خانه / اخبار و تازه های سئو / آیا باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشید؟
آیا باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشید؟
آیا-باید-نگران-الگوریتم-جدید-گوگل-باشید؟
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

آیا باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشید؟

 اجازه بدهید این مقاله را با یک نقل قول آغاز کنم: “همه‌چیز تغییر می‌کند و هیچ‌چیزی ثابت و پایدار باقی نمی‌ماند.”هراکلیتوس یونانی، در این جمله به زندگی و نظم بنیادین کیهان اشاره دارد؛ اما شاید به آپدیت‌های نگران‌کننده‌ی الگوریتم جدید گوگل هم اشاره داشته باشد، حتی اگر قرن‌ها پیش می‌زیسته است!

در واقع، گوگل هر سال چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تغییر در الگوریتم خود ایجاد می‌کند. برخی از آن‌ها بزرگ و برخی از آن‌ها بسیار جزئی و کوچک هستند. بعضی از این تغییرات تأیید شده و بعضی دیگر تأیید نمی‌شوند، اما گوگل بدون توجه به نظرات دیگران، چپ و راست در حال به‌روزرسانی الگوریتم خود است.

حتی در کمترین حالت، گوگل سالانه ۵۰۰ بار الگوریتم جستجوی خود را تغییر می‌دهد. در واقع به طور میانگین، گوگل روزی ۱٫۳۶ تغییر در الگوریتم خود ایجاد می‌کند. از این موضوع نتبجه می‌گیریم که گوگل به طور مرتب در حال دست بردن در الگوریتم خود است.

نمودار زیر، مهم‌ترین تغییرات الگوریتم گوگل طی ۶ سال گذشته را نشان می‌دهد. البته باید گفت که تنها بخش اندکی از این تغییرات مهم هستند و بیشتر آن‌ها حتی از دید کاربران مخفی می‌مانند. با این حال، جریان تغییرات به حدی است که بسیاری از بازاریابان و فعالان این حوزه را نگران کرده است.

حتی اگر شما بتوانید برای یک یا چند کلمه کلیدی به صدر نتایج جستجو برسید، باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که موقعیت شما پایدار بماند. یک به‌روزرسانی ساده در الگوریتم جدید گوگل می‌تواند شما را به قعر جدول نتایج جستجو منتقل کند.

ما کاملاً متوجه هستیم که این موضوع کمی نگران کننده است ، اما سوال این است که آیا این ترس توجیهی دارد؟ آیا واقعاً باید نسبت به تغییرات در الگوریتم جدید گوگل نگران بود؟

خب، ما در این مقاله قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم و به شما توضیح دهیم که چگونه می‌توان وب‌سایت خود را از گزند احتمالی تغییرات الگوریتم گوگل مصون داشت.

فراوانی آپدیت‌های اصلی

بسیار خب، گفتیم که گوگل مرتباً در حال بهبود و به‌روزرسانی الگوریتم‌های خود است. روش گوگل برای حفظ سلطه‌ی خود در بازار موتورهای جست‌وجو به این شرح است:

اگر من (گوگل) دست از تلاش کشیده و فعال نباشم، درنهایت جای خود را به یک رقیب دیگر خواهم داد.

۷۷% از کل جستجوهای جهان، سهم گوگل از بازار موتورهای جستجو

 

اما چیزی که باید بدانیم این است که چه تعداد از این آپدیت‌ها و به‌روزرسانی‌ها، ضروری هستند. در اینجا، منظور ازآپدیت ضروری این است که این تغییرات، به چه میزان بر صدها هزار یا میلیون‌ها وب‌سایت تأثیر گذاشته‌اند.

بر اساس گزارش Link Assistant، از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۹ به‌روزرسانی مهم در الگوریتم‌های گوگل وجود داشته است. این به‌روزرسانی‌ها به شرح زیر هستند:

  1. پاندا: ۲۴/۲/۲۰۱۱
  2. پنگوئن: ۲۴/۴/۲۰۱۲
  3. دزد دریایی (Pirate): 8/2012
  4. مرغ مگس‌خوار (Hummingbird): 22/8/2013
  5. کبوتر (Pigeon): 24/7/2014
  6. به‌روزرسانی الگوریتم موبایلی: ۲۱/۴/۲۰۱۵
  7. الگوریتم رنک برین (RankBrain): 26/10/2015
  8. الگوریتم (Possum): 1/9/2016
  9. الگوریتم فرد (Fred): 8/3/2016
این آمار نشان می‌دهد که در ۶ سال گذشته به ازای هر سال، ۱.۵ آپدیت بزرگ و مهم داشته‌ایم. این آمار به معنای بی‌اهمیت یا بی‌تأثیر بودن به‌روزرسانی‌های کوچک نیست، اما تنها ۱.۵ آپدیت مهم در سال وجود دارد که می‌تواند کاربران را نسبت به خود نگران کند.

میانگین ترافیکی که از گوگل به وب‌سایت می‌آید

وب‌سایت Kissmetrics بیش از ۱۸ هزار وب‌سایت تجاری کوچک تا متوسط را بررسی کرده است. آن‌ها دریافتند که ۳۰.۵% از تمام ترافیک این ۱۸ هزار وب‌سایت از موتورهای جست‌وجوگر گوگل، Bing و یاهو سرچشمه می‌گیرد.

با توجه به اینکه سهم گوگل در بازار موتورهای جست‌وجو، ۷۷.۴۳% است، می‌توان نتیجه گرفت که تقریباً ۲۳.۶% از ترافیک وب‌سایت‌های تجاری کوچک تا متوسط از گوگل ناشی می‌شوند. به زبان دیگر، کمتر از یک‌چهارم از تمام ترافیک‌های وب‌سایت‌های کوچک و متوسط، به تنهایی از گوگل حاصل می‌شود. به نظر ما این رقم خیره‌کننده است، البته این آمار برای تمامی وب‌سایت‌ها صحیح نیست، اما این چیزی است که می‌توان به طور میانگین انتظار داشت.

آیا باید نگران بود؟

اکنون ما از فراوانی آپدیت‌های مهم و بزرگ اطلاع داریم و می‌دانیم که چه میزان ترافیک از گوگل به وب‌سایت‌ها ارسال می‌شود؛ اما آیا این یک عامل هشداردهنده است؟ اگر گوگل تصمیم بگیرد که یک به‌روزرسانی بزرگ ارائه دهد و شما را جریمه کند، آیا شما در یک موقعیت بحرانی قرار می‌گیرید؟

خب، بستگی دارد. برای آنکه میزان آسیب‌پذیری وب‌سایت خود را بسنجید، باید ۳ فاکتور متفاوت را در نظر داشته باشید.

فاکتور اول: ترافیک شما از گوگل

اگر صاحب وب‌سایت بی‌نام‌ونشانی هستید و حداکثر ترافیک شما از گوگل؛ کمتر از ۱۰% است، حتی مهم‌ترین تغییرات در الگوریتم جدید گوگل نیز تأثیر زیادی در وضعیت شما نخواهند داشت.

اما اگر گوگل منبع درآمد اصلی شماست و از آن انتظار دارید به طور مداوم سرنخ‌های باکیفیتی را به‌سوی وب‌سایت شما روانه کند، تاثیر به‌روزرسانی جدید گوگل بر سایت‌تان قطعاً شما را به دردسر خواهد انداخت. این موضوع می‌تواند میزان ترافیک ورودی گوگل به وب‌سایت شما را به طور چشمگیری کاهش دهد. نتیجه‌ی آن، چیزی شبیه به نمودار زیر خواهد بود:

فاکتور دوم: تجربه کاربری

درست است که گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور را برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد، اما در آخر تنها به یک چیز اهمیت می‌دهد: ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی ممکن برای کاربران خود.

اگر وب‌سایت شما یک تجربه‌ی کاربری خوب را ارائه می‌دهد، اوضاع شما باید خوب باشد. تغییرات در الگوریتم جدید گوگل هیچ خللی در کار شما ایجاد نخواهد کرد و وضعیت سئوی سایت شما با ثبات خواهد داشت. به علاوه، احتمال اینکه رتبه‌ی شما دستخوش تغییرات فراوانی شود نیز کم خواهد بود.

ما می‌دانیم که عبارت ارائه یک تجربه‌ی کاربری خوب، شامل تفاسیر گسترده‌ای می‌شود؛ اما چند عامل کلیدی وجود دارند که شدیداً در این زمینه تأثیرگذارند.

حتما بخوانید:  الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد!

همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم که محتوای خوب، یک عامل مهم در سئو است. این عامل باید در اولویت اصلی شما نسبت به هر چیز دیگری قرار بگیرد (البته اگر به دنبال لینک‌های اسپم یا کلافه کردن بازدیدکنندگان با تبلیغات آزاردهنده نیستید!).

در گام بعدی کیفیت موارد زیر نیز در ارائه تجربه کاربری خوب موثرند:

  • سرعت بالای لود شدن صفحات وب
  • امکان ریسپانسیو بودن صفحات و نمایش آن‌ها در تلفن همراه
  • ناوبری مناسب در صفحات
  • رابط کاربری واضح و بدون پیچیدگی
  • نبود پاپ‌آپ‌های آزاردهنده

فاکتور سوم: روش‌های نامناسب سئو

به نظر می‌رسد که همواره آخرین و جدیدترین استراتژی‌های سئو کارگشا و مفید هستند. برای مثال اگر شما X را انجام دهید، قادر خواهید بود تا از برخی از راه‌های گریز و میانبر استفاده کرده و در رتبه‌بندی‌ها پیشرفت چشمگیری داشته باشید. در حالی که این روش ممکن است به‌سرعت جواب بدهد، اما همواره در بلندمدت به نتایج ناگواری ختم خواهد شد.

ما اعتقاد عمیقی به مفهوم “تصویر کلی سئو” داریم. در این تصویر تمرکز اصلی بر کیفیت، تجربه‌ی کاربری و روش‌های بنیادین سئو معطوف شده است، نه بازی دادن الگوریتم مورتوهای جستجو!

اگر به دنبال استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های سئوی کلاه‌ سیاه، یا حتی کلاه خاکستری هستید و قصد دارید موتورهای جستجو را گمراه کنید، مطمئناً باشید بالاخره روزی عواقب این فعالیت‌ها گریبانتان را خواهد گرفت؛ اما اگر از مشکل تراشیدن برای خود پرهیز کرده و صداقت را پیشه کنید، راه درستی را خواهید پیمود.

برخی از روش‌های مرسوم سئوی کلاه سیاه عبارتند از:

  1. سرقت محتوا و بازنویسی محتوای دیگران (Content Spinning)
  2. لینک سازی غیر طبیعی
  3. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)
  4. استفاده بیش از حد از لینک (Link Stuffing)
  5. محتوای مخفی (Hidden Content)
  6. بهینه‌سازی بیش از حد انکر تکست‌ها
  7. قرار دادن لینک سایت‌های دیگر در فوتر وب‌سایت (Affliate)

چگونه از وب‌سایت خود مراقبت کنیم؟

قانون اصلی این است:

تغییر بزرگ بعدی در الگوریتم جدید گوگل قریب‌الوقوع است.

این تغییر در حال رخ دادن است و مطمئن باشید دیر یا زود، این به‌روزرسانی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل شما باید مطمئن شوید که وب‌سایت‌تان نسبت به تغییرات الگوریتم جدید گوگل مصون می‌ماند. اما این کار را چگونه انجام دهیم؟ شما هرگز نمی‌توانید به‌طور دقیق زمان معرفی الگوریتم جدید گوگل را پیش‌بینی کنید، با این حال روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد.

منابع ترافیک وب‌سایت خود را متنوع کنید

در گام اول، تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید!

بازاریابی دیجیتال به حدی تکامل یافته است که امروزه می‌توانید با کانال‌های ارتباطی خود با مخاطبان مانند یک میز سلف سرویس نگاه کنید! درست است که ترافیک طبیهی از موتورهای جستجو بسیار مهم هستند، اما روش‌های دیگری برای به دست آوردن ترافیک باکیفیت (کاربرانی که به مشتری تبدیل می‌شوند) وجود دارد. برخی از این روش‌های عبارتند از:

  • انتشار پست میهمان در دیگر سایت‌ها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ویدئو
  • تصاویر و اسلایدر
  • فایل‌های صوتی
  • انجمن‌های گفتگو
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • ارسال خبرنامه
  • تبلیغات کلیکی (PPC)

لینک‌های خود را بررسی کنید

لینک‌های قرار گرفته در وب‌سایت شما می‌توانند عامل موفقیت یا شکست شما باشند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد:“بک لینک‌های باکیفیت، ۳۰% از امتیاز کلی صفحه‌ی شما در گوگل را شامل می‌شوند.”

عوامل مهم در تعیین رتبه سایت در گوگل

ما نمی‌توانیم به‌اندازه‌ی کافی در مورد اهمیت وجود لینک‌های داده‌شده به وب‌سایت شما تأکید کنیم. سایت‌های بی‌کیفیت، غیر مرتبط یا اسپم می‌توانند سایه‌ی مرگ در بالای سر خود را احساس کنند.

یک ابزار مفید که می‌توان از آن برای مشاهده‌ی وب‌سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند استفاده کرد، Ahrefs نام دارد. تنها کافی است در این سایت ثبت نام کرده و URL وب‌سایت خود را در ستون جست‌وجو وارد کنید. فهرستی از تمامی لینک‌هایی که تا به حال برای سایت خود به دست آورده‌اید به شما نمایش داده می‌شود.

همچنین، می‌توانید از کنسول جست‌وجوی گوگل برای بررسی لینک‌ها استفاده کنید. اگر نیاز دارید تا هرکدام از لینک‌ها را حذف کنید، از ابزار Google disavow tool استفاده کنید.

محتوای آینده‌نگر یا Future Proof تولید کنید

همان‌طور که بارها در وبلاگ نوین اعلام کردیم، محتوای حماسی، چیزی است که گوگل در هنگام رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها به آن توجه دارد. اگر قادر به تولید این محتوا هستید، در مقابلِ تغییرات بزرگ الگوریتم جدید گوگل مصون خواهید ماند.

دستورات ابتدایی برای ساخت این نوع از محتوا عبارتند از:

  • تولید محتوای بلند (حداقل ۱۵۰۰ کلمه)
  • استفاده‌ی فراوان از تصاویر و جلوه‌های بصری
  • به‌کارگیری فراوان اطلاعات
  • رجوع به منابع معتبر و موثق

تا زمانی که محتوای شما دارای این مشخصات باشد، هیچ جای نگرانی نسبت به آپدیت الگوریتم جدید گوگل وجود نخواهد داشت. اگر دقت کرده باشید، بیشتر مقالات موجود در وبلاگ نوین از این قاعده پیروی می‌کنند.

جمع‌بندی

از آنجایی که بسیاری از برندها برای دریافت ترافیک بیشتر و در نهایت، فروش محصولات خود به گوگل وابسته هستند، اینکه بسیاری از افراد نسبت به تغییرات الگوریتم گوگل نگران باشند، طبیعی به نظر می‌رسد. نگرانی از اُفت شدیدِ فروش تنها به خاطر یک آپدیت در الگوریتم جدید گوگل کاملاً قابل درک است.

اگر از شیوه‌ها و روش‌های نادرست استفاده می‌کنید، مطمئن باشید که وب‌سایت خود را در معرض خطر قرار داده و شانس اینکه رتبه‌بندی وب‌سایتتان آسیب ببیند را افزایش می‌دهید؛ اما اگر منطق گوگل را درک کرده و از بهترین شیوه‌های سئو استفاده کنید، هیچ جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

تغییرات در الگوریتم گوگل امری طبیعی و قطعی است، اما با رعایت نکات گفته‌شده همواره برای آن آماده خواهید بود. با این شیوه، شما بدون کمترین نگرانی و تأثیر منفی همچنان حجم ثابتی از ترافیک را حفظ خواهید کرد.

تجربه‌ی شما از آپدیت‌های الگوریتم گوگل در گذشته چیست؟ در حال حاضر به دنبال چه روشی برای خنثی‌سازی تغییرات این الگوریتم‌ها هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

عالی بود(4)جالب نیست!(0)