استانداردهای مورد نظر گوگل را نیز ندارد. به طور معمول محتواهای کپی شده، محتواهای با اشتباهات املایی و دستور زبان فراوان، محتواهای بدون بازدید و بازخورد مناسب از سوی کاربران و محتواهای بدون بازنشر در شبکه‌های اجتماعی در این دسته قرار می‌گیرند. این محتواهای بی کیفیت مستعد ضربه زدن به رتبه وب‌سایت شما هستند. در این هنگام بهتر است پیش از حذف ناگهانی تمامی آنها یک آزمایش کوچک انجام دهید. یک دسته قابل توجه از این مطالب را انتخاب کرده و پس از کپی برداری، آنها را حذف کنید. سپس رتبه، میزان ترافیک و ایندکس شدن مطالب وب سایت را بازبینی کنید. اگر بهبود قابل توجهی در این شاخص‌ها مشاهده کردید به‌مرور و دسته دسته دیگر مطالب را از وب سایت خود حذف کنید. در نظر داشته باشید که اگر بهبود خاصی در این شاخص‌ها دیده نمی‌شود یا در دسته‌بندی محتوای بی کیفیت اشتباه کرده‌اید یا وب‌سایت شما از لحاظ فنی مشکلات دیگری دارد که از سوی گوگل برای رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شود.

حرف آخر

تولید محتوای با کیفیت همواره برای وب‌سایت‌ها اهمیت دارد و معمولاً هزینه و زمان زیادی هم برای آن صرف می‌کنند؛ اما سؤال اینجاست که گوگل چگونه قادر به تشخیص محتوای بی کیفیت است؟ مشکلات تولید محتوای با کیفیت و معضلات ناشی از کپی برداری آن موجب شده تا برخی به تولید محتوای تصویری روی آورند. با این حال، هزینه بالای آن و مشکلات گوگل در تشخیص مفهوم این دسته از محتواها موجب شده تا مطالب نوشتاری همچنان بخش عمده‌ای از محتوای آنلاین را پوشش دهند. در این میان می‌توان با به‌کارگیری راه‌کارهای ساده از انتشار محتوای بی کیفیت جلوگیری کرد. گوگل نیز نسبت به سال‌های قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشته و دیگر نمی‌توان با تغییر و بازنویسی ساده و استفاده پرتکرار از کلمات کلیدی آن را فریب داد.

به نظر می‌رسد بهترین راه ممکن برای کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل، رفتار صادقانه و تولید محتوای تألیفی است زیرا در سال‌های اخیر گوگل به رفتار کاربران اهمیت زیادی می‌دهد و کاربران نیز از مطالب جدید و غیرتکراری که اطلاعات جذابی در اختیارشان قرار دهد استقبال می‌کنند. این مطالب به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود و مخاطبان درباره آنها اظهار نظر می‌کنند. همچنین وب‌سایت‌هایی که مطالب دسته اول منتشر می‌کنند به‌عنوان مرجع شناخته می‌شوند و بک لینک‌های رایگان فراوانی دریافت می‌کنند. افزون بر این، وب سایت‌هایی که از محتوای باکیفیت بهره می‌برند، از Time on site بالا و بانس ریت بسیار کمی برخوردارند.

عالی بود(0)غیر مفید(0)