خانه / آموزش سئو SEO / روش ایجاد Google sitelink
روش ایجاد Google sitelink
روش-ایجاد-Google-sitelink
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

روش ایجاد Google sitelink

Google sitelink چیست؟

Google sitelink ها فرمت های از نمایش لینک های سایت در گوگل هستند که به دنبال نتایج جستجوی اصلی،چند مورد از sitelink دیگر نیز ارئه می کنند. از نظر بیشتر اپراتورهای وب سایت ها، sitelink ها به تقویت اعتبار کمک می کنند و همچنین روشی برای کنترل حوزۀ وسیع تری از صفحه نتایج جستجو هستند. به همین دلیل هستند که sitelink ارزشمندند.

گوگل نمی گوید که چطور  sitelink بگیرید

گوگل به وب مسترها توصیه می کند که برای سایتشان جهت یابی (navigation) مشخص ایجاد کنند و سلسله مراتب صفحاتشان را هم به خوبی طرح ریزی کنند. این ویژگی ها در الگوریتم تجزیه و تحلیل Google’s Sitelink بیشتر جواب می دهند.

کارکرد دقیق خیلی از الگوریتم های گوگل، از جمله Sitelink ها، مرحمانه است تا افراد نتوانند رتبه بندی را دست کاری کنند، با این حال ما می توانیم با دیدن نمونه ها سعی کنیم بفهمیم Sitelink ها از کجا ناشی می شوند. من با سایت های زیادی که Sitelink دارند کار کرده ام و همه این سایت ها به شکل های زیر بهم شبیه هستند:

  •         رتبه سایت در صفحه اول برای کلمات کلیدی که لیست Sitelink ها را ایجاد می کنند و برای سئو سایت بسیار مفید است
  •         قابلیت بررسی راحت توسط اسپایدرها (spiderable) و جهت یابی (navigation)
  •         ترافیک جستجوی بالای و طبیعی
  •         نرخ کلیک قوی از صفحات نتایج جستجو
  •         صفحات داخلی محبوب  که به عنوان Sitelink نشان داده می شوند
  •         عناوین و توضیحات متای منحصر به فرد در صفحات داخلی

شاید این عوامل دقیقا چیزی باشند که گوگل استفاده می کند تا Sitelink ها به راه بیاندازد ، و شاید هم نباشند. در هر صورت هر چیزی که در این فهرست اورده شده برای برنامه بازاریابی وب مطلوب است، بنابراین استفاده از این فهرست به عنوان راهنما می تواند سایت شما را تاثیر گذارتر کند.

همچنین متوجه شده ام که برخی مشکلات سایت باعث می شوند نتوانند Sitelink بگیرند. برخی از ویژگی هایی که می توانند مانع Sitelink ها شوند عبارتند از:

  •       اکثر قریب به اتفاق ترافیک سایت فقط به یک صفحه هدایت شوند
  •         همه صفحات، عناوین و توضیحات متای یکسانی داشته باشند
  •         صفحاتی که محتوای بی کیفیت دارند، یا متن خیلی کم یا محتوای بی ارزش یا تکراری دارند

نشانه هایی که الگوریتم Google’s Sitelinks از آنها استفاده می کند

باز هم تکرار می کنم که در این مورد اطمینان نداریم ولی با مشاهده دستورالعمل گوگل وب مستر  و با بررسی صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل، می توانیم بعضی از این نشانه ها را پیدا کنیم. دستورالعمل Google’s Webmaster در اولین بخش زیر دستورالعمل های طراحی و محتوا می گوید ” سایتی با سلسله مراتب و لینک های متنی مشخص درست کنید.” این توصیه به چند دلیل خوب است. سلسله مراتب و جهت یابی مشخص برای بازدید کننده خوب است و به موتور جستجو کمک می کند بفهمد موضوع هر صفحه چیست. اگر گوگل نتواند معنای هر زیر صفحه را حال چه از طریق تحلیل و چه از طریق مشاهده عملکرد بازدید کننده بفهمد، نمی تواند Sitelink ایجاد کند.

ما می دانیم که صفحات جستجوی گوگل حاوی لینک های با اطلاعات مشخص هستند و تعداد زیادی از کاربران هم حساب گوگل دارند، بنابراین گوگل می تواند عملکرد آنها را طی مرور زمان مشاهده کند. گوگل Google Analytics را به صورت رایگان در اختیار وب مستر ها قرار می دهد. مرورگر کروم هم رایگان است. گوگل این همه منبع صرف تمامی این پیگیری ها نمی کند و این همه برنامه نمی نویسد، بدون اینکه به فکر بازگشت سرمایه اش باشد. در بهترین حالت می توانیم فرض را بر این بگیریم که گوگل به نحوی از همه این داده ها استفاده می کند تا نتایج جستجوی خود را با ویژگی هایی مثل Sitelink ها بهبود و ارتقا دهد.

من اگر جای گوگل بودم دوست داشتم بدانم کدام یک از نتایج جستجو، بیشترین میزان نرخ کلیک را برای یک کلمه کلیدی مشخص دریافت می کند. همینطور می خواستم بدانم آیا جستجوگر ها از نتایج جستجوی من راضی هستند یا خیر. اگر جستجوگر های زیادی یک لیست مشخص را انتخاب کنند و بعد به صفحه نتایج جستجو بازگردند، نشان می دهد که کیفیت نتایج جستجو ضعیف بوده است. همه این اطلاعات به صورت خودکار جمع آوری می شوند

چطور شانس گرفتن Sitelink ها را بالا ببریم

اگرچه دراین زمینه فقط می توانیم به حدس و گمان تکیه کنیم، با این حال می توانیم کارهایی بکنیم که هم برای بازاریابی از طریق موتور جستجو و هم برای تجربه کاربر خوب است. حتی اگر این حدس و گمان ها به نتیجه نرسند، تلاشی که برای به کار بستن این توصیه ها انجام می دهید بی فایده نخواهند بود:

  •         با استفاده از HTML 5 <nav> tag یا امکانات HTML و لینک های متنی، جهت یابی ساختار یافته ای ایجاد کنید. از CSS  استفاده کنید تا منوهایتان را به ظاهر و شکل دلخواهتان درآورید. فهرست ها می توانند هر اندازه و رنگی داشته باشند و به صورت افقی یا عمودی نشان داده شوند. اگر تمایل داشته باشید می توانید از تصاویر پس زمینه و رنگ ها و خطوط استفاده کنید تا ظاهر یک پنجره یه دکمه را به آنها بدهید. تمامی این تغییرات ظاهری را می توانید به لینک های متنی نیز اضافه کنید.

  •         جهت یابی را طوری سازماندهی کنید که تعدای از مقاصد منطقی که بازدید کننده ها اغلب انتخاب می کنند را ارائه کند. با انتخاب های زیادی که در جهت یابی اصلی وجود دارند، بازدید کننده را خسته  نکنید. روانشاناسان کشف کرده اند که مردم نهایتاً می توانند ۴ الی ۷ انتخاب را به خوبی بررسی کنند؛ اگر تعداد انتخاب ها زیاد شود خسته می شوند. اطمینان حاصل کنید که بخش هایی که در جهت یابی اصلی وجود دارند، همان چیزهایی هستند که کاربران می خواهند. برای گرفتن Sitelink باید تعداد صفحاتی که به بازدید کننده ها ارائه می کنید معقول و منطقی باشند تا آنها بتوانند برای بازدید کردن انتخاب کنند.

  •         وب سایت خود را با انتخاب یک نام منحصر به فرد تبدیل به یک برند کنید. اگر اسم خیلی کلی باشد، صرف نظر از اینکه چه کاری می کنید، نرخ کلیک در یک جستجوی طبیعی خیلی خوب نخواهد بود، چون کاربر انتخاب های زیاد با اسامی سایت مشابه در نتایج جستجو دارد. گوگل به سایتی که در یک عبارت جستجوی به خصوص متوسط باشد، Sitelink نمی دهد.

  •         عناوین و توضیحات متای منحصر به فرد، مفید و آموزنده بسازید، به ویژه برای صفحه اصلی و صفحاتی از جهت یابی اصلی لینک می شوند، تا نرخ کلیک از نتایج جستجو را افزایش دهید. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات متا صحیح و دقیق هستند تا جستجوگر ها گمراه نشوند. مسلماً نمی خواهیم مردم وارد سایتمان شوند و بعد به سرعت بروند، چون نتوانستیم با انتظاراتشان مطابقت داشته باشیم.

  •         سایت خود را مفید کنید. حتی اگر اطلاعاتی که در سایت دارید دقیقاً چیزی نیست که بازدید کننده می خواهد، ارائه کردن لینک های خروجی مفید در وب سایتتان، به جای اینکه بازدید کننده را به صفحه نتایج جستجو بازگرداند، می تواند در پیدا کردن صفحه مورد نظرش کمک کند. به یاد داشته باشید که گوگل می تواند بفهمد که جستجو گر به صفحه نتایج بازگشته است یا خیر، و اگر چنین اتفاقی بیافتد برای اعتبار سایت اصلا خوب نیست.
عالی بود(4)جالب نیست!(0)