خانه / مهندسی محتوایی / ضرورت و نحوه تولید محتوای کاربر محور
ضرورت و نحوه تولید محتوای کاربر محور
ضرورت و نحوه تولید محتوای کاربر محور
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

ضرورت و نحوه تولید محتوای کاربر محور

برای خیلی از ما بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار، گاهی خیلی سخت می‌شود که بتوانیم زمان و انرژی خودمان را روی تولید محتوایی متمرکز کنیم که بتواند بازدیدکننده‌ها را به خریداران محصولات و خدمات ما تبدیل کند. به همین دلیل، چندان غیرمعمول نیست اگر محتوایی که تولید می‌کنیم یک خط مستقیم را طی کند و پیشرفت نکند و فقط تعداد محدودی از بازدیدکننده‌ها را به خریدار تبدیل کند و هیچ تعامل طولانی مدت و کارآمدی را جذب نکند.

مشکل از کجاست؟ چطور می‌توانید این مشکل را رفع کنید؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات که البته متداول‌ترین هم هست این است که محتوای شما خیلی قدیمی شده، سرد و بی‌روح است و روی مخاطب هدف شما هم تمرکز ندارد.

می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانید از این محتوای سرد و خشک دوری کنید و محتوایی گرم و جذاب و کاربر محور تولید کنید؛ محتوایی که بتواند بازدیدکننده‌ها را به خریداران تبدیل کند و با آنها ارتباط صمیمی و طولانی مدت برقرار کند.

با محتوای سرد خداحافظی کنید

سعی کردن برای فروش محصولات خود با استفاده از محتوای سرد کار خیلی مشکلی است. این محتوای سرد می‌تواند در قالب خبرنامه‌ها، محتوای تحت وب و تبلیغات باشد. محتوای سرد در هر حالتی می‌تواند مخاطبان را آزار بدهد.

مثلا فرض کنید هر ماه به شما از طرف یک شرکت بیمه خبرنامه‌ای ارسال می‌شود که با ماه قبلی‌اش هیچ فرقی ندارد. هر ماه شما خبرنامه‌ای یکسان از این شرکت بیمه دریافت می‌کنید و هر چه در این خبرنامه می‌گردید نمی‌توانید دلیلی قانع کننده پیدا کنید که از خدمات این شرکت بیمه استفاده کنید. اصلا چرا باید خدمات شرکت بیمه‌ای که تا به حال از آن استفاده می‌کردید و از آن راضی بودید را رها کنید و در عوض از این شرکت بیمه با آن خبرنامه‌های تکراری‌اش استفاده کنید؟ این شرکت بیمه با این خبرنامه‌های تکراری در واقع دارد کلی پول و زمان و انرژی خودش را دور می‌ریزد.

چرا؟ چون شما هم مثل من چنین خبرنامه‌ای را اصلا دنبال نمی‌کنید و اولین فکری که به سرتان می‌زند این است که عضویت خود در آن خبرنامه را لغو کنید. تازه بعد از لغو عضویت هم نام برند این شرکت بیمه به عنوان یک شرکت ضعیف و به درد نخور تا مدت‌ها در ذهن کسانی که این خبرنامه‌ها را دریافت می‌کرده‌اند باقی خواهد ماند.

علت اصلی عدم موفقیت چنین محتوایی، همانطور که گفتم سرد بودن آن است؛ محتوایی که فقط و فقط با تمرکز روی فروش بیشتر تولید شده و به مخاطب آن هیچ اهمیتی داده نشده است. این اشتباهی است که بسیاری از کسب‌وکارها انجام می‌دهند و بسیاری از صاحبان مشاغل اصلا نمی‌دانند که چرا و چطور باید محتوای برند خود را بهبود ببخشند. 

چرا به محتوای کاربر محور احتیاج دارید؟

اگر بازدیدکننده‌های شما نتوانند محصول شما را دیده و درک کنند، شما به سختی می‌توانید آنها را راضی کنید که محصولات شما را خریداری کنند. مردم فقط وقتی تمایل به خرید یک کالا می‌کنند که در کنار آن ایستاده باشند و آن را از نزدیدک ببینند و بفهمند و این همان مشکل اصلی فروش اینترنتی است. اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید به صورت اینترنتی محصولی را بفروشید، بلکه برای راضی کردن مشتریان به خرید محصولات شما به صورت اینترنتی باید از ابزاری کمک بگیرید که در دل خریداران حس اعتماد را روشن کند و آن ابزار چیزی نیست جز محتوای کاربر محور.

یک تجربه کاربر محور می‌تواند در ایجاد اعتبار برای یک برند تا حد زیادی مفید باشد. این تجربه کاربر محور کمک می‌کند که با مشتریان خود ارتباطی نزدیک برقرار کنید و در نتیجه به مشتریان دائمی دست پیدا کنید. این برای یک کسب‌وکار آنلاین خیلی سخت است که بتواند کار خود را با مشتری‌های موقت به پیش ببرد. به همین دلیل لازم است که با کمک محتوای کاربر محور بتواند ارتباطی دوستانه با مشتری‌های خود برقرار کند تا در نهایت این مشتری‌های موقت را به مشتری‌های دائم و همیشگی تبدیل کند.

۱۰ راه برای تولید محتوای کاربر محور

حتما الان از خودتان می‌پرسید اصلا چطور می‌شود محتوای کاربر محور تولید کرد؟ من در ادامه به همین سوال پاسخ می‌دهم و سعی می‌کند با ارائه ۱۰ راهکار به شما بیاموزم که برای برند خودتان محتوای کاربر محور تولید کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

۱- به مخاطبان خود گوش کنید و هر کاری که می‌گویند انجام دهید. یکی از بهترین راه‌ها برای کسب اطمینان در مورد اینکه محتوای شما کاربر محور باشد این است که به حرف‌های مخاطبان خود به دقت گوش کنید. گوش دادن به حرف‌های مخاطبان یک قدم بسیار مهم در تولید محتوا است و به شما کمک می‌کند همان ارتباطی را با آنها برقرار کنید که به افزایش فروش محصولات‌تان منتهی می‌شود.

۲- در مورد مخاطبان هدف خود تحقیق کنید و هدف خود را شناسایی کنید. همانطور که به مخاطبان خود گوش می‌دهید، باید در مورد مخاطبان هدف خود نیز تحقیق کنید و آنها را بهتر بشناسید. این کار را می‌توانید از طریق بررسی آمار وبلاگ‌تان انجام دهید. بهترین ابزار برای مشاهده آمار مخاطبان وبلاگ نیز گوگل آنالیتیکز است که با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات مفید بسیار زیادی در مورد مخاطبان هدف خود به دست آورید.

۳- قبل از تولید محتوا، از مخاطبان نظر بخواهید. وقتی مخاطبان هدف خود را شناختید، می‌توانید قبل از تولید محتوا از آنها نظر بخواهید. این با نکته اولی که بالاتر نوشتم در هماهنگی کامل است چون به شما این امکان را می‌دهد که یک بار دیگر به حرف‌های مخاطبان خود گوش دهید و بدانید که آنها واقعا انتظار دارند چه چیزی در وبلاگ شما ببینند.

۴- به موضوعات داغ میان مصرف کنندگان توجه داشته باشید. اگر مشتریان خود را درشبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید یا این شانس را دارید که نگاهی به حساب‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی بیاندازید، پس باید از این فرصت استفاده کرده و در مورد ترندها به تحقیق و جست‌وجو بپردازید. تحقیق کردن در مورد ترندها نه تنها به شما کمک می‌کند که بدانید مخاطبان شما به چه چیزهایی علاقه دارند، بلکه می‌فهمید که اصلا مخاطبان شما چه کسانی هستند. بعلاوه می‌توانید بدانید که این مخاطبان محتوای کدام وبلاگ‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. شاید از وبلاگ‌های آموزش آشپزی مطالب بیشتری را به اشتراک می‌گذارند، شاید هم به وبلاگ‌های فناوری علاقه‌مند باشند. علایق آنها هر چه که باشد شما می‌توانید با تحقیق کردن در مورد موضوعات داغ بین این افراد، از علایق آنها آگاه شوید و با توجه به این اطلاعات محتوای کاربر محور بهتر و بیشتری تولید کنید.

۵- کاری کنید که کاربران محتوای کاربر محور را از طریق ایمیل، هشتگ‌ها و ریپلای‌ها به اشتراک بگذارند. محتوای کاربر محور راه بسیار خوبی برای اجتماع سازی در مورد وبلاگ‌تان است. می‌توانید از مشتریان خود بخواهید که با محصولات شما از خودشان عکس بگیرند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، یا نظر خودشان در مورد محصولات‌تان را در فروم‌ها بیان کنند، خودتان در شبکه‌های اجتماعی از مشتریان خود در مورد محصولات‌تان نظر بخواهید یا حتی در شبکه‌های اجتماعی مسابقه‌ای در مورد محصولات و خدمات‌تان به راه بیاندازید. این کارها به شما کمک می‌کنند که محتوای کاربر محور بیشتری تولید کنید و کاری کنید که خود کاربران این محتوا را به اشتراک بگذارند و گسترش دهند.

۶- یک رویداد جالب برای مخاطبان خود برپا کنید. یکی دیگر از راه‌های خوب برای تولید محتوای کاربر محور، راه اندازی رویدادهای جالب برای مخاطبان است. این رویدادها می‌توانند فیزیکی باشند مثل همایش‌ها و کنفرانس‌هایی با موضوعات مرتبط که طی آن عکس و فیلم گرفته می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود یا اینکه می‌تواند این رویدادها کاملا آنلاین باشد. به این طریق می‌توانید از مخاطبان خود محتوای جدیدی به دست بیاورید و در عین حال این حس را در آنها ایجاد کنید که آنها بخشی از یک رویداد بزرگ هستند.

۷- همیشه با استراتژی‌های متفاوت یک گروه سنی مشخص را هدف قرار دهید. با اینکه خیلی از کسب‌وکارها به این موضوع توجه نمی‌کنند، اما محتوای شما می‌تواند گروه‌های سنی مختلفی را هدف بگیرد. کمی وقت بگذارید و ببینید که برند شما بیشتر چه گروه‌های سنی‌ای را هدف قرار می‌دهد و بعد سعی کنید استراتژی محتوای خود را طوری طراحی کنید که برای این گروه‌های سنی بهینه سازی شده باشد. برای هر گروه سنی، باید یک استراتژی متفاوت تهیه کنید. چرا؟ چون هر گروه سنی علایق متفاوتی دارند، هر کدام در ساعت‌های متفاوتی از اینترنت استفاده می‌کنند و هر کدام از گروه‌های سنی از اینترنت به شکل‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

۸- کاربران را در مرکز محتوای خود قرار دهید. نوشتن محتوایی با مرکزیت کاربران ممکن است در ابتدا خیلی سخت باشد چون شما هدف‌تان تبلیغ محصولات و خدمات‌تان است. اما هر چه محتوای شما بیشتر کسب‌وکار محور باشد و نقش کاربران در آن کمرنگ‌تر باشد، مخاطبان بیشتری را از دست خواهید داد. به جای اینکه در مورد محصولات‌تان و اینکه این محصولات به چه دردی می‌خورند بنویسید، مطالبی بنویسید که مخاطبان شما را نشانه گرفته باشد. به یکی از مشکلات رایج و متداول آنها اشاره کنید و به سوالات آنها پاسخ دهید و به آنها کمک کنید. نگران نباشید، با محتوای کاربر محور هم می‌توانید محصولات خود را تبلیغ کنید.

۹- محتوایی تولید کنید که هم‌سطح با مخاطبان‌تان باشد. یک راه دیگر برای اینکه مطمئن شوید محتوای نوشتاری شما کاربر محور است این است که محتوایی تولید کنید که با مخاطبان شما هم‌سطح باشد. برخی از بهترین راه‌ها برای این کار می‌تواند دوری از به کار بردن اصطلاحات دشوار در متن، نوشتن محتوا به طوری که به راحتی بتوان با چشم اسکن کرد، و استفاده از زیرتیترها و عکس‌ها برای شکستن یکنواختی متن باشد. وقتی شروع به تولید محتوا با چنین خصوصیاتی کردید، می‌بینید که می‌توانید به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید و با آنها ارتباطی نزدیک برقرار کنید و کم کم آنها را به مشتریان موقت و بعد دائمی تبدیل کنید.

۱۰- یک استراتژی فوق‌العاده برای شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. شبکه‌های اجتماعی به این دلیل که تولید محتوای کاربر محور را سهولت می‌بخشند بسیار مفید هستند. همه آنچه نیاز دارید این است که یک استراتژی خوب برای شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و محتوایی به اشتراک بگذارید که برای دنبال کنندگان شما جذاب باشد، محتوایی که بتواند تعامل، کلیک و ترافیک جذب کند. خوشبختانه برای تولید محتوای جذاب و گیرا در شبکه‌های اجتماعی راه‌های زیادی تا امروز پیدا شده است. یادتان باشد که هر بار که اطلاعات بیشتری در مورد علایق دنبال کنندگان‌تان به دست آوردید استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود را به روز رسانی کنید.

روی مخاطبان خود تمرکز کنید تا اهدف خود را درو کنید

حتی اگر فکر کنید که با تولید و بازنشر محتوای محصول محور دارید در مصرف وقت و پول خود صرفه‌جویی می‌کنید باید بدانید که با این رویکرد نتیجه دلخواه‌تان در انتظار شما نخواهد بود. مخاطبان شما محتوایی می‌خواهند که روی آنها متمرکز باشد. وقتی به تولید محتوای کاربر محور پرداختید می‌توانید این مخاطبان را به مشتریان دائم تبدیل کنید. این حقیقتی مهم و ضروری برای تمام کسب‌وکارها است، چه بزرگ و چه کوچک، چه آنلاین و چه فیزیکی. برای اینکه مشتریان‌تان شما را راضی کنند، اول شما باید آنها را راضی کنید.

عالی بود(2)جالب نیست!(0)