خانه / بازاریابی / چگونه از اینستاگرام برای بازاریابی و برندسازی استفاده کنیم؟
چگونه از اینستاگرام برای بازاریابی و برندسازی استفاده کنیم؟
چگونه-از-اینستاگرام-برای-بازاریابی-و-برندسازی-استفاده-کنیم؟
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

چگونه از اینستاگرام برای بازاریابی و برندسازی استفاده کنیم؟

همانطور که می‌دانید شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام یکی از آن شبکه‌های نسبتا نوظهور اما بسیار موفقی است که در چند وقت گذشته بیشتر توجه‌ها را به خود جلب کرده است. به‌طوری که تعداد کاربران روزانه آن از توییتر پیشی گرفته است و بخش زیادی از کاربران ترجیح می‌دهند که وقت خود را در این شبکه بگذرانند تا فیس‌بوک. البته در این که فیس‌بوک و توییتر همچنان شبکه‌های اجتماعی بسیار موثر و مهمی هستند شکی نیست، اما نباید قدرت تصاویر و اینستاگرام را انکار کرد.

در این نوشته می‌خواهم چهار مرحله تا شروع برندسازی و بازاریابی در این شبکه‌ اجتماعی را بررسی کنم و توضیحاتی در رابطه با آنها ارائه کنم.

۱- اکانت خود را بسازید و مرتبش کنید

اگر می‌خواهید از اینستاگرام برای اهداف تجاری استفاده کنید،‌ باید حتما اکانت مجزایی از پروفایل شخصی‌ برای کسب‌وکارتان ایجاد کنید. در ادامه دو نکته در مورد بهبود پروفایل اینستاگرام می‌نویسم:

– به سایتتان لینک بدهید

در واقع تنها جایی که می‌شود از اینستاگرام لینک گرفت، پروفایل و قسمت Biography شماست. در این بخش حتما آدرس سایت خود را وارد کنید تا هم کاربران بتوانند راحت‌تر به سایت شما بیایند هم یک بک‌لینک برای سایت خود دریافت کنید.

– استفاده از تصاویر و متن خوانا و مشخص

همیشه سعی کنید در صفحاتی که برای برندتان می‌سازید، از تصاویر مشخص و نوشته‌های خوانا و قابل فهم استفاده کنید تا کاربران به راحتی شما را بشناسند و بتوانند با شما آشنا شوند. شاید اگر این بخش را به درستی آماده نکنید، کاربران در نگاه اول با صفحه شما ارتباط برقرار نکنند و آن را دنبال نکنند. حتما در بیوگرافی صفحه اینستاگرامتان بنویسید که شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید. حتی بهتر است از #هش‌تگ‌ها برای جلب توجه کاربران (چون به رنگ دیگری هستند) استفاده کنید.

۲- پست‌ها (تصاویر) جذابی آماده کنید که کاربران آنها را دوست داشته باشند

حتما شنیده‌اید که هر تصویر، به اندازه ۱۰۰۰ کلمه حرف برای گفتن دارد؛ پس بیایید از این قدرت برای جذب خریدارها استفاده کنیم.

محققین گفته‌اند که اینستاگرام به عنوان یک شبکه تصویرمحور، دوبرابر بیشتر از دیگر شبکه‌های متن‌محور کامنت می‌گیرد و ۹۰٪ اطلاعاتی که به ذهن ما مخابره می‌شود از طریق دیدار اتفاق افتاده است. پس بیایید به تصاویری که منتشر می‌کنیم بیشتر از قبل اهمیت بدهیم و بیشتر برروی آنها کار کنیم.

خریداران گفته‌اند که شبکه‌های اجتماعی تاثیر به‌سزایی در تصمیم آنها برای خرید داشته‌اند و در وهله اول، آن چیزهایی که دوستانشان به اشتراک گذاشته‌اند آنها را جذب کرده است. محتواهای دیداری باید محصول شما را نشان دهند و به صورت مستقیم در مورد خوبی آن شعار ندهند. بگذارید کاربران خود تصمیم بگیرند که آیا این محصول، محصول خوبی است یا نه. در واقع می‌گویم که کاربران را از نظر احساسی تحت فشار قرار ندهید تا به آنها ثابت کنید که محصولتان محصول خوبی است. لذا سعی کنید در خط وسط حرکت کنید؛ یعنی نه آنقدری در مورد محصولتان Show off کنید و نه آنقدری بی‌سر و صدا باشید که کاربران در مورد محصولات شما بی‌خبر باشند.

– از تصاویر خلاقانه و حرفه‌ای استفاده کنید

قدرت تصاویر محصولات همیشه در خریدهای اینترنتی تاثیر خود را نشان داده است و شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی تصویرمحور، قدرت آن را چندبرابر می‌کند. ۶۷٪ کاربران در یک تحقیق گفته‌اند که تصاویر بیشتر از خواندن نظر دیگر مشتریان برروی تصمیم آنها برای خرید تاثیر گذاشته است.

ارسال تصاویر محصولاتتان به همراه توضیحات آن محصول پشت سر هم دردی را دوا نمی‌کند! یادتان باشد که کاربران اینستاگرام به صورت مستقیم آماده برای خرید محصولات شما نیستند. بلکه قرار است در ابتدا برروی آنها تاثیر بگذاریم، توجه آنها را به برندمان جلب کنیم و سپس به آنها محصولاتمان را ارائه کنیم.

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی یا یک بازار قدرتمند برای تبدیل بازدید‌های مستقیم به خریداران است. اما چگونه چنین بهره‌ای ببریم؟ بلکه می‌بایست محتواهای خاص، ایده‌های خلاقانه و تبلیغات غیرمستقیم را به کار ببریم تا نظر کاربران را بیش از پیش به خود جلب کنیم.

اینگونه فکر کنید که برند شما در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام حضور یافته تا با کاربرانش ارتباط برقرار کند. به درستی ارتباط برقرار کنید و ببینید که چگونه کاربران به صفحه شما می‌آیند، شما را دنبال می‌کنند و در آخر از شما خرید می‌کنند.

– از اندازه‌های صحیح استفاده کنید

راستش هرچه تصاویر شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد، شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت. از آنجایی که گفتیم اینستاگرام یک شبکه تصویرمحور است، باید کیفیت تصاویرتان به حد قابل قبولی بالا و خوب باشد. یادتان باشد که تصاویر اینستاگرام دارای رزولوشن ۱۰۸۰*۱۰۸۰ هستند، پس سعی کنید اندازه تصاویر را در فتوشاپ تغییر دهید تا تغییر سایز آن توسط اینستاگرام باعث افت کیفیت یا حذف بخشی از تصویر نشود.

– فیلترها و ویرایش تصاویر را فراموش نکنید

فیلترهای اینستاگرام جلوه‌های خاصی به تصاویر شما می‌دهند؛ بد نیست که از آنها به درستی استفاده کنید و قبل از انتشار، چندین فیلتر مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یکی جذاب‌تر و بهتر است. ضمنا تصاویر روشن در اینستاگرام ۲۴٪ لایک بیشتری به نسبت تصاویر تیره گرفته‌اند.

 – پیشنهادهای ویژه را در اینستاگرام منتشر کنید

 از آنجایی که ۴۱٪ اینستاگرامی‌ها گفتند که برندها را برای دریافت پیشنهادهای ویژه و تخفیف‌هایشان دنبال می‌کنند، بد نیست که کاربرانتان را با پیشنهادهای ویژه در اینستاگرام خوشحال کنید!

می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مثل Phonto, Piclap و Over استفاده کنید که متنی را برروی تصاویر قرار دهید.

– رویدادها و مکان‌ها را نیز به اشتراک بگذارید

کمتر از ۵٪ پست‌های اینستاگرام، موقعیت خود (location) را مشخص کرده‌اند؛ اما همین ۵٪، ۷۹٪ بیشتر توجه افراد را جلب کرده‌اند. پس بر روی پست‌های خود حتما مکان را مشخص کنید.

– پست‌های پرطرفدار را شناسایی کنید

چیزی که باید بدانید این است که چه پست‌هایی بیشترین بازخورد را برای شما داشته‌اند و در مقابل چه پست‌هایی کمترین بازخورد را داشته‌اند؟ مشخص کردن این مورد می‌تواند بسیار به انتخاب پست‌های بعدی شما کمک کند.

۳- استوری را فراموش نکنید

یکی از بخش‌هایی که در یک سال اخیر به اینستاگرام اضافه شده، استوری است. در استوری شما باید یک داستان را یا در قالب یک فیلم ۱۵ ثانیه‌ای و یا در قالب یک عکس تعریف کنید. از نظر موضوعی می‌توانید «یک روز از کسب و کار خود» یا حتی مواردی مثل مقالات خلاصه و جذاب را به اشتراک بگذارید.

۴- فالوئرهای خود را افزایش دهید

حتی اگر تصاویر خوبی در اینستاگرام خود پست می‌کنید بهتر است که برای بیشتر دیده شدن استراتژی خوبی داشته باشید. در ادامه چند نکته در مورد شیوه‌های جذب فالوئر بیشتر در اینستاگرام را می‌نویسم:

– از #هش‌تگ‌‌ها استفاده کنید

افراد زیادی (از جمله من) با استفاده از هش‌تگ‌های اینستاگرام به دنبال تصاویر مورد نظر خود می‌گردند. من خودم بخش زیادی از ایران را با اینستاگرام دور زدم و اعتراف می‌کنم اگر هش‌تگ ها نبودند به هیچ‌عنوان نمی‌توانستم با مکان‌های زیبا اما دور افتاده ایران آشنا شوم. حال فرض کنید افراد زیادی با استفاده از این هش‌تگ‌ها به دنبال محصولات یا تصاویری که شما پست می‌کنید هستند. پس بهتر است برروی استفاده از هش‌تگ‌های مختلف فکر کنید و ببینید که چه هش‌تگ‌هایی می‌تواند برای شما مفید باشد و کاربران ممکن است چه چیزهایی جست‌وجو کنند.

ضمنا بهتر است که از هش‌تگ‌های خاص‌تر استفاده کنید. به خاطر سرعت بسیار بالای بروز شدن هش‌تگ‌های شاید شانس جذب کاربران کمتر شود. اما باز هم بهتر است که ترکیبی از هش‌تگ‌های کمی طولانی و دارای چند بخش به همراه هش‌تگ‌های تک بخشی استفاده کنید.

اگر فکر می‌کنید که هش‌تگ‌هایی که در caption تصویر می‌نویسید ممکن است باعث طولانی‌تر شدن آن شود، هش‌تگ‌ها را برای خود کامنت بگذارید.

۵- ارتباط با مشتریان در توییتر

قدم بعدی پس از جذب فالوئر و ارسال تصاویر خوب، ایجاد ارتباط قوی با طرفداران یا مشتریان است. نکته جذاب ماجرا اینجاست که پست‌های اینستاگرام حدودا باعث برقراری ۳.۳۱٪ ارتباط با طرفداران می‌شود؛ در حالی که صرفا ۷ کاربر به ازای هر ۱۰۰۰۰ فالوئر توییتر شما با توییت‌تان ارتباط برقرار می‌کنند.

حالا بهتر است در مورد افزایش ارتباط با کاربران چند نکته‌ای را بنویسم:

– توضیحات موثری بنویسید

درست است که تصویر بخش مهم کار را انجام می‌دهد، اما نوشتن توضیحات خوب برای تصویر خوب باعث ایجاد رابطه بهتری با کاربران می‌شود که نباید از دستش داد. از طرفی می‌شود توجه آنها را بیش از پیش جلب کرد و از آنها برای شرکت در بحث‌ها پیرامون تصویرتان استفاده کرد.

بسیاری از برندها از Call to actionهای ساده استفاده می‌کنند. به طور مثال می‌توانید صراحتا در مورد تصویر نظر اشخاص را بپرسید. اما سعی کنید برای تصاویر توضیحات طولانی ننویسید. کاربران ترجیح می‌دهند که در چند کلمه منظور شما را بفهمند و از آن رد شوند یا با آن ارتباط برقرار کنند. اینستاگرام مکانی برای نوشتن متون طولانی نیست؛ می‌توانید متون طولانی را به فیس‌بوک یا وبلاگتان منتقل کنید.

– از مسابقات اینستاگرامی استفاده کنید

می‌توانید با بودجه مناسبی یک مسابقه اینستاگرامی برگزار کنید. حتما ایده‌های زیادی برای پیاده‌سازی این مسابقات به ذهنتان می‌رسد. ۷۰٪ کاربران اینستاگرام حداقل یک بار در مسابقات شرکت کرده‌اند. البته خاطرتان باشد که اگر کاربران حداقلی برای برگزاری مسابقه را ندارید دست نگه‌ دارید. برگزاری یک مسابقه و شکست خوردن در پروسه برگزاری آن می‌تواند بیشتر به ضرر شما باشد.

– به نظرات افراد پاسخ دهید

کاربران زمانی که برای شما نظری می‌نویسد توقع دارند شما به آن کامنت پاسخ دهید. نوشتن پاسخ برای کاربران باعث افزایش سطح اعتماد و رضایت از شما می‌شود و البته باعث ایجاد روابط بهتری بین شما و طرفدارانتان می‌شود. این قضیه برای اکانت‌های شخصی هم صدق می‌کند؛ اگر فردی ببیند که شما به کامنت وی پاسخ نمی‌دهید، دیگر برای شما کامنت نمی‌گذارد و احتمالش هست که از شما ناراحت شود.

۶- بهترین زمان ارسال را انتخاب کنید

اینستاگرام نیز همانند دیگر شبکه‌های اجتماعی در زمان‌های مختلف می‌تواند بازده‌ مختلفی برای شما داشته باشد. پس بهتر است که زمان‌های مختلف را بررسی کنیم و بهترین زمان برای ارسال تصاویرمان را انتخاب کنیم. می‌شود با نگاهی به سبک زندگی افرادی که هدف گرفته‌ایم این زمان را پیدا کرد. مثلا اگر شما هدفتان جوانان است به احتمال قوی ساعت ۸ صبح الی ۲ ظهر زمان مناسبی برای ارسال تصاویر نیست چون افراد هدف شما در مدرسه یا دانشگاه به سر می‌برند.

باید زمان‌های مختلف را بررسی کنید تا ببینید کدام یکی بازخورد بیشتری برای شما داشته است. البته باید این مسئله را هم در نظر داشته باشید که تعداد پست‌های ارسالی شما در هر هفته نیز می‌تواند روی روابطتان با افراد تاثیرگذار باشد. نباید زیاده‌روی کنید و نباید هم آنقدری کم پست کنید که شانس جلب توجه کاربران کم شود.

چند نکته فوق صرفا شروعی در دنیای بازاریابی با اینستاگرام بود. این شیوه بازاریابی نیز همانند دیگر شیوه‌ها نیازمند بررسی، تحقیق و آزمایش است و باید در نظر داشت که هر حیطه، فعالیت‌های مورد نیاز خود را می‌طلبد و نمی‌شود برای همه یک نسخه صادر کرد. از طرفی بهتر است که حتما سری به صفحات برندهای محبوب بزنید و با استفاده از مهندسی معکوس، ایده‌های خوبی برای بازاریابی در این شبکه دوست‌داشتنی بیابید.

عالی بود(2)غیر مفید(0)