عناوین
استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در رونق کسب و کار اینترنتی چیست و چگونه است؟ با توجه به رقابت موجود در دنیای امروز، عوامل اجتماعی بیشتر از عوامل اقتصادی می توانند بر رونق کسب و کار اینترنتی و فروشگاه های اینترنتی تاثیر بگذارند.
با استفاده از شبکه های اجتماعیمی توان.یک محصول یا برند را به صورت رایگان به دیگران معرفی کرد. میتوان گفت که یکی از بهترین روش ها.برای جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی، استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی می باشد.
استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی، یکی از بهترین و موّثر.ترین روشهای تبلیغات برای رونق کسب و کار اینترنتی می باشد. و ما با حضور فعال در آنها، مخاطب را با برند و فروشگاه خودمان آشنا می کنیم؛ و بازدید مخاطبان از وب سایتمان را افزایش می دهیم.
۱- مزایای شبکه های اجتماعی نسبت به تبلیغات سنتی
از مزیت های شبکه های اجتماعی در رونق کسب و کار اینترنتی.می توان به، سر راست بودن مراحل معرفی.و خرید اشاره کرد،.شبکه های اجتماعی خیلی بهتر از تراکت پخش کردن، در رونق کسب و کار اینترنتی هستند، در این شبکه ها نیازی نیست که مشتری با کلی زحمت محصول شما رو پیدا و خریداری کند.
به کمک شبکه های اجتماعی می توان محصول را خیلی راحت به مشتری معرفی کرد. میتوان گفت استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در رونق کسب و کار اینترنتی دارای تعامل مستقیم با مشتری می باشد.
به کمک تعامل مستقیم با مشتری، میتوان.برای آنها وقت گذاشت و سلیقه و خواسته های آنها رو سنجید و اطلاعات خوبی بدست آورد، تا در تولید محصولتان آن چیزی را تولید کنید،.که مشتری و بازار می خواهد، یکی دیگر از مزایای شبکه های اجتماعی، زمان است.
زیرا بیشتر مردم وقت خود.را در این شبکه ها میگذرانند.شما میتوانید با استفاده از استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی.از وقت آنها استفاده کنید.و محصول خود را به بهترین شکل به آنها معرفی کنید.
اگر بخواهید.همین کار را در واقعیت انجام دهید، حتماً در صورت گرفتن وقت مشتری با عصبانیت مشتری مواجه خواهید شد؛ چون به اندازه کافی وقت برای دنیای مجازی می گذارند و.نمیخواهند.در دنیای واقعی نیز وقت آنها گرفته شود.
اشتراک گذاری محصولات
با استفاده از استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی به مشتری ها این امکان را می دهید، که تمام محصولات را با دوستان.و خانواده خود به اشتراک بگذارند. وقتی فالوور هایFollower. شما توصیه ی دوستان خود در مورد.یک محصول یا یک.برند مرتبط با یک سایت.می بینند.اعتماد بیشتری برای خرید و استفاده از محصولات آن سایت می کنند.
افرادی که محصولات و برند.شما را به دیگران معرفی می کنند.به فروشگاه شما اعتبار می بخشند.و این مورد در میزان موفقیت بیشتر فروشگاه های اینترنتی شما نقش زیادی دارد. بیشتر مردم، در زمان خرید، به توصیه دوستان و خانواده خود توجه می کنند.
۲- آمار و ارقام استفاده از استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی
آمار و ارقام استفاده مردم از استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی برای رونق کسب و کار اینترنتی در بیشتر کشورها متفاوت است. بعضی اوقات آمار سئو و بهینه سازی در موتور های جستجوگر پایین تر از شبکه های اجتماعی است.
شبکه های اجتماعی پر از اقشار مختلف جامعه هستند و کاربران بسیار زیادی دارند بخصوص در کشور ما ایران، استفاده از شبکه های اجتماعی در بین مردم بسیار زیاد است.
برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق و رسیدن به یک رونق کسب و کار اینترنتی پرسود باید بتوانید در تمام زمینه ها از رقباتون بالا بزنید؛ شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش های بالا بردن بازدید کاربران از فروشگاه اینترنتی ما می باشد.
مقاله مرتبط : ۵ روش برای تبدیل یک بازاریابی محتوایی خوب به عالی
هدف از فعالیت در شبکه های اجتماعی تولید محتوا متنی و یا تصویری جذاب برای مخاطبان و جذب و فروش محصولات به آنها است.
۳- زمانبندی ارسال مطالب در شبکه های اجتماعی
اگر شما در بازه زمانی کوتاهی چندین پست متعدد در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. احتمال اینکه بازدید کنندگان به راحتی و بدون توجه به مطلب شما از روی مطالب شما رد بشوند خیلی زیاد می شود. متی امکان دارد شما را از لیست کسانی که دنبال میکنند خارج کنند ( Unfollow ) و در بعدها نیز با دیدن نام برند شما از شما فرار کنند.
شما باید ارسال مطالب در شبکه های اجتماعی خود را توسط نرم افزار هایی مانند: Hootsuite و … زمانبندی کنید. سعی کنید در بازه زمانی معینی و با فاصله های مشخص مطالب را در صفحه های خود ارسال کنید.
از یاد نبرید که زمانبندی قرار دادن پست یکی از مهمترین عوامل رشد یک صفحه اجتماعی است.بعضی از شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهند که بتوانید میزان بازدید کاربران از صفحه شما در ساعات مختلف بفهمید.
باغ این کار متوجه می شوید در کدام ساعت از شبانه روز مطالب شما بیشتر مورد توجه قرار گرفته و همچنین در کدام ساعات مشتریان و کاربران شما بیشتر آنلاین بوده اند.
زمانی معنای استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی را درست درک می کنید که از محتواهای مختلف مانند ویدئو، متن، اینفوگرافیک، عکس، صدا در پست های خود استفاده کنید. و سعی کنید از هر کدام به اندازه مناسب استفاده کنید. تا باعث رونق کسب و کار اینترنتی شما شود.
۴- بررسی نتایج حاصل از تبلیغات به طور مستمر
نتایج بدست آمده هر بخش از تبلیغات خود را به طور کامل بررسی کنید
برای اینکه بتوانید.سهمی از بازار را به خود اختصاص دهید؛ باید نتایج بدست.آمده هر بخش از تبلیغات خود را به.طور کامل بررسی کنید. مثلاً نتایج بدست آمده.از تبلیغات در شبکه های اجتماعی.را بررسی کنید. منفی یا مثبت بودن نتایج.فرقی نمی کند. شما فقط باید با استفاده از این نتایج.استراتژی خود را بهینه سازی کنید.
بیشتر بخوانید : بازاریابی اینترنتی و وب برندینگ
مهم نیست که نتایج منفی یا مثبت باشند. مهم این است.که با بررسی، تحلیل و آنالیز آنها.استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی خود را بهینه سازی کنید. با بررسی این نتایج متوجه می شوید.که هر صفحه در شبکه های اجتماعی بر اساس.مقدار زمانی که برایش صرف کرده اید، چقدر بازگشت هزینه برای شما داشته.و اگر این روش خوب است.آن را تغییر ندهید.
نباید.فقط بر روی جمع کردن تعداد.زیادی فالوور Follower و یا لایک Likes و کامنت Comments تمرکز کرد. شاید روز به روز بر.تعداد کاربرانتان اضافه شود. ولی اگر میزان تبدیل شدن این.آمار ها به مشتریان بسیار کم باشد.باید حتماً به دنبال استراتژی جدیدی برای.بازاریابی شبکه های اجتماعی خود باشید.
۵- تحلیل بازار و میزان مشتریان از شبکه های اجتماعی
برای داشتن استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی هفته ای یکبار با تیم خود.و همکارانتان نشستی داشته باشید،.و در رابطه با تحلیل بازار و میزان مشتریان خود از شبکه های اجتماعی، صحبت کنید.
اگر آشنایی زیادی.با تحلیل نتایج و نرخ تبدیل.( Conversion Rate ) ندارید.می توانید با یک شرکت متخصص همکاری کنید.تا آنها مدیریت صفحات، تحلیل و بررسی آمار ورودی.و نرخ تبدیل این شبکه های اجتماعی را برای شما به عهده بگیرند.
آنالیز کردن نتایج.و آمار بازدید از شبکه های اجتماعی می تواند.تاثیر بسیار زیادی در روند.رشد تجارت شما داشته باشد.و در آینده میزان مشتریان شما را افزایش خواهد داد.
۶- برند خود را بر سر زبان ها بندازید
هر برند یا نام تجاری یک.فروشگاه یا شرکت قبل از ورود به مرحلهی.فروش محصول، باید توسط.مخاطبان شناخته شود. پس قبل از اینکه بخواهید یک محصول رو.به فروش برسانید.باید در ذهن و قلب مشتری.نفوذ کنید و برند.خود را سر زبان آن بندازید.
شناخته شدن یک برند.در بین افراد یکی از مهمترین بخشهای.هر استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی است. برندسازی.در شبکههای اجتماعی یکی از بهترین راههای.نفوذ در ذهن مشتری و.افزایش فروش است.
شما با قرار دادن محتوا ارزشمند.می توانید.شهرت یک برند.را افزایش دهید. این موضوع برای رونق کسب و کار اینترنتی بیشتر از قبل اهمیت.پیدا کرده است. پس هر کسب و کاری.برای برندسازی در شبکههای اجتماعی.خود نیازمند یک استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی و برنامه ریزی.محتوایی دقیق است.
حتی اگر محتوای جذاب را هم منتشر کنید.ممکن است برند شما به اندازهی کافی شناخته شده نباشد.و از اهمیت و جذابیت آن کاسته میشود. پس برای نفوذ در ذهن مخاطب و موفقیت در برندسازی و رونق کسب و کار اینترنتی خود در شبکههای اجتماعی.
باید از تاثیرگذاران مربوط به کسب و کار خود کمک بگیرید. هدف از ایجاد ارتباط با تاثیرگذاران.برقراری ارتباط با مخاطبان آنها و بهبود برندسازی در شبکههای اجتماعی کسب و کار است.
۷- بهینه سازی وب سایت برای شبکه های اجتماعی و یا ( SMO ) چیست؟
SMO مخفف Social Media Optimization و به معنای بهینه سازی سایت برای شبکه های اجتماعی با هدف رونق کسب و کار اینترنتی می باشد. در SMO طراحان و مدیران وب سایت ها طراحی وب سایت خود را جوری بهینه سازی می کنند که بتوانند حجم زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی را به سمت سایت خود بکشند.
موضوع بهینه سازی شبکه های اجتماعی برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ مطرح شد و از همان زمان کم کم و با پیشرفت های شبکه های اجتماعی معنی جدیدتری به خود گرفت.
بهینه سازی شبکه های اجتماعی مانند بهینه سازی موتورهای جست و جو می باشد و هدفش افزایش ترافیک و آگاهی افراد در مورد یک سایت مشخص است.
SMO، یکی از اصلیترین بخشهای بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد. SMO شباهت زیادی با SEO دارد. هردو برای بهینه سازی محتوا برای موتورهای جست و جو هستند.
با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی در جذب مشتری برای فروشگاه های اینترنتی ، موتورهای جست و جو هم به این شبکه ها توجه زیادی می کنند و شبکه هایی مثل فیسبوک و توییتر و گوگل پلاس می توانند تاثیرات بسزایی به صورت مستقیم روی امتیاز یک سایت یا همان SERP داشته باشند.
SERP چیست؟
SERP مخفف Search Engine Result Page است. و به معنای صفحه نتایج موتور های جستجو در هنگام جستجوی یک کلمه گفته میشود. در اصل به صفحه نتایج حاصل از جستجو SERP گفته میشود.
۸- بهینهسازی شبکه های اجتماعی برای فروشگاه اینترنتی
از طریق محتوای سایت: با لینک دادن مقالات موجود در سایت به صفحات اجتماعی، استفاده از دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی برای هر مقاله ، از کاربر بخواهیم ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کند.
تولید پست و هشتگ:
در پست های متنی و تصویری در شبکه های اجتماعی از هشتگ های مرتبط با کسب و کارمان استفاده کنیم.
با تحقیقات بسیار اخیر که توسط کارشناسان صورت گرفته، بیشتر شرکت های بزرگ، تعداد کمی پروفایل در شبکه های اجتماعی برای برند سازی خود دارند و سعی می کنند بر روی همان تعداد تمرکز بیشتری داشته باشند.
اگر به آمارها بصورت دقیق توجه کنیم متوجه می شویم که امروزه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال بر روی اینستاگرام و بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال بر روی پینترست فعالیت می کنند. شبکه هایی مانند: اینستاگرام، فیسبوک و پینترست که بیشتر بر روی عکس ها و تصاویر گرافیکی تمرکز دارند از محبوبیت بالاتری در میان کاربران برخوردار هستند.
به جای اینکه چند صفحه متعدد در شبکه اجتماعی به صورت همزمان داشته باشید و بخواهید همزمان همه آنها را مدیریت کنید، بهتر است بر روی تعداد کمی از این شبکه های تمرکز کنید.
به عنوان مثال بر روی یک یا دو شبکه فعالیت کنید و برای آنها وقت بیشتری صرف کنید. این کار نتیجه بهتری نسبت به چند شبکه اجتماعی برای شما خواهد داشت.
در این حالت شما باید بررسی کنید که مشتریان شما بیشتر در کدام شبکه های اجتماعی زمان بیشتری فعالیت می کنند. سپس تمرکز خود را بر روی همان شبکه های اجتماعی بیشتر کنید.
۹- کسب و کار خود را محدود به شبکه های اجتماعی نکنید
اگر فروشگاه خود را فقط متکی بر شبکههای اجتماعی راه اندازی کنید، آینده کسب و کار شما تحت تاثیر تصمیمات مدیران آن شبکه اجتماعی خواهد بود. و هر لحظه ممکن است صاحبان یک شبکه اجتماعی تغیراتی در آن شبکه ها ایجاد کنند. ممکن است این تغییرات تاثیرات منفی بر کسب و کار شما بگذارد.
هر کدام از این شبکه های اجتماعی ممکن است در آینده فیلتر و یا تعطیل شوند. با این وجود شما تمام مشتریان خود را از دست خواهید داد. و کسب و کار شما نابود می شود.
در این شرایط هیچ کاری از دست صاحبان کسبوکارها بر نمی آید.و مجبورند کسب و کار خود را به شبکه اجتماعی دیگری منتقل کنند و همه چیز را از اول شروع کنند.
می توان گفت “شما هیچ کنترلی بر روی تغییرات شبکههای اجتماعی نخواهید داشت”
برای موفق شدن.در کسب و کار اینترنتی باید از شبکههای اجتماعی و وب سایت بصورت.همزمان استفاده کنید. اگر شما یک وب سایت داشته باشید و از آن بعنوان قلب و قطب.اصلی کسب و کارتان و از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای.جذب مشتریان استفاده کنید به صورت قطعی می توان گفت، شما موفق خواهید شد.
در آخر موج سئو شما را به بازدید از مقاله نکاتی درباره میزان تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در سئو دعوت می کند.
منبع : آنلاینر