خانه / مقالات مفید سئو / معیارهای ساخت لینک
معیارهای ساخت لینک
معیارهای-ساخت-لینک
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (8 رای, میانگین: 1,25 از 5)
Loading...

معیارهای ساخت لینک

معیارهای بسیاری برای ساخت لینک وجود دارد که باید در موردشان آگاه باشید. این معیارها به شما کمک می کنند ارزش لینک های احتمالی را بسنجید و مشخص کنید که آیا این لینک ها ارزش پیگیری را دارند یا خیر. همچنین، با این کار می توانید بفهمید آیا منابع کافی برای ساخت چنین لینکی را در اختیار دارید.

هنگام تجزیه و تحلیل لینک های یک سایت داشتن چنین اطلاعاتی بسیار مفید خواهد بود. این تجزیه و تحلیل می تواند شامل گزارش کامل از تعداد و انواع لینک ها در سایت خودتان یا حتی وبسایت های رقبایتان باشد.

قدرت دامنه

قدرت دامنه یک ارزش تجمعی از کل دامنه است. در واقع، به جای آن که ارزش صفحات را در نظر بگیریم، ما کل دامنه را در نظر می گیریم تا بتوانیم قدرت آن را درک کنیم. این گزینه معمولاً با عنوان اعتبار دامنه (Domain Authority) یااعتبار صفحه (Page Authority) نمایش داده می شود.

پیج رنک یا رتبه صفحه بر اساس تعداد و کیفیت لینک های موجود در سایت، توسط گوگل محاسبه می شود. این معیار در مقیاس ۰ الی ۱۰ سنجیده می شود و اگر سایتی پیج رنک ۱۰ داشته باشد از نظر گوگل بهتر است.

ما می توانیم از پیج رنک صفحه اصلی یک سایت برای به دست آوردن قدرت آن استفاده کنیم. اگرچه از لحاظ فنی این موضوع تنها نشان دهنده پیج رنک یک صفحه است اما هنوز هم شاخص و نشان دهنده قدرت یک دامنه است زیرا اکثر لینک ها به صفحه اصلی سایت اشاره خواهند داشت و پیج رنک از آنجا به سمت صفحات داخلی سایت جریان دارد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که تفاوت زیادی بین پیج رنک Toolbar و پیج رنک واقعی که توسط گوگل مورد استفاده قرار می گیرد وجود دارد. پیج رنک تولبار معمولاً زمانی نشان داده می شود که گوگل تولبار را بر روی مرورگر خود نصب کنید یا از افزونه هایی استفاده نمایید که داده ها و اطلاعات را از منابع یکسانی به دست می آورند.

پیج رنک تولبار هر ۳ الی ۴ ماه یکبار توسط گوگل بروزرسانی می شود (البته قابل ذکر است که گوگل دیگر این تولبار را بروزرسانی نخواهد کرد) و از پیج رنک واقعی متفاوت است. پیج رنک واقعی معمولاً به طور مداوم توسط گوگل به روزرسانی می شود تا الگوریتم رتبه بندی را تغذیه نماید.

به همین خاطر، پیج رنکی که شما در تولبار خود مشاهده می کنید می تواند مربوط به ماه ها قبل باشد (یعنی به تازگی به روزرسانی نشده باشد). به همین خاطر نیز سایت های جدید پیج رنک صفر دارند. آنها باید منتظر به روزرسانی تولبار گوگل بمانند.

اعتبار دامنه توسط MOZ محاسبه می شود و بر روی مقیاس ۰ الی ۱۰۰ سنجیده خواهد شد که ۱۰۰ بهترین نمره برای یک دامنه محسوب می شود. Domain Authority از سیگنال هایی که از خزنده های سایت MOZ به دست می آید، استفاده می کند و سعی می کند نشان دهد که یک سایت در نتایج جستجو چگونه عمل می کند. اعتبار دامنه (DA) در کنار رتبه صفحه (PR) به عنوان یک شاخص دیگر برای سنجش قدرت یک دامنه بسیار مفید است.

در مورد ساخت لینک، قدرت سایت معیار بسیار خوبی است زیرا شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا از وب سایت های قدرتمند لینک بگیرید. اگر لینک هایی که به دست می آورید از دامنه های قدرتمند باشند، این قدرت به سایت شما نیز منتقل می شود و همین امر به گوگل نشان می دهد که شما وب سایت خوبی دارید و باید در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرید.

به عنوان مثال سایت CNN دارای پیج رنک ۸ و اعتبار دامنه ۹۹ است. بیشتر سایت ها به CNN لینک می دهند زیرا یک سایت معتبر است که محتوایی با کیفیت تولید می کند. به همین خاطر CNN نیز به سایت های کم کیفیت لینک نمی دهد. اگر از این سایت لینکی دریافت کردید، مطمئن باشید که وبسایتی با محتوای غنی دارید.

ابزارهایی برای سنجش قدرت دامنه

قدرت صفحات سایت

موقعیت هایی وجود دارد که در آن شما می توانید در برخی از صفحات یک سایت اقدام به ساخت لینک کنید. این صفحات برای یک آیتم خاص ایجاده نشده اند و مانند پُست های وبلاگ یا اخبار موجود در آن جدید نیستند. نمونه ای از این صفحات می تواند لیستی از انواع مختلف محصولات باشد. مثلاً ممکن است لینک وب سایت کافی شاپ شما در صفحه ای با عنوان بهترین کافی شاپ های تهران اضافه شود.

در اینگونه موارد، باید قدرت صفحه مورد نظر را بسنجید تا مطمئن شوید که این لینک ارزش به دست آوردن را دارد. دو معیار اصلی در این شرایط وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرند. این معیارها شامل پیج رنک و اعتبار صفحه است.

در ابتدای این مقاله در مورد پیج رنک صحبت کردیم. اعتبار صفحه نیز معیار دیگری از سایت MOZ است که بسیار شبیه اعتبار دامنه می باشد. اعتبار صفحه به جای اینکه بر روی کل دامنه اعمال شود، تنها بر روی یک صفحه اعمال می شود.

هر چقدر پیج رنک/اعتبار صفحه بیشتر باشد، لینکی که از آن صفحه به دست می آید، با ارزش تر خواهد بود و به سئوسایت شما کمک زیادی خواهد کرد.

ابزارهایی برای اندازه گیری قدرت صفحه

  • افزونه پیج رنک برای کروم
  • تولبار گوگل برای پیج رنک (مخصوص مرورگر اینترنت اکسپلورر)
  • MozBar برای اندازه گیری اعتبار صفحه

انکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست می تواند موضوع صفحه ای که به آن لینک داده شده است را به گوگل معرفی کند.

بنابراین اگر شما به صفحه ای لینک دهید که از عبارت تبلیغات در گوگل استفاده می کند به احتمال زیاد آن صفحه حاوی اطلاعاتی در مورد تبلیغ در گوگل و نحوۀ کارکرد آن است است. گوگل می تواند از این اطلاعات به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی خود استفاده کند. در این مورد خاص، ممکن است گوگل تصمیم بگیرد این صفحه را برای عبارت “تبلیغات گوگل” یا عبارت های هم معنی در رتبه بندی بالا قرار دهد.

برای سال های متمادی، ساخت لینک های فراوانی که با کلمات کلیدی به صفحه ای از وب سایت تان متصل می شد، روش خوبی برای بهبود رتبه بندی وب سایت به شمار می آمد. اگرچه این موضوع هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد اما واضح است که انکر تکست مانند گذشته بر روی سئو تاثیر ندارد و روز به روز این تاثیر در حال کاهش است. این اتفاق به دلیل بهینه سازی بیش از حد لینک ها توسط سئو کاران اتفاق افتاد. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت وب سایت هایی که بیش از حد از این روش استفاده می کنند را تنبیه کند.

به خاطر ماهیت در حال تغییر انکر تکست و نحوه استفاده از آن، بهتر است در هنگام ساخت لینک کاملاً هوشیار باشید. سعی کنید لینک های زیادی با انکر تکست یکسان نسازید به خصوص اگر لینک ها دارای کیفیت بالایی نیستند (مثلا لینک هایی که از دامنه های کم کیفیت به دست می آید).

شما باید سعی کنید لینک هایی که می سازید تا حد ممکن طبیعی به نظر برسند. این موضوع اغلب به معنی ساخت لینک هایی است که از برند یا نام شرکت شما به عنوان انکر تکست استفاده می کنند.

ابزارهایی برای اندازه گیری انکر تکست

تعداد لینک ها

در هنگام ساخت لینک؛ باید تعداد لینک هایی که ایجاد کرده اید را پیگیری نمایید. همچنین باید سایت خود را با سایت رقبایتان مقایسه کنید تا متوجه شوید چقدر از آنها عقب هستید یا چقدر از ایشان پیشی گرفته اید.

تعداد خام لینک هایی که به سایت شما اشاره دارند یک سیگنال قوی برای رتبه بندی است. با اینحال، باید به خاطر داشته باشید که کیفیت، بسیار مهم تر از تعداد لینک هایی است که به دست می آورید. تعداد لینک ها به عنوان یک معیار، در دو روش اصلی می تواند برای شما مفید باشد:

  • اندازه گیریِ پیشرفت/ موفقیت کمپین لینک بیلدینگ
  • مقایسه کردن وبسایت خود با وبسایت های رقیب

هر دوی این موارد باید به همراه کیفیت لینک ها در نظر گرفته شود تا مفید واقع گردند. زمانی که تعداد لینک های سایت خود را با سایت رقیب می سنجیم، ممکن است نشان دهنده یک خلاء باشد که تفاوت های رتبه بندی را به خوبی توضیح می دهد.

به عنوان مثال اگر سعی دارید برای کلمه کلیدی “میز چوبی” رتبه خوبی به دست آورید و سایت هایی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار دارند بیشتر از ۱۰۰۰ بک لینک دارند، باید بدانید که رقابت در این کلمه کلیدی بسیار بالاست و شما باید برای همان تعداد (یا حتی بیشتر) اقدام به ساخت لینک با کیفیت کنید.

ابزارهایی برای اندازه گیری لینک ها

  • Open Site Explorer
  • Majestic SEO
  • ahrefs

ساخت لینک در دامنه اصلی (Root Domains)

لینک گرفتن از دامنه اصلی را با تعداد خام لینک ها اشتباه نگیرید! لینک گرفتن از روت دامین (دامنه اصلی) سیگنالی بسیار قوی تری برای گوگل به حساب می آید. زمانی که صحبت از لینک گرفتن از روت دامین به میان می آید، منظورمان تعداد دامنه های متمایزی است که به سایت ما لینک داده اند.

برای مثال اگر CNN از طریق ۵ پُست متفاوت به شما لینک دهد برای شما ۵ لینک حساب می شود، اما هر ۵ لینک از یک روت دامین داده شده اند چرا که همه آنها از وب سایت CNN گرفته شده اند. اگر سایت BBC از طریق یک داستان جدید به شما لینک دهد، یک لینک و یک لینک روت دامین خواهید داشت.

تعداد لینک هایی که از دامنه اصلی (روت دامین) بدست می آیند، سیگنال قدرتمندی نسبت به تعداد لینک های خام به شمار می آیند زیرا تعدد لینک از دامنه های متفاوت شاخص بهتری از محبوبیت سایت است. از دیدگاه گوگل هر سایت یک رای محسوب می شود. به همین خاطر فرقی نمی کند که شما چند لینک از یک سایت دریافت کرده اید.

لینک های متعدد از یک دامنه یکسان می تواند نتیجه موارد مختلفی باشد. لینک گرفتن از محتواهای متعدد در یک سایت روشی برای انجام این کار است اما شاید رایج ترین روش برای ساخت لینک های متعدد از یک سایت، استفاده ازلینک های Sitewide باشد.

لینک های Sitewide به لینک هایی اطلاق می شود که در قسمت هایی همچون هدر، فوتر یا سایدبار یک سایت قرار می گیرند. به طور کلی، این نوع لینک ها همانند لینک های داخل محتوا ارزشمند نیستند. لینک های Sitewide می توانند در برخی از موارد به عنوان اسپم در نظر گرفته شوند که در نتیجه برای گوگل ارزشی نخواهد داشت.

در حقیقت ممکن است سایتی به خاطر استفاده بیش از حد از این لینک ها جریمه شود. بنابراین بهتر است با اینگونه لینک ها با احتیاط رفتار کنید و تنها در سایت های با کیفیت اقدام به ساخت لینک کنید.

ابزارهایی برای اندازه گیری لینک های روت دامین

  • استفاده از سایت Open Site Explorer (بر روی تب Linking Domains کلیک کنید)
  • استفاده از سایت Majestic SEO
  • استفاده از سایت Ahrefs

مرتبط بودن صفحات لینک دهنده

همیشه بر روی اینکه مرتبط بودن، سیگنالی قوی برای محاسبه ارزش لینک هست یا خیر، بحث های فراوانی وجود داشته است. منطق به ما می گوید که مرتبط بودن باید سیگنالی قوی برای محاسبه ارزش لینک ها باشد زیرا لینک دادن سایت هایِ مرتبط به همدیگر امری کاملاً طبیعی است.

با اینحال، اگر سایت معتبری مانند CNN لینکی معتبر با انکر تکست “قهوه” به وب سایت کافی شاپ شما داد، مطمئناً شما به خاطر اینکه سایت CNN در زمینه قهوه فعالیت نمی کند، آن را رد نمی کنید. مطمئناً از آنجاییکه سایت CNN وب سایت معتبری است، شما هر لینکی از این سایت با هر انکر تکستی را قبول می کنید.

اگر کمی فراتر از ساخت لینک به این موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بیشتر سایت ها دوست دارند ترافیک هدفمندی را به وبسایت خود وارد کنند و در نهایت بازدیدکنندگان را به مشتریان تبدیل کنند. به همین خاطر لینک سایت شما باید در وب سایتی قرار بگیرد که مشتریان احتمالی را به سایت شما منتقل کند. این بدین معنی است که ارزش لینک ها فراتر از سئو است و می تواند منبع مستقیم کسب درآمد باشد.

همانطور که در بخش انکر تکست توضیح دادیم، نشانه ها حاکی از آن است که گوگل دیگر مانند سابق به انکر تکست لینک ها اهمیت نمی دهد. در عوض ممکن است با تجزیه و تحلیل کل صفحه و مرتبط بودن لینک ها سایت ها را رتبه بندی کند. اگر این موضوع تایید شود، ساخت لینک در صفحات مرتبط به سیگنال رتبه بندی قوی تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر، بهترین کار این است که بر روی کیفیت لینک ها تمرکز کنید. طوری که لینک ها نه تنها از لحاظ کیفیتی مناسب باشند، بلکه بتوانند ترافیک خوبی را به وب سایت شما منتقل کنند.

موقعیت لینک ها بر روی یک صفحه

فرض کنید در اصفهان زندگی می کنید و یک وبلاگ در مورد قهوه دارید. قصد دارید لینکی را با خوانندگان خود بر روی یک وبسایت محلی (که آن هم در مورد قهوه است) به اشتراک بگذارید. خب، این لینک را در کجای صفحه باید قرار دهید؟

اگر واقعاً می خواهید خوانندگان تان این لینک را مشاهده کنند، باید آن را در محلی قرار دهید که به راحتی دیده شود. می توانید این لینک را در بدنه اصلی صفحه، نزدیک بالای صفحه یا داخل محتوایی قرار دهید که در مورد قهوه و فروش آن توضیحاتی داده است.

بهتر است لینک های خود را در فوتر قرار ندهید. بیشتر کاربران به انتهای صفحه نگاه نمی کنند و حتی اگر نگاهی به فوتر بیندازند لینک موجود در آن را به عنوان یک لینک مفید نمی شناسند.

گوگل می تواند موقعیت لینک را تشخیص دهد و بر همین اساس ارزش آن را شناسایی می کند. اگر لینک در فوتر یک صفحه قرار داشته باشد، گوگل ارزش آن لینک را کمتر می داند زیرا معتقد است اینگونه لینک ها ارزش چندانی برای کاربران ندارند.

گوگل مجموع موقعیت لینک ها را نیز مورد استفاده قرار می دهد. به عنوان مثال گوگل می تواند به راحتی تشخیص دهد که ۵۰% لینک های سایت شما در فوتر قرار گرفته است. این موضوع نشان دهنده لینک بیلدینگ ضعیف است و گوگل نگاه دقیق تری به آن خواهد داشت.

تصور کنید ۵۰% لینک هایی که به سایت شما اشاره می کنند در سایدبار قرار دارند. این موضوع نیز نشان می دهد که شما لینک را خریداری کرده اید. بیشتر سایت های ارائه دهنده لینک، لینک ها را در بخش سایدبار قرار می دهند.

به همین خاطر باید مطمئن باشید که لینک های خود را از سایت هایی دریافت می کنید که با علاقه به وب سایت شما لینک می دهند و آنها را در داخل محتوا قرار می دهند. اگرچه تعداد اندک لینک ها در سایدبار مشکلی به وجود نخواهد آورد اما تعداد زیاد آن نشان از ضعف شما در ساخت لینک دارد. پس به این موضوع دقت داشته باشید.

عالی بود(4)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *