خانه / آموزش سئو SEO / چرا بازاریابی موتورهای جستجو ضروری است؟
چرا بازاریابی موتورهای جستجو ضروری است؟
چرا-بازاریابی-موتورهای-جستجو-ضرور- است؟
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

چرا بازاریابی موتورهای جستجو ضروری است؟

یکی از جنبه های مهم سئو این است که باعث می شود درک وب سایت تان برای کاربران و ربات های موتور جستجو آسان شود. گرچه موتورهای جستجو به طرز عجیبی باهوش و خبره شده اند، اما هنوز هم نمی توانند یک وب سایت را مانند انسان ها مشاهده کنند. فرآیند سئو به موتورهای جستجو کمک می کند موضوع هر صفحه را به خوبی بفهمند و تشخیص دهند که آیا محتوا یک سایت برای کاربران مفید است یا خیر.

یک بحث رایج علیه سئو

ما گاهی اوقات جملاتی شبیه به جمله زیر را می شنویم:

هیچ مهندس باهوشی، موتور جستجویی نمی سازد که سایت ها را جهت ایندکس شدن و رتبه بندی، ملزم به تبعیت از قوانین و اصول خاصی کند. هر فرد نسبتاً باهوشی به دنبال سیستمی خواهد بود که بتواند در هر سایتی و با هر نوع ساختاری بخزد، کدهای پیچیده و غیر قابل درک را تجزیه و تحلیل نماید و روشی را برای ارائه نتایجِ مرتبط پیدا کند. هیچ کس موتور جستجویی که تنها بتواند وب سایت های بهینه سازی شده توسط بازاریابان غیر معتبر را شناسایی کند را نمی خواهد.

اما صبر کنید…

فرض کنید که شما تصویری از سگ خود را به صورت آنلاین منتشر می کنید. شاید یک انسان آن تصویر را با عنوان “سگ مشکی کوچک که در پارک مشغول بازی است“، توصیف کند. اما در طرف دیگر، حتی بهترین موتورهای جستجوی جهان نیز در درک و تفسیر این عکس با چالش مواجه خواهند شد. خب، حال سوال اینجاست که چگونه می توان به موتورهای جستجو کمک کرد تا درک بهتر و روشن تری از تصاویر ارسال شده داشته باشند؟ خوشبختانه سئو به وبمسترها کمک می کند تا برای درک بهتر یک محتوا، سرنخ هایی را به موتورهای جستجوگر بدهند. در حقیقت، اضافه کردن ساختارِ مناسب به محتوا برای سئو، امری ضروری است.

درک توانایی ها و محدودیت های موتورهای جستجو به شما کمک می کند تا ساختار محتوای سایت خود را به گونه ای بچینید که موتورهای جستجو قادر به هضم و درک آن باشند. می توان گفت بدون سئو، سایت شما برای موتورهای جستجو نامرئی خواهد بود.

محدودیت های فناوری موتورهای جستجو

همه ی موتورهای جستجو بر اساس قوانین و اصول یکسانی کار می کنند. ربات های جستجوی خودکار، وب را می خزند، لینک ها را دنبال می کنند و محتوای موجود را در یک پایگاه داده بزرگ به ثبت می رسانند (در واقع ایندکس می کنند). این کار از طریق هوش مصنوعی انجام می شود، اما فناوری جستجوی مدرن، آن چنان که ما تصور داریم قدرتمند نیست. هنوز هم محدودیت های فنی زیادی وجود دارد که باعث ایجاد مشکل در رتبه بندی و ایندکس شدن سایت می شود. برخی از این مشکلات رایج را در ادامه مشاهده می کنید:

مشکلات موجود در خزیدن و ایندکس کردن

  • فرم های آنلاین: موتورهای جستجو در تکمیل فرم های آنلاین (همچون فرم ورود به صفحه) عملکرد خوبی ندارند. بنابراین، اگر در پشت این صفحات، محتوایی وجود داشته باشد، از دید موتورهای جستجو پنهان خواهد ماند.
  • صفحات تکراری: وب سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده می کنند، اغلب نسخه های تکراری از صفحات یکسان ایجاد می کنند. این موضوع می تواند برای موتورهای جستجوگری که به دنبال محتوای جدید هستند، دردسر ساز باشد.
  • مسدود کردن موتورهای جستجو: خطاهای موجود در کدهای راهنمای Crawling (فایل robot.txt) می تواند منجر به مسدود کردن کلی موتورهای جستجو شود.
  • ساختار ضعیف لینک ها: اگر ساختار لینکدهی در یک سایت ضعیف باشد و موتور جستجو نتواند به خوبی آن را درک کند، ممکن است نتواند به همه محتوای موجود در سایت دست یابد. حتی اگر سایت توسط ربات ها خزیده شود، محتوایی که به آن لینک داده نشده از نظر موتور جستجو کم اهمیت خواهد بود.
  • محتوای غیر متنی: اگرچه موتورهای جستجو، در درک محتوای غیر متنی (محتوای غیر از HTML) ماهرتر شده اند، اما هنوز هم درک و فهم چنین محتوایی برای موتورهای جستجو دشوار است. محتوای غیر متنی شامل فایل های فلش، تصاویر، عکس ها، فایل های ویدئویی و صوتی است.

مشکلات موجود در هماهنگی کوئری با محتوای موجود در سایت

  • واژه های غیر عادی: متنی که دارای کلمات و چینش نامتعارف است، کار مورتوهای جستجو را دشوار می سازد. به عنوان مثال، ممکن است کاربران به جای کلمه یخچال، عبارت خنک کننده مواد غذایی را جستجو کنند. در چنین مواردی، موتور جستجوگر در یافتن نتایج مرتبط با مشکل روبرو خواهد شد.
  • زبان و پیچیدگی های خاص آن: دو واژه، بلیط و بلیت را در نظر بگیرید. اگر در املای کلمات شک دارید، بررسی کنید کاربران به چه شکلی این کلمه را جستجو می کند. سپس، آن کلمه را به همان شکلی که جستجو می شود در محتوای خود قرار دهید.
  • هدف گیری مکانی نامتجانس: منظور از این گزینه هدف قرار دادن نادرست مخاطبان در یک مکان خاص است. فرض کنید شما در وب سایت خود محتوایی به زبان فارسی ایجاد می کنید، در حالیکه بیشتر بازدیدکنندگان سایت شما از کشور ژاپن هستند.
  • سیگنال های متنی متفاوت: فرض کنید عنوان پُست وبلاگ شما، بهترین رستوران های تهران است، اما محتوای پُست وبلاگتان در مورد آخرین سفری که به آمریکا داشته اید و رستوران های آنجاست. چنین محتوایی سیگنال های مختلفی را به موتور جستجو ارسال می کند.

مطمئن شوید که محتوای شما دیده می شود

اجرای نکات فنی برای توسعه وب سایت و منطبق کردن آن با موتور جستجو، امری بسیار مهم است، اما بعد از اینکه مراحل اصولی و فنی را انجام دادید باید محتوای خود را بازاریابی کنید. موتورهای جستجو فرمولی برای سنجش کیفیت محتوای شما ندارند. در عوض، فناوری جستجو بر روی دو معیار مرتبط بودن و اهمیت تکیه می کند. موتورهای جستجو این دو معیار را با دنبال کردن رفتار کاربران اندازه می گیرند. رفتاری هایی مانند ورود به سایت، واکنش کاربران نسبت به سایت، قرار دادن دیدگاه و لینک دادن به محتوا از اصلی ترین مواردی هستند که توسط موتور جستجوگر اندازه گیری می شوند. پس تنها تولید محتوای عالی و منتشر کردن آن کافی نیست. شما باید محتوای موجود را به اشتراک بگذارید تا کاربران درباره آن گفتگو کنند.

ماهیت رقابتی موتورهای جستجو

اگر نگاهی به صفحه نتایج در موتورهای جستجو زیر بیندازید، متوجه خواهید شد که بازاریابی موتورهای جستجو عمری بسیار طولانی خواهد داشت و تا سالیان سال پیش ما خواهد بود.

به طور متوسط، در صفحه نتایج موتورهای جستجو ده مکان یا موقعیت وجود دارد. صفحاتی که در این مکان ها قرار می گیرند بر اساس رتبه، مرتب می شوند. هر چقدر موقعیت سایت شما در صفحه نتایج بالاتر باشد، نرخ کلیک بهتری کسب خواهید کرد و می توانید بازدید کننده بیشتری جذب کنید. نتایجی که در جایگاه های اول، دوم و سوم قرار می گیرند، ترافیک بیشتری نسبت به سایر صفحات به دست می آورند. اصلاً مهم نیست آینده موتورهای جستجو چگونه تغییر می کند، چیزی که باید مد نظر قرار گیرد این است که همیشه رقابتی برای به دست آوردن این موقعیت ها و جلب توجه کاربران وجود خواهد داشت.

سئو همیشه در حال تغییر است

زمانی که بازاریابی جستجو، در اواسط دهه ۹۰ میلادی کار خود را آغاز کرد؛ ایندکس دستی محتوا، متا تگ کلمات کلیدی و Keyword Stuffing (استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در متن) امری رایج محسوب می شد. در سال ۲۰۰۴، قرار دادن لینک های متعدد به همراه انکرتکست، خرید لینک دیدگاه از وبلاگ ها و ساخت مزارع لینک برای به دست آوردن ترافیک بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت. در سال ۲۰۱۱، بازاریابی رسانه های اجتماعی و جستجوی عمودی، روش هایی رایج جهت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو محسوب می شد. موتورهای جستجو در طول سال ها الگوریتم های خود را تغییر دادند و بیشتر تاکتیک هایی که در سال ۲۰۰۴ کار می کرد، امروزه به سئوی سایت آسیب جدی وارد خواهد کرد.

آینده موتورهای جستجو مشخص نیست، اما در دنیای جستجو، تغییر همیشه وجود خواهد داشت. به همین خاطر، بازاریابی جستجو برای افردی که به دنبال رقابت با سایر سایت ها هستند یک اولویت اصلی محسوب می شود. برخی از افراد ادعا می کنند که سئو برای همیشه از بین رفته است. همانطور که مشاهده کردید این بحث صحیح نیست. وب سایت ها برای بدست آوردن موقعیت مناسب در موتورهای جستجو رقابت می کنند و افرادی که دانش و مهارت کافی در سئو داشته باشند می توانند رتبه وب سایتشان را در نتایج جستجو ارتقا دهند و از مزایایی همچون ترافیک بیشتر و دیده شدن توسط کاربران لذت ببرند.

شما درباره آینده سئو چه نظری دارید؟ آیا شما با همه نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره شده است، موافق هستید؟ یا شما جزو آن عده هستید که سئو را امری غیر ضروری می دانند؟ خوشحال می شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: نوین

عالی بود(2)غیر مفید(0)