خانه / برنامه نویسی / مقایسه جوملا و وردپرس
جوملا یا وردپرس؟
جوملا یا وردپرس؟
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

مقایسه جوملا و وردپرس

یکی از اساسی‌ترین مسائل در هنگام انتخاب سیستم مدیریت محتوا نوع سایت است. وردپرس برای همه از مبتدی تا حرفه‌ای مفید است. اغلب وبلاگ‌نویس ها اولین سایت خود را با وردپرس تجربه کرده‌اند و این پلتفرم برای شروع بلاگ نویسی بسیار مناسب است.

به کمک هاستینگ‌های مدیریت شده شما می‌توانید در طی مدت بسیار کوتاهی (چند دقیقه) وب‌سایت خود راه‌اندازی کنید و صرفاً روی نوشتن تمرکز کنید. بدین ترتیب وردپرس هم در زمینه بلاگ نویسی، هم وب‌سایت‌های حرفه‌ای و استفاده تجاری و تجارت الکترونیک مناسب است.

از آنجا که می‌توان یک سایت وردپرسی را به سادگی به یک سرور شخصی انتقال داد، پس مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالایی نیز دارد.

به طور مشابه جوملا نیز عالی است. با این که جوملا توانایی اجرای یک وب‌سایت ساده را دارد؛ اما بسیار پیچیده‌تر از وردپرس است و راه‌اندازی آن به اندازه وردپرس ساده نیست. از این رو جوملا برای افراد مبتدی پیشنهاد نمی‌شود. در عوض جوملا برای مقاصد تجاری و تجارت الکترونیک بسیار بهتر عمل می‌کند و اکثراً برای انجمن‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده می‌شود.

بهترین انواع سایت‌ها برای وردپرس:
بلاگ نویسی
وب‌سایت‌ها
سایت‌های تجاری/حرفه‌ای
تجارت الکترونیک
شبکه‌های اجتماعی
بهترین سایت‌ها برای جوملا:
سایت‌های تجاری/ حرفه‌ای
تجارت الکترونیک
شبکه‌های اجتماعی/ انجمن‌های مختلف
کدام CMS محبوب‌تر است؟

متأسفانه محبوبیت در حوزه سیستم‌های مدیریت محتوا، بسیار حائز اهمیت است. با این که عدم محبوبیت در دوران مدرسه به این معنی بود که می‌توانید ساندویچ تغذیه‌تان را به راحتی به تنهایی بخورید؛ اما در زمینه CMS محبوبیت باعث افزایش منابع جامعه مانند افزونه‌ها و انجمن‌های مختلف می‌شود.

در حوزه CMS ها وردپرس با ۶۰ درصد سهم بازار در رتبه اول قرار دارد و جوملا با ۵٫۸ درصد در رتبه دوم است. بدیهی است که اختلاف بین این دو بسیار زیاد است. اگر تنها به این گزینه توجه داشته باشیم، مسلماً باید وردپرس را به جوملا ترجیح دهیم. از آنجا که وردپرس کاربران بسیار بیشتری دارد، از این رو از منابع زیادی که این جامعه ارائه می‌کند، مانند آموزش‌ها و قالب‌های سفارشی بهره می‌گیرد.

به علاوه، جوملا در حلقه کاربران معدودی گرفتار شده است که سایت‌های کمتر و با ترافیک پایین‌تری هستند. اگر جوملا را با دروپال که کاربران کمتری دارد مقایسه کنیم می‌بینیم که وب‌سایت‌های مبتنی بر دروپال ترافیک‌های بالاتری دارند.

با این که جوملا ازنظر تعداد کاربران در رتبه دوم قرار دارد، اما از نظر تعداد سایت‌ها و همچنین ترافیک آن‌ها از هر دو گزینه وردپرس و دروپال پایین‌تر قرار می‌گیرد. بدین ترتیب جوملا محبوبیت کمتری دارد.

برنده: وردپرس

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

با این که جوملا برای بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو مناسب است؛ اما وردپرس از آن بهتر است. جوملا به طور پیش‌فرض شامل یک توضیح متا و کلیدواژه‌های متا است. با این حال افزونه فوق‌العاده محبوب Yoast برای وردپرس، کارکردهای بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله بهترین پلاگین‌های سئو برای وردپرس کدام اند؟ نگاهی بیندازید.

افزونه سئوی Yoast سیستم بسیار ساده‌ای با رنگ‌های قرمز، زرد و سبز دارد که وضعیت سئوی بد، معمولی و خوب را نشان می‌دهد. به علاوه بخش خوانایی (Readability) آن اطلاعاتی در مورد بهترین رویه‌های افزایش میزان خوانایی مطالب ارائه می‌دهد مثلاً این که از عبارت‌های وصل استفاده شود و استفاده از افعال مجهول کاهش یابد.

در بخش بهینه‌سازی موتور جستجوی این افزونه سعی می‌شود که کلیدواژه‌ها مشخص شوند و به طور مشابه بازخوردی در مورد نکاتی که باعث بهبود سئو می‌شوند ارائه می‌دهد. جوملا نیز افزونه‌هایی برای سئو دارد که شامل «Easy Frontend SEO» و «SEO Generator» می‌شوند، اما Yoast از این‌ها قوی‌تر است.

برنده: وردپرس

امنیت و به‌روزرسانی‌ها

هم جوملا و هم وردپرس به طور مرتب وصله‌های امنیتی خود را منتشر می‌کنند. با این حال، وردپرس علی‌رغم داشتن یک تیم امنیتی قوی به دلیل این که محبوبیت بالاتری دارد و بیشتر از جوملا مورد استفاده قرار می‌گیرد، در معرض حمله‌های سایبری بیشتری نیز قرار دارد.

تعداد بالای افزونه‌های این CMS باعث شده است که بتواند با جرائم سایری مقابله کند. در هر حال تیم امنیتی کوچک جوملا به دلیل محبوبیت کمتر این CMS در زمینه امنیت قوی‌تر ظاهر شده است.

برنده: جوملا

هزینه‌ها و قیمت

هزینه استفاده از وردپرس در مقابل جوملا اندکی متفاوت است. هر دو CMS گزینه‌های میزبانی رایگان را به همراه پلن‌های پولی ارائه می‌دهند. همچنین شرکت‌های زیادی هستند که خدمات میزبانی وردپرس را ارائه می‌دهند و اغلب آن‌ها نیز فرایند نصب تک کلیک را عرضه کرده‌اند. خدمات پولی نیز از ماهانه چند دلار تا صدها دلار بسته به نیازهای شما وجود دارد. در واقع از نظر قیمتی هر دو گزینه عملکرد یکسانی دارند.

برنده: تساوی

جامعه و پشتیبانی

وردپرس به دلیل منابع بی‌شمار خود به راحتی هر CMS دیگر را پشت سر می‌گذارد. ارائه بیش از ۴۰،۰۰۰ افزونه و هزاران قالب باعث شده است که جامعه کاربران وردپرس با منابع بسیار غنی مواجه باشند. برای نمونه اگر می‌خواهید بلاگ خاصی راه‌اندازی کنید، با مراجعه به قالب‌های وردپرس خواهید دید که گزینه‌های متعددی پیش روی خود دارید.

در سوی دیگر به جز وردپرس نیز با وجود ۱۰۰۰ قالب و هزاران افزونه منابع خود را عرضه کرده است. به علاوه منابع جوملا در سایت‌های شخص ثالث نیز عرشه شده است. با این حال جوملا با فاصله زیادی در پشت وردپرس قرار می‌گیرد.

برنده: وردپرس

راه‌اندازی و سهولت استفاده

یکی از مهم‌ترین دلایل این که بسیاری از وب‌سایت‌ها از وردپرس استفاده می‌کنند، این است که این CMS رابطی ارائه می‌کند که برای افراد مبتدی مناسب است. این مسئله به طور عمده از سهم بازار بالای این CMS ناشی می‌شود.

بر اساس گزارش‌های مختلف وردپرس ۵۹٫۹ درصد از همه بازار CMS ها را در اختیار خود دارد. بعد وردپرس آن یکی CMS که به آن می پردازیم با سهم ۶٫۶ درصدی در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : آیا سایت شما برای به‌روزرسانی به وردپرس ۵ آماده است؟

با توجه به گزینه‌های مختلف از خود-میزبانی تا میزبانی شخص ثالث روی وب‌سایت‌های WordPress.com و WordPress.org تا نصب وردپرس روی میزبان‌هایی که با یک کلیک صورت می‌گیرد، روش‌های بسیار مختلفی برای استفاده وردپرس وجود دارند.

به طور مشابه جوملا را نیز می‌توان به طور رایگان از وب‌سایت Joomla.org دانلود کرده و مورد استفاده قرار دارد. جوملا به اندازه دروپال پیچیده نیست؛ اما به هر حال چندان سرراست نیز محسوب نمی‌شود. با این که می‌توانید یک وب‌سایت ساده را در طی چند دقیقه با جوملا ایجاد کنید؛

اما اجرای کارهای متوسط تا پیچیده با جوملا چندان ساده نیست. پروژه‌های مبتنی وردپرس در سناریوهای پیچیده نیز به سادگی اجرا می‌شوند و از این نظر از جوملا جلوتر است.

برنده: وردپرس

چه کسی باید از جوملا و چه کسی از وردپرس استفاده کند؟

در میان سایت‌های مشهوری که از جوملا استفاده می‌کنند، می‌توان به وب‌سایت‌های Linux.com، دانشگاه هاروارد، و Nintendo Nordic اشاره کرد. در سوی دیگر وب‌سایت‌های بزرگی مانند TechCrunch, BBC America و The New Yorker از وردپرس استفاده می‌کنند. بدیهی است که وردپرس به عنوان یک پلتفرم بلاگ نویسی و مدیریت محتوای حرفه‌ای برنده است.

برنده: وردپرس

از کدام یک باید استفاده کنیم؟

در مجموع باید گفت که هر دو CMS کارکردهای مختلفی را ارائه می‌دهند و انعطاف‌پذیری و منابع مناسبی دارند. جوملا به هیچ وجه CMS ضعیفی محسوب نمی‌شود؛ اما استفاده آن بسیار کمتر از وردپرس است. همین موضوع در مورد مقایسه سیستم‌های مدیریت محتوای دیگر مانند دروپال با وردپرس نیز صدق می‌کند.

با این حال وردپرس به دلیل سرراست بودن، تنوع امکانات و محبوبیت بیشتر به راحتی به عنوان نخستین گزینه هنگام انتخاب CMS مطرح می‌شود. مگر در مواردی که بخواهید یک فروشگاه الکترونیک یا یک انجمن اینترنتی راه‌اندازی کنید، وردپرس به طور معقولی بهترین CMS محسوب می‌شود. در واقع اگر از قبل به اکوسیستم جوملا وارد نشده‌اید، بهتر است به استفاده خود از وردپرس ادامه بدهید.

منبع : فرادرس

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =