خانه / آموزش سئو SEO / رنکینگ الکسا چگونه محبوبیت شما را نسبت به سایر رقیبان نشان میدهد؟
رنکینگ الکسا
رنکینگ الکسا
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

رنکینگ الکسا چگونه محبوبیت شما را نسبت به سایر رقیبان نشان میدهد؟

بسیاری از سایت‌ها در وب فارسی طرح تجاری خود را بر اساس جذب تبلیغات برای جبران هزینه‌های جاری خود و کسب سود گذاشته‌اند و یکی از چیزهایی که تبلیغ دهنده ها برای انتخاب سایت‌ها مد نظر قرار می‌دهند رنکینگ الکسا آنها است.

اگرچه بسیاری از وب مسترها هستند که با دنبال کردن راه‌های مختلفی سعی در پایین آوردن رنکینگ الکسا خود دارند و از این رو رتبه الکسا بسیاری از سایت‌ها واقعی نیست، اما واقعیت این است که بسیاری از افراد به رتبه رنکینگ الکسا سایت‌ها اهمیت ویژه ای می‌دهند لذا برایشان مهم است تا بدانند چگونه می‌توان رتبه رنکینگ الکسا سایت خود را کاهش دهند. در ادامه با وب سایت موج سئو همراه باشید تا با راه کارهایی آشنا شوید که از آن طریق می‌توان رنکینگ الکسا را بهبود بخشید.

الکسا رنک

برای آن دسته از کسانی که با رنکینگ الکسا آشنا نیستند بایستی گفت معیاری است که از آن طریق می‌توان میزان محبوبیت یک سایت را نسبت به سایر سایت‌های یک کشور و دنیا مشخص نمود، همچون رتبه کنکور هرچه پایین‌تر باشد بهتر است.
پیش از آنکه با راه کارهای کاهش رتبه رنکینگ الکسا آشنا شویم، می بایست ببینیم رنکینگ الکسا چیست؟ و چگونه محاسبه می شود؟
رنکینگ الکسا نشانگر عملکرد یک سایت است که بر اساس عملکرد سایت از یک سو و عملکرد سایر سایت‌ها از سوی دیگر مشخص می شود. رنکینگ الکسا بر اساس بانک داده بسیار عظیمی مشخص می شود که از طریق میلیون‌ها کاربر اینترنتی که از سرتاسر دنیا به اینترنت متصل می شوند ایجاد شده است.
بر اساس این داده ها، سایت الکساد تعداد کاربران کلیه سایت‌های زنده دنیا را تخمین می زند. رنکینگ الکسا از الگوریتم بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌کند که از آن طریق ترافیک غیر واقعی و اسپم ها شناخته شده و در محاسبه میزان محبوبیت سایت دخالت داده نمی شوند.دانشمندان تحلیل داده‌ها در شرکت الکسا بهترین های دنیا هستند و تمام تلاش خود را به کار می بندند تا آمار و ارقام صحیحی در مورد تمامی سایت‌های دنیا ارائه دهند.
در پاسخ به این سؤال که رنکینگ الکسا چگونه محاسبه می‌شود بایستی گفت که الکسا هر روز تعداد کاربران یک سایت و همچنین تعداد مشاهده صفحات را در یک بازه زمانی سه ماهه تخمین می زند. هر سایتی که در یک بازه سه ماهه دارای بیشترین تعداد کاربر + بیشترین تعداد Pageview باشد، به عنوان سایت شماره یک قملداد می‌شود و اگر هیچ کاربری سایتی را در سه ماه گذشته مشاهده نکند، رنکینگ الکسا سایت در آن کشور حذف می شود. برای اینکه ببینیم چگونه تعداد کاربران یک سایت بر رنکینگ الکسا آن تأثیر می گذارند، نمودار زیر را مد نظر قرار می دهیم:

رنکینگ الکسا

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می شود، محور عمودی نشانگر تعداد کاربران بوده و محور افقی نشانگر رنکینگ الکسا سایت است. در راس این گراف سایت گوگل قرار دارد زیرا تعداد کاربران این سایت بسیار زیاد است و این سایت مسلماً ترافیک بسیار زیادی دارا است.نکته مهمی که در اینجا می بایست مد نظر قرار داد این است که اگر سایتی در بخش دم این گرافت قرار داشته باشد، یک تغییر کوچک در تعداد کاربران آن سایت منجر به نتایج قابل توجهی در رنکینگ الکسا آن سایت می‌گردد. اما هرچه به راس این نمودار نزدیک شویم ارتقاء رنکینگ الکسا دشوارتر می‌شود زیرا به تعداد کاربران و ترافیک به مراتب بیشتری برای بهبود رتبه نیاز است. به عبارت دیگر، تفاوت قابل توجهی میان ترافیک سایتی که رتبه ۱۰ را دارا است با سایتی که رتبه ۲۰۰ را دارا است وجود دارد.

اکنون که متوجه شدیم الگوریتم رنکینگ الکسا چگونه کار می کند،‌ قصد داریم راه کارهایی را ارائه دهیم که با اعمال آن‌ها می‌توانیم رتبه الکسای سایت را بهبود بخشیم:

عوامل موثر در رنکینگ الکسا

۱- تولید محتوای ناب

رنکینگ الکسا

محتوایی در سایت خود تولید کنید که از دید کاربران شما ارزشمند باشد و چنین محتوای منجر به یافتن کاربرانی باوفا می گردد. زمانی که کاربران سایتی را می یابند که دارای محتوای نابی است، در آینده هم مجدد به آن سایت سر می‌زنند و همچنین محتوای آن سایت را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارند (برای شما Back-link می سازند) و همین مسأله منجر به ایجاد کاربران جدیدی برای سایت شما می شود. موتورهای جستجویی مثل گوگل، یاهو و بینگ نیز محتوای باکیفیت را شناخته و در نتایج جستجو در معرض کاربرانشان قرار می دهند.

۲- لینک دادن سایت‌های مرتبط به سایت شما

رنکینگ الکسا

این تکنیک به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا دیدشان به سایت شما به عنوان یک سایت مرجع تغییر یابد. به عبارت دیگر، لینک از سایت‌هایی که از یک سو معتبر هستند و از سوی دیگر دارای محتوای مشابه محتوای سایت شما هستند به سایت شما اعتبار می‌بخشد و چنین مهمی جزء با تولید محتوای ناب و باکیفیت تحقق بخشیده نخواهد شد.

از سوی دیگر، ایجاد لینک های داخلی به صورتی اثربخش نیز به کاربران کمک می‌کند تا بهتر بتوانند محتوای سایت را بیابند (منظور از لینک های داخلی نویگیشن یا همان منویی است که در هدر یا فوتر سایت قرار می‌گیرد و کاربران از آن طریق می‌توانند به خدمات یا محصولات سایت دسترسی پیدا کنند.) هم لینک های خارجی و هم لینک های داخلی به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای سایت شما را بهتر بشناسند اما توجه داشته باشیم که در این باره خیلی نمی بایست پا را از گیم فراتر بگذاریم زیرا می‌تواند اعتبار سایت شما را کاهش داده و منجر به جریمه شدن توسط موتورهای جستجو گردد (هرگز بیش از حد نیاز، لینک داخل سایت خود قرار ندهید).

۳- یافتن کلیدواژگانی مناسب با خدمات و محصولات سایتتان

رنکینگ الکسا

شما هم می بایست نسبت به خدمات و محصولات رقبای خود آگاهی داشته باشید و هم نسبت به برگ برنده های خدمات و محصولات سایت خودتان آگاه باشید سپس روی کلیدواژگانی که می‌توانند مشتریان بالقوه را به سمت سایت شما سوق دهند کار کنید. در‌واقع می بایست بفهمید که مشتریان با بهتر بگوییم کاربران سایت شما به دنبال چه چیزی هستند و از دید ایشان به سایت خود نگاه کنید. علاوه بر این، سعی کنید با استراتژی بازاریابی رقبای خود آشنا شده و ببینید ایشان از چه راه کارهایی استفاده کرده‌اند که منجر به موفقیت یا شکست شان شده است.

۴- سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید

رنکینگ الکسا

سئو در دنیای وب و اینترنت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما توجه داشته باشیم که منظور از سئو صرفاً بهبود سایت برای موتورهای جستجو نیست بلکه سئو حاکی از آن است که سایت خود را به گونه‌ای طراحی کنیم که کاربران سایت تجربه کاربری یا UX خوبی از ورود به سایت پیدا کنند. اگر کاربران تجربه کاربری خوبی از ورود به سایت ما پیدا نکنند، احتمال اینکه مجدد به سایت ما بازگردند کاهش خواهد یافت. آنچه مسلم است اینکه مابین استراتژی های بهبود رنکینگ الکسا و همچنین بهبود سایت برای موتورهای جستجو (سئو) تفاوت چندانی دیده نمی‌شود و خوشبختانه به خاطر چنین مسأله ای به راحتی می توانیم با یک تیر دو نشان را بزنیم.

عالی بود(4)غیر مفید(0)

3 دیدگاه

  1. با تشکر از سایتتون و مطالب مفید

    عالی بود(0)غیر مفید(0)
  2. سپاسگذارم از مطلب فوق العاده مفیدتون
    با تشکر

    عالی بود(0)غیر مفید(0)
  3. اما به نظرم ابزارهای خود گوگل برای سنجش سایت بهتر هست

    عالی بود(0)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *