خانه / معرفی ابزارهای سئو / دانش تولید محتوا
تولید محتوا
تولید محتوا
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

دانش تولید محتوا

در این مقاله سعی می‌کنیم به صورت کامل آنها را برای شما باز کنیم. البته زبان از آن دسته موضوعاتی است که چندان شناخت بردار نیست و اگر می‌خواهید آن را بشناسید باید وارد علم زبان شناسی شده آن را تا مقطع دکترا ادامه دهید تا شاید و فقط شاید کمی از آن را بشناسید. اما این که از چه توانایی‌های زبانی باید بهره ببرید که محتوای شما خوب و دوست داشتنی و خواندنی باشد کار ماست.

دانش تولید محتوا از کاغذ تا وب

این درس را من می‌خواهم با یک سوال شروع کنم. تا به حال به این فکر کرده‌اید چرا بیشتر روزنامه‌ها و مجلات پر فروش، سایت‌های خواندنی و جذابی ندارند و همین طور سایت‌ها جذاب و دیدنی و خواندنی هیچ وقت یک مجله کاغذی خوب و خواندی منتشر نکرده و حتی طرف آن هم نرفته‌اند؟

برای من این سوال جوابی بسیار واضح داشت زیرا در هر دو این ارگان‌های محتوایی کار کرده بودم و با کار و بار هر دو آنها آشنا هستم. راستش را بخواهید تا حد زیادی نظام اداره و سازمان دهی مطبوعات، سبب می‌شود که آنها در دنیای وب موفق نباشند. اما زبان نوشتن دانش تولید محتوا هم بسیار مؤثر است. همین طور موضوعاتی در خور تولید محتوا مطبوعات با تولید محتوا در یک وبسایت تفاوت دارد و بسیار از یک دیگر دور‌اند.

بیشتر بخوانید : 

ایده پردازی برای شروع کسب و کار اینترنتی و تولید محتوا

دوران تمام شده

اگر بخواهم داوری نچندان منصفانه در میان نشریات کاغذی و وبی انجام دهم، باید بگویم زبانی کهنه به شدت عقب مانده و سراسر آکنده از انواع اصطلاحات خشک زبانی، آنچنان در روزنامه‌ها و مجلات حاکم است که خواننده عجول و در عین حال نکته سنج وب را جذب نمی کند.

به یاد داشته باشید محتوا در مطبوعات بسیار طولانی‌تر از وب است و نویسنده مطبوعات عادت دارد فارغ از آن که مخاطبش چه قدر وقت و حوصله دارد، بنویسد. اما در وب  محتوا از ۲۸۰ حرف، در توییتر، شروع می‌شود حداکثر آن به ۵۰۰۰ کلمه می‌رسد. مقالات طولانی را باید در اینترنت به صورت کتاب الکترونیک و PDF منتشر کرد. اینترنت جای روده درازی نیست، خود من وقتی می خواهم برای شما درسی را تألیف کنم حداکثر ۳۰۰۰ کلمه صحبت می کنم.

مردم در اتوبوس و مترو و تاکسی این مطالب را بر روی موبایل می‌خوانند. دیگر دوره پیرمرد‌هایی که روزنامه اطلاعات را در پارک‌ها باز می کردند و مقالات تمام صفحه را می‌خواندند، سر آمده. تازه آنها هم چهار خط می‌خواندند بعد مداد پاکن از جیب کتشان در می‌آوردند و به حل جدول می‌پرداختند. اصلا همین شد که مطبوعات روز به روز کم انتشار تر و وب روز به روز کثیرالاتنشارتر شد.

بله مردم دیگر وقت ندارند و حوصله آنها کم است.

پس اولین درس زبانی شما این است: خلاصه بنویسید

هر چقدر کمتر برای تولید محتوایتان واژه مصرف کنید محتوای شما مرغوب‌تر است.

اگر محتوای شما داستانی باشد برای آن باید چند کلمه مصرف کنید؟ بگذارید از کوتاه‌ترین داستان دنیا برای شما بگویم.

یک داستان به شدت کوتاه

ارنست همینگوی را خیلی‌ها می شناسند او یکی از بزرگترین داستان نویسان قرن گذشته بود نمی‌دانم روزی شرطی با کسی می بندد که با ۶ کلمه یک داستان بگوید. بله فقط ۶ کلمه، و می‌گوید. آن داستان این بود:

” For Sale: Baby Shoes, Never Worn”

ترجمه:

فروشی: کفش بچه هرگز پوشیده نشده

شاید بگوید این شد داستان است؟ من می‌گویم بله

این جمله شبیه یک سری جملات است که درغرب وحشی در جلو مغازه‌های خرده فروشی روی تابلوهای اعلانات نصب می‌شد. این تابلو‌ها کار راهنمای همشهری را برای مردم آن زمان انجام می‌داد. این جمله علاوه بر ظاهر عجیبش، مقدار زیادی نا‌گفته دارد. چه کسی آن را روی دیوار اعلانات مغازه نوشته. شاید مادری بچه مرده بوده، که حالا می‌خواهد لوازم آن بچه را بفروشد که او را از یاد ببرد . دیدید داستانی از ناگفته‌ها به دور ۶ کلمه تشکیل شد.

پس می‌توان کوتاه نوشت حتی با ۶ کلمه.

ارنست همینگوی خوشحال بعد از نوشتن داستان ۶ کلمه‌ای

زبان معیار را انتخاب کنید

زبان شما چه باید باشد. من به همه شما زبان معیار را توصیه می‌کنم. زبانی که دانشگاهیان و مردم باسواد آن را می‌فهمند و با آن می‌نویسند. زبانی که هیچ لهجه‌ای در آن وجود ندارد و همین طور در هیچ گروهی مانند بازاریان، رانندگان، زرگران و لات‌ولوت‌ها با آن سخن نمی‌گویند.

یک نکته مهم صدا و سیما، قرار است با این زبان صحبت کند، اما مشکل آنجاست که زبان جاری در صدا و سیما آنچنان فاسد است که کیلومترها با زبان معیار فاصله دارد. پس به هیچ عنوان صدا و سیما را ملاک خود قرار ندهید.

درباره زبان معیار و دیگر رغیبانش در جلسات همین درس صحبت می‌کنیم.

دانش تولید محتوا و ظرف مکان

دانش تولید محتوا تنها به چگونه نوشتن و صحیح نوشتن محدود نمی‌شود شما باید محتوای خود را با مکانی که محتوا را در آن نشر می‌دهید هم سازگار کنید. بله دارم از سئو سخن به میان می‌آورم. سئو راهی است که محتوا را به موتور‌های جستجو معرفی می‌کند. پس شما باید محتوای خود را نه فقط برای مخاطب بلکه برای موتور‌های جستجو هم بنویسید. این کار سبب می‌شود اصولی خاص را در متن خود رعایت کنید.

مقاله مرتبط : 

چهار مرحله در جهت تولید محتوا بر اساس اصول سئو

در دوره سئو و به خصوص بخش on page سئو بیشتر درباره این موضوع حرف می‌زنیم. اما در این بخش بگذارید موضوع که پیوندی مهم میان “سئو در صفحه یا همان on page” با محتوا و دانش تولید محتوا برقرار می‌کند صحبت کنم.

دانش تولید محتوا در کلمات خلاصه می‌شود

مبحث استفاده از کلمات کلیدی شاید مهارت‌طلب‌ترین قسمتی باشد که میان دانش تولید محتوا با سئو وجود دارد. این که ما کلمه‌ای را انتخاب کنیم که مهم‌ترین کلمه متن ماست و آن را بین نیم تا دو نیم درصد، در متنمان تکرار کنیم، خود یکی از مهم‌ترین کارهای است که زبان سئو را به هم پیوند می‌زند.

کلمه کلید جان کلام دانش تولید محتوای شماست، اما تمام کار به همین موضوع ختم نمی‌شود. شبکه و خوشه‌های کلمه کلید باید به گونه‌ای انتخاب شود که در زبان شما خللی به وجود نیاید و در عین حال در موتورهای جستجو سرچ شود. مشکل وقتی پیش می‌آید که مثلا شما زبان معیار و اتو کشیده را برای خود انتخاب کرده‌اید و کلمه پر سرچ شما در دایره واژگانی غیر معیار به سر می برد مثلا درباره قفل فرمان بخواهید بنویسید که و “قفل فرمون ” پر سرچ باشد.

نتیجه

دانش تولید محتوا را من می توانم تا حد زیادی به شما منتقل کنم اما این مشکل را با مهارت تولید محتوا باید حل کنید. یعنی نویسنده ماهر می‌تواند بی آن که سبک نوشتاریش به هم بخورد مثلا در یک داستان از زبان یک راننده تاکسی درباره قفل فرمون می‌نویسد و به راحتی قفل فرمون را معرفی می‌کند.

دانش تولید محتوا مانند دانش تولید هر چیز دیگری تنها “بایسته” تولید چیزی نیست. شما باید مهارت‌های لازم را نیز به دست آورید و مهارت تنها با تمرین به دست می‌آید. یک قاعده کلی برای هر چیزی در دنیا وجود دارد شما باید ۱۰۰۰ ساعت آموزش ببینید و ۱۰۰۰۰ ساعت تمرین کنید تا در کاری مهارت به دست بیاورید.

منبع : نوین مارکتینگ

عالی بود(3)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − چهار =