خانه / بازاریابی / تبلیغات پیامکی یا تبلیغات تلگرامی، کدام بهتر است؟
تبلیغات پیامکی یا تبلیغات تلگرامی، کدام بهتر است؟
تبلیغات-پیامکی-یا-تبلیغات-تلگرامی
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

تبلیغات پیامکی یا تبلیغات تلگرامی، کدام بهتر است؟

یکی از چالش‌های همیشگی مدیران کسب‌وکارها و تیم‌های بازاریابی انتخاب شیوه و ابزارهای تبلیغاتی است. گستردگی و تنوع در لیست این انتخاب و آمارهای بعضاً نادرستی که در خصوص بازخوردهای مثبت و منفی آن ارائه می‌شود، باعث شده است که علاوه بر سخت بودن انتخاب، گاهی این تصمیم غلط از آب درآمده و تبلیغات آن‌طور که باید سودآور نباشد. اخیراً دوراهی دیگری که شرکت‌ها بر سر آن قرارگرفته‌اند، انتخاب تبلیغات تلگرامی یا ارسال انبوه پیامک است.
در چند سال اخیر پیام‌رسان‌های چون تلگرام رقابت سختی را با تبلیغات پیامکی آغاز کرده‌اند. اما واقعیت آن است که هنوز هم بنا به چند دلیل موجه ارسال پیامک انبوه یکی از بهترین شیوه‌های تبلیغات است. این مقاله سعی دارد با تحلیل و مقایسه‌ی تبلیغات پیامکی و تلگرامی تصمیم‌گیری در خصوص بهترین شیوه‌ی بازاریابی را برای شرکت‌ها آسان کند.
بنابراین آنچه می‌خوانید شامل موارد زیر است:
• اطلاع از آمار بازخوردهای مثبت و منفی
• وجود قوانین مدون در تبلیغات پیامکی برخلاف تبلیغات تلگرامی
• مشخص بودن نرخ تبلیغات پیامکی
• هدفمند بودن تبلیغات پیامکی
• هزینه بر بودن تبلیغات تلگرامی برای کاربران

اطلاع از آمار بازخوردهای مثبت و منفی

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای شرکت‌ها این است که بعد از انتخاب روش تبلیغاتی خود و هزینه کردن در آن بدانند که طبق آمار شیوه‌ی انتخابی تا چه میزان موفق و برای آن‌ها سودآور بوده است. در هیچ ‌یک از روش‌های دیگر بازاریابی نمی‌توان به ‌اندازه‌ی تبلیغات پیامکی به عدد درستی از میزان بازخوردهای مثبت و منفی تبلیغات دست‌ یافت. طبق آخرین آمار ارائه ‌شده در نشریه‌ی New York Times تقریباً ۹۵ درصد از پیامک‌های دریافت شده درگوشی‌های تلفن همراه باز و خوانده می‌شود. این در حالی است که در بدترین شکل ممکن ۳۲ درصد از افراد اگر خودشان از پیامک تبلیغاتی دریافت شده استفاده نکنند آن را به دیگران معرفی می‌کنند.
سیستم نرم‌افزاری تبلیغات پیامکی به شیوه‌ای طراحی ‌شده است که به‌محض ارسال انبوه پیامک می‌توان تعداد افرادی که موفق به دریافت آن شده و پیامک را باز کرده‌اند، مشاهده کرد.
این در حالی است که هیچ آمار درستی از تعداد افرادی که تبلیغات شرکت‌ها را در گروه‌های تلگرامی را خوانده‌اند، وجود ندارد. در حقیقت نمی‌توان به توجه به تعداد اعضای یک گروه تلگرامی اطمینان داشت که همه‌ی آن‌ها تبلیغات را دیده و به آن توجه می‌کنند. حقیقت آن است که بسیاری از تبلیغات تلگرامی بدون خوانده شدن رها یا پاک می‌شوند. ضمن آن‌که تبلیغ کردن در گروه‌های تلگرامی با تعداد اعضای بالا به معنی گم‌شدن تبلیغات در میان تصویر و متن تبلیغاتی سایر شرکت‌ها به دلیل کسرت آن‌ها است.

وجود قوانین مدون در تبلیغات پیامکی برخلاف تبلیغات تلگرامی

برای آنکه مجموعه‌ای بتواند خود را مجهز به سیستم ارسال تبلیغات پیامکی کرده و پیامک انبوه ارسال کند، باید قوانین خاصی را پذیرا باشد. در حقیقت مراجع قانونی برای این شیوه از تبلیغات قواعد خاصی را مشخص می‌کنند که پذیرفتن و رعایت آن‌ها توسط شرکت‌ها هم به نفع خودشان است و هم حقوق مشتریان در آن‌ها لحاظ شده است. این در حالی است که هنوز هیچ قانون مشخصی که بتوان با استناد به آن از اشکالات پیش‌آمده در تبلیغات تلگرامی شکایت و آن را پیگیری کرد وجود ندارد. هنوز هیچ قانونی بر پیام‌رسان تلگرام به‌طورجدی وضع نشده است و در صورتی‌که به ‌عنوان ‌مثال یک شرکت تبلیغات خود را به گروه تلگرامی بسپارد و در ارسال تبلیغ او در تلگرام تخطی شود، مرجعی برای رسیدگی به شکایت او در این خصوص وجود ندارد.

مشخص بودن نرخ تبلیغات پیامکی

در تبلیغات پیامکی شرکت‌ها می‌دانند که به‌عنوان‌مثال ارسال ۱۰۰۰۰ پیامک دقیقاً برابر با چه هزینه‌ای است. این آگاهی به آن‌ها در برنامه‌ریزی برای بودجه‌ی تبلیغات کمک خواهد کرد. ضمن آن‌که بازخوردهای مثبت و منفی تبلیغات پیامکی به‌سادگی قابل روئیت و برنامه‌ریزی است.
در تلگرام هیچ نرخ مشخصی برای تبلیغات وجود ندارد. در حقیقت هزینه‌هایی که گروه‌ها بابت درج تبلیغات از شرکت‌ها دریافت می‌کنند اغلب به شیوه‌های نامتعارف محاسبه و دریافت می‌شود. موضوع روشن نبودن هزینه‌ها باعث می‌شود بازار رقابتی ناسالمی بین گروه‌ها ایجاد شود که در آن تنها شرکت‌های مبلغ متضرر می‌شوند.

تبلیغات پیامکی یعنی تبلیغات هدفمند

یکی از نکاتی که در مورد انتخاب شیوه‌ی تبلیغات اهمیت ویژه‌ای دارد این است که تبلیغات هرچقدر هدفمندتر باشد، قدرت تأثیرگذاری بیشتری دارد. به‌ عنوان‌ مثال در تبلیغات پیامکی می‌توان پیامک را برای منطقه‌ی جغرافیایی خاصی ارسال کرد. یکی دیگر از بهترین مثال‌های تبلیغات هدفمند، ارسال پیامک زنده است. LBS یا پیامک تبلیغاتی زنده یعنی ارسال پیامک انبوه برای افرادی که هم‌ اینک، در یک ساعت و لحظه‌ی خاص در یک منطقه‌ی جغرافیایی حضور فیزیکی دارند. این یعنی تبلیغات هدفمند با نشانه گرفتن مخاطبانی که احتمال تبدیل‌شدن آن‌ها به مشتری به دلیل نزدیک بودن به محل خرید محصول یا دریافت خدمات قدرت بیشتری دارد.
در تبلیغات تلگرامی هیچ اطلاعی در خصوص محل زندگی یا حضور مخاطبان در دست نیست. ضمن آن‌که خریدهای آنلاین هنوز هم محبوبیت چندانی بین کاربران ایرانی ندارد، سرمایه‌گذاری در تبلیغات تلگرامی هیچ هدف‌گذاری درستی نداشته و همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد این تبلیغات معمولاً نادیده گرفته می‌شود.
تبلیغات پیامکی به معنی هدف گرفتن مخاطبانی است که احتمال بیشتری دارد به دلیل نزدیک بودن فروشگاه یا شرکت تبلیغ‌کننده به محل زندگی یا مکانی که در حال حاضر در آن حضور دارند، به مشتری تبدیل شوند.

هزینه بر بودن تبلیغات تلگرامی برای کاربران

کاربران تلگرام که در گروه‌های مختلف عضویت دارند هر روز با انبوهی از تبلیغات تلگرامی مواجه می‌شوند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که دریافت شدن هر یک از این تبلیغات درگوشی تلفن همراه آن‌ها به معنی مصرف حجم اینترنت است. در حقیقت شرکت‌ها برای دیده شدن تبلیغاتشان در تلگرام هزینه‌ای را از جیب مخاطب صرف می‌کنند که با وجود ناچیز بودن برخلاف شعارهای مشتری مداری است. بسیاری از کاربران هوشمند با محض آن‌که با رویکرد تبلیغاتی گروه‌هایی که عضو آن هستند روبرو می‌شوند، اقدام به ترک آن‌ها می‌کنند. این در حالی است که دریافت پیامک برای مخاطب هیچ هزینه‌ای در برندارد و همین موضوع باعث می‌شود اغلب کاربران از تبلیغات این رسانه دلخور نبوده و آن را به چشم مزاحم ننگرند.

عالی بود(2)جالب نیست!(0)