خانه / آموزش سئو SEO / مشاوره موج سئو برای انتخاب نام مناسب دامنه
مشاوره موج سئو برای انتخاب نام مناسب دامنه
انتخاب-نام-دامنه
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

مشاوره موج سئو برای انتخاب نام مناسب دامنه

در انتخاب نام دامنه موارد زیادی می تواند حائز اهمیت باشد. از نگاه سئو / SEO یکی از این موارد استفاده از نام های کلیدی حاصل از نتیجه تحلیل کلمات کلیدی کسب و کار در نام سایت است.

برای نمونه دامنه این سایت seowave حاوی کلمات کلیدی seo و wave است.

 انتخاب نام دامنه مناسب

هنوز هم نام دامنه غالبا توسط صاحبان کسب و کار انتخاب می شود. از گذشته تا امروز معیارهایی چون سلیقه، نام خانوادگی، نام شهر یا عناوین تکراری مانند برتر یا اول یا امثال این موارد تشکیل دهنده نام کسب و کار بود. ولی امروزه با وجود کثرت مشاغل و کسب و کارها و نیاز به تخصصی بودن عنوان برای جذب مخاطب لازم است از دیدگاه های یک کارشناس یا متخصص استفاده شود. انتقال فضای کسب و کار از بازار به اینترنت و نیاز به ارائه خدمات در قالب وب سایت نیز لزوم استفاده از مشاور سئو یا کارشناس طراحی سایت برای انتخاب یک نام مناسب جهت حضور در اینترنت را ضروری کرده است.

در زیر سعی شده است به اختصار به تعداد از مهمترین ملاک های انتخاب نام دامنه مناسب اشاره شود.

  • ۱- کوتاه بودن طول نام دامنه هر چقدر کوتاه تر باشد بهتر است. انتخاب در حدود ۸ کاراکتر بسیار مناسب است.

    یک دامنه با بیشتر از ده کاراکتر مانند abad-rahan-e-farda.com نامناسب است.
    البته تقریبا همه ی دامنه های زیر ۵ کاراکتر خریداری شده است.

  • ۲- کلمه های کلیدی وجود یک یا دو کلمه کلیدی در نام دامنه توصیه می شود. پیشنهاد می شود ابتدا فهرستی از کلمات کلیدی کسب و کار خود را پیدا کنید و سپس با استفاده از آن ها دامنه مناسب را بسازید. برای این کار می توانید از روش های تحلیل کسب و کار استفاده کرده یا حداقل پنج کلمه مرتبط با کسب و کار خود را با Google Translate ترجمه کرده و از آن ها برای انتخاب نام دامنه مناسب استفاده کنید.
  • ۳- به خاطرسپاری نام دامنه مناسب نامی است که به آسانی در خاطره باقی بماند. استفاده از عبارت های تکراری مانند best, top, hot, easy یا سبز، نوین، سیستم، فرا و مشابه آن خودداری کنید.
  • ۴- سابقه اینترنتی سابقه ای در اینترنت نداشته باشد یا بسیار کم باشد. البته وجود سابقه نیاز به بررسی سابقه و پیشینه آدرس در موتورهای جستجو دارد
  • ۵- کپی رایت به کپی رایت دقت کنید و دقت کنید که نام دامنه نام یک شرکت معتبر خارجی نباشد. اگر دامنه شرکت معتبری را در ایران یا با TLD های دیگر ثبت کردید، صاحب آن کسب و کار به راحتی می تواند دامنه را از شما پس گرفته و فعالیت شما را متوقف کند. زیرا شرکت های بزرگ نام خود را قبل از زمان خرید دامنه توسط شما ثبت کرده اند.
  • ۶- دامنه COM. استفاده از com. برای فعالیت های بین المللی همیشه اولین توصیه است. این نام دامنه سرواژه Commercial به معنی تجاری است. برای شرکت های تجاری و سایت های چند منظوره دامنه com. توصیه می شود.
  • ۷- دامنه IR. استفاده از ir. برای فعالیت های ملی و داخلی توصیه می شود.
  • ۸- بیان ساده و راحت یک دامنه مناسب دامنه ای است که به عنوان مثال در هنگام بیان آن در پشت تلفن، نیاز به هجی کردن نداشته و شنونده دچار مشکل نشود.
  • ۹- حروف بدون تلفظ نام دامنه با حروف “بدون تلفظ” مناسب نیست. مثلا پروانه که می تواند parvane.com یا parvaneh.com باشد. البته در موارد خاص می توان دامنه های مشابه رو خریداری کرد.
  • ۱۰- یک شیوه تایپ دامنه مناسب دامنه ای است که فقط یک جور تایپ شود در عبارت های انگلیسی از حروف Q، Z، X، C و P استفاده نکنید. همچنین از کلماتی که نوشتار آن به انگلیسی چند فرمی است دوری کنید. مانند کیوان سافت که یک نمونه بد برای انتخاب نام دامنه است چون می تواند به صورت kayvansoft، kaivansoft، kevansoft، keiwansoft و بسیاری حالت های دیگر نوشته شود.
  • ۱۱- املای ساده نگارش بسیار سخت نداشته باشد. مخصوصا در صورتی که کاربران شما غیر انگلیسی هستند استفاده از کلمات انگلیسی با تلفظ سخت مناسب نیست.
  • ۱۲- عدد نداشته باشه در بسیاری از موارد ترکیب عدد و نوشتار برای حافظه بسیار سخت است. انتخاب اعداد چند رقمی که کاربر هیچ خاطره ای از عدد و خاص بودن آن ندارد معمولا به یاد نمی ماند. استفاده از جایگزین عدد برای برخی کلمات مانند ۴ به عنوان نمونه در دامنه book4you.com نیز نمونه نامناسبی برای انتخاب دامنه است. به یاد داشته باشید که از ترکیب عدد و حروف برای رمز استفاده می شود.
  • ۱۳- خط تیره یکی از کارهایی که غالبا توسط اسپمرها (گونه ای از خلافکاران اینترنتی) انجام می شود استفاده از خط تیره برای ساخت دامنه های شبیه به دامنه قربانی است. این خلافکاران از شباهت ظاهری دامنه برای فعالیت خرابکارانه استفاده می کنند. در صورتی که برای استفاده از خط تیره اصرار دارید در نظر داشته باشید که حداکثر از یک خط تیره استفاده کنید.

    استفاده از خط تیره در دامنه باعث کاهش اعتبار و شناسایی به عنوان خرابکار می شود.

  • ۱۴- لغت جدید لغت جدید یا اختصاری خلق نکنید. مثلا در صورت پر بودن cutie از جایگزینی مانند qt استفاده نکنید. استفاده از عبارات یا نام های جدید هزینه بازاریابی شما را چند برابر می کند.
عالی بود(6)جالب نیست!(0)