متا-تگ-رفرش
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

متا تگ رفرش یا Meta Refresh چیست؟

پیش از شروع بحث پیرامون متا تگ رفرش بهتر است با یک مثال این مطلب را آغاز کنیم. تصور کنید یکی از صفحات وب‌سایت شما به هر دلیلی نیاز دارد تا در بازه‌های زمانی مشخص Refresh یا مجدداً بارگذاری شود. بهترین نمونه برای این صفحات نیز وب‌سایت‌های خبری پربازدید هستند که به طور میانگین هر چند دقیقه باید اخبار جدید را به کاربران ارائه دهند.

حال سؤال اینجاست که چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟

خب، انجام این کار بسیار آسان است و با وارد کردن یک خط کد در بخش Head صفحه امکان‌پذیر می‌شود. این شیوه را اصطلاحاً متا تگ رفرش یا Meta Refresh می‌نامند و آن را در دستۀ تغییر مسیردهی یا ریدایرکت قرار می‌دهند.

بارگذاری مجدد صفحات از طریق متا تگ رفرش و معایب آن

به منظور بارگذاری مجدد صفحات می‌توانید کد زیر را در بخش Head صفحه قرار دهید. به موجب این کار، صفحه مورد نظر پس از گذشت مدت زمانی که مشخص کرده‌اید (برحسب ثانیه) به طور خودکار رفرش می‌شود.

<meta http-equiv=”refresh” content=”30; URL=http://www.example.com” />

نکات مهمی که درباره متا رفرش باید بدانید این است که:

  • اعدادی که در بخش Content در متا رفرش تگ قرار داده می‌شود، در واقع میزان زمانی (به ثانیه) است که کاربر به صفحه بعد منتقل می‌شود.
  • همچنین در بخش URL متا رفرش تگ، باید آدرس صفحه مقصد به شکل کامل وارد شود.

کافیست تگ Meta Refresh را در بخش Head صفحه (ترجیحاً در ابتدای آن) قرار دهید. نکته قابل توجه درباره متا تگ رفرش این است که می‌توانید از آن برای بارگذاری مجدد همان صفحه استفاده کنید و نیازی نیست که حتماً کاربر را به صفحه‌ای جدید منتقل کنید.

برای انجام چنین کاری می‌توانید Meta Refresh خود را به شکل زیر وارد کنید:

<meta http-equiv=”refresh” content=”300″ />

با این حال، بد نیست درباره معایب این شیوه نیز کمی بدانید. در واقع، استفاده از متا تگ رفرش کاربرد عمومی ندارد و معمولاً برای صفحات مهم که از بازدید بالایی برخوردارند استفاده نمی‌شود.

بارگذاری مجدد صفحات بدون رضایت کاربران، به طور حتم برای آنها آزاردهنده خواهد بود؛ به‌خصوص اگر در حال مطالعه یک مطلب طولانی باشند و پس بارگذاری نتوانند ادامه مطلب را به‌سرعت پیدا کنند. همچنین، در صفحات پرگرافیک که از حجم بالایی برخوردارند بارگذاری مجدد به معنای انتظار کاربر برای مشاهده مجدد تصاویر پیشین و هدر رفتن بخشی از حجم اینترنت او خواهد بود.

علاوه بر موارد فوق، بد نیست بدانید که بارگذاری خودکار و بی‌اجازه صفحات اگر به میزان زیادی به کار رود از سوی برخی کاربران به‌عنوان یک اشکال امنیتی تلقی می‌شود و موجب خروج آنها از وب‌سایت خواهد شد. نتیجه آنکه استفاده بی‌مورد از Meta Refresh موجب می‌شود تا بخشی از کاربرانِ با حوصله‌ی خود را از دست بدهید. این کار همچنین موجب کاهش Time on Site،Page Views Per Visit و افزایش بانس ریت می‌شود که در کاهش رتبه و ترافیک صفحات سایت شما تاثیرگذارند.

به طور معمول از متا تگ رفرش در صفحاتی نظیر صفحه اصلی پایگاه‌های خبری استفاده می‌شود. در چنین صفحاتی، کاربر تنها در حال مطالعۀ عناوین اخبار است و با توجه به حجم کم این صفحات، بارگذاری آنها زمان زیادی به طول نمی‌انجامد.

ریدایرکت صفحات با استفاده از Meta Refresh

همانطور که گفتیم، از متا تگ رفرش می‌توان برای ریدارکت صفحات و انتقال بازدیدکنندگان به صفحات جدید استفاده کرد. به نمونه تگ زیر دقت کنید:

<meta http-equiv=”refresh” content=”0; URL=http://www.example.com” />

با اجرای این کد، به دلیل مدت زمان صفر به محض بارگذاری صفحه، کاربر به آدرس جدیدی که مشخص کرده‌اید هدایت می‌شود. همچنین، از این متاتگ می‌توان برای انتقال آدرس صفحات موسوم به ۴۰۴ به صفحه اصلی نیز استفاده کرد. با این حال، به عقیده برخی کارشناسان این نوع ریدایرکت ممکن است از سوی موتورهای جستجو به عنوان اسپم تلقی شود و اگر به تعداد زیاد در وب‌سایت استفاده گردد احتمال حذف از نتایج موتورهای جستجو را به همراه دارد.

افزون بر این، برخی مرورگرهای قدیمی با متا تگ رفرش سازگاری ندارند و اگر کاربر در مدت زمانی کمتر از ۲ تا ۳ ثانیه به آدرس جدید منتقل شود، امکان بازگشت به صفحه قبلی را از دست می‌دهد. در نتیجه، توصیه می‌شود در صورت نیاز به انتقال آدرس صفحات از ریدایرکت ۳۰۱ -استفاده کنید.

با توجه به تغییرات قوانین ریدایرکت های ۳xx، به‌کارگیری ریدایرکت ۳۰۱ از ریسک کمتری برخوردار است و برخلاف گذشته دیگر موجب کاهش رتبه و ترافیک وب‌سایت‌ها نیز نخواهد شد. همچنین، در بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان وب‌سایت Moz مشخص شده است که تگ Meta Refresh تقریباً هیچ نوع Link Juice را منتقل نمی‌کند.

نتیجه‌گیری

شاید بتوان گفت که این مقاله آخرین بخش از مقالات مرتبط با ریدایرکت و تغییر آدرس دهی بود. در این مقاله سعی کردیم تنها شما را با مفهوم متا تگ رفرش آشنا کنیم چرا که همانطور که مشاهده کردیم این روش از تغییر مسیر صفحات، چندان بر روی سئوی سایت شما تاثیر مثبت ندارد و مدتی می‌شود که تقریباً منسوخ شده است.

پیشنهاد ما نیز به شما دقیقاً همین است. تا جایی که امکان دارد از ریدایرکت‌های ۳XX برای تغییر آدرس صفحات سایت خود استفاده کنید.

عالی بود(2)غیر مفید(1)