خانه / بازاریابی / مفاهیم و استراتژی ATL ,BTL,TTL در تبلیغات و بازاریابی

مفاهیم و استراتژی ATL ,BTL,TTL در تبلیغات و بازاریابی

تبلیغات و دنیای بازاریابی آنقدر گسترده‌ است که اگر می‌خواهید به صورت تخصصی در آن فعالیت کنید باید با عبارات و اصطلاحات تخصصی آن نیز آشنا باشید در تبلیغات ، اصطلاحاتی مانند ATL ، BTL و TTL بسیار مد هستند. در این مقاله قصد داریم تفاوت این نوع تبلیغات را روشن کنیم تا بتوانید از اصطلاحات به صحیح ترین شکل ممکن استفاده کنید.

در ابتدا با یک اصطلاح مهم آشنا میشویم

خط (Line) چیست؟

خط یا line در بازاریابی چیزی است که کمپین‌های مستقیم و هدفمند را از تبلیغات گسترده و عمومی که هدفشان برند آگاهی است متمایز می‌سازد. همچنین این خط مرز بین تبلیغاتی که نتیجه‌ی سریع و مستقیم دارند را از تبلیغاتی که دارای چنین نتایجی نیستند جدا می‌کند. به‌عبارت‌دیگر تبلیغاتی که بطور گسترده و جهت برندآگاهی انجام می‌شوند ممکن است تأثیر خود را در طول چند سال با افزایش برندآگاهی و جلب اعتماد مشتریان بگذارد اما یک کمپین که جشنواره‌ی فروش زمستانه را تبلیغ می‌کند به‌سرعت بازگشت سرمایه‌ی آن قابل محک ‌زنی است.

تبلیغات (ATL (ABOVE THE LINE ADVERTISING

این نوع تبلیغات به معنای ” بازاریابی بالای خط ” است .نوعی فعالیت تبلیغاتی است که به شرکت ها کمک می کند تا از استراتژی های بازاریابی گسترده استفاده کنند. در فعالیت های ATL ، کل بازار برای دستیابی به اهداف تجاری هدف گذاری شده است.

تبلیغات ATL

اجرای فعالیت های ATL

  • تلویزیون: کمپین های تبلیغاتی که در سطح منطقه ای یا ملی هدایت می شوند
  • رسانه چاپی: پیام های تبلیغاتی در روزنامه ها ، مقالات آنلاین و تبلیغات
  • رادیو: پخش رادیویی سراسری

مزایای ATL

  • دستیابی گسترده تر: رسانه های تبلیغاتی ATL ، دامنه وسیعی (ملی / بین المللی) دارند.
  • ارتباط بهتر با مخاطب: رسانه هایی مانند تلویزیون و رادیو از تصاویر دیداری صوتی استفاده می کنند که ارتباط بهتری با مخاطب دارند.
  • ایجاد برند: تبلیغات رسانه ای ابزاری اساسی در تعریف و تحقق هویت برند است . یک مارک توسط مشتریان ساخته می شود و نقش بازاریاب ها در ایجاد برند این است که تا آنجا که می توانند به مشتری های احتمالی برسند و در مورد مارک و مزایای آن با آنها ارتباط خلاقانه برقرار کنند.

معایب ATL

  • گران: هرگونه تبلیغات رسانه های جمعی فعالیت پرهزینه ای دارد. از آنجا که این یک فعالیت یکبار مصرف نیست وباید در آن استمرار داشت، اجرای مداوم این کمپین ها برای مشاغل کوچک و متوسط غیرممکن است.
  • تغییر روند: زمانی بود که تلویزیون ، رادیو ، روزنامه و مجله تنها رسانه برای تبلیغات بودند. اما اکنون روندها به سمت رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، توییتر ، اینستاگرام ، مجلات آنلاین سوق یافته است.
  • مشکلات اندازه گیری میزان بازگشت سرمایه: هیچ مکانیسمی برای سنجش میزان اثرگذاری فعالیت های ATL وجود ندارد. هیچ تضمینی وجود ندارد که مثلا یک آگهی تلویزیونی بتواند مشتری را برای حضور و خرید یک محصول جذب کند.

تبلیغات (BTL (BELOW THE LINE ADVERTISIN

این نوع تبلیغات به معنای ” زیر خط ” است.به عنوان استراتژی تبلیغاتی بسیار هدفمند تعریف می شود. این شکل از بازاریابی به منظور تقویت روابط نزدیک با مصرف کنندگان موجود و احتمالی و ایجاد روابط عاطفی است که می تواند درک و تصمیم خریدار را به طور مستقیم هدایت کند.

تبلیغات BTL

اجرای فعالیت های BTL

  • تبلیغات در فضای باز: بیلبوردها ، آگهی ها ، بنرها ، تخته های ساندویچ و غیره
  • بازاریابی مستقیم: پیامک ، ایمیل ، پست در شبکه های اجتماعی
  • روابط عمومی: کنفرانس مطبوعاتی ، بازاریابی ویروسی
  • تبلیغات در فروشگاه: بازرگانی بصری ، پنجره های بازشو خرده فروش ، تبلیغات فروش

مزایای بازاریابی BTL

  • بسیار هدفمند: استراتژی های بازاریابی  BTL بسیار هدفمند هستند و وقتی ارتباطات مطابق خواسته مشتری انجام شود نتایج از نظر نرخ تبدیل بهتر هستند.
  • ایجاد رابطه قوی با مشتریان: استراتژی‌های بازاریابی BTL به شما اجاره می‌دهد تا به صورت مستقیم با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. در این روش شانس ایجاد روابط قوی برای مدت طولانی بیشتر است.
  • کنترل آسان: بازگشت از این فعالیتها به راحتی قابل پیگیری و نظارت است و می توان گامهایی برای بهبود بازگشت سرمایه (ROI) برداشت.

معایب تبلیغات  BTL

  • کارکنان فروش آموزش دیده: بازاریابی چهره به چهره به کادر مجرب فروش نیاز دارد. دو گزینه وجود دارد:
  1. یا کارکنان باتجربه را استخدام می کنید
  2. یا کلاس درس آموزش فروش را ترتیب می دهید

در هر دو مورد ، شما در ازای هر برنامه آموزش فروشنده ، حقوق ، حق کمیسیون و هزینه های بالایی را پرداخت خواهید کرد.

  • درک فرهنگی: قبل از مراجعه به مشتریان و راه اندازی یک کمپین BTL در شبکه های اجتماعی ، باید درک فرهنگ مشتری را هدف قرار دهید. درک هر فرهنگ و رفتار مشتری کمی دشوار و وقت گیر خواهد بود

 

تبلیغات( THROUGH THE LINE) TTL

این اصطلاح به معنای ” از طریق خط ” است. یک رویکرد کاملاً یکپارچه است ، زیرا شرکت می تواند از هر دو روش برای دستیابی به تعداد خوبی از مشتری و در عین حال ، ایجاد تبدیل استفاده کند.

تبلیغات TTL

اجرای فعالیت های TTL

  • بازاریابی 360: یک استراتژی خلاقانه به حساب می آید که به شما امکان می دهد هم استراتژی ATL و هم استراتژی BTL را فعال کنید.. هنگام استفاده از کانال های TTL ، به دلیل وجود نام تجاری در کانال هایی مانند تلویزیون ، رادیو ، مجلات ، رسانه های اجتماعی ، بازاریابی از طریق ایمیل ، تجربه کاربر افزایش می یابد.
  • دیجیتال مارکتینگ:بازاریابی دیجیتال شکل دیگری از تبلیغات TTL است که تلاش های بازاریابی را برای استفاده از دستگاه الکترونیکی دیجیتال در اینترنت انجام می دهد. این کانال های دیجیتال TTL شامل رسانه های اجتماعی ، موتورهای جستجو متفاوت ، حساب های ایمیل ، بازاریابی وابسته است.

مزایای TTL

  • رویکرد یکپارچه
  • تکنیک های بازاریابی ATL و BTL را درگیر می کند
  • استفاده از رسانه های سنتی و دیجیتال برای قرار گرفتن درموقعیت بهتر
  • دسترسی به مخاطبان هدف و دستیابی به بازده بالایی برای سرمایه گذاری
  • به شرکتها اجازه می دهد از طریق چندین کانال با مشتریان و مشتریان بالقوه در ارتباط باشند

معایب بازاریابی TTL

  • رقابت بزرگ بین مشاغل
  • برای مشاغل کوچک ایده آل نیست
  • فرصت هایی را برای گمراه کردن مخاطبان هدف ایجاد می کند

کدام یک بهتر است؟

حال که شما مجهز به دانش موجود در این سه روش بازاریابی هستید، باید مدنظر داشته باشیم که استراتژی‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی برندهای بزرگ دنیا، ترکیبی از هرسه نوع تبلیغات است که به هویت یک برند در دید عموم معنا می‌دهد. شما باید ارزیابی کاملی از اهداف خود انجام دهید و تصمیم بگیرید که چگونه بودجه خود را بین آنها توزیع کنید.  به جای اینکه فقط روی یک رویکرد تمرکز کنید ، می توانید با ترکیب هر سه در دستیابی به اهداف خاص تعامل و درعین حال رسیدن به مخاطبان بیشترنتایج چشمگیری بدست آورید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *