خانه / بازاریابی / استفاده از روانشناسی در تجارت الکترونیک
استفاده از روانشناسی در تجارت الکترونیک
استفاده-از-روانشناسی-در-تجارت-الکترونیک
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

استفاده از روانشناسی در تجارت الکترونیک

هر وقت صحبت از آدمیزاد میشه، اولین چیزی که باید بین اون و روبوت تفاوت گذاشت چیزی بنام روان هستش. حالا اگه میخوایم با این انسان کار کنیم باید از روانش استفاده کنیم. تو این مقاله سعی می کنم یکسری موارد را به شما ارائه بدم که اولا بهتر با روان مشتری آشنا بشید و سپس بتونید با استفاده از روانشانسی به هدف اصلی خودتون یعنی افزایش فروش و سودآوری دست پیدا کنید.

 

تحریک احساسات

انسان ها کلا موجودات احساسی هستند و بیشتر بر اساس احساساتشون تصمیم می گیرند. درسته قانون و قواعد هم در کاره ولی اگه دقت کنید ما همیشه اول از روی احساس یه کار را می کنیم و بعد بهش فکر می کنیم! حالا شما با توجه به محصولی که میخواهید بفروشید باید به یه صورتی در خریدار ایجاد هیجان بکنید. مثلا اگه سایتتون در مورد بهینه سازی سایت هستش میتونید بگید که میتونید سایت تازه تاسیس اون ها را به صفحات اول گوگل بیارید!

 

بالا بردن احساس ارزش کالا برای مشتری

ارزش کالا با قیمت کالا تفاوت داره. شاید شما برای چیزی مبلغ زیادی بپردازید ولی باز هم ارزش اون کالا برای شما خیلی بیشتر از اون باشه. مشتری هم برای خرید از شما باید همین حالت را داشته باشه. اگه اینطوری نباشه که خوب لزومی به خرید از شما نداره! مهم نیست محصول شما چیه. شما باید از روش هایی مثل موارد زیر کمک بگیرید تا ارزش کالاتون را بالا ببرید:

  • نتایج حاصل از خرید اون محصول را به صورت شفاف برای خریدار توضیح بدید.
  • محصول را با روش های دیگه مقایسه کنید. مثلا اگه دارید کتاب سئو جدیدی را تبلیغ می کنید، مزیت های اون نسبت به نسخه های دیگه را کامل بیان کنید.
  • یکسری مزایای خرید از خودتون قرار بدید. مثلا اگه از شما ۱۰ تومن خرید کرد، ۱ تومن در خرید بعدی جایزه داره!
  • اگه یه محصولی دارید که کار خودتونه، سعی کنید ارتقاعش بدید. مثلا اگه یه کتاب آموزشیه حتما نسخه جدید تهیه کنید و به روزش کنید.
  • نتایج عدم خرید را هم بگید! شاید این جالبترین قسمت باشه ولی خوب خیلی کارآمده. البته سعی کنید هیچ وقت دروغ نگید که اعتماد کاربر را از دست بدید.

ایجاد نفع شخصی

در زندگی روزمره همه ما به دنبال منافع خودمون هستیم. خرید اینترنتی هم از این قضیه مستثنی نیست. من اگه بخوام خریدی بکنم چیزی را میخرم که برای من منفعت داشته باشه. بزارید یه مثال بزنم تا بهتر متوجه بشید. اگه من تو این سایت مقاله بنویسم و در مورد موفقیت های سایت های مختلف داستان بنویسم بیشتر خوشتون میاد یا بیام به شما آموزش سئو بدم و بگم این کار را بکنید تا سایتتون موفق بشه؟ قطعا وقتی شما تو سایتسئو میایید دنبال این هستید که از مطالب این سایت استفاده کنید و یه نفعی به شما برسونه!

ارائه راه حل مشکلات

اکثرا وقتی مشکلی برای ما پیش بیاد میاییم تو اینترنت و دنبال راه حل های اون میگردیم. حالا یا با خرید چیزی برطرف میشه و یا خوندن مقاله ای. سعی کنید اون مشکلاتی را که موضوع و یا محصول شما بر طرف می کنه بیان کنید و همچنین دلیل های اون را تشریح کنید. مثلا اگر قراره یک فیلم آموزش سئو فروخته بشه، خوب شما که میخوای این محصول را بفروشی باید اول در مورد مشکلات در این زمینه صحبت کنی و بعد هم بگی این فیلم آموزشی شما چه چیزهایی یاد میده و چطور اون مشکل را بر طرف می کنه.
یا مثلا شما یه سایت در زمینه بدنسازی دارید و میخواهید مکمل های پرورش اندام را بفروشید. شما باید مشکلات مرتبط با این موضوع را بیان کنید. مثلا آیا مصرف داروها خوبه یا بده؟ کدوم هاش خوبه کدوم ها عوارض داره؟ کدوم باشگاه خوبه؟ کدوم مربی؟ و …
مثلا یکی از مشکلات بزرگ که فوق العاده هم بازدید کننده براتون میاره مشکل چاقی و کاهش وزن هست. در مورد این موضوع صحبت کنید و راه های حل اون را بیان کنید.

قابل اعتماد باشید

تنها دو دلیل وجود داره که یه مشتری از شما خرید نکنه :

  • اول اینکه چیزی که شما میفروشید را نخواد.
  • دوم هم اینکه به گفته های شما اعتماد نداشته باشه!

قبول کنید که وارد شدن به هر سایتی و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی سخته. من حتما باید به شما و سایتتون اعتماد داشته باشم که بیام و این اطلاعات را در سایت شما وارد کنم. شما باید هر کاری بکنید که این اعتماد و بخصوص اعتبار را کسب کنید. مثلا:
استفاده از سیستم ssl یکی از اولین کارهاست (خداییش این مقاله سال ۹۰ نوشته شده و اون موقع ما استفاده از ssl را پیشنهاد دادیم!) که میتونه اعتماد کاربر را جذب کنه. یادمه زمانیکه این سیستم های هرمی بحثشون داغ شده بود، این دوستانی که اطلاعاتی از وب و اینطور موارد نداشتن را بهشون می گفتند اگه تو سایت اون شرکت رفتی و کنار اسمش یه علامت قفل اومد، خیالت راحت باشه، جای درست و درمونیه!
به نظر من از این سیستم هایی که “مشتریان قبلی ما چه گفته اند” و اینطور برنامه ها که همه مشتری های ما راضی بودن، کلا بزنید بیرون. چون شخص سریعا موضع میگیره که این دروغی هستش و شما میخواهید گولش بزنید!
این کار برای سایت هایی مثل فروش وب هاست خوبه. چون وقتی میگه فلان سایت مشتریه ماست شما سریعا میتونید چک کنید و خیالتون راحت بشه.
سعی کنید به درخواست ها و یا سوالات و مشکلات با سرعت هر چه تمامتر رسیدگی کنید. نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشید!

نحوه بیان

طوری بنویسید و توضیح بدید که مشتری فکر کنه از شما خرید کرده و الان که خرید کرده شما چی میگید؟ مثلا بجای اینکه بگید “اگه این فیلم را از ما بخرید…” بگید “زمانیکه این فیلم را از ما خریدید…” تا به بازدید کننده تلقین بشه که با خرید از شما این اتفاق میفته!

عالی بود(0)غیر مفید(0)