عناوین
نواع تبلیغات اینترنتی را میتوان به چند دسته تقسیم بندی کرد که در این مقاله به بررسی هریک از آنها میپردازیم. این دستهبندیها عبارتند از:
- روش پرداخت
- دستهبندی استاندارد
- تکنولوژیها
انواع تبلیغات اینترنتی بر اساس روش پرداخت هزینه:
خلاف تبلیغات محیطی و چاپی که مدلهای پرداخت هزینه آنها نیز محدود است، روشهای متفاوتی برای پرداخت هزینه تبلیغات آنلاین وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم:
قیمت ثابت:
در این روش پرداخت برای تبلیغات آنلاین، آگهیدهنده هزینه تبلیغات خود را به صورت ماهیانه و برای یک فضای ثابت تبلیغاتی میپردازد که عموما این فضای مورد نظر آگهیدهنده، یک بنر تبلیغاتی ثابت در وبسایتی مشخص است.
فاکتورهای مهم برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: CTR، CPC، CPA و CR
CPM یا همان Cost Per Mile :
هنگامی که یک آگهیدهنده هزینهای مشخص برای هر ۱۰۰۰ بار نمایش بنر تبلیغاتی خود پرداخت میکند، اصطلاحا میگویند که شیوه پرداختی تبلیغاتش به صورت CPM است. این مدل بیشتر محاسبه هزینه تبلیغات آنلاین، میان شکبههای تبلیغاتی و کمپانیهای تبادل فضاهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرد.
فاکتورهای مهم برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: CTR، CPC و Ad Position
CPC یا همان Cost Per Click:
این روش تبلیغاتی، به شدت مورد علاقه آگهیدهندگان است و به این صورت است که آگهیدهنده به ازای هر کلیک وارد شده بر بنر تبلیغاتی خود، هزینهای مشخصی را پرداخت میکنند.
فاکتورهای مهم برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: CTR، CPA، Ad Position
CPA یا همان Cost Per Action:
بعضی از آگهیدهندگان، برای هر عمل صورت گرفته توسط مخاطب بالقوه خود، هزینه ثابتی میپردازند که به این روش پرداخت هزینه تبلیغاتی CPA میگویند. آگهیدهندگان، این مدل هزینهای را خیلی میپسندند و برای آنها مقرون به صرفه است.
فاکتورهای مهم برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: درصد کاربرهای فعال، درصد فروش صورت گرفته، میزان بازگشت سرمایه.
در نظر داشته باشید که به این روش Cost Per Lead و Cost Per Event هم میگویند که به ترتیب به منظور این هستند که هزینه بابت موقعیت فروش ایجاد شده یا اینکه به خاطر رخ دادن رویداد مورد نظر آگهیدهنده، پرداخت میشود.
بازاریابی مشارکتی: هزینه به ازای فروشهای صورت گرفته
در این مدل پرداخت هزینه تبلیغاتی، مبلغ ثابتی برای هر فروش محصول یا خدمات، توسط آگهیدهنده به نمایشدهنده تبلیغات پرداخت میشود.
آگهیدهندگان، عاشق این شیوه پرداخت هزینه تبلیغات خود هستند. زیرا همیشه بازگشت سرمایه آنها با این شیوه پرداخت مثبت است.
فاکتورهای مهم برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: نرخ مشارکت مصرفکننده، میزان فروش
دستهبندی استاندارد انواع تبلیغات اینترنتی:
نمایش تبلیغات به صورت بنر، تبلیغات ویدیویی و جعبه لینک:
- نمایش تبلیغات به صورت بنر: در این شیوه تبلیغاتی، بنر تبلیغاتی آگهیدهنده در وبسایتی نمایش داده میشود. در میان کمپانیهایی که این مدل تبلیغاتی را ارایه میدهنده، میتوانیم به اینتورک و Ad Choice اشاره کنیم.
- نمایش تبلیغات به صورت ویدیو: در این شیوه تبلیغاتی، ویدیو تبلیغاتی آگهیدهنده به مخاطب نمایش داده میشود که ممکن است این ویدیو در یک اپلیکیشن یا وبسایت قرار گرفته باشد. آپارات و یوتیوب از وسایتهایی هستند که این مدل تبلیغاتی را ارایه میدهند.
- جعبه لینک: این مدل تبلیغاتی بیشتر در وبسایتهای خبری دیده میشود که در آن، مخاطب با کادری داخل یک وبسایت مواجه میشود و در آن نیز یک سری لینک به مطالب وبسایتهای دیگر وجود دارد. معمولا هماهنگی خاصی میان محتوای درون این کادرها با محتوای وبسایت نمایشدهنده وجود دارد.
تبلیغات متنی:
در این روش تبلیغاتی، تبلیغ آگهیدهنده کاملا به صورت نوشته نمایش داده میشود. چنین تبلیغاتی، در موتورهای جستجو و همچنین در سرویسهای بعضی از شبکههای تبلیغاتی داخلی دیده میشود و بیشتر برای کسبوکارهایی است که میخواهند به واسطه محتوا نوشتاری به جذب مخاطب بپردازند.
تبلیغات ویدیویی:
این روش تبلیغاتی بیشتر توسط وبسایتهای ارائهدهنده سرویسهای آپلود و نمایش ویدیو ارائه میشود. عموما تبلیغات ویدیویی، در چنین سایتهایی قبل از شروع ویدیو مورد نظر کاربر، نمایش داده میشود. برای نمونه وبسایتهایی که چنین سرویس ارائه میدهند، میتوانیم به یوتیوب، ویمئو و آپارات اشاره کنیم که شیوه پرداخت هزینه تبلیغاتی در آنها به ترتیب به صورت CPC، CPM و بر حسب هر ثانیه نمایش است.
البته باید درنظر داشته باشید که شیوه دیگری برای تبلیغات ویدیویی وجود دارد که در شبکههای اجتماعی دیگری چون فیسبوک و اینستاگرام رایج است و در این روش، آگهیدهنده میتواند یک کمپین برای پست آپلود شده خود ایجاد کند که مشخصا باید محتوای مورد نظر به صورت ویدیو باشد.
ایمیل مارکتینگ:
ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) است که به خاطر بازگشت سرمایه مناسبش، مورد توجه برندهای بزرگ دنیا هم قرار گرفته است.
ایمیلها میتوانند به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه ارسال شوند که در زمانی که به صورت اتوماتیک این کار صورت میگیرد، پلتفورم ارایهدهنده سرویس به شما این امکان را میدهد که بر اساس فعالیت کاربر یا رفتار کاربر، به او ایمیل ارسال کنید.
بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی در موتورهای جستجو (SEM):
کلمه سئو SEO برگرفته از Search Engine Optimization ، به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و شامل تکنیکهایی است که باعث می شود به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند معرفی شوید.
بازاریابی در موتورهای جستجو (SEM) که برگرفته شده از عبارت Search Engine Marketing است، یکی از روشهای بازاریابی اینترنتی محسوب میشود که وبسایتها را بواسطه نمایش آنها در نتایج موتورهای جستجو نیز تبلیغ میکند و معمولا بابت نمایشها، هزینهای توسط ارائهدهنده این سرویس دریافت میشود.
بازاریابی محتوا:
این روش بازاریابی شامل راهکارهایی است که در ذیل به صورت جداگانه عنوان شدهاند:
- PR یا همان روابط عمومی: روابط عمومی (Public Relation) و یا اصطلاحا PR ، مفهوم گسترده ای است که معمولا به مدیریت جریان اطلاعات دو سویه میان سازمان و افکار عمومی نسبت داده میشود. به عبارت ساده تر روابط عمومی نوعی اطلاع رسانی در مورد محصول و یا خدمات یک کسب و کار به افکار عمومی با قابلیت سنجش و ارزیابی تاثیرگذاری آن است. در این شیوه بازاریابی محتوا، ارتباط ایجاد شده میان کسبوکار شما و افراد، باید دو سویه باشد.
- رپورتاژ آگهی: در این روش بازاریابی محتوا، کسبوکارها با انتشار گزارشهای خبری و محتواهای مرتبط با کسبوکار خود در وبسایتهای خبری و وبلاگهای مرتبط نیز به اطلاعرسانی در مورد برند و محصولات خود میپردازند.
- وبلاگنویسی: داشتن یک وبلاگ و تولید محتوا برای آن نیز آنقدر مهم و تاثیرگذار شده که اکثر کسبوکارها از این روش بازاریابی بهره میبرند تا ارتباط قویتری با مخاطبان هدف خود ایجاد کنند. وبلاگنویسی نه تنها روی ارتباط با مخاطب، بلکه روی مورد مهمی چون سئو هم تاثیر مثبت میگذارد.
- بهرهوری از ویجتهای محتوای مرتبط: این راهکار که اخیرا به عنوان یکی از شیوههای بازاریابی محتوا مطرح شده است، به کسبوکارها این امکان را میدهد که بتوانند محتوای خود را در وبسایتهای مرتبط به اشتراک بگذارند که معمولا محتواهای آنها در کادری تحت عنوان More Related Contents نمایش داده میشود.
بازاریابی شبکههای اجتماعی:
شبکههای اجتماعی از بسترهایی هستند که در دهه اخیر مطرح شدهاند و در حدی مورد توجه عموم قرار گرفتهاند که اکثر کسبوکارهای ایرانی و بینالمللی نیز برای بازاریابی از این شبکهها بهره میبرند. با اینکه این شبکههای اجتماعی چندان روی فروش تاثیر نمیگذارند، ولی روی میزان وفاداری مخاطبان تاثیر بسیار مثبتی میگذارند و از طرفی، اطلاعرسانی در مورد محصولات و خدمات را سهل میکنند.
تبلیغات موبایلی:
به نمایش تبلیغات در صفحات وب و همچنین در اپلیکیشنها گفته میشود که از ترندهای اخیر دیجیتال مارکتینگ هستند. این تبلیغات می توانند به صورت بنری، متنی و حتی ویدیویی باشند.
تبلیغات سیاه (Black Ad):
به روشهایی گفته میشود که به برند کسبوکارها آسیب میزنند و حدودا مانند روشهای ATL، هدفمندی خاصی ندارند. از این شیوههای بازاریابی میتوانیم به ارسال ایمیلهای اسپم، ارسالپیامهای جمعی بدون مخاطب مشخص و تبلیغات پاپآپ اشاره کنیم.
انواع تبلیغات اینترنتی بر اساس تکنولوژی:
در سومین مدل دستهبندی انواع تبلیغات اینترنتی، سراغ هدفمندیها و تکنولوژیهایی میرویم که امروزه در کشور ما هم مورد استفاده قرار میگیرند و به شکلی تبلیغات آنلاین را از دیگر روش های تبلیغاتی مجزا میسازند:
۱.هدفمندی موضوعی:
تکنولوژی هدفمندی موضوعی به شما این امکان را میدهد تا بتوانید تبلیغات خود را در وبسایتهایی قرار دهید که از نظر محتوایی با تبلیغ شما همخوانی داشته باشند. این روش روی نرخ Click-Through Rateتبلیغ شما، تاثیر مثبت میگذارد.
۲.دموگرافی:
این شیوه هدفمندی به کسبوکارها کمک میکند تا بتوانند محتوای خود را به مخاطبانی نشان دهند که ویژگیهای مورد نظرشان را دارند. مثلا یک فروشگاه لباس زنانه، میتواند به واسطه این تکنولوژی نیز محصول خود را به بانوانی نمایش دهد که بین ۲۴ تا ۳۰ ساله هستند و تحصیلات کارشناسی دارند.
۳.هدفمندی جغرافیایی:
ممکن است که ارائه دهنده یک محصول یا خدمت، بخواهد محصول نهایی خود را فقط در موقعیت جغرافیایی خاصی ارائه دهد. در این صورت است که هدفمندی جغرافیایی به چنین کسبوکارهایی کمک میکند تا بتوانند مخاطب هدف خود را در محل درست مورد نظرشان هدفگیری کنند.
۴.هدفمندی بر اساس سیستم عامل:
این تکنولوژی به مخاطبان خود این امکان را میدهد که بتوانند کاربران سیستم عامل خاصی را هدفگیری کنند. در مواقعی که شما مدنظر دارید تا ورودیهای سایت شما تنها از یک سیستمعامل خاص باشد و یا محصول شما، تنها برای یک سیستمعامل تهیه شده، این هدفمندی میتواند برای شما مفید واقع گردد.خیلی از اپلیشکشنها برای تبلیغات خود از هدفمندی بر اساس سیستم عامل بهره میبرند.
۵.اتوماسیون (برای شبکههای اجتماعی و ایمیل):
راهکارهای اتوماسیون به کسبوکار شما این امکان را میدهند که بتوانید به صورت کاملا اتوماتیک محتوای خود را در کانال مورد نظرتان به اشتراک گذاشته یا بفرستید. مثلا ابزارهای اتوماسیون ایمیل به شما این امکان را میدهند که بتوانید هر مطلبی که در وبلاگتان منتشر میشوند را در قالب یک ایمیل به اشتراک بگذارید (به کمک اتصال به RSS).
۶.هدفمندی مجدد:
به کمک این روش بازاریابی، کسبوکارها میتوانند با نمایش مجدد تبلیغات خود به مخاطب هدفشان نیز آنها را به وبسایت خود جذب کنید و از طرفی، افراد مورد نظر خود را به مرحله خرید محصولات یا خدمات برسانند. این سیستم معمولا به واسطه IP افراد نیز آنها را شناسایی و مجددا هدفگیری میکند، البته لازم است که قبلا این افراد به وبسایتی که از تکنولوژی هدفگیری مجدد استفاده میکنند، مراجعه کرده باشند.