خانه / تبلیغات اینترنتی و بازاریابی / ریدایرکت ۳۰۱ چیست ؟ همه چیز درباره انواع ریدایرکت
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

ریدایرکت ۳۰۱ چیست ؟ همه چیز درباره انواع ریدایرکت

صاحبان سایت در برخی مواقع این فکر به ذهنشان می رسد که آدرس سایت خود را تغییر بدهد اما به دلیل نگرانی هایی ماننده اینکه اگه دامنه ی سایتشونو عوض کنند چه تاثیری روی رتبه ی سایتشون میزاره و یا اگر بخوان آدرس یکی از صفحه های سایتشونو تغییر بدن کاربران چه جوری از این قضیه باخبر بشندر انجام این کار مردد می شوند اما باید گفت که این نگرانی بی مورد زیرا در سئو و بهینه سازی واژه ای به نام ریدایرکت هست که کلید این تغییر نام ها و جابه جایی ها می باشد .

این مقاله، توسط متخصصان موج سئو نوشته نشده و در عین حال که مرجع معتبری دارد، الزاما بازتاب دهنده نظرات ما نیست.
شما خودتون می دونید که رتبه ی سایت برای صاحبان سایت بسیار مهمه و در این زمینه صاحبان سایت هزینه و فعالیت زیادی را انجام می دن تا سایتشون رتبه ی خوبی داشته باشه .حال در بعضی مواقع صاحبان سایت بر خلاف میل باطنیشان مجبور میشن تا آدرس سایتشونو به صورت دائم یا موقت تغییر بدن در صورتیکه کاربران سایتشون هنوز آدرس قدیمی سایتشونو دارن پس باید از روش هایی استفاده کرد تا کاربرانو به آدرس جدید راهنمایی کنند که با استفاده از ریدایرکت می شه این کارو انجام داد که در ادامه به توضیح ان می پردازیم .

در ابتدا ببینیم که ریدایرکت چیست؟

با استفاده از ریدایرکت می توان کاربران و موتور های جستجو را به سمت آدرس جدید سایت راهنمایی کرد که این عمل به طور اتومات انجام می شود .در بعضی مواقع افراد می خوان بعضی از صفحه هایی را که در سایتشون هست را به یک آدرس جدید انتقال بدن و یا کل سایت را به یک آدرس دیگه انتقال بدن در اینجا با استفاده از ریدایرکت می تونید این کارو انجام بدین .

ریدایرکت شامل دو قسمت می شود

  • زمانیکه کل آدرس صفحات یا قسمتی از ان تغییر پیدا می کند
  • زمانیکه محتوای تکراری دارای چند تا آدرس باشه و به خاطر مشکلاتی که در سئو امکان داره اتفاق بیفته باید همه اون آدرس هارو روی یک آدرس اصلی انتقال بدن

به جز انتقال صفحات که در ریدایرکت دارای اهمیت است تعداد صفحاتی هم که می خواییم انتقال بدیم مهمه . در حالت اول وقتی آدرس همه صفحات تغییر کنه از یک دستور کلی استفاده می شه برای انتقال در صورتیکه در حالت دوم فقط بعضی از صفحات باید آدرسشون عوض بشه که باید برای هر کدوم دستور جداگانه ای وجود داشته باشه .

انواع ریدایرکت ها

هدف ریدایرکت ها باهم متفاوت و بیشتر این تفاوت به مدت زمان انتقال در آن ها بستگی داره. در بین ریدایرکت ها ، ریدایرکت ۳۰۱ اهمیت بیشتری دارد .

ریدایرکت ۳۰۱

انواع ریدایرکت ها: ریدایرکت 301

در زمان انتقال آدرس یک صفحه که ان صفحه بازدید زیادی هم داره تنها انتقال ان صفحه نیست که اهمیت داره بلکه حفظ رتبه ی قبلی اون صفحه برای صاحبان ان از اهمیت بیشتری برخورداره .

ریدایرکت ۳۰۱ علاوه بر اینکه کاربران و موتور های جستجو رو به آدرس جدید هدایت می کنه رتبه ی صفحه را هم انتقال میده .به طور تخصصی می توان گفت که بوسیله ی ریدایرکت ۳۰۱ در دیتابیس موتور جستجو آدرس جدید را به جای آدرس قدیم قرار می دیم.

Status Code یا کد وضعیت چیست

اولین چیزی که یک موتور جستجو در هنگام استفاده از یک صفحه دریافت می کند کد وضعیت ان می باشد .کد های وضعیت انواع مختلفی دارد مثلا کد ۲۰۰ این معنا را می دهد که صفحه در دسترس است و می توان از ان استفاده کرد .چنانچه کد ۴۰۴ را دریافت کردید بدین معنا می باشد که صفحه ای که دنبالش هستین وجود نداره و کد ۵۰۰ نشان دهنده ی مشکل در سرور است .

ریدایرکت ۳۰۱ هم خود یک کد وضعیت است که به موتور جستجو اعلام میکنه که صفحه ای که مورد نظر جابجا شده و در آدرس جدید باید دنبال اون بگرده در این حالت بعد از دریافت پیام توسط موتور های جستجو این موتورها آدرس جدید را به کاربر نشون میدن .

علاوه بر ریدایرکت ۳۰۱ ریدایرکت ۳۰۲ ،۳۰۵ و ۳۰۷ هم وجود دارد که عملکرد ریدایرکت ۳۰۵ و ۳۰۷ مشابه ۳۰۲ می باشد به همین دلیل ریدایرکت ۳۰۱ از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد .

یکی از قابلیتهای مهم ریدایرکت ۳۰۱ رتبه ای را که لینک های قدیمی داشتند را به صفحات جدید منتقل می کند که به ان Link Juice گفته می شود .

دلایل استفاده از ریدایرکت ۳۰۱

  • از این طریق شما می توانید ترافیک صفحه ای را که منتقل می کنید را به صفحه ی جدید انتقال دهید
  • تغییر نام سایت یا نام برند
  • برای بالا بردن اعتبار دامنه کنوانسیون های وب ماننده http://, www و …. را ادغام و در قالب یک URL در می آورند .

در رابطه با مورد اول در برخی مواقع امکان دارد یکی از صفحات سایتتان را به علل مختلف ماننده پایین بودن کیفیت محتوای سایت یا استفاده از محتوای تکراری برای بالا بردن سئوی سایتتان اون صفحه را حذف کنید و به یک آدرس جدید منتقل کنید در این حالت برای اینکه رتبه ی سایتتان محفوظ بماند باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید .

در رابطه با مورد دوم یک سایت یا برند در صورت تغییر نام خود به کمک ریدایرکت ۳۰۱ می تونن اعتبار و رتبه ی بک لینک های قدیمی را به جدید منتقل کنند در رابطه با مورد سوم که در بالا توضیحات کاملی داده شد.

ریدایرکت ۳۰۲

از ریدایرکت ۳۰۲ فقط باید زمانی استفاده کنید که بخواهید صفحه ی مورد نظرتان را موقتا جابجا کنید در این صورت ترافیک صفحه در همان حالت قبل باقی می ماند و ان آدرس موقت برای موتور های جستجو ایندکس نمی شود .پس سعی کنید مدت طولانی از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده نکنید زیرا امکان دارد موتور های جستجو ماننده ریدایرکت ۳۰۱ با ان برخورد کنند .

ریدایرکت ۳۰۷

ریدایرکت ۳۰۷ تقریبا شبیه ریدایرکت ۳۰۲ می باشد اما در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند مانند :

اینترنت که بر مبنای پروتکل HTTP بنا شده و دارای دو ورژن است که شامل ۰/۱ و۱/۱ می شود .ریدایرکت ۳۰۲ برای هر دو این کدها عمل می کند اما ریدایرکت ۳۰۷ فقط برای کد ۱/۱ عمل می کند .

Meta Refresh

متا رفرش که در مقایسه با راه هایی که بیان شد دارای سرعت پایین تری می باشد و در مقایسه با روشهای ذکر شده که در سطح سرور انجام می شود این روش در سطح صفحات سایت انجام می شود و از نظر سئو نیز دارای ارزش کمی می باشد به همین دلیل پیشنهاد می شود از این روش استفاده نشود .

rel="canonical" در ریدایرکت

این تگ که در سطح سرور انجام می شود و در داخل متا تگ های سایت قرار می گیرد .البته موتور های جستجو به این تگها خیلی اهمیت نمی دهند به طوریکه وقتی با این تگ ها مواجه میشن متوجه می شن که صفحه اصلی نیست و صفحه را ایندکس نمی کنند و در قسمتی دیگر صفحه ی اصلی را جستجو می کنند .

در هنگام استفاده از ریدایرکت باید به چه نکاتی دقت کرد؟

در صورتیکه بخواهید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید دقت کنید صفحاتی که می خواهید به صورت دائم حذف شود را انتقال ندهید زیرا ارزش صفحه ای که حذف می شود به آدرس صفحه ی جدید منتقل نمی شود و برای این منظور توصیه می شود از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید .

برخی مزایای استفاده از ریدایرکت

  • کمک به کاربران در پیدا کردن مطلبی که به دنبال ان هستند
  • از قرار گرفتن محتوای تکراری در سایت و دو نسخه شدن ان جلوگیری می کند زیرا محتوای تکراری تاثیر منفی بر روی سایت دارد

با توجه به مطالب عنوان شده می توان نتیجه گرفت که ریدایرکت ۳۰۱ از همه ی ریدایرکت ها موثرتر می باشد اما توصیه می شود برای بالا رفتن سئوی سایتتان از یک ریدایرکت مناسب استفاده کنید زیرا اگر در استفاده از این ریدایرکت ها آگاهی کافی نداشته باشیم به ضرر سایت تمام می شود .

عالی بود(0)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =