خانه / اخبار و تازه های سئو / رتبه الکسا سایت به چه صورت محاسبه می شود؟
alexa
alexa
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

رتبه الکسا سایت به چه صورت محاسبه می شود؟

موج سئو : رتبه الکسا چگونگی محبوبیت سایت در مقایسه با سایت‌های دیگر را نشان می‌دهد. محبوب‌ترین سایت‌ها دارای رتبه الکسا برابر با یک هستند. اگر سایتی دارای رتبه الکسا برابر با ۱۰۰٫۰۰۰ باشد، در نتیجه ۱۰۰٫۰۰۰ سایت برتر از آن وجود دارد. می‌توانید افزونه الکسا را بر روی مرورگر مانند کروم یا فایرفاکس نصب کنید. در نتیجه می‌توانید رتبه الکسا ر برای همه سایت‌ها مشاهده کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. با توجه به اینکه در حال حاضر سایت معتبرتری نسبت به الکسا وجود ندارد که به کاربران اینترنت تخمینی از تعداد بازدید سایت ها ارائه دهد، الکسا به عنوان مرجع سایت های مختلف شناخته شده است و کاربران اینترنتی جهت انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات اینترنتی و همچنین بررسی وضعیت بازدید یک سایت اینترنتی از الکسا استفاده می کنند.

چگونگی محاسبه رتبه الکسا

مانند آنچه که در بالا ذکر شد، افراد بسیاری نوار ابزار مرورگر را نصب کرده که اطلاعاتی به alexa.com در مورد اینکه چه سایت‌‌هایی در حال بازدید هستند فرستاده می‌شود. الکسا دنبال می‌کند چه سایت‌هایی این افراد در طول ۳ ماه گذشته مشاهده‌کرده اند و به سایت‌ها با استفاده از این اطلاعات رتبه می‌دهد. تخمین و رتبه‌بندی ترافیک الکسا بر اساس دنبال کردن رفتار افراد در پنل داده‌های جهانی آن است؛ این پنل دیتا نمونه‌ای از ترافیک اینترنت جهانی است که جهت محاسبه رنک‌های الکسا و تخمین معیارهای تأیید شده است.
رتبه‌بندی ترافیک الکسا بر اساس داده ترافیکی است که توسط کاربران در پنل جهانی الکسا در طی یک دوره سه ماهه ارائه می‌شود. این رتبه ترافیک روزانه بروز رسانی می‌شود. رتبه‌بندی سایت بر اساس یک اندازه‌گیری ترکیبی از بازدیدکنندگان ویژه و بازدیدهای صفحه (Pageviews) می‌باشد. بازدیدکنندگان ویژه توسط تعداد کاربران الکسایی که به سایت در روز مراجعه کرده تعیین می‌شود. بازدید صفحات تعداد کل کاربر الکسایی که URL را برای یک سایت در خواست می‌کند می‌باشد؛ به عبارت دیگر تعداد کل صفحاتی که صفحات وبسایت شما در یک دوره زمانی معین بازدید می‌شود. با این حال، درخواست‌های متعدد برای URL مشابه در همان روز توسط همان کاربر به عنوان یک بازدید صفحه محاسبه می‌شود. سایتی با بالاترین ترکیب از بازدیدکنندکنندگان و بازدید صفحه رتبه برابر یک می‌گیرد.
رتبه‌های ترافیک الکسا برای تنها دومین‌های سطح بالا می‌باشد ( به عنوان مثال domain.com)؛ این رتبه‌بندی به طور جداگانه برای زیر صفحات در یک دومین (به عنوان مثال؛ http://www.domain.com/subpage.html) و یا زیر دامنه‌ها (به عنوان مثال، subdomain.domain.com) ارائه نمی‌شود مگر اینکه قادر باشند به عنوان صفحات خانگی شخصی و وبلاگها شناسایی شوند مانند آنهایی که بر روی سایت‌هایی مانند بلاگر میزبانی شده است که رتبه ترافیک خود را جدا از دومین میزبان آن خواهد داشت. اطلاعات بیشتر در مورد رتبه‌بندی ترافیک الکسا را در سایت http://www.alexa.com/about مشاهده نمایید.
محدودیت‌های آماری بر اساس دسترسی اطلاعات وجود دارد. سایت‌هایی با ترافیک اندازه‌گیری شده نسبتا کم با دقت توسط الکسا رتبه‌بندی نخواهند شد؛ به این دلیل که الکسا داده‌های کافی را از منابع آنها برای رتبه‌بندی دریافت نخواهد کرد. این بدان معنی است که برای مثال تفاوت در ترافیک بین یک سایت رتبه بندی‌شده ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ و یک سایت رتبه‌بندی شده ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ دارای اهمیت آماری کمی است. سایت‌هایی که دارای رتبه‌بندی ۱۰۰٫۰۰۰ به بالا هستند به دلیل نوسانات رتبه زیاد با توجه به کمبود داده از آن سایت‌هاست.

چطور می‌توان رتبه الکسای خود را بهبود داد؟

یکی از چندین راهی که الکسا ترافیک وبسایت را محاسبه می‌کند توسط آنالیز کاربرانی استفاده کننده از نوار ابزار (toolbar) الکسا است. این نوار ابزار بسیار محبوب در صنعت وبمستر می‌باشد. بنابراین یکی از نوار ابزارهایی است که باید برای بررسی وبسایت خود آن را نصب کنید. اخیرا الکسا ویژگی review اضافه کرده که می‌توانید review خود را برای وبسایت‌های خاص اضافه کنید. همچنین می‌توانید ارزیابی سایت دلخواه را انجام دهید. بنابراین هر روشی که باعث شود بازدید کاربران سایت (بخصوص افرادی که از تولبار الکسا استفاده می کنند) افزایش یابد، به بهبود رتبه الکسا کمک خواهد کرد.
به طور خلاصه باید چند مرحله برای بهبود رتبه الکسای خود انجام دهید:

  1. نوار ابزار (Toolbar) الکسا
  2. ویجت الکسا
  3. به روز رسانی روزانه پست‌های خود
  4. ترافیک
  5. Review الکسا

به طور کلی رتبه‌بندی ترافیک الکسا این طور است که نسبت به کل سایت‌ها در جهان به سایت‌مان رتبه می‌دهد. به دلیل افزایش اندازه پنل دیتا پوشش دهی ترافیک جهانی آن قوی‌تر شده است. بنابراین می‌توان با ارزیابی و تخیمن بیشتر رتبه‌بندی دقیق‌تری الکسا ارائه دهد. نتیجه این رتبه بندی دقیق با معیارهای ترافیکی یک نگاه جامع و دقیق‌تر برای تجزیه و تحلیل وبسایت خود و رقیبان می‌باشد. در نظر داشته باشید که با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، رتبه الکسا برای سایت های که مخاطب آنها بیشتر از تولبار الکسا استفاده می کنند، نسبت به سایر سایتها بهتر است. به عنوان مثال سایت هایی که مخاطب آنها افرادی هستند که بیشتر به تکنولوژی علاقه دارند، معمولا رتبه بهتری در الکسا دارند. همچنین روش های بسیار زیادی برای فریب سایت الکسا وجود دارد که کاربران از طریق آنها می توانند رتبه سایت خود را به صورت غیرواقعی بهبود دهند، بنابراین با توجه به تخمینی بودن سایت الکسا نمی توان همواره بر اساس رتبه این سایت تصمیم گیری کرد و در نظر داشته باشید که رتبه الکسا به صورت کامل قابل استناد نیست و تخمینی است.

عالی بود(8)جالب نیست!(0)

4 دیدگاه

  1. سلام
    میشه بپرسم سایت من تازه دو هفته س ساختم ۴۰ هزاره ایرانه و دو میلیون و نیم جهانی؟
    کجای کارم اشتباهه چون جهانی خیلی زیاده رتبه م...

    عالی بود(0)جالب نیست!(0)
    • با سلام
      سایت شما خیلی خیلی جوان هست و بعد ۲ماه تازه میتوان در مورد آن تصمیم گرفت ، تا میتوانید کدها و محتوای خود را بهینه کنید و از سرویس های گوگل وب مستر و نقشه سایت نهایت استفاده را کنید

      عالی بود(0)جالب نیست!(0)
  2. سلام ممنونم توضیحات عالی بود من لذت بردم
    با تشکر

    عالی بود(1)جالب نیست!(0)
  3. مدیر محتوای وب سایت موج سئو

    البته به نظر میاد روشهای زیاد مثل سیستم های افزایش بازدید تاثیر بسزایی در کسب رتبه های خوب الکسا داشته باشد - این نکته رو هم بگم که عملا رتبه الکسا با میزان محبوبیت در موتورهای جستجو همانند گوگل متفاوت هست

    عالی بود(2)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک − 1 =