عناوین
شاید بسیاری از کاربران اینترنت ندانند، اما تعداد زیادی از وبسایتهای سراسر دنیا از وردپرس قدرت میگیرند. در واقع، بطور تخمینی ۲۷٫۵ درصد از وبسایتهای برتر از وردپرس برای کار خود بهره میگیرند.
از این رو انتظار می رود کاربران زیادی منتظر شنیدن اتفاقات آینده این پلتفرم باشند و بخواهند در جریان تغییرات وردپرس در سال ۲۰۱۸ قرار گیرند. در این مقاله، ما پیشبینیهای سال ۲۰۱۸ درباره رشد پلتفرم، ابزار و تاثیر کلی آن را برایتان آوردهایم.
۱- سربرگ ویدیویی رایجتر میشود
ویدیو را باید حاکم مطلق فضای مجازی و اینترنت قلمداد کرد. بازاریابها، شرکت های تبلیغاتی، طراحان وب به شدت به ویدیو توجه میکنند. بالطبع این قاعده در دنیای وردپرس هم صادق است.
وردپرس با عرضه نسخه ۴٫۷ پشتیبانی لذت بخش خود از سربرگهای ویدیویی را آغاز کرد که اجازه تزیین و چیدمان جذابتری را به کاربر میداد. شخصیسازی همیشه جزئی از وردپرس بوده و گزینه سربرگ ویدیویی هم از مدتها قبل وجود داشته است.
سربرگ ویدیویی ابزار جدیدی نیست و از گذشته در وبسایتهای خاصی استفاده میشد. در سال ۲۰۱۸، به نظر میرسد وبسایتهای بیشتر و بیشتری به رویکرد ویدیو محور روی می آورند.
تقریبا هر شبکه اجتماعی سرمایهگذاری عظیمی روی ویدیو و پخش زنده انجام داده و ممکن است ما در این زمینه یکپارچگی عمیقتری را از وردپرس مشاهده کنیم. بعید نیست در این سال شاهد قالبهای وردپرسی باشیم که فقط حول محور ویدیو یا حتی پخش زنده ویدیویی بچرخد.
۲- قالب موبایل محور از اهمیت بیشتری برخوردار میشود
امروزه بر هیچکس پوشیده نیست که اغلب کاربران از موبایل و تبلت خود برای وب گردی استفاده میکنند. اهمیتی که به طراحی و قالبهای موبایل محور در سال آینده داده میشود، بهترینها را از بقیه جدا میکند.
وبسایتهایی با قالبهای تاریخ گذشته و طراحیهایی که واکنش خوبی نسبت به موبایل ندارند، نه تنها کاربران خود را از دست میدهند، بلکه توسط گوگل هم جریمه میشوند.
در حال حاضر هیچ عذری برای توسعهدهندگان و مدیران وردپرس که موبایل را نادیده میگیرند، وجود ندارد. هرکس به این روند پشت کند، کاربرانش را از دست میدهد، به برند خود آسیب میزند و روز به روز به عقب باز میگردد.
۳- حکمرانی عمل درگ و دراپ
یکی از دلایل محبوبیت شگفتانگیز وردپرس، توسعه، اجرا و شخصیسازی بسیار ساده آن است. تغییرات وردپرس در سال ۲۰۱۸ باعث می شود حتی کسانی که تاکنون تجربه توسعه سایت ها را نداشتهاند بتوانند وبسایتهای زیبا بسازند.
درگ و دراپ (کشیدن و رها کردن) در اینجا اهمیت زیادی دارد. شخصیسازی بخش مهمی از وردپرس است، اما با وجود سادگی ابزارهای آن، شروع کار با وردپرس برای بسیاری از کاربران سخت و پیچیده است. درگ و دراپ، تمام فرآیند شخصیسازی را سادهسازی کرده و تقریبا هر مانعی را هنگام ورود از سر راه برداشته است.
در سال ۲۰۱۸ افراد بیشتری به اینترنت وصل میشوند و تازهکارهایی هستند که میخواهند وبسایت خود را طراحی کنند. قالبهای دارای ویژگی درگ و دراپ که شخصیسازی را برای آنان ملایمتر میکند، از نقش مهمتری برخوردار هستند.
۴- امنیت دیگر نادیده گرفته نمی شود
با اینکه افراد این حوزه از اهمیت امنیت سایبری باخبر هستند، اما اغلب از آن چشمپوشی می کنند، چرا که معتقدند وبسایت آنها مورد هدف قرار نمیگیرد یا اینکه تنظیمات اولیه امنیتی برای محافظت از وبسایت آنها کافی است.
سال ۲۰۱۷ به ما نشان داد که این طرز فکر نه تنها اشتباه، بلکه خطرناک است. در این سال، حملات سایبری بسیار زیادی به وبسایتهای محبوب، حتی آنان که ضریب امنیتی خود را بالا برده بودند، صورت گرفت.
متاسفانه، مردم زمانی به فکر افزایش امنیت میافتند که یا قربانی این حملات شدهاند یا وبسایتشان رشد قابل ملاحظهای کرده باشد. ممکن است این رویکرد منطقی به نظر برسد، اما آسیبپذیر نگه داشتن وبسایت در آغاز، عواقب جبرانناپذیری در دراز مدت به همراه دارد. Artavazd Minasian مدیرعامل شرکت ۱۰web.io میگوید:
وبسایتها مستعد خطرات و رخنههای امنیتی هستند و با افزایش روزمره هوشمندی هکرها در حملات سایبری، حفظ امنیت وبسایت بسیار حیاتی است. به همین خاطر، داشتن یک راهحل امنیتی قدرتمند که بتواند وبسایت شما را در برابر آسیبپذیریهای متعدد رصد کند، از اولویتهای وردپرس در سال ۲۰۱۸ است.
در سال ۲۰۱۸ دیگر گزینهای به نام نادیدهگرفتن امنیت وجود ندارد. ابزارهای امنیتی بیشتر و بیشتری روزانه توسعه داده میشوند و مدیران وردپرسی باید وقت و هزینه خود را صرف امنیت وبسایت ها کنند.
۵- وردپرس در سال ۲۰۱۸ میزبان سرویسهای تجارت الکترونیک
سالهای سال، تجارت الکترونیک رشد زیادی کرده و وردپرس نقش پررنگی در این قضیه داشته است. قالب و افزونههای زیادی مخصوص این صنعت ساخته شده و هیچوقت نشانهای از کاهش سرعت رشد تجارت الکترونیک دیده نشده است.
در واقع، به نظر میرسد ۲۰۱۸ سال مهمی برای تجارت الکترونیکی باشد و ارتباط وردپرس با افزایش پلاگینهایش نقطه تمرکز آن خواهد بود.
با این حال، مفهوم تجارت الکترونیک تقریبا توسط هر شرکتی که خدمت یا محصولی را ارائه میدهد و قصد حضور آنلاین دارد، پذیرفته شده است. همانطور که ممکن است حدس زده باشید، این اوضاع برای میلیونها شرکت در سراسر دنیا صدق میکند.
به احتمال زیاد این موج، کسب و کارهای کوچکی را که آرزو دارند محصولاتشان را به طور آنلاین بفروشند، بیشتر در بر میگیرد. وردپرس بهترین گزینه برای این کسب و کارهاست و احتمالا بسیاری از آنها را در سال ۲۰۱۸ به چشم مشاهده خواهیم کرد.