خانه / طراحی وب سایت بهینه شده برای موتورهای جستجو / گوگل چطور نتایج جستجو را پیدا میکند؟
گوگل چطور نتایج جستجو را پیدا میکند؟
گوگل چطور نتایج جستجو را پیدا میکند؟
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 4,00 از 5)
Loading...

گوگل چطور نتایج جستجو را پیدا میکند؟

اگه تا حالا برای سایتی سئو انجام داده باشید احتمالا متوجه یه سری اقداماتی که میشه برای مقتدر کردن سایت کرد شدید:
۱- تحقیق کلیدواژه برای پیدا کردن عبارتهای مناسبِ مخاطب و کار خودتون.
۲- بازبینی استفاده از کلیدواژه ها روی صفحات سایتتون برای اینکه مطمئن بشید جاهای مناسبی قرار گرفتند.
۳- نقشه برداری از صفحات سایت برای قرار دادن کلیدواژه ها در مکانهای معنی دار.
۴- مکانهای معنی دار روی صفحات برای عناصر HTML (مثل عناوین و سرفصلها و فهرستها) توسط نمره های بازیابی اطلاعات تعیین میشوند.
۵- قرارگیری کلیدواژه ها در مکانهای مهم و دارای اولویت صفحه، صفحه رو برای اون کلیدواژه ها مرتبط تر میکنه.
۶- تحقیق موضوعات صفحات و اطمینان از جواب دادن به سوالاتی که ممکنه مخاطبانتون در مورد اون موضوعات داشته باشند.

گوگل چطور نتایج جستجو را پیدا میکند؟

روی نتیجه های معتبر جستجو تمرکز کنید

منظور اینه که گوگل چطوری نتایج مقتدر رو برای عبارتهایی که سرچ میشه و بازبینی عبارتهایی که ممکنه سرچ بشه و نتیجه ای نداشته باشه تعیین  مشخص میکنه. این مراحل مثل همون مراحلی هستند که برای تولید نتایج معتبر برای موتورهای جستجو باید طی بشن. علاوه بر این باید تعریف مشخصی هم از سایت مقتدر داشته باشیم:
در کل سایت مقتدر سایتی است که سیستم جستجو بعنوان محتوای معتبر، صحیح و مورد اعتماد تعیین کرده. سیستم جستجو میتونه بین سایتهای مقتدر و سایتهای بی کیفیت یا کم کیفیتی که حاوی محتوای سطحی­اند یا دائما تبلیغ و اسپم میکنند تمایز قائل شه. حالا اینکه موتور جستجو بخواد ساتیی رو مقتدر در نظر بگیره یا اسپم، بستگی به عبارتی داره که کاربر میخواد سرچ کنه. مثلا اگه عبارت “مراکز کنترل بیماری” سرچ بشه، سایت بیمارستانها میشه سایتهای مقتدر، اما همین سایتهای بیمارستانی برای عبارت “پیشنهاد رستوران” دیگه مقتدر نیست. نتایج سرچ مشخص میکنند که اون سایت برای عبارت سرچ شده مقتدر هست و آیا عبارت سرچ شده منظورش اون سایت بوده یا نه”. برای جواب دادن به عبارت سرچ شده، سیستم های سرچ از روشهای مختلفی استفاده میکنند که در پایین به شرح اونها میپردازیم:
این تعریف به ما میگه سایتهای مقتدر، سایتهای باکیفیتی هستند. زمانبندی چند تا از اقدامات دیگه روی گوگل همین رویه رو نشون میده. یه بار خیلی وقت پیش یکی از مهندس­های گوگل درباره مراحلی که برای ارتقای کیفیت نتایج گوگل انجام دادند تو یه پست وبلاگ توضیح داد. این فرد یه راهنمای تعیین نمره کیفیت سرچ تو اون پست منتشر کرد و اون رو به تمام جهانیان عرضه کرد.
یکی از مبدعان این روش که روی سایتهای باکیفیت کار میکرد، هدف رو اینطور توضیح میده:
“این روش صفحاتی رو که برای عبارتهای خاصی خوب رتبه گرفتند مشخص میکنه. اگه آستانه اون صفحات رتبه بندی، صفحات بی کیفیتی باشند، موتور جستجو از یه عبارت جایگزین استفاده میکنه و یه سری نتایج دیگه ای رو ارائه میده که این سری دارای نتایج باکیفیتی باشه. این نتایج سرچ باید از ترکیب نتایج عبارت اولی و عبارت جایگزین تشکیل شده باشه و صفحات بی کیفیت حذف شده باشند تا نتایجی که به کاربر ارائه میشه درصد بیشتری از صفحاتش از سایتهای باکیفیت باشن.”
بنابراین هدف از این روش جدید، اینه که نتایج رو از بین نتایج سرچ با کیفیت­تر انتخاب کنه. با توجه به نتایجی که گوگل این روزها نمایش میده، به نظر میاد داره صفحات باکیفیت تر رو هدف میگیره.
گوگل در توصیف این روش جدید اینطور توضیح میده که:
“موتورهای جستجوی اینترنتی میخوان منابعی رو تشخیص بدن، که این منابع شامل تصاویر، صفحات وب، سندهای متنی، محتوای چندرسانه­ای، فیلم و غیره­ای هستند که به اطلاعات مورد نیاز کاربر ربط دارند و اطلاعات مفیدی درباره منابع به کاربر ارائه میدن.”
به طور خلاصه هدف این روش تشخیص جوابهای مقتدره:
این روش، نحوه بهبود نتایج سرچ رو توصیف میکنه بطوری که از بین سایتهای مقتدری که برای یک عبارت وجود داره، منابع رو تشخیص میده. این سیستم میتونه شامل نتایج سرچ مقتدرانه باشه، مثلا وقتی نمره های نتایج سرچ اولیه همه پایینه یا وقتی عبارت سرچ شده نشون میده که کاربر داره از بین سایتهای مقتدر دنبال جواب میگرده.

این روش چه کار میکند؟

موتور جستجو عبارتهایی رو که کسی ممکنه برای سرچ استفاده کنه انتخاب نمیکنه، بلکه میتونه بر اساس عبارت سرچ اولیه، اصلاحات عبارتها رو تشخیص بده. اگه عبارتی که اول سرچ شده، نتایج مقتدرانه ای نداشته باشه، گوگل با توجه به اون عبارت، چند تا نتیجه مقتدرانه خودش به نتایج اضافه میکنه. ممکنه اون نتایج مقتدارنه رو در بالای نتایج جستجو نمایش بده. یعنی گوگل سایتهای باکیفیت رو بالای نتایج میاره، به جای اینکه بخواد سایتهایی رو بالا ببره که سایتهای مقتدری هم به حساب نمیان.
آخرین روشی که گوگل ابداع کرده همین هفته پیش در تاریخ ۳ خرداد ۹۶ با شماره ثبت ۹,۶۵۹,۰۶۴ امریکا بوده که چکیده­شو در زیر میخونید:
“روشها، سیستمها و دستگاه­ها –شامل برنامه های کامپیوتری کدنویسی شده روی رسانه های ذخیره سازی کامپیوتر- برای کسب نتایج مقتدارنه برای سرچ­ها. یکی از این روشها شامل دریافت یه عبارت سرچ اولیه است. اول نتایج سرچ به عبارت اول پاسخ میده. بر اساس عبارت اول یا نتایج عبارت اول، نتایج سرچ مقتدرانه، یه منبع روی سایت تشخیص میدن که برای عبارت سرچ شده مقتدره. یه رتبه بندی از نتایج سرچ مقتدرانه و یک یا چند نتیجه اولیه مشخص میشن و نتایج سرچ رتبه بندی میشن و یک یا چند نتیجه اول در بین نتایج اولیه ارائه میشن.”
تو این روش چند نکته خیلی جالب دیده میشه که به خوندنش می ارزه:
۱- ممکنه گوگل یه “سایت دیتابیس کلیدواژه-مقتدرانه” نگهداره که وقتی کسی چیزی رو سرچ میکنه ازش استفاده کنه.
۲- این روش از “نقشه برداریِ” کلیدواژه های صفحات وب، بعنوان منابع اطلاعات برای دیتابیس سایت مقتدر یاد میکنه.
۳- گوگل ممکنه از کلیدواژه های عنوان و طبقه بندی کلیدواژه ها برای سایتهای مقتدر استفاده کنه.
۴- گوگل ممکنه نمرات معتبری رو محاسبه کنه که احتمال اشاره یک کلیدواژه – به شرط اینکه کسی اونو سرچ کنه- رو به یک سایت مقتدر مشخص میکنه.
۵- این روش درباره نقشه برداری عبارتهای بازبینی شده هم صحبت میکنه، مثلا این: سیستم میتونه اصلاحاتی رو که کاربر روی عبارت اعمال کرده تحلیل کنه و بر اساس اونها موضوعاتی یا کلیدواژه هایی رو خودش تولید کنه یا حتی عبارت موجود رو اصلاح کنه.
۶- جالبه بدونید این روش از بازبینی های عبارات بعنوان عبارات جایگزین شده ای که ممکنه “به شدت” برای بازبینی عبارتهای سرچ شده استفاده بشن صحبت میکنه.
۷-  اگه عبارتی که کاربر سرچ کرده و عبارتی که جایگزینش شده به اندازه کافی مشابه باشند، نتایج مقتدارنه ممکنه در زیر نتایجی که کاربر سرچ کرده نمایش داده بشن.

عالی بود(4)جالب نیست!(0)

یک دیدگاه

  1. یه نکته ای که کم کاربرد در جستجو ها از عملگر related: برای یافتن صفحاتی با محتوای مشابه استفاده کنید، برای انجام این کار عبارت related: را قبل از آدرس سایت بنویسید. به عنوان مثال، اگر وب سایت مورد علاقه خود را پیدا کردید، برای یافتن سایت​های مشابه، از related:[نشانی اینترنتی] استفاده کنید.

    عالی بود(0)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 10 =