عناوین
به گزارش موج سئو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفته گذشته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اظهارنظری گفت که پیام رسان های داخلی با ظرفیتی که در شرایط کنونی دارند، توانستند جذب مخاطب ۱۰ میلیونی داشته باشند و بر اساس توانمندی واقعی این پیام رسان ها، نمودار رو به پیشرفت خوبی نشان می دهند؛ اما تصوری که برخی موافقان فیلتر تلگرام از این پیام رسان ها ساختند، واقعی نبود؛ ما از همان ابتدا نیز به مجلس اعلام کردیم که ظرفیت این پیام رسان ها حدود ۱۵ میلیون نفر است (تعداد کاربران فعال پیام رسان های داخلی به ۱۵ میلیون رسید).
این ادعا بر خلاف تصور رایج در خصوص پیامرسان های ایرانی بود که در گذشته درباره آن ها گفته می شد و باعث تعجب شد. از همین رو با مدیران برخی پیام رسان ها گفتگو کردیم تا نظر آنها را در این خصوص بدانیم.
محمدرسول کاظمی مدیر پیام رسان آی گپ در خصوص اینکه آیا پیام رسان های داخلی فقط ۱۵ میلیون نفر ظرفیت دارند، عنوان کرد: من به هیچ وجه این ادعا را قبول ندارم که گفته می شود ظرفیت پیام رسان های داخلی ۱۵ میلیون کاربر است؛ در حال حاضر ظرفیت پیام رسان های داخلی در مجموع بیش از ۵۰ میلیون نفر است. این تعداد فقط مربوط به ثبت نام کاربران نمی شود بلکه ۵۰ میلیون نفر با همان کیفیت که در تلگرام فعال بودند، می توانند در پیامرسان های ایرانی فعالیت کنند.
مدیر پیام رسان آی گپ در خصوص اینکه برای رفع ضعف های کنونی پیام رسان های داخلی چه باید کرد، اظهار کرد: به عنوان مثال پیام رسان واتساپ قبل از تلگرام فعالیت خود را آغاز کرد، اما در حال حاضر حتی امکان ویرایش پیام را هم ندارد؛ در واقع در صنعت آی تی این اشکالات وجود دارد، اما به مرور قابل حل است. با یک مشاهده مختصر متوجه می شوید که پیام رسان های داخلی از سال گذشته تا الان رشد بسیار چشمگیری داشتند و این نشان می دهد که همه ایرادات قابل حل است، به شرط آن که اقبال عمومی به پیام رسان های داخلی وجود داشته باشد.
کاظمی در همین زمینه افزود: در واقع اقبال مردم ما را به جنب و جوش وا می دارد تا با شناختن ایرادات، آنها را برطرف کنیم و هر چقدر این اقبال بیشتر باشد، این روند با سرعت بیشتری پیش می رود.
وی همچنین در خصوص تأثیر اجرای ناقص فیلترینگ تلگرام بر عدم رفع نقایص پیام رسان های داخلی، بیان کرد: فیلترینگ تلگرام تنها در هفته اول به درستی اجرا شد که این امر منجر به رشد سریع کاربران پیام رسان های داخلی در آن زمان شد. بعد از آن متأسفانه با ورود هاتگرام و طلاگرام حتی گاهی شاهد کاهش کاربران پیام رسان های داخلی بودیم. همچنین در هفته اول شاهد بودیم که فیلترشکن ها با محدودیت زیاد و سرعت بسیار کم کار می کردند و بعد از آن زمان، به راحتی و بدون هیچ مشکلی در دسترس مردم قرار گرفتند.
مدیر پیام رسان آی گپ تصریح کرد: در واقع عامل برطرف نشدن بسیاری از ایرادات پیام رسان های داخلی، عدم اجرای درست فیلترینگ تلگرام است. در یک هفته اول که فیلترینگ به درستی اجرا می شد، شاهد مهاجرت بسیار زیاد مردم به پیام رسان های داخلی بودیم، اما بعد از آن به دلایلی که ذکر شد، عملا فیلترینگ اجرا نمی شود.
کاظمی یادآور شد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همه وظایف خود که در مصوبات آمده بود را به طور کامل انجام داده، اما در رابطه با بسته های جدید حمایتی که گفته شده، هنوز کسی چیزی به ما نگفته است.