خانه / معرفی ابزارهای سئو / شش جایگزین مناسب برای گوگل آنالیتیکس , بعد از تحریم این ابزار توسط گوگل
شش جایگزین مناسب برای گوگل آنالیتیکس
شش-جایگزین-مناسب-برای-گوگل-آنالیتیکس
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

شش جایگزین مناسب برای گوگل آنالیتیکس , بعد از تحریم این ابزار توسط گوگل

حتماً در جریان هستید که اخیراً، شرکت گوگل مجدداً اقدام به تحریم کشور ایران نموده و این بار بخش گوگل آنالیتیکس را برای ایرانیان بسته است و متاسفانه این سرویس از دسترس کاربران ایرانی خارج شد، بسیاری از این موضوع ابراز نگرانی کرده و از این واهمه دارند که نوبت به آن ها هم برسد و دسترسی شان به گوگل آنالیتیکس قطع شود. اما چاره ای نیست و باید این موضوع را پذیرفت و به فکر چاره ای بود. پیشنهاد میکنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید.

 

توجه: گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا گوگل آنالیتیک سرویسی است که با استفاده از آن سایت ها و استارتاپ های مختلف می‌توانند عملکرد وبسایت خود را به صورت دقیق زیر ذره بین قرار داده و دنبال کنند.

سرویس Piwik

Piwik یکی از جالب ترین و کاربردی ترین از  شش جایگزین مهم برای گوگل آنالیتیکس برای ابزار تحلیل وب حال حاضر است. این تحلیل گر سایت حتی ریزترین فعالیت کاربران را ثبت می کند و در اختیار وب مستر ها قرار می دهد. خوبی Piwik این است که از لحاظ امکانات شباهت بسیار زیادی به گوگل آنالیتیکس دارد. البته این دو ابزار دقیقا هم شبیه به یکدیگر نیستند و یک تفاوت عمده میانشان وجود دارد. بر خلاف گوگل آنالیتیکس، وب مسترها تنها در صورتی قادر به استفاده از Piwik  هستند که آن را روی سرور خودشان سوار کرده باشند. Piwik  یک قابلیت بسیار کاربردی دارد که می توان به واسطه آن، تمامی داده های گذشته را حفظ کرد. این سرویس  باعث میشود تا اطلاعات قدیمی خود را پس از پیاده سازی، به آن انتقال دهید و به تمامی شان دسترسی داشته باشید.

اما مشکل Piwik و بسیاری از سرویس های دیگر این لیست، در مسائل مربوط به AdSense و AdWords خلاصه می شود. مسئله این است که به جز گوگل آنالیتیکس هیچ یک از ابزارهای تحلیل وب سایت، همکاری خوبی با این دو سیستم ندارند و همین عامل می تواند دردسرهای بسیاری برای وب مسترها به وجود آورد.با این حال یکی از مزایای Piwik، پشتیبانی از زبان فارسی است. پس در این صورت گردانندگان وب سایت های پارسی زبان مشکل چندانی برای اداره امور روی Piwik نخواهند داشت و به راحتی می توانند آن را جایگزین ابزار گوگل کنند.

ویژگی های بارز Piwik:

  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • تحلیل لحظه به لحظه داده ها
  • ارائه گزارشات با توجه به موقعیت مکانی و مشخصات فنی کاربران
  • داشبورد قابل شخصی سازی
  • مشاهده جزئیات کامل مربوط به تک تک بازدیدکنندگان از هر وبسایت
  • نمایش داده های تحلیلی در بالای سایت
  • جمع آوری اطلاعات از میزان هزینه افراد در یک وبسایت
  • قابلیت تنظیم و ردیابی هدف (Goal Tracking)
  • فروشگاه اختصاصی برای دانلود و نصب افزونه ها
  • هزینه: در صورت وجود سرور شخصی، هزینه ای در پی ندارد. اما برای استفاده از سرویس ابری Piwik Cloud می بایست ۴۹ یورو در ماه هزینه کنید.

 

 

سرویس Clicky

از میان تمامی شش جایگزین مهم برای گوگل آنالیتیکس، Clicky یک از ساده ترین هاست. شاید به نوعی همین سادگی بیش از حد Clicky، نقطه قوت آن نسبت به گوگل آنالیتیکس باشد. اگر با گوگل آنالیتیکس سر و کله زده باشید، حتما می دانید که یادگیری تنظیمات و نحوه عملکرد آن، کار چندان ساده ای نیست. اما مسئله مهم درمورد Clicky آن است که ظاهری ساده و محیط کاربری قابل فهمی دارد. خیلی راحت می توان با جستجو در محیط آن، به منوهایش عادت کرد و سریع تر مشخصات تنظیماتش را یاد گرفت.  Clicky نسبت به دیگر ابزارها، بسیار محدود است. با این حال Clicky یک نسخه Pro هم دارد که با خریداری آن، امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می گیرد.

 

ویژگی های بارز Clicky:

  • تحلیل فوری داده ها
  • نمایش مشخصات تک تک بازدیدکنندگان از وبسایت ها
  • امکان شخصی سازی سیستم ردیابی
  • تست تقسیم، ارائه هیت مپ و ردیابی آپتایم هر وبسایت (نیازمند پرداخت هزینه)
  • امکان ردیابی اهداف (Goal Tracking)
  • هزینه: Clicky برای وبسایتی با سه هزار بازدید روزانه برای هر صفحه هزینه ای در بر ندارد. اما برای دریافت امکانات بیشتر ملزم به خرید نسخه پرو هستید که حداقل برای مدت یک ماه هزینه ای ۱۰ دلاری برایتان به همراه دارد.

 

سرویس Open Web Analytics ( مناسب برای وردپرس ) :

یکی از بهترین و کارآمدترین از شش جایگزین مهم برای گوگل آنالیتیکس Open Web Analytics است. این آنالیزور متن باز تقریبا سیستمی شبیه به گوگل آنالیتیکس دارد و در هر زمینه ای دست کاربر را برای فعالیت های مختلف باز می گذارد. پلاگین Open Web Analytics برای وردپرس نیز قابل دسترس است. در این صورت وبلاگ نویسان نیز برای تحلیل داده های متن های خود مشکلی با آن نخواهند داشت. لازم به ذکر است که سیستم نصب آن نیز شباهت بسیاری با Piwik دارد. تنها محدودیت سرویس مورد بحث هم همین است که باید روی سرور وبسایت شما نصب شود. این بدان معناست که اگر سایت شما down شود، نمی توانید به آمار بازدیدهایتان دسترسی داشته باشید.

 

ویژگی های بارز Open Web Analytics :

  • دارای پلاگین وردپرس
  • کاملا رایگان
  • قابلیت ردیابی کلیک ها و حرکات ماوس کاربران
  • امکان سفارشی سازی گزارشات
  • هزینه: Open Web Analytics کاملا رایگان است.

 

سرویس Woopra

Woopra نیز یک آنالیزور فوق العاده از شش جایگزین مهم برای گوگل آنالیتیکس است, که جایگاه خاصی در این لیست دارد. این تحلیل گر همانند بسیاری از ابزارهای دیگر، به شما تعداد کاربران آنلاین حاضر در سایت را نشان می دهد.  می توان به واسطه Woopra از تعداد کاربرانی که واقعا در حال خواندن متن هستند نیز با خبر شد. همچنین به واسطه Woopra ، امکان زوم کردن روی یک بازدید کننده نیز فراهم می شود و می توان از این طریق تمامی فعالیت های آن شخص را در سایت ردیابی کرد. اما جالب است بدانید که ردیابی افراد تنها به همان لحظه محدود نمی شود , بلکه به وسیله Woopra قادر هستید تا ۹۰ روز تمامی فعالیت های یک بازدید کننده را ردیابی کنید و نحوه جستجوهایش در سایت را مورد بررسی قرار دهید.

ویژگی های بارز Woopra:

  •  نمایش آمار به صورت لحظه ای
  •  دارای کلاینت دسکتاپ و اپ موبایل
  •  تقسیم بندی پیشرفته
  •  سفارشی سازی برچسب ها
  •  ویژگی CRM
  •  چت زنده
  • هزینه: برای سه هزار فعالیت در یک ماه رایگان است. اما می توان با پرداخت ۸۰ دلار به ازای هر ماه این مقدار را به ۴۰۰ هزار فعالیت افزایش داد.

 

سرویس Gauges :

شاید مقرون به صرفه ترین از شش جایگزین مهم برای گوگل آنالیتیکس همین Gauges باشد. Gauges با استفاده از یک سری کد جاوا اسکریپت امکان به دست آوردن داده های مختلف را در اختیارتان قرار می دهد. در کنار این موضوع، Gauges رابط کاربری ساده و قابل فهمی هم دارد که کار کردن با آن را بسیار آسان می کند.

 

 

ویژگی های بارز Gauges:

  • آنالیز لحظه به لحظه
  • استفاده آسان
  • داشبورد عاری از فلش برای مرور راحت در دیوایس های همراه
  • API در دسترس
  • هزینه: قیمت بسته ها به ازای هر ماه از ۶ دلار آغاز می شود.

 

سرویس Mixpanel :

شاید در میان تمامی شش جایگزین مهم برای گوگل آنالیتیکس ، Mixpanel متفاوت ترین باشد. دلیل این موضوع نیز به عملکرد این پلتفرم باز می گردد. Mixpanel به جای آنکه تعداد بازدید های هر صفحه را زیر نظر بگیرد، تمرکزش را روی رویداد ها می گذارد. همین تفاوت مهم است که اهمیت Mixpanel را بالا می برد. به دلایل خاصی، همیشه نمی شود از تعداد بازدیدها اطلاعات کافی به دست آورد. خصوصا این موضوع روی فعالیت های سرویس دهنده ها و فروشندگان کالا بازتاب گسترده تری دارد. به همین منظور بهتر است که این دسته از کاربران به جای استفاده از آنالیزور های معمولی به سراغ Mixpanel بروند و از سیستم متفاوت آن برای بهبود وضعیت سایت خود کمک بگیرند.

 

 

ویژگی های بارز Mixpanel:

  • تقسیم بندی های پیشرفته
  • گزارش های دقیق
  • دسته بندی خریداران (مخصوص فروشگاه های اینترنتی)
  • تجزیه و تحلیل مبتنی بر رفتار بازدیدکنندگان
  • امکان ارسال اعلان به خریداران از طریق موبایل و وب
  • پشتیبانی از اتوماسیون
  • هزینه: Mixpanel برای ثبت ۲۵ هزار داده یا ایجاد هزار پروفایل هزینه ای برای کاربر ندارد. اما برای دسترسی های بیشتر مجبور به پرداخت هزینه ای ۱۵۰ دلاری برای هر ماه هستید.

توجه: این شش جایگزین مهم برای گوگل آنالیتیکس که معرفی شد، می تواند هر کدام کاربرد خاص خود را دارند, اما بسته به نوع فعالیت شما انتخاب فرق می کند. چند نکته جهت انتخاب راحت تر از بین این گزینه ها:

  • این که نیازمند چه امکانات فنی هستند؟
  • چه نوع داده ای را در اختیارتان قرار می دهند؟
  • چه قابلیت های متفرقه و اضافه ای دارند؟ (مثل هیت مپینگ)
  • آیا برای استفاده به قدر کافی آسان هستند؟
  • آیا هزینه استفاده از آن ها برایتان مقرون به صرفه خواهد بود؟
عالی بود(2)غیر مفید(0)

همچنین ببینید

هرآنچه باید در مورد شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی بدانید

هرآنچه باید در مورد شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی بدانید

اگر زمانی کافی را روی برنامه‌ریزی بازاریابی و استراتژی‌های کسب‌وکار خود صرف کرده باشید، احتمالا …