خانه / برنامه نویسی / مقایسه کاتلین با جاوا، کدام برای اندروید بهتر است؟
اندروید
اندروید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

مقایسه کاتلین با جاوا، کدام برای اندروید بهتر است؟

در اینجا مقایسه دقیقی بین جاوا و کاتلین وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا ببینید کدام زبان برای پروژه بعدی توسعه موبایل‌‌تان مناسب‌تر است.

Java

زبان جاوا وقتی با توسعه برنامه‌های اندروید همراه می‌شود، مورد علاقه بسیاری از توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. زیرا اندروید خودش با جاوا نوشته شده است. جاوا زبان برنامه‌نویسی شیءگرا است که به عنوان دومین زبان فعال در گیت‌هاب شناخته شده است. جای تعجب ندارد، این زبان به مدت ۲۰ سال وجود داشته است و محبوبیت آن رو به رشد بوده است.

مزایای جاوا

یادگیری و درک آن آسان است.

انعطاف‌پذیر؛ شما می‌توانید آن را در پنجره مرورگر یا ماشین مجازی (virtual machine) اجرا کنید. این امر زمانی مفید است که شما کد را مجددا استفاده کرده و نرم‌افزار را به‌روزرسانی می‌کنید.

انتخاب خوبی برای برنامه‌های cross-platform است.

اندروید به جاوا متکی است؛ Android SDK شامل کتابخانه‌های استاندارد جاوای بسیاری است.

جاوا دارای اکوسیستم منبع باز (open-source) بزرگی است، که بخشی از نتیجه پذیرش گوگل از ماشین مجازی جاوا (JVM) برای اندروید است.

برنامه‌های جاوا بسیار فشرده هستند؛ در مقایسه با کاتلین برنامه‌های جاوا سبک‌تر هستند. یک برنامه کاتلین که شامل فرآیندهای محاسباتی پیچیده است، اگر توسط توسعه‌دهندگان بی‌تجربه ساخته شود می‌تواند به آرامی در دستگاه‌ کاربر با مشخصات تکنیکی پایین از کار بیفتد.

سرعت توسعه بالا؛ جاوا تضمین می‌کند فرآیند ساخت آن نسبت به کاتلین سریع‌تر است.

معایب جاوا

جاوا محدودیت‌هایی دارد که باعث مشکلاتی در طراحی API اندروید می‌شود.

جاوا زبانی است که نیاز به نوشتن کدهای طولانی دارد که ریسک بیشتری از خطاها و باگ‌ها را در بر دارد.

در مقایسه با زبان‌های دیگر کندتر است و نیاز به حافظه زیادی دارد.

موارد استفاده

در اینجا نمونه‌های خوبی از برنامه‌های open source خوب وجود دارد که با جاوا نوشته شده‌اند:

Android-oss (برنامه رسمی Kickstarter اندروید)

NewPipe ( frontend یوتیوب برای اندروید)

WordPress Engineering (برنامه رسمی WordPress برای اندروید)

Kotlin

کاتلین توسط برنامه‌نویسان JetBrains طراحی شده است تا برخی ویژگی‌های مدرن را به جاوا اضافه کند که در توسعه موبایل مفید هستند. کاتلین یک زبان statically typed و منبع باز است که مبنی بر ماشین مجازی جاوا (JVM) است، اما شما می‌توانید آن را به جاوااسکریپت یا Native برای ساخت کدی که می‌تواند بر روی iOS اجرا شود نیز کامپایل کنید.

مزایای کاتلین

قدرت زیادی در توسعه اندروید دارد و در پروژه‌های backend مثل Spring 5 نیز استفاده می‌شود.

سوئیچ کردن از جاوا به کاتلین آسان است؛ فقط پلاگین کاتلین را نصب کنید، آن را به فایل‌های ساخت Gradle (Gradle build) اضافه کرده و “Convert” را کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : 

کوتلیـن پر پرواز اندروید

شامل توابع extension هوشمندی است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند APIهای تمیزی بسازند.

سیستم نوع آن null است؛ مشکل null پذیری (nullability) یک مشکل زجرآور در جاوا است، و از آنجا که اغلب اندروید از null برای نشان دادن عدم مقدار استفاده می‌کند، کاتلین این مشکل را با قرار دادن null به صورت مستقیم در سیستم نوع آن حل می‌کند.

این روش مختصرتری نسبت به جاوا است، که به معنی فرصت کمتر برای خطا می‌باشد.

سازگاری با جاوا؛ شما می‌توانید ماژول‌های جدید را در کاتلین بنویسید و مطمئن باشید که آن‌ها در کنار کد جاوای موجود کار می‌کنند. کاتلین با تمام فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های جاوا، JVM کار می‌کند و می‌تواند با سیستم‌های ساخت Gradle یا Maven ادغام شود.

توسعه‌دهندگان می‌توانند از کتابخانه Anko و بیش از ۲۰۰۰ پروژه کاتلین در گیت‌هاب بهره‌مند شوند.

پذیرش کاتلین هیچ هزینه‌ای ندارد (به جز یادگیری و آموزش).

معایب کاتلین

وقتی تمام اعضای تیم به کاتلین سوئیچ می‌کنند، به دلیل سینتکس مختصر این زبان، منحنی یادگیری شیب‌دار سریعی دارد (که این هم موهبت است هم چالش).

سرعت کامپایل شدن نسبت به جاوا کندتر است.

جامعه توسعه‌دهندگان آن کوچک است؛ که به معنی منابع آموزشی محدود و مشکل در پیدا کردن پاسخ سوالات است. نگاهی به Stackoverflow بیندازید، فقط حدود ۸۰۰۰ سوال تگ شده با کاتلین در برابر ۱٫۳۷ میلیون سوال در مورد جاوا وجود دارد.

توسعه‌دهندگان باتجربه کاتلین هنوز کمیاب هستند، بنابراین پیدا کردن یک استاد خوب برای تیم‌تان دشوار است.

auto-complete اندروید استودیو و روندهای کامپایلر برای اجرا در مقایسه با پروژه‌های خالص جاوا آهسته‌تر است.

موارد استفاده

در اینجا پروژه‌های شگفت‌انگیزی که با کاتلین نوشته شده‌اند را بیان می‌کنیم:

برنامه اندروید Basecamp 3

برنامه KotlinConf Schedule

نتیجه‌گیری

در حالی که کاتلین مزایای بسیاری را ارائه می‌دهد که جاوا آن‌ها را ندارد، هنوز یک سری کمبودها دارد. وقتی به اعضای تیم خود اجازه می‌دهید که کاتلین را تجربه کنند، به خاطر داشته باشید که انتقال به یک زبان جدید برای توسعه‌دهندگانی که قبلا با ابزارها و استراتژی‌های دیگری کار کرده‌اند، همیشه مهیج نیست.

شما باید حداقل یک ماه به تیم خود فرصت دهید تا با کاتلین آشنا شوند، و این ریسک وجود دارد که ممکن است برخی اعضای تیم وقت گذاشتن برای راه‌اندازی پروژه کاتلین را نپذیرند. همچنین باید توجه داشته باشید که جاوا هیچ جا نمی‌رود و برای توسعه برنامه اندروید ضروری خواهد ماند.

اما اگر شما مبتدی بوده و به دنبال یک چالش جدید هستید، خوب است کاتلین را امتحان کنید، خصوصا اگر مایلید تا در پروژه‌های نوآورانه کار کنید. با این حال، اگر تیمی از توسعه‌دهندگان موبایل دارید، بهتر است کاتلین را امتحان کنید تا بررسی کنید ببینید آیا این زبان جدید مزایای محسوسی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

منبع : بلاگ برنامه نویسان

عالی بود(2)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 13 =