خانه / آموزش سئو SEO / ۱۱ سوالی که برای سپردن پروژه سئو باید از سئو کار پرسید
پرسش از سئوکار
پرسش از سئوکار
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

۱۱ سوالی که برای سپردن پروژه سئو باید از سئو کار پرسید

امروزه بسیاری از افراد در قالب فعالیت‌های فردی و یا شرکتی، به انجام پروژه‌های SEO می‌پردازند و به طور کلی برون‌سپاری پروژه‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو امری بسیار رایج شناخته می‌شود؛ اما چه پرسش‌هایی باید پیش از شروع کار با یک سئوکار یا شرکت مجری پروژه‌های سئو پرسیده شوند؟ در این پست به بررسی ۱۱ مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارائهٔ رزومه‌ای قدرتمند و افتخارات کسب شده، همگی مواردی هستند که در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند به انتخاب یک مجری مناسب برای پروژه‌های SEO کمک کند اما بهتر است این ۱۱ پرسش نیز به صورت شفاف مطرح شده و پاسخ‌های مناسبی نیز برای هر کدام از مجری پروژه گرفته شود.

۱٫ مجموعهٔ شما چه خدماتی را در این همکاری ارائه می‌کند؟

پروسهٔ سئو شامل مواردی است که به صورت زنجیروار به یکدیگر وابسته‌اند؛ مواردی نظیر لینک‌بیلدینگ، تولید محتوای مناسب برای کاربران و گوگل، کدنویسی وب‌سایت، رعایت اصول گرافیک در طراحی بصری و قالب سایت، انتخاب تصاویر مناسب و بهینه. گرچه ممکن است با حذف برخی از این موارد، یک سایت به صورت موقت به رتبه‌های خوبی در صفحهٔ اول نتایج گوگل دست پیدا کند، اما برای حفظ دستاوردها در طولانی مدت، لازم است تا مجموعه‌ای از کارهای مختلف اما مرتبط با هم انجام شود.

مقاله مرتبط :نکات مفید سئو در ۲۰۱۸

در ادامهٔ موارد گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که امروزه دیگر پروژه‌های سئو به صورت انفرادی قابل پیاده‌سازی نیستند زیرا برای هر مورد، نیاز به یک فرد متخصص و دارای تجربهٔ کافی است؛ به عنوان مثال، برای ارائهٔ محتوایی مناسب و بهینه شده که موجب جذب کاربران بیشتر و افزایش زمان حضور آن‌ها در وب‌سایت شود به یک متخصص تولید محتوا، برای افزایش پارامترهای تجربهٔ کاربری و رضایت کاربران از سایت به متخصصان گرافیک و یوایکس و همچنین برای فراهم کردن زیرساخت مناسب جهت بررسی سایت توسط گوگل به یک متخصص سئو تکنیکال نیاز است.

۲٫ به صورت مستقیم چه کسی پروژه را انجام می‌دهد؟

از آنجایی که برخی از مجموعه‌ها خود نیز پروژه‌ها را به پیمانکاران دیگری واگذار می‌کنند، پیگیری روند پیشرفت کار در چنین مواردی می‌تواند بسیار دشوار و پیچیده شود! از این رو، بهتر است پیش از آغاز یک پروژهٔ سئو، از اینکه مجری اصلی پروژه چه کسی است، به طور قطع اطمینان حاصل نمایید.

۳٫ آیا تمام پیشنهادات و موارد ارائه شده توسط مجری قابل انجام است؟

در برخی موارد ممکن است پیشنهاداتی ارائه شوند که برای انجام آن‌ها نیاز باشد تا فرد یا مجموعهٔ ثالثی به پروژه اضافه شود که در این صورت به احتمال زیاد زمان و هزینهٔ اجرای پروژهٔ سئو دچار تغییرات مهمی خواهد شد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود پیش از عقد قرارداد برای یک پروژهٔ سئو، مشخص شود که برای انجام موارد پیشنهادی به چه زیرساخت‌هایی نیاز است و این موارد توسط چه افرادی ارائه می‌شوند.

۴٫ گزارش‌ها به چه صورتی و در چه زمانی ارائه ‌می‌شوند؟

از آنجایی که در اکثر پروژه‌های سئو که به صورت اصولی و صحیح انجام می‌شوند نتایج در طی زمان و با یک روند صعوی کسب می‌شوند، گزارش‌هایی گویا و شفاف در زمان‌بندی‌های مشخص (هفتگی، ماهیانه و یا حتی روزانه) می‌توانند بسیار سودمند و مفید بوده و روند پیشرفت آن پروژه را نشان دهند. برخی از مجموعه‌ها در طی مدت زمان انجام پروژه، برای کاربر دسترسی به پنلی را فراهم می‌کنند که وی می‌تواند انواع گزارش‌های درخواستی شامل رتبهٔ سایت در نتیجه جستجوی عبارتی مشخص، تعداد بازدیدکنندگان، تعداد بازدیدهای انجام شده، صفحات محبوب سایت از نظر کاربران و … را در آنجا مشاهده نماید (بدین ترتیب، تصمیم‌گیری‌ها نیز با آگاهی بیشتری انجام خواهند شد).

۵٫ چه دستاوردهایی در پایان ماه اول کسب می‌شوند؟

نتایج کسب شده در پایان نخستین ماه از یک پروژهٔ سئو می‌تواند نشان‌دهندهٔ عملکرد و مسئولیت‌پذیری مجری (سئوکار) پروژه باشد. اگرچه در برخی موارد به زمانی بیشتر از ۳۰ روز نیاز است، اما نحوهٔ تعامل بین کارفرما و مجری در این مدت می‌تواند گویای بسیاری از موارد و به خصوص اخلاق کاری مجری باشد (بهره‌مندی از مزایای رویکردهایی نظیر Agile و Lean SEO نیز می‌تواند موجب جلب نظر مشتری و افزایش حس اطمینان در وی شود؛ این مورد در پروژه‌هایی که زمان و هزینهٔ زیادی در آن‌ها مطرح شده است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند).

۶٫ آیا کارفرما هم می‌تواند در پروژه‌های سئو نقشی داشته باشد؟

تولید محتوایی مفید و کاربردی، امروزه یکی از مهمترین عوامل در موفقیت پروژه‌های سئو است و از آنجایی که بررسی دقیق نیاز کاربران و تولید محتوایی که پاسخگوی آن‌ها باشد خود نیازمند زمان و هزینه زیادی است، کارفرما می‌تواند نقش بسیار سودمندی در این بخش از پروژه داشته باشد.

برای انجام خدمات سئو ، شما دوستان موج سئویی می توانید از کارشناسان موج سئو کمک بگیرید.

همچنین کمک به معرفی هرچه بیشتر فعالیت‌های انجام شده در شبکه‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از مواردی است که نقش مفید کارفرما در آن بسیار چشمگیر خواهد بود؛ از این رو، تعامل بین مجری و کارفرما می‌تواند یکی از عوامل کاهش زمان و افزایش کیفیت در پروژه‌های سئو در نظر گرفته شود.

۷٫ هزینهٔ پروژه به چه صورتی محاسبه می‌شود؟

واقعیتی که باید به آن توجه کرد این است که الزاماً تمامی مبلغ یک پروژه صرف اجرای آن پروژه نمی‌شود و هر مجموعه‌ای برای ادامهٔ حیات خود، نیازمند درآمدی است که در زمینه‌های گوناگونی هزینه شود (مواردی نظیر نیروی انسانی متخصص، تبلیغات، مارکتینگ، برندینگ، اجاره‌بهای ساختمان، مالیات، شرکت در کنفرانس‌ها و غیره). از این رو، نمی‌توان توقع داشت که میزان سود در نظر گرفته شده برای یک پروژه کاملاً مطابق با محاسبات و خواسته‌های مشتری باشد، اما ارائهٔ توضیحاتی شفاف برای قیمت اعلام شده و توافق در نحوهٔ پرداخت، از جمله مواردی هستند که موجب افزایش حس رضایتمندی و اطمینان در مشتری خواهد شد.

۸٫ چه کسی مسئول پاسخگویی در طول انجام پروژه است؟

در بسیاری از پروژه‌ها فردی با عنوان Account Manager مسئولیت پاسخگویی به مشتری را در طول انجام پروژه بر عهده می‌گیرد، اما از آنجایی که بخشی از پروژه‌‌های سئو مربوط به موارد تکنیکال و فنی هستند، اضافه شدن یک فرد دارای مسئولیت فنی به بخش پاسخگویی می‌تواند موجب افزایش کیفیت تعامل با مشتری شود.

این مسئله که هیچ‌کس به جز خود مشتری کسب‌وکارش را بهتر از خودش نمی‌شناسد یک واقعیت است، لذا فراهم کردن امکانی که مشتری بتواند در سریع‌ترین و ساده‌ترین حالت ممکن موارد مد نظر خود را اعلام کند، یکی از عوامل موفقیت در پروژه‌ بوده و موجب می‌شود تا در منابع مالی و زمان اجرا صرفه‌جویی شود. این تعامل می‌تواند از طریق زیرساخت‌هایی نظیر Trello ،Slack یا حتی ایمیل، تلگرام و تلفن به راحتی انجام شود.

۹٫ آیا مراحل اجرای پروژه و فعالیت‌ها توضیح داده می‌شوند؟

البته این موضوع که هر مجموعه‌ای اسرار کاری خود را دارد موضوعی بدیهی است، اما معرفی مراحل پروژه و شفاف‌سازی آن‌ها در برخی موارد می‌تواند مانع از انجام تکنیک‌های Black SEO نظیر ارسال اسپم و یا لینک‌بیلدینگ‌های تقلبی توسط مجری پروژهٔ سئو شود.

بیشتر بخوانید : معیار موفقیت پروژه های سئو

لازم به ذکر است اگرچه الگوریتم‌های گوگل هیچ زمانی به طور کاملاً واضح و به همراه جزئیات دقیق معرفی نمی‌شوند، اما پلن اجرایی برای یک پروژهٔ سئو، مجموعه‌ای اسرارآمیز و محرمانه نیست که نتوان آن را در هیچ حالتی برای مشتری توضیح داد.

۱۰٫ پروسهٔ لینک‌بیلدینگ به چه صورتی انجام می‌شود؟

لینک‌بیلدینگ و تعداد لینک‌هایی که با عناوین گوناگون از سایر وب‌سایت‌ها به یک سایت متصل شده‌اند، از روزهای آغازین فعالیت گوگل همواره مورد توجه این موتور جستجو بوده است (البته نحوهٔ برخورد گوگل با این مورد از زمان معرفی الگوریتم پنگوئن و آپدیت‌های بعدی آن دستخوش تغییرات بسیاری بوده و باعث شد تا لینک‌بیلدینگ به موضوعی بسیار حساس در پروژه‌های سئو تبدیل شود). ساختن لینک در سایت‌های مفید و ارزشمند با زمینهٔ فعالیت و محتوای مرتبط در طی زمان، از جمله مواردی هستند که باعث می‌شود یک لینک از نظر گوگل حقیقی و مناسب شناخته شود.

در این زمینه، استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند بسیار سودمند بوده و تأثیر زیادی در سرعت و کیفیت انجام پروژهٔ سئو داشته باشد. همچنین درج مطالب و تبلیغات به صورت رپورتاژ در سایت‌هایی که آمار بازدید و تعداد صفحات زیادی دارند، راه‌کار دیگری است که می‌توان با استفاده از آن، نتایج خوبی کسب کرد.

۱۱٫ چه بخش‌هایی از وب‌سایت در پروسهٔ سئو، بهینه‌سازی می‌شوند؟

امروزه دیگر نمی‌توان از شیوه‌های قدیمی سئو نظیر استفادهٔ بی‌رویه از کلمات کلیدی مورد نظر در صفحات و یا بیهنه‌سازی تک‌بُعدی یک بخش از سایت برای کسب نتایج عالی استفاده کرد. در مقابل، می‌باید تمامی موارد یک صفحه شامل محتوا، تصاویر، طراحی و گرافیک، کدنویسی و مباحث فنی، شرکت هاستینگ، سرعت لود صفحه، نحوهٔ عملکرد نسخهٔ موبایل و … مد نظر قرار گرفته و برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه شوند.

محتوای صفحات باید به گونه‌ای انتخاب شوند که موجب جذب کاربر، افزایش مدت زمان حضور وی در سایت و تشویق او به اشتراک‌گذاری آن محتوا در شبکه‌های اجتماعی شود؛ همچنین طراحی و گرافیک صفحه نیز باید به گونه‌ای باشد که کاربر تجربه و حس خوبی از سپری کردن زمان خود در آن صفحه کسب کند.

با توجه به افزایش روزافزون تعداد کاربران موبایل، نحوهٔ نمایش یک‌ وب‌سایت در دیوایس‌هایی همچون موبایل و تبلت باید در مناسب‌ترین حالت ممکن و البته سریعترین زمان مورد نیاز برای لود صفحات باشد. همچنین قابلیت به اشتراک‌گذاری محتوای صفحه در شبکه‌های اجتماعی و رعایت اصول URL صفحات متناسب با این مورد، از جمله عواملی هستند که تأثیر مستقیم در رتبهٔ وب‌سایت‌ها دارد و این‌ها همگی مسائلی هستند که سئوکار یا مجری پروژهٔ سئو باید در مورد آن‌ها توضیحات شفافی ارائه کند.

منبع : canirank

عالی بود(1)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *