خانه / بازاریابی / گفتگو با محمدمهدی شکوری‌مقدم ‌هم‌بنیانگذار آپارات / شانس حظور در بین بهترین شرکت های حوزه فناوری
شانس حظور در بین بهترین شرکت های حوزه فناوری
شانس حظور در بین بهترین شرکت های حوزه فناوری
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

گفتگو با محمدمهدی شکوری‌مقدم ‌هم‌بنیانگذار آپارات / شانس حظور در بین بهترین شرکت های حوزه فناوری

اینکه زمانی با فروش یک پراید همراه با برادرت کسب‌وکارتان را راه‌بیندازید و سال‌ها بعد و در عین جوانی، در جمع برترین کارآفرینان یک کشور قرار بگیرید، لذت بسیاری دارد و انگیزه مضاعفی ایجاد می‌کند. ضمن اینکه هم از ظرفیت‌های حوزه آنلاین نشان دارد و هم این امید را ایجاد می‌کند که کارآفرینان حوزه صنعت و تجارت با مشاهده موفقیت جوانان، سرمایه خود را به حوزه آنلاین تزریق کنند.
محمدمهدی شکوری‌مقدم ‌هم‌بنیانگذار آپارات از اهمیت دریافت نشان امین الضرب توسط آپارات، اهمیت جلب توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه آنلاین و ظرفیت‌هایی که این حوزه دارد و تغییر روندهای کارآفرینی در سطح جهان و حتی ایران گفته است.

محمدجواد روی سن رفت و به‌خاطر موفقیت‌تان در آپارات نشان دریافت کرد. می‌خواهم احساس و نظرت را درباره دریافت این نشان از اتاق بازرگانی تهران که به صورت معمول یک نهاد سنتی در عرصه کسب‌وکارها محسوب می‌شود، بگویی. فکر می‌کنی این اتفاق چه پیامی برای شما به همراه داشت؟
به‌طور کلی برگزاری چنین رویدادهایی که ارکان اصلی آن را بخش خصوصی تشکیل می‌دهد و صاحبان صنعت و تجارت بازیگران اصلی آن هستند، اتفاق بسیار خوبی است. از جمله ویژگی‌های بسیار مهم چنین رویدادی تقدیر از نفس کارآفرینی و کارآفرینان است؛ امری که شاید نمونه‌های اندکی از آن در کشور ما وجود داشته باشد.

جهت معنوی

این اتفاقات از جهت معنوی بسیار تاثیرگذار است چون زحمات افرادی که طی سال‌های سال با تلاش و کوشش مضاعف روی حوزه‌های خود سخت کار کرده‌اند و توانسته‌اند ارزشی‌آفرینی کنند، ارج‌ گذاشته می‌شود و می‌تواند خستگی گذشته را به‌درآورد و انگیزه‌ای مضاعف جهت ادامه مسیر در آنها ایجاد کند.

جنبه مهم دیگر این اتفاق این است که نه‌تنها از اهالی صنعت و تجارت که عموما صاحبان کارخانه‌ها و بازرگانان هستند، تقدیر می‌شود، بلکه کسب‌وکارهای به‌اصطلاح استارتاپی هم در کانون توجه قرار گرفته‌اند. از آنجایی که سن مدیران و بنیانگذاران استارتاپ‌ها در مقیاس با سایرین بسیار کم است، اهدای این نشان به آنها مشخص می‌کند که ما شاهد دوره گذار در حوزه کارآفرینی هستیم.

به نظر می رسد…

به نظر می‌رسد که استارتاپ‌ها با ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده‌اند، نمی‌توان آنها را نادیده گرفت؛ آنها بخشی از اقتصاد کشور هستند و سهم بزرگی از آینده اقتصاد ایران را هم در اختیار خواهند داشت.
واقعیت این است که اگر بخواهیم به تحولات اقتصاد در ادوار مختلف توجه کنیم، در یک دوره‌ای اقتصاد مبتنی بر کشاورزی پایه اقتصاد بود، بعد از آن به دلیل تحولات در حوزه صنعت و تکنولوژی، این حوزه سهم بیشتری از اقتصاد را در اختیار گرفت که حتی در بخش کشاورزی نیز تحولات جدی را ایجاد کرد. پس از آن اقتصاد خدمات‌محور ظهور کرد و اقتصاد را از حالت تک‌قطبی تولید خارج کرد و توانست ارزش افزوده‌های جدی ایجاد کند.

در زمانه حاضر اینترنت توانسته است در اقتصاد تحولات تاثیرگذاری را ایفا کند و این امر منجر به ظهور شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد جهانی شده است؛ شرکت‌هایی که برخی عمرشان کمتر از ۱۰ یا ۱۵ سال است ولی سهم بزرگی از درآمد و اعتبار را در مقیاس جهانی کسب کرده‌اند.

کمپانی های بزرگ حوزه فناوری

شما می‌بینید کمپانی‌هایی در دنیا هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند و هر سال ۵۰ تا ۱۵۰ درصد و گاه حتی بیشتر رشد می‌کنند در صورتی که میانگین رشد اقتصادی یک کشور (به‌جز موارد استثنایی مثل چین یا اقتصادهای بعد از جنگ) به صورت میانگین بین ۵ تا ۸درصد است.

در حالی که بیشترین تجربه رشد را می‌شود در حوزه‌هایIT و ICT مشاهده کرد، بنابراین در کشور ما هم نمی‌توان چنین تحولات اقتصادی و کسب‌وکارهایی را که مبتنی بر این تکنولوژی شکل می‌گیرند، نادیده گرفت. چون تجربه جهانی هم نشان می‌دهد‌ شرکت‌های بزرگی که ماهیتIT و ICT دارند، در حال حاضر نقش جدی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کنند چه به جهت ایجاد اشتغال و چه به لحاظ ایجاد چرخه درآمدی.

نکته مهم دیگر

نکته مهم دیگر آن است که زمین‌های کشاورزی، معادن، نفت و سایر منابعی از این قبیل که الان در حال بهره‌برداری از آنها هستیم، محدود هستند. اما در حوزهIT و ICT چنین محدودیت‌هایی به‌مراتب بسیار کمتر است. کما اینکه ایران بازار بزرگی دارد و ظرفیت‌های عظیمی در کشور ما وجود دارد. حتی می‌توان دید و افق بزرگ‌تری را پیش روی خودمان ببینیم و به کشورهای همسایه و بازارهای بین‌المللی هم فکر کنیم. بنابراین بسیار واضح و شفاف است که کسب‌وکارهایی از این جنس سهم بزرگ و جدی از اقتصاد کشور را از آن خود خواهند کرد.

شما به مبارکی و اهمیت دریافت چنین نشانی از بدنه صنعتی کشور اشاره کردید. چقدر می‌توانیم امیدوار باشیم که وجود داستان‌های موفقیت از کسب‌وکارهای آنلاین بتواند نگاه سرمایه‌داران بخش خصوصی را به اکوسیستم استارتاپی کشور جلب کند؟

جرقه!

به نظر من این اتفاق باعث می‌‌شود آدم‌های پخته‌ای که سال‌های سال در حوزه صنعت و تجارت فعال بوده‌اند، حداقل جرقه‌ای در ذهنش‌شان نسبت به تغییراتی که در فضای کسب‌وکارها در حال رخ دادن است، ایجاد شود. اینکه در کنار بزرگان و باتجربه‌ها از جوانان کارآفرین هم تقدیر می‌شود، حاوی یک پیام مهم برای این افراد است؛ پیامی که از دنیای جدید کسب‌وکارها رونمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید :

بازاریابی ویدیویی چیست و چگونه فروش شما را متحول می‌کند؟

هر چند در ابتدا تنها کنجکاوی ایجاد می‌شود اما با اتفاقاتی از این دست و برگزاری جلسات و هم‌اندیشی‌هایی بیشتر، می‌توان دو طیف کارآفرین را هر چه بیشتر به هم نزدیک کرد.

کارآفرینی

ضمن اینکه نباید فراموش کنیم نسل باتجربه کارآفرینی، شاید هنوز به شدت اهل چرتکه انداختن باشند و حساب‌های دودو‌تا چهارتایی داشته باشند و کمتر ریسک قرارگرفتن در کنار استارتاپ‌ها را بپذیرند ما الان به تغییر دیدگاه‌ها نیاز داریم؛ تغییری که موجب می‌شود ارزش‌های یک استارتاپ جدا از میز و دفتر و ساختمان در نظر گرفته شود و محوریت تیم جای خود را به این عوامل دهد.

نزدیک‌شدن این دو طیف می‌تواند به شناخت هرچه بیشتر ظرفیت‌های حوزه استارتاپی منجر شود و زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در اکوسیستم استارتاپی ایران فراهم کند. این آگاهی قطعا به مرور زمان به دست می‌آید.

ظرفیت های حوزه آنلاین

نکته دیگری که وجود دارد، مربوط به ظرفیت‌های حوزه آنلاین است که باید مورد توجه سرمایه‌داران قرار بگیرد؛ به لحاظ تاریخی، در طول دهه‌های گذشته هیچ‌وقت ایران در بین ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا شرکتی را نداشته است ولی امروز ما می‌بینیم که در حوزه تکنولوژی و آی‌تی، آپارات با کسب رتبه ۱۰۳ در حال قرارگرفتن در بین ۱۰۰ سایت بزرگ دنیاست.

این رتبه در حالی به دست آمده که بیشترین ترافیک موجود روی این کسب‌وکار از ترافیک داخلی است و اگر به بازارهای جهانی راه پیدا کند و بتواند تنها چند درصد از ترافیک کسب‌وکارهای جهانی حوزه خود را در اختیار بگیرد، به‌مراتب رتبه بهتری را به دست خواهد آورد. چنین روندی نشان می‌دهد که اگر ما سرمایه‌گذاری دقیق‌تری و براساس تحولات روز دنیا انجام دهیم، می‌توانیم موفق‌تر از الان باشیم.

صاحبان صنعت

به ویژه اینکه صاحبان صنعت و تجارت اغلب تجربه بازارهای بین‌المللی را دارند و انگار صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی، امر ساده‌ای برای‌شان است چون در این حوزه تجربه زیادی دارند. کنار هم قرارگرفتن این تجارب و تکنولوژی و دانش استارتاپی می‌تواند به اتفاق‌های خوبی منجر شود. تجربه حضور در بازارهای بین‌المللی بسیار ارزشمند است و خود ما هم در کسب‌وکارهای‌مان سعی کرده‌ایم که به خارج از کشور نگاه کنیم و برنامه جدی بابت این امر داریم که تمام محصولات‌مان را چند‌زبانه کرده و بخشی از ترافیک دنیا را، به اندازه توان و برنامه خودمان، جذب کنیم.

شاید این دیدگاه وجود داشته باشد که در کنار کمپانی‌های بزرگ دنیا کسب‌وکار دیگری نمی‌تواند سهمی به دست آورد اما ما معتقدیم که حتی اگر چند درصد از سهم آنها را هم به دست آوریم، اتفاق بزرگی رقم خورده است.
منبع : شنبه مگ

عالی بود(1)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *