خانه / تکنولوژی / روش های مقابله با اعتیاد به اینترنت
اعتیاد به اینترنت
اعتیاد به اینترنت
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

روش های مقابله با اعتیاد به اینترنت

موبایل خود را برمی‌دارید و تلگرام را چک می‌کنید. پیام‌های شخصی را جواب می‌دهید و مطالب کانال‌های مورد علاقه‌ی خود را می‌خوانید. اینستاگرام را باز می‌کنید و عکس‌های جدید خانواده و دوستان را لایک می‌کنید.

به سراغ صفحه‌ی هنرمندان محبوبتان می‌روید و پست‌ها را مرور می‌کنید. توییتر را باز می‌کنید و توییت‌های خبری را می‌خوانید.

ایمیل‌های خود را بررسی می‌کنید و به فیس‌بوک سر می‌زنید و دوباره از اول! اگر این داستان به نظرتان آشنا می‌رسد، احتمالاً دچار اعتیاد به اینترنت شده‌اید.

الگوی اعتیاد به اینترنت شبیه اعتیادهای دیگر است. یعنی زمان بسیاری از شما می‌گیرد و بر روابط، خانواده، کار و سلامتی شما اثر منفی می‌گذارد.

چگونه اعتیاد به اینترنت را تشخیص دهیم؟

سؤال‌های زیر تشخیص اعتیاد به اینترنت را آسان می‌کنند:

آیا تا به حال پیش آمده که به دلیل استفاده از اینترنت خواب و خوراک خود را فراموش کنید؟
آیا وقتی به اینترنت دسترسی ندارید کلافه می‌شوید؟
آیا زمانی که صرف اینترنت می‌کنید، بیشتر از زمانی است که در کنار دوستان و خانواده می‌گذرانید؟
آیا تلاش‌های شما برای کم کردن زمان استفاده از اینترنت ناموفق بوده است؟

اگر به این سؤالات پاسخ مثبت می‌دهید، دچار اعتیاد به اینترنت شده‌اید. در اثر این اعتیاد دوپامین در مغز ترشح می‌شود.

در اثر تکرار برخی عادت‌ها، ترشح دوپامین اتفاق می‌افتد. تفاوتی ندارد که این عادت مصرف مواد مخدر باشد یا خوردن غذا یا شرط‌بندی و یا استفاده از اینترنت.

دوپامین عامل ایجاد حس لذت است بنابراین وقتی یک عادت را تکرار می‌کنیم در واقع به دنبال کسب لذت هستیم.

اعتیاد به اینترنت یک پدیده‌ی پیچیده است و زیر مجموعه‌های فراوانی دارد. مثلاً افرادی که بیشتر وقت خود را در اینترنت به تماشای فیلم می‌گذارنند و یا کسانی که به صورت آنلاین شرط‌بندی می‌کنند و یا افرادی که به بررسی شبکه‌های اجتماعی اعتیاد دارند.

ریشه‌ی این اعتیادها نیز ممکن است در تنهایی، افسردگی، کمبود اعتمادبه‌نفس و یا بسیاری موارد دیگر باشد. در هر حال اگر به اینترنت اعتیاد دارید، بدانید که تنها نیستید. در دهه‌های اخیر با سرعت گرفتن روند رشد تکنولوژی، برنامه‌ها توجه بیشتری را از مخاطبان می‌طلبند و افراد بسیاری را گرفتار اعتیاد کرده‌اند.

این برنامه‌ها عمداً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که شما را به خود وابسته کنند زیرا توجه شما به معنای کسب درآمد برای تولیدکنندگان است.

راه‌های مقابله با اعتیاد به اینترنت

ترک اعتیاد به اینترنت به معنای این نیست که به کلی مصرف آن را کنار بگذارید. در واقع چنین چیزی در زندگی امروز ممکن نیست! هدف ما این است که استفاده از اینترنت را تحت کنترل خود درآوریم.

به عبارت دیگر می‌خواهیم به تکنولوژی اجازه دهیم که به زندگی ما غنا ببخشد نه اینکه آن را کنترل کند. برای انجام این کار باید چند قدم اساسی برداریم:

نوتیفیکیشن‌ها را خاموش کنید

گوشی خود را بردارید، به قسمت تنظیمات تمامی اپلیکیشن‌ها بروید و هشدارها را خاموش کنید. به این ترتیب هنگام کار یا استراحت یا زمانی که در کنار خانواده هستید صدای هشدار پیام گوشی توجه شما را به خود جلب نخواهد کرد.

بسیاری اوقات هنگامی که در حال تحقیق درسی یا انجام کارهای خود هستیم، علامت پیامی که بر صفحه‌ی رایانه نقش می‌بندد، تمرکز ما را از بین می‌برد. در این مواقع کار خود را رها می‌کنیم تا ببینیم دوستمان چه پست جدیدی در فیس‌بوک گذاشته است! بسیاری از این پیام‌ها اهمیت و فوریت ندارند.

اگر پیام‌های کاری دریافت نمی‌کنید تمامی هشدارهای رایانه و گوشی خود را خاموش کنید. اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که امکان مدیریت هشدارها را به شما می‌دهند. به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید مدت زمانی را که می‌خواهید هشدارها خاموش باشند، تعیین کنید.

بیشتر بخوانید: اینترنت با سرعت ۲۰ مگابیت برای ۸۰ درصد خانوارها

اپلیکیشن‌هایی مانند Seer و Silent Time که می‌توانید آن‌ها را به صورت رایگان از Google Play دانلود کنید. برای مدیریت هشدارها در رایانه‌ی شخصی خود از برنامه‌هایی مانند Cold Turkey یا Focalfilter استفاده کنید. به این ترتیب هنگام کار، پژوهش و یا مطالعه‌ی یک مقاله‌ی مهم با وسوسه‌ی چک کردن پیام‌ها مواجه نمی‌شوید.

مرورگر خود را عوض کنید

حتی وقتی در حال استفاده از اینترنت هستید، بهتر است دسترسی خود را محدود کنید تا تمرکز روی کار حفظ شود. مرورگر StayFocused به شما این امکان را می‌دهد که توییتر یا فیس‌بوک یا هر سایت دیگری را برای مدت زمان انتخابی خود بلاک کنید.

اگر این کار هم به شما کمک نکرد، از برنامه‌هایی مانند Nuclear Option و یا Morphine  استفاده کنید. این برنامه‌ها، می‌توانند کل اینترنت را مسدود کنند و البته به شما امکان ساخت یک بلاک لیست را می‌دهند. لیستی از سایت‌هایی که اجازه‌ی دیدن آن‌ها را برای مدت مشخصی به خود نمی‌دهید.

اینترنت را قطع کنید

وقتی هیچ‌یک از روش‌های بالا مفید واقع نشد، ناچاریم اینترنت را به کل قطع کنیم. برای این کار می‌توانید از برنامه‌ی  Linksys یا برنامه‌های مشابه دیگر استفاده کنید. این برنامه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که برای استفاده از اینترنت ساعاتی را تعیین کنید و در بقیه‌ی ساعات دسترسی را مسدود خواهند کرد.

برای مثال می‌توانید شب‌ها اینترنت خانه‌ی خود را مسدود کنید و همچنین انتخاب کنید که کدام دستگاه‌ها اجازه‌ی اتصال به اینترنت را دارند. استفاده از این برنامه برای کنترل دسترسی کودکان نیز مناسب است. بسیاری از ناهنجاری‌ها در مصرف اینترنت، از سنین کودکی شروع می‌شوند.

برای حفظ سلامت روان خود به سفر بروید

دسترسی به اینترنت و انواع تکنولوژی‌ها مقاومت شما را در هم شکسته است و نمی‌توانید در مقابل آن ایستادگی کنید. سلامت جسم و روان و احتمالاً ارتباطات فامیلی و دوستانه‌ی شما در خطر هستند.

در این شرایط بهترین کار این است که رایانه‌ی خود را رها کنید و به همراه خانواده یا تنها به سفر بروید. دریا یا کوهستان، جایی را انتخاب کنید که امواج موبایل و اینترنت به سختی یافت شود و به مغز خود استراحت دهید.

در پایان به خاطر داشته باشید که وقتی اقدام به ترک هر نوع اعتیاد می‌کنید، شکست خوردن طبیعی است. ناامید نشوید و تلاش خود را ادامه دهید.

همیشه با خود تکرار کنید که سلامتی و روابط خوب با خانواده و دوستان در اولویت هستند و اینترنت یا هر نوع تکنولوژی، باید در راستای بهبود کیفیت زندگی استفاده شود.

منبع : بلاگ فرادرس

عالی بود(1)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *