خانه / آموزش سئو SEO / ریدایرکت ۳۰۲ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
ریدایرکت ۳۰۲ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
ریدایرکت-۳۰۲-چیست؟
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

ریدایرکت ۳۰۲ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ریدایرکت ۳۰۲ (یا ریدایرکت موقت) در مقایسه با ریدایرکت ۳۰۱ (ریدایرکت دائم) کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال سوالی که مطرح می‌شود این است که استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ چه مزایایی دارد و چه مواقعی باید از این روش تغییر مسیردهی استفاده کنیم؟

برای آشنایی با این موضوع، بهتر است کمی درباره تفاوت‌های ریدایرکت ۳۰۲ و ۳۰۱ صحبت کنیم و در انتها به آموزش ریدایرکت ۳۰۲ بپردازیم.

ریدایرکت ۳۰۲ چیست؟

برای فهم ریدایرکت ۳۰۲، باید درک مناسبی از ریدایرکت ۳۰۱ نیز داشته باشیم. در ریدایرکت ۳۰۱ (یا همان Permanent Redirect) آدرس یک صفحه یا وب‌سایت را می‌توان برای همیشه به صفحه دیگری منتقل کرد. به این ترتیب افرادی که به آدرس قدیمی شما مراجعه می‌کنند، به‌طور خودکار به آدرس جدید منتقل می‌شوند.

این شیوه برای انتقال آدرس‌های داخلی وب‌سایت، حذف صفحات تکراری و بهبود سئو سایت کاربرد زیادی دارد. درنتیجه، با کمک ریدایرکت ۳۰۱ موتورهای جستجو، اصطلاحاً آدرس جدید را به جای آدرس قدیم ایندکس می‌کنند و تمام ترافیک، رتبه و ارزش آدرس قدیم را به آدرس جدید انتقال می‌دهند. پس از گذشت مدتی هم آدرس قدیمی از حافظه موتورهای جستجو حذف شده و ارزش و اعتبار خود را از دست می‌دهد.

از سوی دیگر، موتورهای جستجو با ریدایرکت ۳۰۲ رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند. اگر یک سایت داشته باشید احتمالاً بارها پیش می‌آید که یکی از صفحات پربازدید آن (برای مثال www.xyzname.com) با مشکلاتی مواجه شود. این مشکل فنی هر قدر که ادامه داشته باشد (خصوصاً اگر وب‌سایت تجاری باشد) به معنای از دست رفتن سود و سرمایه شما خواهد بود. چرا؟ خب، در چنین حالتی کاربران با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند. مشکل اصلی زمان ظاهر می‌شود که پس از مدتی آدرس مورد نظر از دیتا بیس موتورهای جستجو حذف می‌شود.

در چنین شرایطی می‌توانیم با استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ آدرس قدیمی را موقتاً به یک آدرس جدید (برای مثال www3.xyzname.com) انتقال دهیم. در این روش آدرس اول از موتورهای جستجو حذف نمی‌شود و رتبه و اعتبار آن نیز حفظ خواهد شد. به این ترتیب شما می‌توانید پس از برطرف کردن مشکل، تنطیمات صفحه مورد نظر خود را به حالت اول برگردانید.

در حقیقت ریدایرکت ۳۰۲، ریدایرکت موقت است که از یک URL به یک URL دیگر صورت می‌گیرد. ریدایرکت ۳۰۲ بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را برای مدت کوتاهی به آدرسی جدید منتقل می‌کند (تا زمانی که مشکل به وجود آمده برطرف شود).

تفاوت ریدایرکت ۳۰۲ و ۳۰۷

پروتکل HTTP یا HyperText Transfer Protocol که اینترنت بر اساس آن شکل گرفته از دو نسخه ۱٫۰ و ۱٫۱ برخوردار است. نسخه ۱٫۰ با کد “Moved Temporarily” یا انتقال موقت، کاربر را به صفحه دوم انتقال می‌دهد و نسخه ۱٫۱ نیز با کد وضعیت “Found” یا یافت شده در مکانی دیگر به درخواست کاربران پاسخ می‌دهد.

خوشبختانه ریدایرکت ۳۰۲ در هر دو ورژن عمل می‌کند حال آنکه ریدایرکت ۳۰۷ تنها در نسخه ۱٫۰ با کد وضعیت “Moved Temporarily” عمل می‌کند. با این وصف می‌توان گفت که ریدایرکت ۳۰۲ عملکرد بهتر و کامل‌تری در مقایسه ریدایرکت ۳۰۷ دارد.
Redirect ۳۰۲ : Found (HTTP ۱.۱) / Moved Temporarily (HTTP ۱.۰)
Redirect ۳۰۷ : Moved Temporarily (HTTP ۱.۱ Only)

دلایل استفاده از ریدایرکت ۳۰۲

اگر یکی از صفحات باارزش و پربازدید وب‌سایت خود را بنا به مشکلات فنی از دسترس خارج کنید (بدون اینکه آن را به صفحه‌ای جایگزین ریدایرکت کرده باشید)، کاربران با مراجعه به آن صفحه با خطای ۴۰۴ مواجه می‌شوند. این خطا به معنای حذف صفحه از وب‌سایت است و موتورهای جستجو نیز پس از مدتی لینک آن را از دیتابیس خود به‌طور کامل حذف می‌کنند.

در نتیجه، وقتی پس از رفع مشکل دوباره صفحه مذکور را فعال کنید دیگر از آن ارزش و اعتبار خبری نیست و صفحه‌ی با ارزش شما، رتبه و لینک‌های خود را برای همیشه از دست می‌دهد. با این حال، در صورت استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ به‌راحتی می‌توانید ارزش صفحات خود را حفظ کرده و مشکلات فنی آنها را نیز برطرف کنید.

چگونه ریدایرکت ۳۰۲ انجام دهیم؟

حال که با کاربرد و مفهوم ریدایرکت ۳۰۲ آشنا شدیم، وقت آن است که مراحل انجام آن را نیز یاد بگیریم. با این حال اگر به لحاظ فنی با سیستم مدیریت وب‌سایت آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم پیش از انجام این کار با وب‌مستر خود مشورت کنید و با دادن آدرس‌های قدیم و جدید صفحات، ریدایرکت کردن را به او واگذار کنید.

با این حال، اگر تسلط کافی به سیستم مدیریت وب‌سایت خود را دارید می‌توانید با انجام مراحل زیر به‌راحتی صفحات خود را ریدایرکت کنید.

وب‌سایت‌های بر روی سرور یونیکس یا آپاچی

  1. یک کپی از فایل htaccess. موجود در ریشه سایت خود تهیه کرده و آن را در پوشه Backup ذخیره کنید تا در صورت بروز خطا امکان بازیابی شرایط اولیه وجود داشته باشد.
  2. فایل .htaccess را برنامه Notepad++ (یک برنامه ادیتور متن رایگان) باز کرده و در پایین کدهای موجود با توجه به مثال زیر ریدایرکت را انجام دهید (به فاصله‌ها دقت کنید).

redirect 302 /OldPage.html http://xyzname.com/NewPage.html

  1. فایل ویرایش شده را ذخیره و بر روی سرور وب‌سایت خود بارگذاری کنید و در انتها با مراجعه به آدرس قدیمی (xyzname.com/OldPage.html) از ریدایرکت صحیح به آدرس جدید (NewPage.html) اطمینان حاصل کنید.

وب‌سایت‌های بر روی سرورهای ویندوز

اگر از سرورهای ویندوز استفاده می‌کنید با کمال شرمندگی باید گفت که ریدایرکت ۳۰۲ در این حالت بسیار پردردسر است زیرا یک صفحه باید در آدرس قدیمی باقی بماند تا کاربران به آدرس جدید هدایت شوند. در هر حال، برای انجام ریدایرکت ۳۰۲ در این حالت می‌توان به روش زیر عمل کرد:

  1. یک صفحه در موقعیت آدرس قدیمی وب‌سایت قرار دهید (http://xyzname.com/OldPage.asp).
  2. اگر یک وب‌سایت ASP استاندارد را اجرا می‌کنید، کد زیر را در بالای تگ <html> یا <!DOCTYPE> کپی کنید:

<%@ Language=VBScript %>
<%
Response.Status=”۳۰۲ Found”
Response.AddHeader “Location”,”http://xyzname.com/NewPage.asp”
%>

  1. همچنین اگر یک وب‌سایت Net. را اجرا می‌کنید، کد زیر را در بالای تگ <html> یا <!DOCTYPE> کپی کنید:

<script runat=”server”>
private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
Response.Status = “۳۰۲ Found”;
Response.AddHeader(“Location”,”http://xyzname.com/NewPage.asp”);
}
</script>

  1. در انتها با مراجعه به آدرس قدیمی (xyzname.com/OldPage.html) از ریدایرکت صحیح به آدرس جدید (NewPage.html) اطمینان حاصل کنید.

نتیجه‌گیری

ریدایرکت یا تغییر مسیر از روش‌های متداولی است که برای بهبود سئو سایت و حفظ ارزش صفحات پربازدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریدایرکت ها جدا از انواع مختلف خود، خزنده‌های کراولرهای موتورهای جستجو (Crawlers) و کاربران را از یک آدرس قدیمی به یک آدرس جدید هدایت می‌کنند.

در این میان، ریدایرکت ۳۰۲ یا ریدایرکت موقت می‌تواند به شما در هنگام بروز خطا و اشکال فنی در صفحات یاری رساند. با انتقال موقت آدرس صفحه به یک آدرس پشتیبان جدید، هم از نمایش خطای ۴۰۴ جلوگیری کند و هم ارزش و رتبه صفحه را حفظ نماید. این شیوه از انتقال در مقایسه با ریدایرکت ۳۰۱ به‌طور محدود و تنها در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیر

عالی بود(2)غیر مفید(0)