خانه / دسته‌بندی نشده / اپل در سال ۲۰۱۸
اپل 2018
اپل ۲۰۱۸
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 4,50 از 5)
Loading...

اپل در سال ۲۰۱۸

سال ۲۰۱۸ یک سال کلیدی برای اپل بود. از عرضه محصولاتی کلیدی گرفته تا تبدیل شدن به ارزشمندترین شرکت آمریکایی. در این مطلب نگاه خلاصه‌ای به عملکرد اپل در سال ۲۰۱۸ خواهیم داشت.

شکی نیست که سال ۲۰۱۸ سال مثبتی برای اپل بود. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۸ از مرز ۱ تریلیون دلار گذشت و به این ترتیب توانست لقب باارزش‌ترین و اولین شرکت آمریکایی را به دست بیاورد که به چنین ارزشی دست پیدا می‌کند.

با وجود افزایش ارزش سهام این شرکت، عملکرد اپل در سال ۲۰۱۸ البته مانند هر شرکت دیگری دارای پستی‌ها و بلندی‌هایی هم بود که به‌صورت خلاصه آن‌ها را مرور می‌کنیم.

شروع متزلزل با هوم‌پاد

سال ۲۰۱۸ برای اپل با عرضه دیرهنگام اسپیکر هوم‌پاد آغاز شد. این اسپیکر هوشمند از نظر سخت‌افزاری عالی بود و کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای را نیز نسبت به رقبا داشت.

با این‌حال قیمت ۳۵۰ دلاری آن برای بسیاری از کاربران قابل پذیرش نبوده و مهم‌تر از آن هم مشکلات نرم‌افزاری متعدد این اسپیکر بود. هوم‌پاد بدون تشخیص صدای کاربر پیامک‌های شخصی آیفون شما را برای هر فردی می‌خواند و همچنین باعث ایجاد خراش یا لکه روی میز و مبلمان برخی کاربران نیز شده بود.

در مجموع هوم‌پاد به خاطر محدودیت‌های نرم‌افزاری مثل محدود شدن به Apple Music نتوانست آمازون اکو و الکسا را به چالش بکشد. همچنین دستیار هوشمند سیری کماکان نسبت به گوگل عقب‌تر و کندتر است.

 آی‌پدهای عالی؛ با هدفی اشتباه

در زمینه آی‌پدها دو محصول کاملاً متفاوت را از اپل شاهد بودیم. اوایل سال این شرکت یک آی‌پد ارزان‌قیمت ۳۲۹ دلار با پشتیبانی از قلم اپل به بازار عرضه کرد که دانش‌آموزان و دانشجویان را هدف گرفته بود.

پاییز امسال اما آی‌پد پرو ۲۰۱۸ با طراحی جدید و قابلیت‌هایی فوق‌العاده اما با قیمت بالای ۸۰۰ دلاری معرفی شد. از نظر سخت‌افزاری تمام آی‌پدهای اپل چند پله از رقبای اندرویدی جلوتر هستند اما اصرار اپل به استفاده از این تبلت‌ها به عنوان رایانه اصلی کاربر با وجود سیستم‌عامل iOS قابل درک نیست.

تبلت‌های سرفیس مایکروسافت برای انجام دادن کار و تولید محتوا بسیار بهتر عمل می‌کنند و iOS 12 هنوز محدودیت‌های کلافه‌کننده زیادی مثل عدم پشتیبانی از حافظه خارجی و یا ماوس را دارد.

یک مشکل جدید هم برای آی‌پد پروهای جدید اپل دردسرساز شده و آن‌هم خم شدن بدنه حتی در طول فرآیند ساخت است. به این ترتیب برخی کاربران گزارش داده‌اند وقتی آی‌پد را از درون جعبه خارج کرده‌اند متوجه خمیدگی هرچند اندکی در بدنه شدنه‌اند.

با این حال اپل می‌گوید این خمیدگی طبیعی بوده و مشکلی در عملکرد آی‌پد ایجاد نخواهد کرد.

 موهاوی و iOS 12

نسخه‌های جدید سیستم‌عامل‌های موبایلی و دسکتاپ اپل هم امسال با تغییرات اندک یا حداقل نه‌چندان برجسته معرفی شدند. به نظر می‌رسد اپل امسال را استراحت کرده تا سال آینده با نسخه‌های جدید قابلیت‌های جذاب‌تری را معرفی کند.

iOS 12 برای آیفون و آی‌پد ویژگی‌های فراوان زیادی به همراه نداشت. با این‌حال خبری هم از باگ‌ها و اشکالات ریز و درشت فراوان iOS 11 در این نسخه نبود. iOS 12 سرعت و روانی بیشتری را خصوصاً برای آیفون‌های قدیمی‌تر به همراه آورد.

بیشتر بخوانید : شرکت‌های گوگل و اپل دیگر نیازی به مدرک دانشگاهی برای استخدام ندارند!

Screen Time برای نمایش زمان صرف شده در اپلیکیشن‌های مختلف قابلیت مفیدی است و همچنین شرتکات‌های سیری اگر به درستی استفاده شوند می‌توانند زندگی را برای شما راحت‌تر کنند!

در زمینه macOS نسخه جدید موسوم به موهاوی سرانجام حالت تاریک را به مک آورده است. اما تغییر مهم‌تر شاید نزدیک‌تر کردن هسته macOS و iOS باشد که خبر از پشتیبانی مک از اپلیکیشن‌های آیفون و آی‌پد در آینده دارد. در واقع اپلیکیشن‌های جدید macOS موهاوی مثل تقویم حالا درست شبیه نسخه آی‌پد خود هستند.

 مک در ۲۰۱۸

۲۰۱۸ سال هیجان‌انگیزی برای مک بود. با این‌که آی‌مک و مک‌بوک پرو تنها آپدیت‌های سخت‌افزاری جزئی را در تابستان دریافت کردند اما در عوض اپل سرانجام نسل جدید مک‌بوک ایر را معرفی کرد؛ لپ‌تاپی که سال‌ها منتظر نسل جدیدش بودیم.

مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ لپ‌تاپ بسیار خوبی است. کیفیت ساخت فوق‌العاده، صفحه‌نمایش بسیار باکیفیت، درگاه‌های پرسرعت تاندربولت ۳، وزن و ضخامت ناچیز و البته سیستم‌عامل macOS. با این‌حال با در نظر گرفته قیمت پایه ۱۱۹۹ دلاری نمی‌توان از بعضی ضعف‌های آن چشم‌پوشی کرد. صفحه‌کلید جدید با سوییچ‌های پروانه‌ای اپل نسبت به صفحه‌کلید نسل قبلی یک دانگرید محسوب می‌شود و انتخاب نسخه دوهسته‌ای و کم مصرف پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل قابل پذیرش نیست؛ آن‌هم زمانی که همه رقبای ویندوزی از نسخه‌های ۴ هسته‌ای استفاده می‌کنند.

مک‌بوک پروهای جدید هم بدون مشکل نبودند. پردازنده Core i9 در مدل گران‌قیمت مک‌بوک پرو به دلیل ضخامت کم دستگاه و دفع حرارت نه‌چندان خوب آن دچار عارضه Thermal Throttling شده و عملکرد آن‌ها به سرعت در حد نسخه Core i7 یا ضعیف‌تر پایین می‌آمد.

اپل به همین دلیل به‌سرعت یک آپدیت برای مک‌بوک منتشر کرد که اجازه افزایش دمای پردازنده را داده و از کاهش  بیش از حد فرکانس کاری آن جلوگیری می‌کرد.

 آیفون و اپل واچ

امسال انتظار چندانی از آیفون‌های جدید اپل نداشتیم چرا که سال گذشته سال رونمایی از طراحی جدید بود. با این‌حال اپل باز هم ما را غافلگیر کرد و سه مدل آیفون جدید برای سال ۲۰۱۸ معرفی کرد. آیفون XS همان جانشین آیفون X‌ سال گذشته بود که ارتقای مهم آن پردازنده و دوربین و البته رنگ جدید طلایی بود.

آیفون XS مکس اما برای علاقمندان به گوشی‌های بزرگ‌تر ایده‌آل است؛ البته اگر بتوانید قیمت نجومی آن را تحمل کنید.

شاید مهم‌ترین آیفون سال اما آیفون XR اپل بود. این آیفون با قیمت پایه ۷۵۰ دلاری ارزان‌ترین آیفون جدید اپل محسوب می‌شود.

آیفون XR وضوح تصویر نه‌چندان بالایی داشته و در آن خبری هم از دوربین دوگانه نیست؛ با این‌حال کماکان در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری فوق‌العاده عمل کرده و تراشه A12 و اکثر مشخصات فنی دیگر آن با آیفون XS هزار دلاری مشابه است.

گله دیگر کاربران در زمینه آیفون از اپل که به Beautygate (بیوتی‌گیت) نیز مشهور شد اعمال افکتی شبیه به افکت‌های زیباسازی گوشی‌های چینی روی تصاویر پرتره دوربین سلفی بود.

اپل در پاسخ به این مشکل اعلام کرد که این افکت در نتیجه اعمال پردازش HDR ایجاد شده است و به درخواست کاربران آن را در آپدیت بعدی رفع کرد.

اپل واچ هم در سال ۲۰۱۸ با سری ۴ بزرگ‌ترین آپدیت خود را دریافت کرد. اپل با باریک‌تر کردن حاشیه‌های ساعت توانست صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و جذاب‌تری درون آن قرار دهد و همچنین قابلیت‌های کم‌نظیری مثل الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) یا تشخیص سقوط را به آن اضافه کرد.

کماکان خبری از ایرپاور یا شارژر سریع درون جعبه نیست

با این‌که اپل سال گذشته شارژر بی‌سیم AirPower خود را همزمان با آیفون X معرفی کرد اما کماکان خبری از آن نیست. گفته می‌شود مهندسان اپل در ساخت این شارژر بی‌سیم با مشکل مواجه شده‌اند و اپل آن را به کلی از وب‌سایت خود نیز حذف کرده است!

همچنین با این‌که آیفون‌های جدید با شارژ سریع سازگار هستند درون جعبه آیفون کماکان شارژر ضعیف قدیمی قرار گرفته که شارژ کردن آیفون با آن ساعت‌ها طول می‌کشد.

 جمع‌بندی عملکرد اپل در سال ۲۰۱۸

برخلاف فیس‌بوک، یاهو یا گوگل در اپل خوشبختانه خبری از درز اطلاعات کاربران و یا هک شدن اکانت‌ها نبود. حریم شخصی و امنیت کماکان برای اپل از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و این شرکت حتی درخواست‌های دولت‌های کشورهای مختلف از خود را برای در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران به‌صورت واضح و شفاف در وب‌سایت خود منتشر کرده است.

به‌طور کلی سال ۲۰۱۸ شاید هیجان‌انگیزترین سال اپل نبوده اما بی‌شک این شرکت برای موفقیت بیشتر در آینده پایه‌ریزی کرده است.

عملکرد اپل در سال ۲۰۱۸ انتظارات ما را از این شرکت در سال آینده افزایش داده و بسیاری از علاقمندان به اپل منتظر هستند این شرکت سال آینده حداقل یک محصول جذاب یا انقلابی معرفی کند.

وب‌سایت TheVergeبه عملکرد اپل در سال ۲۰۱۸ امتیاز B را داده و نقاط قوت و ضعف این شرکت را نیز به شکل زیر جمع‌بندی کرده است:

نقاط قوت اپل در سال ۲۰۱۸:

عملکرد بی‌نقص در زمینه امنیت
نرم‌افزار پایدار و سریع
به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به‌موقع و حیاتی

نقاط ضعف اپل در سال ۲۰۱۸:

مشکلات سخت‌افزاری
عملکرد ضعیف هوم‌پاد
فروش کمتر از حد انتظار

منبع : فارنت

عالی بود(2)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =