خانه / آموزش سئو SEO / برای حفظ کاربر در سایت چه اقداماتی باید انجام شود؟
برای حفظ کاربر در سایت چه اقداماتی باید انجام شود؟
حفظ-کاربر-در-سایت
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

برای حفظ کاربر در سایت چه اقداماتی باید انجام شود؟

آیا سایتی دارید که تعداد بازدیدکنندگان آن کم است؟ یا سایتتان برای کاربران جذابیت زیادی ندارد و به محض ورود به سایت از آن خارج میشوند ؟ آیا نمیتوانید بازدیدکنندگان سایتتان را به مشتری تبدیل کنید؟
ما در این مقاله راه حفظ کاربران بر روی سایت را به شما خواهیم آموخت. موارد زیادی وجود دارند که باعث می شوند کاربران سایت شما ترک نکنند، از جمله این موارد می توان به گرافیک جذاب، سرعت لود مناسب صفحات، چیدمان محتوا، کیفیت مطالب سایت، مهندسی اطلاعات و… اشاره کرد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید…

Bounce Rate (نرخ پرش)

چگونه باعث بالا رفتن ترافیک سایت میشود؟
یکی از راه حل هایی که برای نگه داشتن کاربر در سایت خود  باید به آن توجه داشته باشید توجه به Bounce Rate  یا نرخ پرش سایتتان است.
Bounce Rate یا نرخ پرش به معنی کاربرانی است که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده کرده اند و از آن خارج شده اند به نسبت کل کاربران است. بنابراین هرچه این عدد کمتر باشد برای سایت شما بازده بیشتری خواهد داشت و بالا بودن این عدد به معنی جذابیت کمتر و غیر مرتبط بودن سایت برای کاربران است.
میزان Bounce Rate (نرخ پرش) بستگی به عوامل مختلفی دارد. اما کمتر از ۴۰% خوب، بین ۴۰% تا ۷۰ % متوسط و بالای ۷۰% ضعیف است.
اگر Bounce Rate (نرخ پرش) سایت شما متوسط یا بالاست به انجام راه حلهایی که به شما پیشنهاد میکنیم بپردازید تا بازدیدکنندگان سایت شما افزایش پیدا کنند.

۱- محتوای سایت خود را دست اول و به روز کنید و حتی الامکان از محتوای کوتاه و واضح برای درک بهتر کابران استفاده کنید. فراموش نکنید که در متون خود از پاراگراف ها و فونت های مناسب برای خوانایی هرچه بهتر بهره ببرید.

۲- سایت های بی کیفیتی که به سایت شما لینک داده اند را قطع کنید. چرا که این سایت ها باعث پایین آمدن کیفیت سایت شما خواهند شد.

۳- از صفحات فرود استفاده کنید. این کار باعث افزایش ترافیک روی سایت شما خواهد شد.

۴- طراحی سایت خود را به جذابترین و بهترین شکل انجام دهید. سایت شما درگاه ارتباطی شما و کاربرانتان است پس تا میتوانید برای این کار وقت و هزینه صرف کنید تا سایت شما برای کاربرانتان جذاب و کاربری آن ساده باشد.

۵- استفاده از تالارهای گفتگو و یا ارتباط آنلاین با کاربران، از نظر سئو  بسیار حائز اهمیت است اما باید به موضوع سایت هم توجه داشت. بسیاری از سایت ها هستند که نیازی نیست پشتیبانی آنلاین داشته باشند در این صورت بهتر است وقت خود را در زمینه های دیگر سرمایه گذاری کنید. اگر سایت شما نیاز به پشتیبانی آنلاین دارد حتما از این ابزار استفاده کنید و تاثیر چشمگیر آن را در بهینه سازی سایت خود ببینید.

۶- از عوامل آزاردهنده استفاده نکنید. عواملی وجود دارد که برخلاف تصور طراحان سایت نه تنها باعث جذب کاربران نمیشود بلکه آنها را از سایت شما فراری میدهند. مانند اجرای ناگهانی موسیقی، فیلم و…

افزایش زمان ماندگاری کاربر بر روی سایت یا Time on site:

از عوامل دیگری که میتوانید کاربران را روی سایت خود نگه دارید این است که باید Tiem on site را روی سایت خود افزایش دهید. به این معنی که سایت خود را تا حدی مفید و جذاب کنید و همین روند را ادامه دهید تا کاربر مجذوب سایت شما شود و زمان زیادی را صرف مطالعه مطالب سایت شما کند.

Time on site

در ادامه به بیان برخی از عواملی که Time on site  سایت شما را افزایش دهد پرداخته ایم. 
۱- اگر سایت فروشگاهی دارید قسمت پس گرفتن کالای فروخته  شده را مجددا بررسی کنید. بسیاری از مشتریان خریدهای اینترنتی اعتماد و تمایلی به خرید از فروشگاه هایی را ندارند که خود ضمانتی برای سلامت کالاشان ندارند. بنابراین اگر ضمانتی برای پس گرفتن کالای فروخته شده ی خود ندارید روی این سیاست فروشگاه اینترنتی خود سرمایه گذاری  و تجدیدنظر کنید تا مشتریان شما با اطمینان بیشتری از سایت شما خرید کنند.

۲- از یادآوری کننده ها  کمک بگیرید. از این ابزار برای قوی تر کردن ارتباطتان با مشتری استفاده کنید. مثلا برای شروع و پایان یادآوری تخفیف های ویژه و … استفاده کنید. معمول ترین روش برای اینکار استفاده از ایمیل یا شبکه های اجتماعی است.
۳-نتایج حاصل از فروش خود در سال های گذشته را مجددا بررسی کنید. اگر اطلاعات فروش خود در سالهای گذشته را در اختیار دارید آنها را مرور کنید. ببینید در چه ماه ها، روزها و یا فصل هایی از سال فروش محصولاتتان به اوج خود رسیده و مجددا برای آن برنامه ریزی کنید و از ایده های خلاقانه برای بیشتر کردن فروش محصولاتتان استفاده کنید.

۴- لینک هایی را که موجب حواس پرتی بازدید کننده می شود یا حتی باعث خروج وی از سایت شما می شود، حذف کنید. از ایجاد لینک ها و یا تبلیغاتی که موجب حواس پرتی و سردرگمی کاربران در سایت شما میشود بپرهیزید چرا که این کار تصویر ذهنی کاربر را از بین میبرد و بازدیدکنندگان سایت شما را کاهش میدهد.

۵- احساس فوریت و تصمیم گیری سریع را در کاربران خود ایجاد کنید. با اطلاع رسانی به کاربران این حس را القا کنید که زمان زیادی برای تصمیم گیری و خرید محصولات شما باقی نمانده و شمارش معکوس شروع شده است. این کار باعث میشود کاربرانی که دودل و تردید دارند سریع تر تصمیم گیری کنند و به مشتری تبدیل شوند.

۶- پیشنهاد های تشویقی ارائه کنید. برای خرید از محصولات سایت خود هدیه ای تعیین کنید. به این صورت که “از برند X خرید کنید، جایزه ای دریافت خواهید کرد.” در این صورت مشتریان برای خرید آن کالا ترغیب خواهند شد.

۷- در انتهای خرید مشتری و تایید آن پیشنهاداتی متناسب با خرید کاربر خود بدهید. همچنین میتوانید از طریق دریافت ایمیل کاربران برای آنها مجله خبری یا روزنامه سایت خود را ارسال کنید و یا مشتریان را تشویق به عضو شدن در شبکه های اجتماعی سایت خود کنید و از آنها را از آخرین اطلاعات وارد شده در سایتتان باخبر سازید تا بدین طریق ارتباط شما با مشتریان تداوم یابد.

Convertion Rate (نرخ تبدیل کاربر به مشتری)

وجود عنصر دیگری که میتواند Bounde Rate (نرخ پرش) را در سایت شما کاهش دهد، افزایش Convertion Rate  (نرخ تبدیل کاربر به مشتری) است. Convertion Rate  به معنی تبدیل کاربران به مشتری می باشد. هرچه این عدد بالاتر باشد بهتر است. نرخ تبدیل کاربر به مشتری بین ۳ تا ۶% ایده آل است. برای بالا بردن این نرخ عوامل زیادی دخیل هستند که به توضیح برخی از آنها میپردازیم.

بالا بودن سرعت لود سایت
از مطالب مفید و متنوع در زمینه کاری سایت استفاده کنید. موضوع سایت برای کاربران بسیار پر اهمیت است. سعی کنید از موضوعاتی برای سایت خود استفاده کنید که بیشترین بازدیدکنندگان را داشته باشد.
از مواردی مانند کلیدها، فرم تماس، شماره تلفن و … برای ارتباط با کاربران استفاده کنید.
از سایت های دیگر برای تبلیغات خود استفاده کنید.
خدماتی که سایت ارائه میدهد یا فروش کالا میتواند تاثیر زیادی در روند افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری شود.
اعتبار سایتتان را بالا ببرید. هرچه سایت قدیمی تر و مشهور تر باشد اعتبار سایت شما بیشتر خواهد بود. این موضوع برای موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد. مقاله بررسی و آنالیز سئو سایت چگونه انجام می شود؟ به شما کمک میکند تا رنج سئو فعلی سایت خود را بررسی کنید تا بتوانید برنامه ریزی دقیق تری را برای این کار انجام دهید.
اگر سایت شما درگاه پرداخت اینترنتی دارد و در ازای آن خدماتی را به مشتری ارائه میدهید مراقب باشید زیرا اگر مبالغی که در سایت شما ارائه شده بسیار بالا باشد، کاربران به همان میزان انتظار ضمانت را از سایت دارند. در برخی موارد هم مبالغ بالا باعث میشود کاربران به سایت های رقیب بروند و از آنها خرید کنند. این موضوع باعث میشود شما بسیاری از مشتریان خود را از دست بدهید.

نتیجه گیری

راه حل هایی که در بالا ذکر شد بخشی از مواردی است که میتواند به حفظ کاربران بر روی سایت شما کمک کند. در این مقاله مهمترین موارد را به اختصار شرح دادیم تا دوستان عزیز هر کدام از مراحل را برای سایتشان بررسی کنند و اگر مشکلی در روند سایتشان وجود دارد آن را برطرف نمایند و Bounce Rate (نرخ پرش) کاربران را به حداقل رسانند.

عالی بود(3)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 6 =