خانه / تبلیغات اینترنتی و بازاریابی / ۱۷ کاربرد مهم فناوری بلاک چین
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

۱۷ کاربرد مهم فناوری بلاک چین

ا ظهور فناوری بلاک چین و قابلیت های آن می‌توانیم نسبت به کاربردهای بلاک چین در زندگی روزمره و ملموس شدن آنها امیدوار بود که در زیر تعدادی ازکاربردهای بی‌شمار بلاک چین ارائه شده است:

قرارداد‌های هوشمند

تراکنش‌های زمان‌بر می‌تواند موجب جلوگیری رشد یک کسب و کار شوند، مخصوصا برای سازمان‌هایی که حجم عظیمی از ارتباطات را پردازش می‌کنند. با قراردادهای هوشمند، توافق‌ها می‌تواند به صورت خودکار تایید و امضا شود. این کار باعث از بین بردن نیاز به میانجی شده و هزینه و زمان شرکت را حفظ می‌کند.
با استفاده از قراردادهای هوشمند شما می‌توانید تعهدات یا تراکنش‌های خود را بدون نیاز به واسط یا طرف سوم انجام دهید. این قرارداد در واقع کدهای کامپیوتری است که در پلتفرم بلاک‌ چین ذخیره می‌شود. قراردادهای هوشمند شامل تمام اطلاعات مربوط به شرایط قرارداد است و اجرای تمام بندهای قرارداد به صورت خودکار صورت می‌گیرد. با استفاده از این قراردادها هر دو طرف خیالشان راحت می‌شود که به خواسته‌ی خود خواهند رسید.

رای دادن

درست مانند مدیریت زنجیره‌ تامین، وعده بلاکچین در مورد رای دهی، در حال جلب اعتماد کاربران است. در حال حاضر، فرصت‌هایی که وابسته به انتخابات دولت‌ها است، در حال پیگیری هستند. یک مثال از آن، حرکت حکومت مسکو برای آزمایش موثر بودن بلاک چین در انتخابات محلی است. انجام این کار به طرز شفاف احتمال تقلب در انتخابات را کم می‌کند که در عین حال یک موضوع مهم در حضور سیستم‌های رای‌گیری الکترونیک است. یک مثال از آن استفاده از بلاک چین برای تسهیل رای دادن توسط سهامداران در NASDAQ است. این کار به کمک همکاری شرکای حاضر در فناوری بلاک چین و راهکارهای هویت‌سنجی دیجیتال انجام گرفته است. بعد از موفقیت، آن‌ها پروژه‌ی رای‌گیری دیجیتال را، یک پروژه عملی و ضروری نامیدند.

ارز دیجیتال

سرانجام رشد زیاد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی دیگر در بازار مورد تحسین است. این ارزها انتقال سریع، امن و ارزان مبالغ را در سراسر جهان ممکن می‌سازند. درحالی که سرویس‌های مالی مختلفی مثل PayPal که تراکنش‌های بین‌المللی را انجام می‌دهد، وجود دارد، اما آن‌ها درخواست کارمزد‌های زیادی را در ازای هر تراکنش می‌کنند. دیگر روش‌های پرداخت نقطه به نقطه نیز معمولا محدودیت‌های خاصی دارند. مثل محدودیت‌های مکانی و حداقل مقدار انتقالی. به همین دلیل است که کسب و کار‌ها مانند کاربران عادی در حال گرویدن به استفاده از ارزهای دیجیتالی هستند. نه فقط به دلیل امن‌تر بودن آن‌ها، بلکه به دلیل ایجاد آزادی و نبود قدرت مرکزی در کنترل حساب‌ها.

احراز هویت

بعضی از سازمان‌ها سرویس تایید احراز هویت آنلاین در اختیار مردم می‌گذارند. با استفاده از این سرویس‌ها، می‌توانیم کارت احراز هویت را اسکن کنیم و اعتبار آن را بررسی کنیم. این کار خیلی پر هزینه است. اگر شما از بلاک‌ چین استفاده کنید دیگر نیاز نیست هزینه‌ای بابت زیرساخت آن بپردازید. شما می‌توانید بعنوان مثال از بستر اتریوم برای ذخیره کردن جزئیات هویتتان استفاده کنید. در این صورت هرکسی بخواهد از اعتبار هویت شما با خبر شود، می‌تواند به راحتی از طریق جست‌ و جوی ساده در بلاک چین این کار را انجام دهد.

امروزه نیاز به مدیریت بهتر هویت در وبسایت ها نیز بسیار حس می‌شود، توانایی تایید هویت شما برای تراکنش‌های مالی که بصورت آنلاین انجام می‌دهید. با این حال، خطرات امنیتی که در تجارت اینترنتی وجود دارد، در بهترین حالت مدیریت باز هم ناقص هستند. دفاتر توزیع‌شده روش‌های پیشرفته‌ای برای ارتقای سطح این مدیریت پیشنهاد می‌دهند. داشتن هویت ایمن برای تعاملات آنلاین مهم است.

توسعه استانداردهای هویت دیجیتال، یک فرآیند بسیار پیچیده است. صرفنظر از چالش‌های فنی، یک راه‌حل جهانی و همکاری بین نهادهای خصوصی و دولتی لازم است. علاوه بر این‌، هدایت سیستم‌های قانونی در کشورهای مختلف مشکل بزرگی به شمار می‌آید. تجارت الکترونیک در حال حاضر طبق استاندارد SSL  انجام می‌گیرد.

دفتر اسناد رسمی

امروزه اکثر سوابق مالکیت شما در کاغذ ذخیره می‌شوند و امکان دستکاری در این سوابق وجود دارد. از آنجایی که این تکنولوژی از کامپیوترها استفاده می‌کند، خطاهای انسانی کاهش می‌یابد.

اگر کسی اطلاعات بلاک ها را دستکاری بکند و اطلاعات را تغییر دهد، عبارت هش تغییر خواهد کرد و این تغییر باعث شکستن توالی بلاک‌ها می‌شود. با این اوصاف کسی نمی‌تواند در این بلاک‌ها تغییر ایجاد کند. هر تغییری از دید همگان مخفی نخواهد ماند. بلاک چین به عنوان یک دفتر عمومی قابل تعمیم، می‌تواند هرگونه ثبتی را به نحو بهتری انجام دهد. ثبت ملک می‌تواند مثال خوبی در این زمینه باشد. در حال حاضر و به روش سنتی پروسه ثبت ملک بسیار پرهزینه است، نیاز به نیروی کار زیادی دارد و به شدت در معرض کلاهبرداری قرار دارد.

تعدادی از کشورها پروژه ثبت املاک را بر اساس بلاکچین در حال حاضر اجرا می‌کنند. هندوراس اولین دولت بود که این ابتکار عمل را در سال ۲۰۱۵ انجام داد هرچند که وضعیت فعلی آن پروژه نامشخص است. در سال جاری، گرجستان یک قرارداد را با گروه Bitfury ایجاد کرد تا یک سیستم بلاک چین برای ثبت دارایی ایجاد کند. به گزارش رسمی، هرناندو د سوتو، اقتصاددان برجسته و مدافع حقوق مالکیت، یکی از مشاوران این پروژه خواهد بود. اخیرا، سوئد نیز اعلام کرد که از این سیستم برای ثبت املاک در کشور خود به صورت آزمایشی بهره خواهد برد.

ICO یک راه جدید برای افزایش سرمایه است، هرکسی در هرجایی می‌تواند از طریق آن سرمایه گذاری کند. وقتی شخصی در شرکت شما سرمایه‌گذاری می‌کند، شما بایستی به او رسید دهید. ICO دارایی‌های دیجیتالی را پیشنهاد می‌کند و شما می‌توانید با توکن‌های ایجاد شده رسید خود را به سرمایه‌گذار بدهید. توکن‌ها در کیف پول بلاک‌ چینی ذخیره می‌شود. این توکن‌ها می‌توانند برای استفاده از سرویس‌های ارائه شده از شرکت شما به کار برده شوند یا حتی با توکن‌های دیگر مبادله شوند.

ذخیره‌سازی داده‌‌

در حال حاضر شما برای ذخیره‌سازی فایل‌های خود از Dropbox یا Gdrive استفاده می‌کنید. مشکل اصلی استفاده از این سرویس‌دهنده‌ها این است که شما باید به آن‌ها اعتماد کنید. دولت‌ها می‌توانند آن‌ها را مجبور کنند، اطلاعات شما را افشا کنند. اما با استفاده از تکنولوژی بلاک‌ چین اطلاعات شما در رایانه‌های مختلف موجود در شبکه با رمزگذاری منحصر به فرد ذخیره می‌شود. همین امر باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد. حتی اگر شما فضای اضافی در رایانه‌ی خود دارید، می‌توانید این فضا را اجاره دهید. Storj مثال خوبی از این موضوع است.

بازار بورس

مفهوم استفاده از فناوری بلاک چین برای امنیت و مبادله کالا مدتی است که شکل گرفته است. به دلیل خاصیت باز و امن سیستم بلاک چین، بازار بورس نیز به فناوری بلاک چین به عنوان یک نقطه پرش نگاه می‌کند. بازار بورس استرالیا مدتی است که قصد انتقال عملیات‌های خود به سیستم مبتنی بر بلاک چین را دارد، که توسط استارت‌آپ بلاکچین Digital Asset Holding طراحی شده است. در یک مقاله که در سال ۲۰۱۷ چاپ شد، رییس این استارت‌آپ گفت:

این خبر اولین اثبات پرمعنی برای این است که فناوری دفتر کل توزیع شده پتانسیل این را دارد که به نقطه اوج خود برسد.

تامین انرژی

در بعضی نقاط دنیا، موسسات اقتصادی و منازل می‌توانند از مزیت‌های شبکه‌های توزیع مبتنی بر بلاک چین، برای ذخیره انرژی و ردیابی دقیق مصرف، استفاده کنند. بلاک چین همچنین می‌تواند برای بهبود دنبال کردن انرژی پاک استفاده شود. زمانی که برق به شبکه فرستاده می‌شود، کسی نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا توسط سوخت‌های فسیلی تولید شده‌اند یا باد یا انرژی خورشیدی.
به طور سنتی، انرژی‌های تجدید پذیر توسط مجوز‌های قابل انتقال که توسط دولت تایید می‌شوند، ردیابی می‌شوند. این مجوز‌ها دارای ایراداتی هستند که بلاک چین می‌تواند آن‌ها را حل کند.

حسابداری

ضبط تراکنش‌ها از طریق بلاک چین، به طور قابل توجهی خطای انسانی را از بین می‌برد و داده‌ها را از دستکاری احتمالی حفظ می‌کند. به یاد داشته باشید که رکوردها هربار که بلاک جدید تولید می‌شود، مورد تایید قرار می‌گیرند. البته کل فرآیند حسابداری نیز موثر‌تر می‌شود. به جای نگه‌داری رکوردهای جداگانه، کسب و کارها می‌توانند تنها یک دفتر کل واحد نگه داری کنند. یکپارچگی اطلاعات مالی یک شرکت نیز تضمین خواهد شد.

مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه یکی از جالب‌ترین کاربردهای کریپتوکارنسی می‌باشد. به همین دلیل شرکت هایی مانند SwissBorg توکن‌های خود را برای راه‌حل‌های سرمایه گذاری ایجاد می‌کنند و به سرمایه‌گذاران فرصتی عالی برای مدیریت ثروت خود بدون محدودیت‌ها ارائه می‌دهند. طبق وبسایت SwissBorg، این شرکت یک اکوسیستم دموکراتیک است که در آن شما می توانید مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتالی را مدیریت کنید.

ناشران و تبلیغ‌کنندگان دیجیتال برای پیدا کردن راه‌هایی برای افزایش بازده‌ای با یکدیگر تلاش می‌کنند. امروزه تبلیغات سنتی تقریبا تاثیرگذاری خود را از دست داده و به نظر کاربران ناکارآمد شده است به عنوان مثال SolidOpinion به منظور حل مشکل، نوع جدیدی از تبلیغات ایجاد کرده‌ است که در آن تبلیغ کنندگان می‌توانند برای محصول خود با ارز دیجیتالی تبلیغ کنند، تبلیغات کاملا مرتبط با محتوایی است که کاربر از آن استفاده می‌کند، در نتیجه بازده آگهی به این روش بسیار افزایش می‌یابد.
این تکنولوژی و استفاده از توکن‌ها باعث می‌شود تا آگهی‌دهندگان، منتشرکنندگان و کاربران همگی سود ببرند. کاربران و منتشرکنندگان با نظر دادن و به اشتراک گذاشتن آگهی توکن کسب می‌کنند و آگهی دهندگان هم با خرید توکن، می‌توانند آگهی خود را در کنار محتوای مناسب قرار دهند. تقریبا همانند هدفی است که BAT دارد.

مدیریت زنجیره تامین

برای مدیریت زنجیره‌ تامین، فناوری بلاک چین مزیت‌های قابلیت ردیابی و به صرفه بودن را به همراه دارد. بلاک چین می‌تواند برای دنبال کردن حرکت کالاها، مبدا آن‌ها، تعداد و … به کار رود. در نتیجه سطح جدیدی از شفافیت را برای اکوسیستم B2B به ارمغان می‌آورد. همچنین ساده‌ کردن فرآیند‌هایی مانند انتقال مالکیت، بیمه، فرآیند تولید و پرداخت از دیگر مزایای این کار است.

تضمین کیفیت

اگر در زنجیره‌ی تامین یک بی‌نظمی مشاهده شود، یک سیستم بلاک چین می‌تواند شما را به سمت نقطه منشا آن هدایت کند که باعث ساده‌تر شدن کشف و انجام اقدام مناسب برای کسب و کارهای مختلف می‌شود. یک مورد کاربردی برای آن، بخش مواد غذایی است که دنبال کردن منابع تهیه مواد اولیه و جزییات مهم دیگر برای تضمین کیفیت حیاتی است.

حفاظت از مالکیت معنوی

همانطور که می‌دانیم، اطلاعات دیجیتال می‌تواند بی‌نهایت بازتولید شود ‌و به طور گسترده‌ای به وسیله اینترنت پخش شود. قراردادهای هوشمند می‌توانند حق کپی رایت و خودکار فروش آثار خلاقانه را حذف کنند و خطر کپی فایل و توزیع مجدد را از بین ببرند.
مثلا Mycelia سیستمی است مبتنی بر بلاک چین برای ایجاد یک شبکه توزیع موسیقی به صورت همزمان. Mycelia  توسط Imogen Heap خواننده و ترانه سرای انگلیسی ساخته شد تا آهنگسازان را قادر سازد آهنگ‌های خود را به طور مستقیم به مخاطبان بفروشند و همچنین نمونه‌های مجوزدار برای تولید کنندگان داشته باشند. پتانسیل بلاک چین برای پرداخت در غالب کریپتوکارنسی نشان می‌دهد این استفاده برای این تکنولوژی حتما موفقیت‌آمیز خواهد بود.

حکومت

با ایجاد نتایج کاملا شفاف و در دسترس عموم، فناوری پایگاه داده توزیع شده می‌تواند شفافیت کامل را برای انتخابات یا هر گونه نظرسنجی ایجاد کند. قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم نیز به این روند کمک می‌کند. تصمیم گیری‌های سازمانی در بلاک چین امکان پذیر است و در عمل، این بدین معنی است که مدیریت دولتی دارایی‌های دیجیتالی و برقراری عدالت، به طور کاملا شفاف و قابل اطمینان صورت می‌پذیرد.

اینترنت اشیاء (IoT)

اینترنت اشیا (Internet of Things) یا IOT به اختصار، به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده‌اند و می‌توان توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت آنها را کنترل و مدیریت کرد. حال اگر اینترنت اشیا با تکنولوژی بلاکچین ترکیب شود میتواند نوید بخش امنیت بالاتر و سرعت بیشتر در این امر شود.

از این تکنولوژی می‌توان تقریبا در اکثر زمینه ها بهره برد و با توجه به قابلیت ها و ویژگی های فراوان آن، قطعا بعدها بیشتر شاهد استفاده و کاربردی شدن آن خواهیم بود.

عالی بود(0)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 14 =