خانه / آموزش سئو SEO / دستمزد ساعتی برنامه نویس
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 2,50 از 5)
Loading...

دستمزد ساعتی برنامه نویس

یکی از موضوعاتی که به شدت در مورد آن صحبت می شود بحث دستمزد ساعتی برنامه نویس است. چون چیزی که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور  اعلام کرده است با چیزی که در واقعت وجود دارد کاملا متفاوت است. در این مقاله به صورت کامل در مورد دستمزد ساعتی برنامه نویسمطالبی رو ارائه میدهیم از  میزان حقوق که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور برای کار ساعتی برنامه نویس مشخص کرده است تا چیزی که در واقعت وجود دارد. پس همراه ما باشید تا این موضوع رو مورد بررسی قرار دهیم.

دستمزد ساعتی برنامه نویس
ابتدا برای محاسبه دستمزد ساعتی برنامه نویس باید ابتدا تعرفه سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور رو مورد بررسی قرار دهیم. در بخش زیر تعرفه ای که این سازمان ارائه داده است رو آورده ایم. این تعرفه مال سال ۹۷ است.
بر اساس تعرفه ای که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور مشخص کرده است برنامه نویس، تحلیلگر، طراح، مدیر پایگاه داده، طراح پایگاه داده، آموزش تخصصی بر اساس تخصص عالی که شماره یک است تا تخصص پایین که شماره ۷ است بین ۲,۱۲۴,۰۰۰ ریال تا ۱,۵۹۳,۰۰۰ باید حقوق دریافت کند. یعنی اگر شماره برنامه نویس عالی باشد ساعتی باید ۲,۱۲۴,۰۰۰ ریال حقوق دریافت کنید اما اگر برنامه نویس درجه ۷ باشید باید ساعتی ۱,۵۹۳,۰۰۰ ریال حقوق دریافت کنید.

۱- ۲,۱۲۴,۰۰۰
۲- ۱,۸۸۸,۰۰۰
۳- ۱,۷۷۰,۰۰۰
۴- ۱,۶۹۹,۰۰۰
۵- ۱,۶۵۲,۰۰۰
۶- ۱,۶۱۸,۰۰۰
۷- ۱,۵۹۳,۰۰۰

بر اساس این تعرفه ای که اعلام شده است یک برنامه نویس عالی یا درجه یک باید برای کار روزانه مثلا ۸ ساعت، باید روزانه حقوق نزدیک به ۱٫۷ میلیون حقوق دریافت کند. یعنی اگر برنامه نویس هفته ای ۵ روز کار کند و بگیم ماهی فقط ۴ هفته است باید ماهانه حدود ۳۴ میلیون حقوق دریافت کند. شاید این موضوع بیشتر جنبه جوک و طنز دارد اما واقعیت این است. حال فکر کنید شما برنامه نویس درجه ۷ هستید روزانه ۸ ساعت کار میکنید میشه روزی ۱٫۲۷ میلیون تومان که اگر ماهانه حساب کنیم یعنی فقط ۲۰ روز در ماه کار کند یعنی ماهی باید بیش از ۲۵ میلیون حقوق دریافت کند.

این چیزی بود که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به عنوان تعرفه سال ۹۷ بیرون داده است. اما واقعا دستمزد ساعتی برنامه نویس در ایران چه مقدار است. یک برنامه نویس ساعتی در ایران چه میزات دستمزد دارد. با یکی از دوستان صحبت میکردم گفت این مبالغ درست است گفتم چطور این حرف رو میزنی، یک نظر و دید جالبی داشت گفت شرکت پروژه رو مثلا ۶۰ میلیون میگیرد و به برنامه نویس فقط ۵ تا ۱۰ میلیون میدهد پس اگر با دقت بیشتری توجه کنیم این مقدار هزینه و دستمزد دریافت می شود اما شرکت دریافت میکند نه برنامه نویس، اینم دیدگاهی است.

دستمزد ساعتی برنامه نویس در واقعیت

اما اگر در واقعت بخواهیم میزان دستمزد ساعتی برنامه نویس رو حساب کنیم باید میزان حقوق برنامه نویس رو تقسیم به تعداد ساعتی که ماهانه کار میکند تقسیم کنیم تا به یک میزان دستمزد تقریبی برسیم. معمولا برنامه نویس ها در ایران بین ۲ تا ۱۲ میلیون حقوق دریافت میکنند فکر کنید روزی ۸ ساعت کار میکنند و ۵ روز در هفته یعنی حدود ۲۱ تا ۲۲ روز در ماه کار میکنند. اگر بگیم یک برنامه نویس درجه یک ماهی ۱۲ میلیون حقوق دریافت میکند یعنی ۱۲ میلیون رو باید تقسیم بر ۱۶۸ ساعت در ماه کنیم که حدود ۷۰ هزار تومن برای هر ساعت کار است. حال اگر برنامه نویس درجه ۷ باشد یعنی ماهی تقریبا ۲ تا ۲٫۵ میلیون، یعنی باید این مبلغ رو تقسیم بر ۱۶۸ ساعت کنیم که می شود ۱۵ هزار تومان، یعنی یک برنامه نویس درجه ۷، هر ساعت حدود ۱۵ هزار تومان حقوق دریافت میکند.

نتیجه گیری:

بر اساس محاسبه ای که ما داشتیم یک برنامه نویس در ایران بر اساس تعرفه ای که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اعلام کرده است باید حقوقی بین ۱۵۹ تا ۲۱۲ هزار تومان برای یک ساعت کار برنامه نویسی دریافت کند. اما بر اساس واقعیت چیزی که خودمون حساب کردیم معمولا ساعتی حدود ۱۵ تا ۷۰ هزار تومان دستمزد دریافت میکنند. باید این رو هم متذکر شوم که این محاسبه توسط بنده انجام شده است و منبع خاصی ندارد و بر اساس حقوقی که برنامه نویس ها دریافت میکنند محاسبه شده است که به نظر خودم محاسبه من خیلی به واقعیت نزدیکتر است تا چیزی که سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اعلام کرده است.

توجه: البته یکی از دوستان هم یک چیزی گفت که شاید درست باشد، این دوستمون میگفت این تعرفه برای خدمات توسط شرکت است یعنی باید هزینه های زیر رو از آن کم کرد:

  • هزینه منابع انسانی
  • حق بیمه
  • مالیات
  • سود شرکت
  • هزینه ای مصرفی
  • هزینه تبلیغات
  • هزینه پشتیبانی
  • و چندین و چند هزینه دیگر

 

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 7 =