خانه / آموزش سئو SEO / معرفی ۶ مورد از موثرترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی
معرفی ۶ مورد از موثرترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

معرفی ۶ مورد از موثرترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی

زمانی که به ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود فکر می کنید، چه پلتفرم هایی به ذهن شما خطور می کند؟ پاسخ این سوال می تواند بسته به صنعتی که در آن فعالیت می کنید متفاوت باشد. اما قطعا نام بسیاری از شبکه های اجتماعی بسیار محبوب و معروف دنیا مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و… در آن وجود دارد. اما، بسیاری از انواع دیگر کانال‌های رسانه‌های اجتماعی وجود دارند، که نقش مهمی در رسیدن به اهداف بازاریابی دارند.
در سالیان اخیر، با توجه به افزایش محبوبیت و قدرت کانال های رسانه های اجتماعی، کسب و کارها و بازاریابان به دنبال انواع مختلفی از شبکه های اجتماعی هستند که بتوانند از آن ها برای هدف قرار دادن مخاطبان و تبدیل آن ها به مشتری استفاده کنند. طبق آمار، بیش از ٨٨ درصد از شرکت ها و کسب و کارها در رسانه های اجتماعی فعالیت می کنند.
در این مقاله، ما طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها را در ۶ دسته کلی، دسته ‌بندی کرده ایم که بر موارد استفاده خاص و آنچه کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از آن‌ها انجام دهند، تمرکز می‌کنند.

شبکه های اجتماعی و آگاهی از برند

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا آگاهی از برند ایجاد کنید، با مشتریان ارتباط برقرار کنید، مخاطبانی خاص پیدا کنید و فروش خود را بدون صرف هزینه‌های بیش از حد از بودجه بازاریابی خود افزایش دهید. محتوای مفید می تواند مشتریان احتمالی بیشتری را جذب کند و به آن ها کمک کند تا برند شما را به خاطر بسپارند. ایجاد یک برند ثابت در چند پلتفرم شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که در حین تعامل با مشتریان، حضور موفقی در این شبکه ها داشته باشید. شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی برای پاسخ به سؤالات مشتریان، یافتن مشکلات و اطلاع‌رسانی ها در مورد رویدادها یا فروش ویژه خود استفاده کنید.

انتخاب مناسب ترین رسانه اجتماعی

با افزایش تعداد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از بازاریابان گمان می کنند که با حضور در تمامی این شبکه ها، به بهبود بازاریابی خود کمک می کنند. آیا به نظر شما این روش درستی است؟
در واقع، برای انتخاب شبکه های اجتماعی که برای یک کسب وکار خاص مناسب باشند و آن ها را به رساندن اهداف بازاریابی شان یاری کنند، نیازی به صرف زمان و انرژی برای یادگیری و حضور در تمامی این شبکه ها نیست. برای انتخاب مناسب ترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود، پیشنهاد می کنیم به این سه نکته توجه کنید.

مخاطبان خود را بشناسید.

اولین سوالی که باید قبل از پیوستن به یک پلتفرم رسانه اجتماعی جدید بپرسید این است که آیا مخاطبان شما در این شبکه اجتماعی حضور دارند یا خیر؟ قطعا فعالیت در شبکه ای که درصد زیادی از مخاطبان را شامل می شود، منطقی تر از حضور در یک شبکه جدید و تلاش برای جذب مخاطب در آن است.
مورد بعدی که باید به آن توجه کنید این است که مخاطبان شما در یک شبکه اجتماعی خاص، چگونه از آن استفاده می کنند؟ به دنبال چه نوع محتوایی هستند؟

آمار رسانه های اجتماعی مختلف را بررسی کنید

زمانی که یک پلتفرم شبکه اجتماعی جدید پدیدار می شود، ضروری است که آن را با سایر شبکه های اجتماعی که وجود دارند، مقایسه کنید. اگرچه پیش بینی آینده ممکن نیست، اما یک راه برای دانستن اینکه آیا یک پلتفرم جدید قدرت رقابت با رسانه های موجود را دارد یا خیر، بررسی آمارهای آن است.

در راستای اهداف کلیدی کسب و کارتان حرکت کنید.

از خود بپرسید: کدام پلتفرم ها با اهداف تجاریتان مطابقت دارند؟
به عنوان مثال، اگر یکی از اهداف شما افزایش آگاهی در مورد محصول یا خدمات جدید است، استفاده از ویدیو می تواند مناسب باشد. پس بهتر است از رسانه های اجتماعی که بر پایه محتوای ویدیویی هستند تمرکز کنید.

معرفی انواع پلتفرم های رسانه های اجتماعی

شناخت تفاوت‌ها، شباهت ها و نقاط قوت و ضعف میان رسانه‌های اجتماعی مختلف و نحوه تعامل کاربران با آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا با مشتریان بالقوه تعامل مؤثرتری داشته باشید. در این بخش تعدادی از محبوب ترین انواع رسانه های اجتماعی آورده شده است.

معرفی انواع پلتفرم های رسانه های اجتماعی
معرفی انواع پلتفرم های رسانه های اجتماعی

١. شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی به افراد کمک می کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این شبکه ها روش های زیادی را برای برندهای مختلف برای جذب مخاطب ارائه می دهند. شما می توانید با تبلیغات در این شبکه ها به مخاطبان گسترده و متنوعی دست پیدا کنید. همچنین می توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، در مورد علاقه مندی های کاربران تحقیق کنید و بر مکالمات آنلاین در مورد کسب و کارتان نظارت داشته باشید.
از نمونه های بسیار معروف این دسته از شبکه های اجتماعی، می توان به توییتر، لینکدین، فیسبوک و اینستاگرام اشاره کرد.
همچنین شبکه هایی مانند لینکدین و توییتر، کاربردهای بالقوه بسیاری را از جمله جذب و استخدام نیروهای متخصص، ایجاد روابط B2B، ارتباط با مشتریان بالقوه و ارتباط با متخصصان و افراد حرفه ای را ارائه می دهند.

٢. شبکه های اجتماعی صوتی

پلت‌فرم‌های صوتی جدید مانند کلاب هاوس، Twitter spaces، Spotify در طول پاندمی کرونا بسیار رشد کردند. اصلی ترین کاربرد شبکه های اجتماعی صوتی، گوش دادن به مکالمات زنده در مورد موضوعات خاص و ترند روز است. گفت و گوهای جذاب در این پلتفرم ها می تواند به شما کمک کند تا خود را به عنوان یک رهبر، در جایگاه خود تثبیت کنید یا کسب و کار یا محصولات خود را به مخاطبانی که به موضوعات مرتبط با جایگاه شما علاقه مند هستند معرفی کنید.

٣. شبکه های اجتماعی ویدیویی

پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی ویدیویی مانند YouTube، Viemo، TikTok برای جلب توجه، افزایش آگاهی از برند، و جان بخشیدن به محصولات، عالی هستند. هر محتوای ویدیویی که منتشر می کنید باید با هدف سرگرمی، آموزش یا الهام بخشیدن به مخاطبان طراحی شود. ویدیوهایی که صرفاً برای فروش ساخته شده اند، بینندگان را جذب نخواهد کرد.

۴. شبکه های اجتماعی تصویری

محتوای بصری در رسانه‌های اجتماعی نسبت به محتوای نوشتاری نرخ تعامل بیشتری دریافت می‌کند. به همین دلیل، انواع جدیدی از رسانه های اجتماعی که عمدتاً بر اساس تصاویر هستند، به وجود آمده اند. پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری تصویر مانند اینستاگرام در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به مردم اجازه می‌دهند عکس‌ها و محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارند. شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری تصویر، بستر بسیار مناسبی برای تعامل با مخاطبان، رشد خلاقیت، معرفی محصولات و خدمات به شیوه جذاب و تشویق مشتریان به صحبت درباره برند شما را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، یک فروشگاه پوشاک می‌تواند به هر کسی که عکسی از لباس خود را در این شبکه ها به اشتراک‌ بگذارد، یک کد تخفیف اختصاص دهد.

۵. تالارهای گفتگو

انجمن‌های گفتگو افراد را تشویق می‌کنند به سؤالات یک دیگر پاسخ دهند و ایده‌ها و اخبار جدید را به اشتراک بگذارند. بسیاری از این سایت‌ها مانند Quora و Reddit بر طرح سؤالات برای دریافت بهترین پاسخ تمرکز می‌کنند. پاسخ صحیح و صادقانه می تواند اعتبار شما را در این انجمن ها افزایش دهد و این اعتبار و احترام می تواند منجر به افزایش بازدید از وب سایت کسب و کار یا محصول شما شود. شما همچنین می‌توانید از انجمن‌های گفتگو برای انجام تحقیقات بازار استفاده کنید و از کاربران بپرسید که درباره محصولات و برند شما چه فکری می‌کنند. این می تواند به شما کمک کند تا کمپین های بازاریابی متمرکزتری را ایجاد کنید.

۶. شبکه های وبلاگ نویسی

این شبکه ها مانند انواع وبلاگ ها و سایت Medium به شما این امکان را می دهند تا افکار، ایده ها و نظرات خود را در مورد شغل، رویدادهای جاری، سرگرمی ها و موارد دیگر منتشر کنید. شما می توانید از بسیاری از مزایای وبلاگ بهره مند شوید. همچنین می توانید خوانندگان جدیدی را از مجموعه افرادی که به دنبال محتوای جذاب هستند را جذب کنید. شما می توانید با نوشتن پست های وبلاگ در مورد نحوه استفاده از یک محصول یا اخبار مربوط به صنعت خود، ترافیک بیشتری را برای وب سایت اصلی خود جذب کنید.

کلام آخر
همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، با رشد استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی متنوع، کسب و کارهای مختلف هم نیاز دارند تا برای افزایش آگاهی از برند و رسیدن به اهداف بازاریابی و دیجیتال مارکتینگشان، از انواع مختلف رسانه های اجتماعی استفاده کنند. در دوره آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی به تمامی اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی و استراتژی های مختلف در هر یک از این شبکه ها پرداخته شده است. در این مقاله از آکادمی آمانج، تلاش کردیم انواع شبکه های اجتماعی که البته در ایران نیز رایج تر است را به شما عزیزان معرفی کنیم. همانطور که در این مقاله گفته شد، برخی از این شبکه ها مانند اینستاگرام تقریباً برای هر کسب و کاری اجباری هستند، در حالی که برخی دیگر از این شبکه ها بسته به حوزه فعالیت شما می تواند متغیر باشد.

عالی بود(0)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *