عناوین
اگر به تازگی بازاریابی جاذبهای را آغاز کرده باشید، احتمالا این جمله را شنیدهاید، یکی از کارهای مهمی که باید انجام داد، استفاده از لینکها است.
همچنین شاید بدانید سه نوع لینک وجود دارد که بر اساس لینکدهی، اسم خاصی به آنها داده میشود. این سه نوع لینک internal , inbound و outbound لینکها هستند. آن چیز که در حال حاضر میبینیم اینست که در بین این سه نوع لینک، inbound link نسبت به بقیه از اهمیت بالاتری برخوردار است.
حالا یک سئوال پیش میآید که inbound link چیست و چه فرقی با دوتا لینک دیگر دارد.
در این مطلب در مورد inbound link توضیح میدهم ، اینکه چرا باید از inbound link استفاده کنیم و همچنین یک inbound link خوب به چه صورت ایجاد میشود و چگونه استفاده از این نوع لینک را افزایش دهیم.
Inbound link چیست؟
Inbound link لینکهایی هستند که از سایتهای دیگر به سایت ما داده شده است اما یک فرق کوچک با backlink دارد و آن هم این است که inbound link از درون متن به سایت دیگر لینک داده میشود.
مثلا میخواهم شما را با سایت آقای محمودی آشنا کنم و بگم که مطلب طراحی سایت را در وبلاگ ایشان مطالعه کنید.
من یک لینک به سایت آقای محمودی دادم و حالا ایشان میتواند بگوید که یک inbound link از سایت موج سئو به سایتشان داده شده است. چون لینکی که به سایت ایشان دادهام درون متن و حین توضیح یک مطلب بود، پس بنابراین یک inbound link محسوب میشود.
حالا اگر این لینک دهی برعکس میشد ، میگفتم من یک inbound link از سایت آقای محمودی دارم.
فرق inbound link با outbound link در چیست؟
Outbound link لینکهایی هستند که از سایت ما به سایت دیگران داده شده است. برای مثال لینک طراحی سایت که چند خط بالاتر گذاشته بودم و به سایت آقای محمودی دادهام یک outbound link محسوب میشود. زیرا لینک مذکور از سایتم به یک سایت خارجی و بیرون از سایت داده شده است.
با این تعاریف، internal link چه هستند؟
برخلاف لینکهای بالا که لینک به یک سایت خارجی و به بیرون از سایت داده میشد، در internal link لینکها به یک صفحه از صفحات سایت خود داده میشود. اگر مطالب همین وبلاگ را خوانده باشید شاید بارها دیدهاید که در حین خواندن، لینکهایی به صفحات دیگر همین سایت دادهام.
برای مثال اگر تاکنون با تکه کد UTM آشنایی نداشتهاید و اگر مایلید با این نوع آنالیز آشنا شوید مطلب UTM چیست؟ را مطالعه کنید. لینکی که مشاهده کردید لینکی به یکی دیگر از صفحات همین سایت داده شد. به این نوع لینکدهی، internal link گفته میشود.
چرا به Inbound links نیاز داریم؟
دلیل اول) تاثیرگذاری بر سئو
هر چقدر inbound link بیشتری دریافت کنیم، شانس اینکه در موتورهای جستجو از رتبه بالاتری برخوردار باشیم بیشتر است.
با این کار خزندگان سایتها (crawler) ، سایت ما را به عنوان یکی از منابعی که در یک موضوع خاص ارزش بالایی دارد شناسایی میکند. بنابراین هرچقدر از سایتهایی که اعتبار بالاتری دارند و مطالبشان با مطالب سایت ما ارتباط بیشتری دارد inbound link بگیریم برایمان عالی خواهد بود.
دلیل دوم) افزایش ترافیک سایت (Referral Traffic)
فکر کنید شخصی در وبلاگ یا سایتش مطلبی نوشته است و در بین متن ، لینکی هم به سایتتان داده باشد، در واقع یک inbound link به شما داده باشد. هر کسی که ان متن را بخواند احتمال اینکه بر روی آن لینک کلیک کند بسیار زیاد خواهد بود و به طبع ورودی به سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.
حالا فکرش را بکنید هزار مطلب به همین صورت در سایتهای مختلف نوشته شده است و هر مطلب هم ممکن است روزانه چند ده یا صدها بار خوانده شود و در بین آن کسانی که ممکن است بر روی لینک کلیک کنند هم در نظر بگیرید، ببینید چه ترافیکی به سایتتان سرازیر میشود. احتمالا خیلی !
یک inbound link مناسب و تاثیرگذار چه شکلی است؟
یک inbound link خوب و مناسب دو شرط را در خودش دارد:
- از سایتهایی که اعتبار بالایی دارند، دریافت شده باشد.
- متن مناسب برای لینک در نظر گرفته شده باشد (Anchor text)