خانه / اخبار / گزارش وضعیت شرکت های ایرانی فعال در زمینه کلان داده ها منتشر شد
گزارش وضعیت شرکت های ایرانی فعال در زمینه کلان داده ها منتشر شد
گزارش-وضعیت-شرکت-های-ایرانی-فعال-در-زمینه-کلان-داده-ها-منتشر-شد
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (7 رای, میانگین: 4,00 از 5)
Loading...

گزارش وضعیت شرکت های ایرانی فعال در زمینه کلان داده ها منتشر شد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص شرکت های ایرانی فعال در زمینه کلان داده ها، مستندی را تحت عنوان گزارش تحلیلی نخستین پیمایش کلان داده ها در ایران منتشر کرد.

با توجه به وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ارائه گزارشی از فعالیت شرکت های ایرانی در عرصه کلان داده ها، گزارش مستندی تحت عنوان «گزارش تحلیلی نخستین پیمایش کلان داده ها در ایران» منتشر شد.

محمد خوانساری رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام تدوین گزارش تحلیلی نخستین پیمایش کلان داده ها در ایران عنوان کرد: در راستای اجرای پروژه های «تدوین نقشه راه کلان داده ها» به کارفرمایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و «رگولاتوری کلان داده ها» به کارفرمایی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش مستندی تحت عنوان «گزارش تحلیلی نخستین پیمایش کلان داده ها در ایران» تدوین شد.

وی اظهار داشت: برای نخستین بار پیمایش کلان داده ها با هدف شناسایی وضعیت موجود در زیست بوم کلان داده ها و چالش های توسعه آن در کشور به منظور برنامه ریزی برای تعیین راهبردهای صحیح و توانمندساز در راستای ایجاد و ارتقای زیست بوم کلان داده ها و تدوین چارچوب رگولاتوری و نظارت بر ارائه سرویس های مربوط به این فناوری در کشور، انجام شد.

خوانساری با اشاره به اینکه این پیمایش در سه مرحله، طی اجرای نمایشگاه الکامپ ۹۶ (۳۰ تیر تا ۲ مرداد)، نمایشگاه تلکام ۹۶ (۲۴ مهر تا ۲۷ مهر) و نیز به صورت برخط در سایت طرح کلان داده ها به نشانی «bigdata.itrc.ac.ir» در شهریور ماه ۹۶ انجام شده است، افزود: در این پیمایش در مجموع به ۱۰۵۰ شرکت مراجعه شده و از میان آنها اطلاعات و پرسشنامه های ۱۰۲ شرکت مورد تحلیل نهایی قرارگرفته است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اشاره به یکی از نتایج این پیمایش، تاکید کرد: رشد اقتصادی کلان داده نیازمند آزادسازی داده های دولتی و وجود سیاست ها و ساختارهای حکمرانی داده است.

وی با بیان اینکه برغم تلاش های زیرساختی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازار حوزه کلان داده نیازمند حمایت های قانونی و انجام تکالیف سایر دستگاه های وزارتخانه ها و نهاد مربوط برای فعال سازی است ادامه داد: از جمله این تکالیف می توان به مواردی از قبیل نظام ارزشگذاری اطلاعات و بازار داده ها، حمایت از داده های شخصی کاربران و رعایت حریم خصوصی و مالکیت داده، حمایت قانونی از حریم داده های باز، حمایت از راه اندازی مراکز نوآوری و شتاب دهی تخصصی و سرمایه گذاری مخاطره پذیر، تربیت نیروی متخصص مورد نیاز کشور در این حوزه و بومی سازی و توسعه سکوهای پردازشی بیگ دیتا اشاره کرد.

خوانساری در مورد مهمترین چالش های حقوقی و قانونی ذکر شده توسط شرکتها در این پیمایش نیز گفت: ناتوانی نظام حقوق اقتصادی ایران در شناسایی اطالاعات (داده ها) به عنوان سرمایه و موضوع کسب و کار، نبود الزام قانونی جهت تسهیل  بهره برداری منصفانه از داده ها به منظور ارائه خدمات و رفاه عمومی، عدم تناسب حمایت‌ های قانونی از حریم داده های باز به منظور تعیین حق دسترسی و بهره برداری از آن‌ ها و عدم تناسب حق مالکیت داده ها با بهره برداری مجاز از آنها از جمله چالش های مدنظر است.

عالی بود(6)غیر مفید(0)