خانه / آموزش سئو SEO / تاثیر ساختار url بر سئو
seo-best-practices-for-structuring-urls-تاثیر ساختار url بر سئو
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

تاثیر ساختار url بر سئو

یکی از نکات قابل توجه در بهینه سازی وب سایت، تاثیر ساختار url بر سئو می باشد. پیاده سازی ساختار آدرس دهی مورد پسند موتورهای جستجو به فرآیند کرال و ایندکس صفحات وب کمک بسزایی میکند اما متاسفانه همچنان شاهد وب سایتهایی هستیم که همچنان دارای ساختار URL پیچیده هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو میباشند. در بخشهای آشنایی با مفاهیم پایه سئو و مدیریت دسترسی موتورهای جستجو به صفحات وب با مفاهیم اولیه سئو و کنترل دسترسی صفحات وب آشنا شدیم. در این مقاله با ساختار URLها و نحوه بهینه سازی آنها آشنا خواهیم شد.

اجزاء تشکیل دهنده URL

در ابتدا اجزاء تشکیل دهنده URL ها را بررسی میکنیم. آدرسهای URL ممکن است به نظر بسیار ساده بیایند، اما در حقیقت متشکل از اجزاء مهمی هستند که هر یک اگر در جایگاه خود قرار نگیرد ممکن است کاربر را به مکان اشتباه هدایت کنند. به مثال زیر توجه کنید:

  •  Hyper Transfer Protocol: محبوبترین پروتوکل برقراری ارتباط بین کلاینت و سرور در لایه Application در اینترنت میباشد از دیگر پروتوکلهای این لایه میتوان به FTP و telnet اشاره کرد.
  • نام دامنه وب سایت
  • نام زیر پوشه
  • نام فایل مورد درخواست

سه بخش نام دامنه، نام زیر پوشه ها و فایلها را میتوانیم تغییر دهیم. در بخشهای پایین به بررسی هر یک و روشهای بهینه سازی آنها می پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده url

نام دامنه

نام دامنه آدرس شما در اینترنت میباشد و مشخص ترین قسمت URL میباشد. نام دامنه بهتر است طوری انتخاب شود که به راحتی به خاطر سپرده شود و تا حد ممکن کوتاه و متشکل از یک یا دو کلمه باشد. البته این توصیه ها به سئوی شما کمک نمیکند اما برای بازدید کنندگان وب سایت شما به خاطر سپردن آن آسانتر خواهد بود.

بسیاری معتقد هستند که استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه تاثیر بسیاری بر سئو سایت خواهد داشت. خوب قبل از سال ۲۰۱۲ این اعتقاد درست بود تا اینکه مت کاتس مدیر بخش اسپم گوگل در رابطه با آپدیت الگوریتم جدید گوگل چنین گفت:

(از آنجا که برخی در رابطه با تاثیر کلمات کلیدی نام دامنه در رتبه بندی شکایت داشتند. ما الگوریتم رتبه بندی و وزنی که به کلمات کلیدی در نام دامنه ها داده میشد را باز بینی کردیم. و تصمیم گرفتیم که وزن کلمات کلیدی در نام دامنه را کم کنیم. در نتیجه لزوماً داشتن کلمات کلیدی در نام دامنه به شما در کسب رتبه بالاتر کمک نخواهد کرد.)
در سپتامبر ۲۰۱۲ این آپدیت اعمال شد و رتبه دامنه های بی کیفیت از نظر محتوایی اما با نام دامنه حاوی کلمات کلیدی را که اصطلاحاً به آنها (EMD (Exact Match Domain گفته میشود، را پایین آورد.

بنابراین در هنگام نام دامنه خود دقت کنید، همچنان کلمات کلیدی در نام دامنه از نظر سئو دارای اهمیت هستند اما نه به میزانی که شما صرفاً برای موفقیت در سئو اقدام به خرید دامنه های گرانقیمت کنید. و همچنین از خرید دامنه هایی با چندین کلمه کلیدی در آنها جداً خودداری کنید زیرا بیشتر از اینکه بخواهند سودی داشته باشند باعث خشم گوگل و مجازات خواهند شد.

پسوند دامنه

پسوند . com همچنان محبوبترین پسوند میباشد. بر طبق بررسیهای به عمل آمده ۸۷% نتایج موتورهای جستجو دامنه هایی با پسوند . com میباشند و ۶% با پسوند .org و ۳% با پسوند .net میباشند.

سوالی که پیش میآید این هست که آیا پسوند دامنه در سئو نقشی دارد؟ به طور خلاصه نه. هیچوقت پسوند دامنه گویای کیفیت محتوای سایت نیست. به همین خاطر هم در الگوریتم های رتبه بندی پسوند دامین لحاظ نشده است. فاکتورهای بسیار مهم دیگری برای تشخیص کیفیت مطالب وبسایت وجود دارند مانند لینکها و خود محتوا.

دامنه های کشوری

یکی از فاکتورهای رتبه بندی در رابطه با دامنه های کشوری این هست که در صورتی که بازار هدف وب سایت به طور مثال ایران هست بهتر است از دامنه های با پسوند .ir استفاده شود. البته این بدان معنی نیست که دامنه های .com و یا دیگر دامنه های اصلی نمیتوانند در ایران از نظر سئو موفق باشند. در وب مستر گوگل شما میتوانید محدوده جغرافیایی بازار هدف وب سایت را مشخص کنید که برای ایران به علت تحریم های اعمال شده از سوی گوگل باید گزینه unlisted را انتخاب کنید.

نکته دیگر برای موفقیت بهتر دامنه های  کشوری استفاده از ip همان کشور برای هاست کردن وب سایت میباشد. به این صورت که اگر دامین شما .ir هست بهتر است که موقعیت جغرافیای سرور نیز در ایران باشد و از ip های ایران استفاده شود.

متاسفانه از آنجا که اکثر نامهای تک سیلابه با پسوند .com قبلاً ثبت شده اند بسیاری از پسوندهای .co استفاده میکنند که این پسوند کشور کلمبیا میباشد! و محتوای سایت به زبان پارسی بوده و هاست آنها در دیگر کشورها قرار دارد در نتیجه فرآیند بهینه سازی این دست سایتها بسیار کند خواهد بود.

زیر پوشه ها

بهینه سازی نامگذاری زیر پوشه ها دارای دو بخش عمق و عرض میباشد.

عمق

منظور از عمق، تعداد زیر پوشه هایی است که در یک دامنه یافت میشوند. به طور مثال یک وبسایت فروش پوشاک را در نظر بگیرید که برای دسترسی به صفحه تی شرت های مردانه آن باید بازدید کننده از صفحه اصلی به بخش تی شرتها و سپس به بخش تی شرتهای مردانه برود.

صفحه اصلی=> تی شرت ها => تی شرتهای مردانه

اصطلاحاً گفته میشود که صفحه تی شرتهای مردانه دارای عمق ۲ میباشد. استفاده از کلمات کلیدی در نام زیر پوشه های بسیار بهتر از اعداد و id ها میباشد به طور مثال دو آدرس زیر را در نظر بگیرید:

http://whttp://www.domain.com/tshirts/men/light-blue.html

http://www.domain.com/cat1/1/12345.html

 

آدرس اول چه برای کاربران و چه برای موتورهای جستجو گویا تر میباشد و در موتورهای جستجو بهتر ایندکس خواهد شد.

سوالی که مطرح میشود این هست که عمق زیر پوشه ها چه تاثیری بر سئو خواهد داشت؟ در پاسخ باید بگویم که هر چه عمق url های وب سایت شما کمتر باشد از نظر سئو موفق تر خواهید بود. همیشه سعی کنید عمق url های وب سایتتان کمتر از ۳ باشد.

عرض

به تعداد صفحات موجود در هر پوشه عرض آن صفحه گفته میشود و تا زمانی که صفحه ها دارای محتوای تکراری نباشند هیچ تاثیری در رتبه بندی نخواهند داشت. در مقالات آینده متدهای مقابله با محتوای تکراری را بررسی خواهیم کرد.

استفاده از زیر پوشه ها یا ساب دامین ها

برای یادآوری در زیر دو آدرس آورده شده اولی نشان دهنده ی یک ساب دامین میباشد و دومی نشان دهنده یک زیر پوشه میباشد:

http://blog.website.com

http://website.com/blog

معمولا ساب دامین ها از نظر گوگل یک دامنه ی  جداگانه محسوب میشوند و این بدان معناست که زحمات شما از نظر سئو دو برابر خواهد شد. لذا تنها زمانی که شما داری چندین محصول کاملا مجزا هستید بهتر است از ساب دامین ها استفاده کنید. همین رویه را گوگل نیز پیش گرفته است مانند maps.google.com و news.google.com و… .

همچنین بهتر است برای وب سایتهای محلی نیز از ساب دامین ها استفاده شود مانند: tehran.domain.com و tabriz.domain.com.

نام صفحات

بهینه سازی نام صفحات ساده ترین بخش بهینه سازی URL ها میباشد. همیشه سعی کنید نام صفحات مرتبط با محتوای آن صفحه باشد استفاده از کلمات کلیدی نا مرتبط با محتوای صفحه از نظر سئو به ضرر صفحه میباشد. همچنین جداً از استفاده از اعداد و id ها در نامگذاری صفحات بپرهیزید. علت هم کاربر پسندی و ایندکس درست صفحات میباشد.

نکته دیگر در رابطه با نامگذاری استفاده از خط تیره برای جدا سازی کلمات میباشد. از نظر گوگل زمانی که شما کلمات را با خط تیره (-) از یکدیگر جدا میکنید هر کلمه به طور جداگانه ایندکس میشود اما اگر از underline یا زیر خط (_) برای جداسازی کلمات استفاده کنید کل عبارت یک کلمه در نظر گرفته میشود. به طور مثال پوشاک-مردانه دو کلمه پوشاک و مردانه جداگانه برای آن صفحه ایندکس میشوند اما پوشاک_مردانه به صورت پوشاکمردانه برای آن صفحه ایندکس میشود.

در اکثر وب سایتها شاهد استفاده از کلمات فارسی برای نامگذاری صفحات وب هستیم. این تکنیک میتواند از نظر سئو به سایت شما کم کند اما به نظر من بیشتر از اینکه کمک به سئو کند به میزان زیادی به میزان کاربر پسندی صدمه خواهد زد. علت هم زمانی خود را نشان میدهد که شما این لینک را میخواهید در جایی مانند شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. از آنجا که آدرس url های همچنان از encoding اسکی یا ASSCi استفاده میکنند نه UTF8 لذا نام صفحات باید encode شوند و شما به جای مشاهده لغات پارسی با عباراتی پر از %۲۰ و … مواجه خواهید شد که به شدت تمایل کاربر برای کلیک روی لینک را کاهش میدهد.

تجربه نشان داده است که تاثیر مثبت استفاده از لغات فارسی در نامگذاری صفحات با نامگذاری ترجمه نام فارسی آنها به انگلیسی با استفاده از Google Translate یکسان میباشد.

URL های استاتیک و داینامیک

URL های داینامیک براحتی قابل تشخیص هستند کافی است حاوی کاراکترهایی همچون علامت سوال و یا & باشند. مشکلی که در گذشته صفحات داینامیک داشتند این بود که یک صفحه بواسطه پارامترهایی که در URL قرار میگرفتند حاوی چندین آدرس بودند و از نظر گوگل محتوای تکراری محسوب میشدند

بسیاری از برنامه نویسان سعی میکردند که با استفاده از Routing آدرسهای داینامیک را شبیه آدرسهای استاتیک کنند. با وجود اینکه گوگل در سالهای اخیر به خوبی URL های استاتیک را از داینامیک تشخیص میدهد و بسته به پارامتراهای URL آدرسها را از یکدیگر جدا نمیکند و این مشکل تا حدود زیادی حل شده است اما همچنان توصیه میکنم که در صورت امکان از پارامترهای URL استفاده نکنید و با استفاده از Routing ظاهر آدرس صفحات داینامیک را مانند صفحات استاتیک کنید.

در مقاله آینده به بررسی مهمترین متا تگها در بهینه سازی صفحات وب خواهیم پرداخت.

عالی بود(5)جالب نیست!(0)

3 دیدگاه

  1. سلام.برای یک مقاله یک عنوان داریم یه یو ار ال و یک کلیدواژه.بهتره که کلیدواژه همون یو ار ال باشه یا تغییر داشته باشند یا اینکه هر سه تا مثل هم باشن یا اینکه هر سه تا متفاوت باشند.من سئوی فروشگاهی کار میکنم و رقابتمون بسیار بالاست و دونستن این موارد برام خیلی مهمه.ممنون میشم پاسخم را بدید.

    عالی بود(0)جالب نیست!(0)
  2. it was so good article . thanks
    😉

    عالی بود(0)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + سه =