عناوین
URL یکی از موارد اصلی در فرایند بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو است و چنانچه از آغاز بهصورت صحیح ساخته نشود، اصلاح آنها در آینده میتواند آسیبهای زیادی برای رتبهٔ وبسایت بههمراه داشته باشد؛ در این مقاله به بررسی ۱۵ توصیه درباره چگونگی ساخت یک URL اصولی از دیدگاه کاربر و همچنین موتورهای جستجو میپردازیم.
۱. استفاده از سابدامین یا دایرکتوری
اگر قصد اضافه کردن زبان و یا بخش جدیدی به وبسایت خود را داشته باشید حتماً بهزودی با این سؤال مواجه میشوید که برای اینکار بهتر است از دایرکتوری استفاده نمایید یا سابدامین؟ (منظور از دایرکتوری ایجاد یک فولدر جدید در هاست و سابدامین ایجاد یک زیرشاخه در نام وبسایت میباشد؛ بهعبارت دیگر، برای دایرکتوری داریم seowave.ir/new-directory و برای سابدامین داریم new-sub-domanin.seowave.ir).
اما نکتهای که در این مورد باید مدنظر داشته باشید این است که رنک و محبوبیت یک دامین الزاماً به سابدامین آن انتقال پیدا نمیکند و نمیتوان انتظار داشت که صفحات بخش جدید بهسرعت در موتورهای جستجو ایندکس شوند؛ همچنین رعایت اصل همگرایی و تشابه مطالب و محتوا میبایست در هنگام ساخت سابدامین و یا دایرکتوری جدید کاملاً رعایت شده و محتوای صفحات جدید هم راستا با مطالب قبلی وبسایت اصلی نوشته شوند.
۲. توجه به میزان خوانایی URL توسط کاربر
لازم به توضیح نیست که هرچه کاراکترها و کلمات استفاده شده در URL برای کاربر خوانایی بیشتری داشته باشند، احتمال کلیک بر روی لینک افزایش یافته و همچنین برای موتورهای جستجو نیز URLهای خواناتر از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.
برای روشنتر شدن این مسئله مثالی واقعی میزنیم؛ اگر به URL همین مقالهای که در حال مطالعهٔ آن هستید توجه کنید، میبینید که URL بهسادگی توسط شما قابل خواندن است و بهمراتب از گزینهای همچون https://www.seowave.ir/basicurl/ خواناتر و ترغیبکنندهتر است.
۳. استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحات
شاید بتوان گفت اصلیترین موردی که در نتیجهٔ جستجوی کاربر در موتورهای جستجو به وی نشان داده میشود، URL آن صفحه از وبسایت است و چنانچه کلمهٔ کلیدی (Keyword) مرتبط در این آدرس قرار داشته باشد، به دلیل ارتباط نزدیک آدرس صفحه و عبارت جستجو شده توسط کاربر، میتوان به وی این اطمینان را داد که صفحهٔ ارائه شده حاوی اطلاعاتی پیرامون موضوع جستجو شده میباشد.
بهعنوان مثال، در URL این مقاله میبینید که عبارت «یوآرال» در URL گنجانده شده و همین میتواند این اطمینان را حاصل کند که مقالهای که قصد دارید روی آن کلیک کنید، با نیاز شما همسو است.
۴. Canonical کردن صفحاتی که محتوای یکسان دارند
بااستفاده از قابلیت ریدایرکت ۳۰۱ و استفاده از ویژگی rel=canonical، میتوان مسئلهٔ صفحاتی که در وبسایت دارای محتوای یکسان اما با آدرسهای متفاوت میباشند را کنترل نمود. وجود مطالب یکسان در صفحات متفاوت میتواند عاملی برای جریمه شدن وبسایت توسط الگوریتمهای موتورهای جستجو باشد.
۵. حذف پارامترها از URL
پارامترهایی نظیر ID صفحات و ایندکس آنها در دیتابیس که بهصورت داینامیک تغییر میکنند، میتوانند افزایش سطح ناخوانایی آدرس صفحه و مشکلات امنیتی را بههمراه داشته باشد (بهعنوان مثال، آدرسی همچون .seowave.ir?type=blog&id=2130 اصلاً خوب نیست).
امروزه در بسیاری از سیستمهای مدیریت محتوا نظیر جوملا و وردپرس بهراحتی میتوان بااستفاده از ویژگیهای mod_rewrite این موارد را از آدرس صفحات حذف نمود (البته در برخی مواقع این اعداد متغیر برای ثبت رفتار کاربر و بهطور مثال تعداد کلیکهای وی هستند، اما میبایست بین رعایت اصول بهینهسازی در موتورهای جستجو و موارد دیگر هماهنگی برقرار نمود).
طبق تحقیقات بهعمل آمده، مطالب منتشر شده در شبکههای اجتماعی با آدرسهای کوتاهتر و سادهتر که بهصورت شفاف موضوع صفحات را مشخص میکنند، عملکرد بهتری نسبت به سایر آدرسها دارند.
۶. کاهش تعداد کاراکترهای URL
اگرچه کوتاه کردن URLها بهصورت پیشفرض مزایای بسیار زیادی را بههمراه دارد، اما زیادهروی در این کار نیز میتواند صفحات سایت را بهصورت اسپم جلوه دهد!
بهصورت کلی، آدرسهایی که تعداد کاراکتر آنها کمتر از ۵۰ تا ۶۰ میباشند نیاز به تغییر ندارند، اما چنانچه تعداد این تعداد بیش از ۱۰۰ باشد، میبایست حتماً آنرا اصلاح نمود .
محدود کردن تعداد کاراکتر ارتباطی با عملکرد موتورهای جستجو نظیر گوگل و یا بینگ ندارد، چراکه آنها میتوانند آدرسهای طولانی را نیز بدون مشکل پردازش نمایند اما این مورد بیشتر مربوط به تجربهٔکاربری میباشد چراکه آدرسهای کوتاهتر خوانایی بیشتری دارند و برای کپی/پیست کردن و بهاشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی، ایمیل کردن، و حتی یادداشت کردن توسط کاربران بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
۷. هماهنگی بین URL و عنوان صفحه
البته منظور از هماهنگی این نیست که اگر عنوان صفحهٔ شما جملهای طولانی بود نیاز است که کاملاً در URL صفحه نیز همان تکرار شود، بلکه استفاده از کلمات کلیدی و مهم عنوان صفحه در URL میتواند نتایج خوبی در پی داشته باشد.
این روش به کاربر این امکان را میدهد تا پیش از آن که صفحهٔ موردنظر را باز کند، بتواند از محتوای آن نیز تا حدودی اطمینان حاصل کند (همانطور که در URL این مقاله مشاهده میشود، هماهنگی بین عنوان صفحه و کلیدواژگان قرار گرفته در URL وجود دارد).
۸. استفاده از کلماتی همچون و، که، با و …
استفاده از مواردی در URL که موجب ایجاد ارتباط مابین بخشهای مختلف عبارت میشوند مثل و، یا، اما، از، برای و غیره میتواند توجه کاربر را به خود جلب کرده و احتمال باز کردن صفحه را افزایش دهد. البته این مورد کاملاً به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید آدرس صفحه کوتاهتر باشد و یا جذابیت بیشتری داشته باشد (همانطور که در URL این مقاله مشاهده میشود، گزینهٔ دوم مدنظر وبمستر بوده است).
۹. حذف کاراکترهایی مثل نقطه، کاما، آپاستروف و غیره از URL
تا آنجایی که میشود نباید از مواردی همچون نقطه، کاما، آپاستروف و غیره استفاده نمود، چراکه خوانایی آدرس را بهشدت پایین میآورند و همچنین ممکن است بارگذاری صفحاتی با این آدرسها بهخصوص از لینکهایی که توسط کاربران با یکدیگر بهاشتراک گذاشته میشوند با مشکل مواجه شود.
۱۰. کنترل تعداد ریدایرکتها
اگر کاربر از صفحهٔ الف به صفحهٔ ب ریدایرکت شود، مشکل خاصی پیش نمیآید، اما چنانچه از صفحهٔ ب نیز به صفحهٔ پ و الیآخر این مورد تکرار شود، مشکلات بسیاری از دید سئو بههمراه خواهد داشت.
در نتایج بررسیهای انجام شده، مشخص شد که موتورهای جستجو به صفحات ریدایرکت شده اهمیت کمتری به نسبت صفحاتی که بدون ریداریرکت هستند میدهند اما مشکل بزرگتر در این مورد کم شدن سرعت لود صفحه و حتی امکان قطع شدن ارتباط بین صفحات -بهخصوص در مرورگرهای موبایل- میباشد که درنهایت منجر به ایجاد یک تجربهٔکاربری منفی خواهد شد.
۱۱. عدم استفاده از فولدرهای تودرتو
هرچه عمق مسیری که برای دستیابی به صفحهای که ایجاد شده طی میشود بیشتر باشد، تأثیر منفی بر روی کاربر و موتور جستجو نیز افزایش مییابد (همچنین امکان ویرایش چنین URLهایی نیز دشوارتر خواهد شد).
تا آنجا که امکان دارد میبایست صفحات به آدرس اصلی وبسایت نزدیکتر باشند؛ بهعنوان مثال، همانطور که در URL این مقاله مشاهده میشود، پس از آدرس اصلی وبسایت –seowave.ir-صرفا شناسه مقاله افزوده شده است.
۱۲. عدم استفاده از # در URL
یکی از راههای ایجاد لینک به قسمت مشخصی از یک صفحه، استفاده از # بههمراه آیدی CSS آن بخش میباشد؛ اما توجه داشته باشید که از # تا حد ممکن در URLهای خود استفاده نکنید. این مورد میتواند تأثیر منفی بر ایندکس شدن صفحات در موتورهای جستجو داشته باشد.
۱۳. توجه به استفاده از حروف بزرگ و کوچک انگلیسی در URL
بسیاری از سیستمعاملهایی که بر روی سرورها نصب میشوند -مثل لینوکس- به حروف بزرگ و کوچک حساس بوده و برای اسامی یکسان با حروف بزرگ و کوچک تفاوت قائل میشوند؛ عدم توجه به این مورد میتواند موجب بروز مسائلی از جمله لود نشدن صفحات موردنظر شود.
البته میتوان بااستفاده از تکنیکهای ریدایرکت در فایل htaccess. بهصورت خودکار این مسئله را مدیریت نمود و از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد (لازم بهذکر است سرورهایی با سیستمعامل و وبسرور Microsoft/IIS بهراحتی با این مسئله کنار خواهند آمد).
۱۴. استفاده از Hyphen و Underscore در URL
اگرچه وجود فاصله (Space) در URL تأثیرات بسیار بدی روی ایندکس شدن صفحات دارد و موجب میشود تا بهطور معمول این اسپیسها با ۲۰% جایگزین شوند (همانطور که در URL این مقاله دیده میشود، بهصورت عمدی مابین کلمات «وب» و «سایت» یک اسپیس قرار گرفته که با ۲۰% جایگزین شده است) اما استفادهٔ زیاد از خط تیره نیز -چه بهصورت هایفن (-) و چه آندراسکور (_) میتواند موجب ناخوانا شدن URL صفحات شود.
۱۵. تکرار کلمهٔ کلیدی در URL ممکن است نشاندهنده اسپم بودن آن صفحه باشد
استفادهٔ زیاد از یک کلمهٔ کلیدی در URL، نهتنها به بهبود رتبهٔ سایت در نتایج موتورهای جستجو کمکی نمیکند، بلکه با این کار احتمال کلیک کردن کاربر بر روی URL نیز کاهش مییابد چراکه چنین URLهایی همچون اسپم تصور میشوند.
بهعنوان مثال، درصورتیکه URL این مقاله چیزی شبیه به یوارال-راههای-ساخت-یوآرال-چگونه-یوآرال-حرفهای-ایجاد-کنیم-بهبود-یوآرال/seowave.ir بود، چیزی غیرطبیعی در نظر کاربر جلوه کرده و بیشتر شبیه به اسپم میبود.
کلام آخر
نیاز به توضیح نیست که فرایند بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)، فرایندی زمانبر، دقیق و پیچیده است و ساخت URLهای اصولی صرفاً بخش کوچکی از این فرایند است؛ درصورتیکه علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، میتوانید به دورهٔ آموزش سئو در وب سایت موج سئو مراجعه کنید.