عناوین
ساختار مناسب سایت می تواند به رشد تلاش های دیگرتان در بهینه سازی سایت کمک کند و این در حالی است که ساختار نامناسب می توانند فلج کننده ی تمام سعی و تلاش های شما باشد.
عوامل تاثیرگزار معماری سایت بر روی سئو به شرح زیر است؟
Ac: قابلیت کراول سایت (Site Crawlability)
Ad: نسخه برداری/ تبدیل داده ها به حال استاندارد (Duplication / Canonicalization)
As: سرعت سایت (Site speed)
Au: آیا URLهای شما توصیفی هستند؟
Ac: قابلیت کراول سایت (Site Crawlability)
موتورهای جستجو وب سایت ها را کراول (Crawl) می کنند، یعنی موتورهای جستجو به طور فوق العاده سریعی از یک صفحه به صفحه دیگر می روند و در حقیقت نقش یک خواننده بسیار سریع را ایفا می کنند. این موتورهای جستجو نسخه ای از صفحات شما را در چیزی به نام “ایندکس” ذخیره می کنند، ایندکس چیزی شبیه به یک کتاب عظیم از وب است.
هرگاه شخصی اقدام به جستجو می کند، موتور جستجو گویی این کتاب بزرگ را ورق می زند و تمام صفحات مربوط به جستجو را پیدا کرده و سپس از میان این صفحات آن هایی که فکر می کند بهتر هستند را برای نمایش در ابتدای نتایج انتخاب می کند. برای این که در جستجوها موتور جستجو صفحه شما را پیدا کند، صفحه تان باید در این کتاب باشد و برای این که در کتاب باشید باید سایت شما مورد کراول قرار گیرد. بیشتر سایت ها عموما مشکلی در کراولینگ (Crawling) ندارند، اما چیزهایی وجود دارد که می توانند مشکل ساز شوند. برای مثال، جاوا اسکریپت (Java Script) یا فلش (Flash) توانایی بالقوه ای در پنهان کردن لینک ها دارند، ساخت صفحات با این لینک ها می تواند منجر به پنهان شدن از دید موتورهای جستجو شود. همچنین این دو پتانسیل بالقوه ای در پنهان کردن کلمات واقعی در صفحات دارند.
برای هر صفحاتی سایت میزان معینی کراول کردن توسط موتور جستجو در نظرگرفته می شود. مقدار تقریبی زمان و که موتور جستجو هر روز کراول می کند به اعتبار نسبی یک سایت بستگی دارد. سایت های بزرگ ممکن است به دنبال بهبود کارایی کراول خود باشند تا با این کار از کراول شدن صفحات مناسب سایت شان اطمینان حاصل کنند. استفاده از robots.txt، ساختار درونی لینک ها و به ویژه مطلع کردن موتور برای کراول نکردن برخی URLهای خاص همگی عوامل بهبود کارایی کراول به شمار می آیند.
بیشتر مشکلات مربوط به کراول به راحتی قابل اجتناب هستند. علاوه بر این به عنوان یک تمرین مناسب، سعی کنید از نقشه های سایت (sitemaps) و در هر دو شکل HTML و XML برای ساده کردن کراول سایت تان توسط موتور جستجو استفاده کنید.
Ad: نسخه برداری/ تبدیل داده ها به حال استاندارد (Duplication / Canonicalization)
برخی اوقات این کتاب بزرگ یا همان ایندکس خیلی نامرتب و آشفته می شود. زمانی که موتور جستجو این کتاب را ورق می زند و صفحه به صفحه آن را به دنبال چیزهایی که تقریبا محتوای یکسانی دارند می گردد. در این حالت مساله سنجش و تعیین این که از این خیل عظیم صفحات، موتور کدام یک را باید به عنوان نتیجه جستجو انتخاب می کند بسیار دشوارتر از گذشته می شود. متاسفانه این مساله اصلا خوب نیست.
اوضاع زمانی بدتر می شود که افراد به صورت جدی به نسخه های مختلفی از یک صفحه لینک بشوند. این لینک ها که نشانه اعتبار و مرجع بودن است، به طور ناگهانی بین این نسخه ها انشعاب پیدا می کنند. نتیجه این اتفاق یک نتیجه نادرست(کمتر) است و باعث درک اشتباه موتور جستجو از ارزش واقعی آن سایت می شود. اینجاست که اهمیت استاندارسازی داده ها (Canonicalization) مشخص می شود. خواسته شما در سئو این است که فقط یک نسخه از صفحه برای موتور جستجو در دسترس باشد.
راه های مختلفی برای این که نسخه های تکراری از یک صفحه موجودیت بیابند، وجود دارد. یک سایت ممکن است از نسخه های دارای WWW و بدون WWW به جای هدایت از یکی به دیگری استفاده کند. یک سایت مربوط به حوزه تجارت الکترونیک ممکن است به موتور جستجو اجازه دهدکه صفحات شماره گذاری شده را ایندکس نماید، اما کاملا واضح است که هیچ کس برای جستجوی خود از “صفحه ۹ لباس های قرمز” استفاده نمی کند. ممکن است گاهی اضافه کردن پارامترهای پالایش (Filtering Parameters) به یک URL باعث شود از نظر موتور جستجو نوع دیگری به نظر برسد.
به همان تعداد راه که برای تولید سهوی URL نامناسب وجود دارد، راه برای رسیدگی و پرهیز از آن وجود دارد. کاربرد ۳۰۱ redirect ها، استفاده از تگ های rel=canonical، مدیریت پارامترهای URL و صفحه بندی مفید و موثر همه و همه به شما در این راه کمک می کنند.
۳۰۱ redirect چیست؟
اگر می خواهید URL صفحه ای که در صفحات نتایج جستجو نمایش داده می شود را تغییر دهید، بهتر است از ۳۰۱ redirect در سرور خود استفاده کنید. این بهترین راه برای حصول اطمینان از انتقال کاربران و موتور جستجو به صفحه صحیح است. کد (۳۰۱ redirect ) به معنای انتقال دائمی یک صفحه به آدرس جدید است.
برای استفاده از۳۰۱ redirect برای سایتهایی که روی سرورهایی که از Apache استفاده می کنند، قرار دارند، نیاز به دسترسی به فایل htaccess. سرور دارید. اگر دسترسی به سرور ندارید، این مورد را از وبمستر خود بخواهید. اگر سرور شما از نرم افزارهایی غیر از Apache استفاده می کند، باید با سرویس دهنده هاست خود تماس بگیرید.
rel=”canonical” چیست؟
یک صفحه استاندارد (canonical) نسخه مطلوب از یک سری از صفحات با مطالب بسیار مشابه است. مثلاً داشتن صفحات متعدد که دسته ای یکسان از محصولات را لیست می کنند، امری عادی است: یک صفحه محصولات را بر اساس حروف الفبا مرتب می کند و صفحه ای بر اساس قیمت. اگر گوگل بداند که صفحاتی حاوی مطالب یکسانی هستند، تنها یک نسخه را در نتایج جستجو نمایش می دهد. الگوریتم های گوگل، مناسب ترین صفحه را برای جستجوی کاربر انتخاب می کنند. rel=”canonical” مقداریاست که مدیر سایت می تواند با افرودن آن به جزء <link> در بخش <head> در کد html صفحه، ورژن استاندارد را به گوگل معرفی کند. این مقدار باید به کد html صفحات غیر استاندارد افزوده شود. استفاده از rel=”canonical” یعنی: گوگل، این صفحه بهترین نسخه از صفحات با مطالب مشابه است. این صفحه را در نتایج جستجو در اولویت قرار بده!
نحوه استفاده از rel=”canonical”
دو آدرس زیر را در نظر بگیرید که حاوی مطالب یکسانی هستند:
۱. http://example.com/product.php?item=swedish-fish
۲. http://example.com/product.php?item=swedish-fish&sort=price
حال برای استاندارد (canonical) کردن آدرس ۱، باید کد زیر را به تمام صفحات غیر استاندارد مثل ۲ در بخش <head> اضافه کنیم:
<link rel=”canonical” href=”http://example.com/product.php?item=swedish-fish” />
و اما اگر روی هر دو نسخه http و https مطلب منتشر کرده اید، خواهید توانست نسخه استاندارد را برگزینید: می بایست کد فوق را به بخش <head> در صفحه https://example.com/product.php?item=swedish-fish بیافزایید.
آیا rel=”canonical” ریدایرکت میکند؟
خیر. این مقدار به گوگل بات (googlebot) نسخه استاندارد صفحه را معرفی می کند.
دقت داشته باشید که از rel=”canonical” فقط وقتی استفاده کنید که صفحات دارای مطالب یکسان باشند. (البته تفاوتهای جزئی مثل همان نحوه چینش، فاقد اهمیت است.)
اگر سایت دارای صفحات متعدد درباره یک ساعت است که تنها در رنگ ساعت فرق دارند، بهتر است که رنگ محبوب تر به عنوان استاندارد (canonical) استفاده شود.
canonical در لغت به معنی استاندارد و شرعی و قانونی هست ولی وقتی وارد مباحث بهینه سازی میشه یکم متفاوت معنی میشه.
rel=”canonical” چیست؟
شما فرض کن دو صفحه با محتوای یکسان داری. مثلاً دو صفحه داری که در هر دو صفحه محصولات یک شرکت رو نمایش میدی ولی هر صفحه چیدمان متفاوتی داره. اولی بر اساس نام و دومی بر اساس تاریخ انتشار. اگر گوگل این دو صفحه رو ببینه ، پی به مشابه بودن اون می بره و اون صفحه ای رو از بین اون دوتا انتخاب می کنه که بیشتر به خواسته کاربر (جستجو کننده) نزدیک تره. ولی شاید اون صفحه ای که انتخاب میکنه صفحه اصلی و استاندارد نباشه یعنی همون صفحه دقیق و بهتر و مورد نظر شما.
توصیه من:
بهتره برای صفحات مشابه اونی که از اون یکی یا همه بهتره رو از canonical براش استفاده کنید.
بهترین راه برای استفاده از canonical
در بخش <head> یک تگ مثل زیر اضافه کنید.
کد:
<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish”/>
توجه داشته باشید در href آدرس صفحه مورد نظر رو وارد کنید.
<link rel=’prev’ href=’http://mrsz.ir/seo/seo/’ />
<link rel=’next’ href=’http://mrsz.com/seo/seo/page/3/’ />
As: سرعت سایت (Site speed)
گوگل می خواهد که فضای وب را هر چه می تواند سریع کند و در همین راستا سایت هایی که سرعت بالاتری دارند به میزان کمی در رتبه بندی از سایت های آهسته تر بهتر عمل می کنند. با این حال حتی افزایش زیاد سرعت سایت شما نمی تواند دستیابی به رتبه بندی خوب و مناسب را تضمین کند. سرعت یک فاکتور فرعی و ثانویه به شمار می آید و به عقیده گوگل میزان اثر آن یک درصد است.
نکته ای که وجود دارد این است که سرعت می تواند فاکتورهای دیگر را تقویت نماید و می تواند عملا باعث بهبود دیگر فاکتورها شود. این روزها ما انسان ها بی صبر و ناشکیبا شده ایم پس بهتر است با سریع تر کردن زمان بارگذاری، عملکر سایت مان را افزایش دهیم. سایت خود را هر چه می توانید سریع تر کنید با این کار هم موتورهای جستجو و هم مردم از شما تقدیر خواهند کرد.
Au: آیا URLهای شما توصیفی هستند؟
این مساله که نام دامنه و یا URLهای صفحه شامل کلمات اساسی و مهم مطلب شما باشد به بهبود جایگاه شما در موتورهای جستجو کمک خواهد کرد. این فاکتور ممکن است یک فاکتور اصلی نباشد اما اگر باعث شود که URLهای شما توصیفی تر به نظر برسند حتما این کار را انجام دهید. بدون توجه به کمک کوچکی که این عامل در بهبود رتبه بندی سایت شما انجام می دهد، تحقیقات مختلف نشان می دهد که جستجوگران بیشتر علاقه دارند که URLهای کوتاه و تصویفی را انتخاب کنند.
نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تمام موتورهای جستجوی اصلی URLها را بر اساس عنوان شان در لیست جستجو جابجا می کنند. داده های ساختار یافته می توانند برای تبدیل کردن URLها به URLهای سلسله مراتبی (breadcrump) استفاده شوند. شما با انجام این کار راه های بیشتری برای هدایت مستقیم کاربران به سایت از طریق نتایج جستجو به وجود خواهید آورد.
به این سوال توجه کنید، اگر URL مهم نیست پس دلیل این میزان توجه زیاد از طرف موتورهای جستجو به آن ها چیست؟