خانه / آموزش سئو SEO / سایت مپ چیست و چه مزیتی برای سئو دارد؟
سایت مپ چیست و چه مزیتی برای سئو دارد؟
سایت -مپ-چیست-و-چه-مزیتی-برای-سئو-دارد؟
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 4,00 از 5)
Loading...

سایت مپ چیست و چه مزیتی برای سئو دارد؟

صفحات سایت در یک ساختار درختی به هم مرتبط هستند. میزان ارتباط یک صفحه، با سایر صفحات، اهمیت یک صفحه در ساختار درختی را نشان میدهد. مثلا صفحه Home که صفحه اصلی سایت است. به تمام صفحات سایت مرتبط است. با توجه به اینکه لینک صفحه Home در منوی سایت قرار میگیرد و منو در تمام صفحات سایت موجود است. تمام صفحات سایت به صفحه اصلی سایت لینک شده اند. برای ساده تر شدن درک ساختار درختی یک سایت، برای مخاطبان و موتورهای جستجو از نقشه سایت یا سایت مپ استفاده میشود. سایت مپ نشان میدهد که هر صفحه در کجای ساختار درختی قرار دارد.

سایت مپ چیست؟

همانطور که گفته شد سایت مپ نقشه ای از سایت است، که چیدمان صفحات سایت را به ما نشان میدهد. در سئو همواره پیشنهاد شده است که از دو نوع سایت مپ استفاده شود.

سایت مپ XML : این سایت مپ با فرمت XML در سرور سایت، ذخیره می شود و به موتورهای جستجو کمک می کند، که در ساختار درختی سایت راحتتر حرکت کرده و صفحات سایت را بیابند. در ایجاد ساختار درختی XML از استاندارد هایی پیروی می شود، که امکان توضیح آنها در این مقاله نیست. اما میتوان با کمک وب مستر گوگل، برای سایت خود یک XML داینامیک ایجاد کنید. در سایت w3schools آموزش کاملی برای نحوه کار با انواع استانداردهای XML موجود میباشد.

هنگام کار با سایت مپ XML میتوانیم کلیه صفحات سایت و پست های سایت و حتی عکس های سایت را در فایل XML آدرس دهی کنیم ، تا موتورهای جستجو براحتی بتوانند صفحه ایجاد شده را بیابند. ایجاد صفحاتی که با سایر صفحات سایت ارتباطی ندارند میتواند، موجب شود که موتورهای جستجو حتی با وجود سایت مپ، نتوانند بدرستی به آن صفحه رجوع کنند. یک قاعده کلی در طراحی سایت بیان میکند که، هر سایتی یک صفحه اصلی دارد و تمام صفحات دیگر سایت به صورت مستقیم و یا بصورت زیر شاخه به این صفحه اصلی مرتبط هستند. بنابراین ایجاد صفحه ای که به سایر صفحات متصل نیست از این ساختار پیروی نمی کند.

سایت مپ Html: سایت مپ هایی که برای مراجعه کاربران سایت طراحی میشوند. این سایت مپ ها از محیط گرافیکی میتوانند بهره برده و کاربر را براحتی به سمت مسیری که مد نظرش است هدایت کنند. ایجاد سایت مپ هایی که برای استفاده کاربران سایت طراحی شده اند. میتواند میزان ماندگاری کاربران را در سایت بیشتر کند.

سایت مپ های Html معمولا یکی از پرپازدید ترین صفحات سایت شما میباشند. زیرا که کاربران بسادگی با مراجعه به آن میتوانند به تمام صفحات سایت دسترسی داشته باشند. با طراحی اصولی یک سایت مپ کاربران صفحه سایت مپ را به جستجو ترجیح خواند داد.

 

مزایای سایت مپ برای سئو

ربات های گوگل برای یافتن صفحات سایت ما و ایندکس کردن آنها به سایت مپ سایت مراجعه خواهند کرد. یک کتاب فرهنگ لغت را در نظر بگیرید شما برای یافتن هر لغت ایندکس یک حرف را باز کرده و سپس از روی راهنمای بالای کتاب لغت را جستجو می کنید.

نقشه سایت کار این ایندکس را برای صفحات شما انجام میدهد. یعنی موتورهای جستجو با کمک ربات ها به این صفحه مراجعه کرده و این صفحه ایندکسی از صفحات سایت را به این ربات ها ارائه میدهد. در گوگل وب مستر قسمتی به نام صفحات ایندکس شده وجود دارد، که به شما نشان میدهد کدام صفحات شما ایندکس شده اند. دو عامل می تواند مانع ایندکس شدن یک صفحه شود. اول نبودن صفحه در نقشه سایت. دوم اینکه صفحه به تازگی ایجاد شده است و ربات های جستجوگر هنوز به این صفحه جدید مراجعه نکرده اند.

بدون ایندکس شدن یک صفحه در موتورهای جستجو صفحه نمی تواند در نتایج جستجو رتبه ای بگیرد. از آنجا که میزان مخاطب سایت ها از موتورهای جستجو بسیار بر رسیدن سایت به اهدافش (فروش محصولات، بازدید بیشتر، دانلود بیشتر یک مدیا و غیره) موثر است. میتوان گفت که استفاده از یک نقشه سایت از ضروریات است.

چگونه برای سایت خود یک سایت مپ ایجاد کنیم

حالا که از اهمیت سایت مپ ها و نحوه تاثیر آنها بر سئو آگاه شدیم. این سوال پیش می آید که یک سایت مپ را چگونه ایجاد کنیم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، در گوگل وب مستر نحوه ایجاد یک سایت مپ شرح داده شده است. در اینجا به روشهای دیگر ایجاد سایت مپ خواهیم پرداخت.

دانلود سایت مپ از یک سایت

برخی سایت ها به شما امکان میدهند که برای سایت خود یک سایت مپ ایجاد کنیم. شما میتوانید به این سایت ها رفته و با ورود آدرس سایت و سایر مشخصات خواسته شده برای سایت خود یک سایت مپ ایجاد کرده و آنرا دانلود و در آخر هم در سرور خود بار گذاری کنید. سایت های رایگان و غیر رایگان بسیاری در سراسر وب به تولید سایت مپ اختصاص دارند. از معروف ترین این سایت ها میتوان به سایت xml-sitemaps.com اشاره کرد. این سایت بسیار ساده و با چند کلیک سایت مپ را برای شما ایجاد می کند.

ایراد استفاده از این گونه سایت مپ ها در داینامیک نبودن آنها است. یعنی اینکه هر بارکه بخواهید یک صفحه را به سایت خود اضافه کنید باید یک سایت مپ جدید دانلود و جایگزین سایت مپ قبلی کنید.

استفاده از پلاگین های سایت مپ ساز

با توجه به نوع سیستم مدیریت محتوا سایت خود میتوانید پلاگین های رایگان و غیر رایگان بسیاری بیابید که بسادگی یک نقشه سایت ایجاد می کنند. تعداد این پلاگین ها بقدری است که نامبردن آنها خود چندین و چند صفحه خواهد شد. بنابراین بهترین راه برای یافتن پلاگین دلخواه خود این است که، در پنل مدیریت سایت خود در قسمت دانلود پلاگین ها بدنبال پلاگین های مربوطه جستجو کرده و با توجه به میزان محبوبیت و توضیحات پلاگین آن را دانلود و استفاده کنید. از مزایایی این روش داینامیک بودن سایت مپ و عدم نیاز به دانلود مداوم یک نسخه جدید از نقشه سایت است.

برنامه نویسی برای ایجاد سایت مپ

همانطور که گفته شد سایت مپ از زبانی به نام XML استفاده می کند. زبان XML بسیار شبیه به HTML است و یک زبان برنامه نویسی مانند ASP یا PHP براحتی میتواند مطابق استاندارد برای شما یک فایل XML ایجاد کند. برنامه نویسان از این قابلیت زمانی استفاده می کنند که بخواهند ایندکس شدن قسمت های مختلف سایت را در اختیار مالک سایت قرار دهند. یعنی با این روش شما به عنوان مالک یک سایت میتوانید تصمیم بگیرید که آیا مایل هستید صفحه ایجاد شده در گوگل ایندکس شود یا خیر.

مهمترین ویژگی سایت مپ های تولید شده با این روش،قابلیت ویرایش بالا میباشد. شما میتونید برای صفحات مختلف گزینه افزودن به نقشه سایت قرار بدید و تنظیمات زیاد دیگری را هم برای کاربر ایجاد کنید.

ارتباط بیش از حد صفحات در سایت مپ ممنوع

گاهی وقتی به کاربران میگوییم که باید صفحات به هم مرتبط باشند ، از همه صفحات به همه صفحات لینک های بی دلیل ایجاد می کنند. بطور مثال مقاله آموزش فیزیک را به خاطره آشپزی در بخش بلاگ سایت مرتبط می کنند. اینکار نه تنها مفید نیست، بلکه مضر نیز هست. موتورهای جستجو و کاربران باید بتوانند ارتباط بین صفحات را بیابند، با پیچیدگی بیهوده ارتباط بین صفحات، امکان یافتن ارتباطات برای کاربران و موتورهای جستجو سخت خواهد شد.

 

عدم توان یافتن نقشه سایت در موتورهای جستجو

موتورهای جستجو درپوشه اصلی سایت شما به دنبال فایل Sitemap.xml جستجو می کنند.اگر نقشه سایت را با آدرس دیگری ذخیره کرده اید میتوانید در گوگل وب مستر این آدرس را به گوگل معرفی کنید، تا گوگل بتواند نقشه سایت را بیابد. از صفحه اصلی سایت به سایت مپ خود لینک بدهید. این کار علاوه بر اینکه به ساده تر یافته شدن سایت مپ کمک می کند. تجربه کاربری خوشایندتری، برای کاربران به همراه دارد. بسیاری از کاربران هنگام بازدید از یک سایت، به نقشه سایت نیز مراجعه میکنند.

نحوه انتخاب صفحات و پست ها برای افزودن به نقشه HTML

اگر نخواهید که تمام صفحات سایت در نقشه HYML قرار داشته باشد. این صفحات را حتما در نقشه سایت نگه دارید. صفحه درباره ما ، تماس با ما ، پستهای جدید، آرشیو پست ها ، اخبار جدید و آرشیو خبر، به این ترتیب علاوه بر ساده تر شدن صفحه سایت مپ به کاربران امکان میدهید، که با رفتن به صفحات آرشیو سایر مطالب منتشر شده را نیز مطالعه کنند.

میتوانید ساختار درختی یک سایت مپ را در نسخه HTML بصورت گرافیکی پیاده کنید. با کمک کتابخانه های جاوا اسکریپت این ساختار درختی میتواند از جذابیت های گرافیکی بیشتری نیز استفاده کند.

به یاد داشته باشید که کاربران برای دسترسی به تمام سایت وارد صفحه نقشه سایت میشوند. بنابراین هنگام حذف یک صفحه و یا یک دسته بندی خاص، از سایت مپ مطمئن باشید که آن صفحه یا دسته بندی مورد نظر کاربران نباشد. برخی سایت ها در سایت مپ نسخه HTML صفحاتی را که از منو قابل دسترس هستند را از نقشه سایت حذف می کنند مثلا دسته بندی هایی مانند مقالات ، اخبار و غیره را از سایت مپ حذف می کنند.

این سایت ها گمان می کنند که کاربران اگر بخواهند وارد این دسته بندی ها شوند، از گزینه های مربوطه در منو براحتی می توانند وارد این صفحات شوند. این طرز تفکر کاملا غلط است. تجربه کاربری به کاربران میگوید، که از نقشه سایت میتوانند براحتی به تمام سایت شما دسترسی داشته باشند. اگر شما صفحه یا دسته بندی خاصی را از نقشه حذف کنید. بسیاری از کاربران گمان خواهند کرد که آن صفحات و یا دسته بندی ها اصلا در سایت شما وجود ندارند.

بسیاری از کاربرانی که به صفحه سایت مپ مراجعه می کنند. هدفشان اطمینان از وجود و یا عدم وجود یک صفحه یا یک دسته بندی خاص است و با عدم مشاهده آن وقت خود را صرف جستجو در منو سایت نخواهند کرد. شاید با خود بگویید این امر که کاملا مشخص و واضح است و نیازی به تفسیر ندارد. ولی حقیقت این است که این اشتباه در بسیاری از سایت های شرکت های طراحی سایت نیز مشاهده میشود و این موضوع نشان دهنده آن است که بسیاری از کاربران حرفه ای سایت نیز به آن بی توجه بوده اند.

نتیجه گیری:

نقشه سایت یا سایت مپ یک ساختار درختی از سایت را ایجاد میکند. این ساختار درختی مانند ایندکس عمل کرده و تمام صفحات سایت را به موتور های جستجو معرفی می کند. دو نوع نقشه سایت برای استفاده کاربران و موتورهای جستجو طراحی میشود. نقشه سایت کاربران با کدهای HTML و گرافیک ارائه میشود و نقشه سایت موتورهای جستجو با کدهای XML ارائه میگردد. نقشه سایت برای یافتن صفحات سایت توسط موتور جستجو و سئو سایت نقش حیاتی دارد.

منبع: وب۲۴

عالی بود(4)جالب نیست!(0)