خانه / الگوریتم های سئو / الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

برخلاف الگوریتم پاندا و کبوتر که یک بروز رسانی و اضافات الگوریتم های قبلی گوگل بودند الگوریتم مرغ مگس خوار به عنوان یک مکمل برای الگوریتم اصلی گوگل بوده.

مقدمه ای بر الگوریتم مرغ مگس خوار

درحالی که بسیاری از الگوریتم بخش های الگوریتم اصلی هنوز در الگوریتم جدید هدید هستش. الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک میکنه که درک کنه کاربران هدفشون از جستجو یک کلیدواژه خاص در گوگل چیه.

گوگل مرغ مگس خوار رو در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳ معرفی کرده ولی از یک ماه قبل مورد استفاده قرار میگرفته این الگوریتم. بر خلاف الگوریتم های قبلی مثل پاندار و پنگوئن به نظر نمیاد که الگوریتم جدید تر یعنی مرغ مگس خوار تغییرات منفی شدیدی در وب داشته باشه.

این موضوع پذیرفته شده که به طور گسترده ای روی پایه دانش گوگل به با اسم ” نمودار دانش” یا “knowledge graph” داره. به هر حال جامعه سئو محلی گفتند که اثراتی رو در بخش موتور جستجوی محلی هم احساس کردند.

نمودار دانشی (knowledge graph) و جستجو با محوریت شناخت معنا(semantic search):
اگر به دنبال چرایی و هدف به وجود اومدن الگوریتم مرغ مگس خوار هستید باید با مفهومی خیلی مهمی که در موتور های جتسجو وجود داره به اسم : جستجو با محوریت شناخت معنا یا semantic search رو آشنا بشید.

یک سال قبل از انتشار مرغ مگس خوار گوگل نمودار دانشی خود رو منتشر کردش. البته بر خلاف اسمش در اینجا خبری از یک نمودار عددی نیستش بلکه متشکل از ویژگی های خاصه که باعث میشه صفحه جستجوی گوگل برای پاسخ بهتر به جستجوی هایی که درباره افراد مشهور, مکان ها و چیزهای دیگر هستند آماده بشه.

نمودار دانشی یا knowledge graph

وقتی صحبت از نمودار میشه ناخوداگاه یاد نمودارهای ریاضی می افتیم. در اینجا منظور بخشی از صفحه جستجو هستش که با توجه به نوع کلیدواژه ای که شما جستجو میکنید به شیوه ای خاصی اطلاعات رو نمایش میده. به طور عمومی  نمودار دانشی برای  شش مورد زیر هستش:

افراد معروف
مکان ها
فیلم
موسیقی
شرکت ها
دستور پخت غذا
البته میشه گفت که من تا الان با این ۶ مورد برخورد کردم و ممکنه کلی نمونه دیگه باشه.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

گراف دانشی از سال ۲۰۱۲ در امریکا شروع به کار کرده و در ۱۶ می ۲۰۱۲ به طور جهانی فعال شده. برای زبان فارسی گراف دانشی از ۹ ژانویه ۲۰۱۴ فعال شده.

با توجه به اینکه اطلاعات گراف دانشی از ویکی داده و ویکی پدیا استخراج میشود در صورتی که در یک زبان برای یک جستجو مقاله ای نباشد باعث میشه که گراف دانشی برای اون نمایان نشه در حالی که در جستجو با زبان های دیگر مخصوصا انگلیسی گراف دانشی وجود داشته باشه.

بیشتر بخوانید : آیا باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشید؟

نمودار های دانشی که در صفحه جستجو نمایش داده میشود حاوی پاسخ به سئوال شما مثل نمایش اطلاعات درباره یک نوع غذا و اطلاعاتی درباره ارزش غذایی خاص باشه. همانطور که در الگوریتم رنک برین درباره موضوع افزایش رضایت کاربران صحبت کردیم.

اینجا هم مجدد میگیم که گوگل به دنبال افزایش رضایت جستجو کنندگانه و چه بهتر که بتونه از طریق صفحه جستجو یک سری نیاز ها رو رفع کنه و به جستجوی بهتر کمک کنه. برای نمونه وقتی فیلمی رو جستجو میکنید لیستی از بازیگرانش رو هم میاره.

جستجو با محوریت شناخت معنا یا جستجوی معنایی یا semantic search:

جستجوی معنایی تلاش میکند که نتایج مناسبی رو در صفحه جستجو یا SERP رو زبان کئوری های جستجوی شده توسط کاربران و فرارتر از معنای کلمات, جستجوی معنایی درباره فهمیدن فهوم اون کلیدواژه جستجو شده هستش حتی اگر کاربر به طور مستقیم به اون اشاره نکنه.

در واقع معنای کلیدواژه ای که جستجو میکنه رو بفهمه و اون رو اولیت قرار بده تا صرفا کلمه کلیدی رو.

برای دیدن جستجوی معناشناختی در عمل بیاید نگاهی دوباره به chocolate chip cookies در تصویر بالای صفحه جستجو ها نگاهی کنیم. جستجوی معنای شناختی بر این عقیده هستش که علیرغم کلماتی مورد استفاده در جستجو, کاربر قصدی متفاوت از جستجو رو داشته.

به همین دلیل گوگل نتایج رو بر اساس زبان جستجو گر عرضه کرد. در نتیجه شاهد بودیم که صفحه جستجو چطوری از موارد مربوط به ساخت و استفاده کوکی استفاده میکند. ( به طور ساده کوکی اطلاعاتی هستش که سمت کاربر ذخیره میشه)

گوگل با جستجوی معنایی میتونه کلمات جستجو شده رو درک کنه و بر اساس واقعیت ها و رابط اونها کلمات رو درک کنه. تمرکز الگوریتم مرغ مگس خوار بر مطابقت کئوری جستجو شده با نتایج متکی بر هوش مصنوعی گول هستش. این یعنی توانایی تجزیه و تحلیل کلید واژه قصد کاربر از جستجو.

جستجو معنایی صرفا به همین جا خلاصه نمیشه و هنوز چیز های بیشتری هستش که در مقاله ای مفصلا دربارش توضیح میدیم. در اینجا اینکه این کار در وب چه تاثیری دارد صحبت میکنیم.

تصور کنید یک کاربر گوگل این کئوری (عبارت) رو در گوگل جستجو میکند. ” بهترین مکان برای چینی ها” گوگل میتواند محل رو به معنای یک رستوران و “چینی” را به عنوان یک نوع خاص از غذای رستوران تشخیص دهد و میفهمد در واقع ” بهتر مکان برای چینی ها” در واقع “بهترین رستوران چینی” هستش.

البته کوکی ها و جستجو های قبلی هنوز تاثیر گذار هستند در نتایج و جستجوی مفهومی و نتایج با الگوریتم های پیچیده تری محاسبه میشن.

آیا الگوریتم مرغ مگس خوار واقعا هستش؟

بیاید نشانه های وجود الگوریتم مرغ مگس خوار رو بررسی کنیم. یکی از اهداف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل اوردم جستجوی معنایی به موتور جستجوی گوگل بودش و ترجمه یک مفهوم به واقعیت. که در نهایت این تبدیل به یک استاندارد جستجو شود.

مقاله مرتبط : آپدیت الگوریتم Penguin 4.0 گوگل و آنچه باید درباره آن بدانید

این کار برای فهمیدن قصد واقعی جستجو کننده بهتر بودش به طوری که اگر کاربری بهتر مکان برای چینی ها” گوگل میفهمید منظور کاربر اینه که “بهترین رستوران چینی” و بر این اساس نتایج رو بهش نشون میداد. در اینجا الگوریتم های دیگه مثل کبوتر هم دخیل هستند که  رستوران های چینی نزدیک رو نشون بده.

مرغ مگس خوار و جستجوی صوتی

با توجه به بروز رسانی مرغ مگس خوار گوگل میشه گفت که گوگل یک گام در مسیر تسلط بیشتر در حیطه جستجوی صوتی برداشته. وقتی که مرغ مگس خوار در سال ۲۰۱۳ عرضه شد “جستجوی مکالمه” باعث ایجاد یک موج جدید در جستجو شد و درنهایت باعث ایجاد جستجوی صوتی شد. برای جستجوی صوتی گوگل رو مجبور کردش که زبان های طبیعی رو بشناسه.

با استفاده از گفتار برای جستجوی هایی مثل ” بهترین مکان برای غذای سنتی در نزدیکی من کجاست؟” با ” چگونه میتوانم شیر آب رو تعمیر کنم” استفاده میشد و این به نوبه خود جدید و تازه بودش.

به طور خلاصه تکنولوژی محدود به درک زبان بر اساس کلمه کلیدی جسته شده هستش و نمیتونه هدف جستجو رو بفهمه. پیشرفت های این چند سال در زمینه هوش مصنوعی باعث شده که گوگل بتونه با کمک هوش مصنوعی و جستجوی معنا شناختی و بروز رسانی مرغ مگس خوار برای کارکردن در دنیای زبان های طبیعی حرفی برای گفتن داشته باشه.

مرغ مگس خوار و جستجوی محلی

مرغ مگس خوار گوگل کمک زیادی به جستجوی محلی کرده. در ابتدا مرغ مگس خوار به نظر میرسید که میاد و اطلاعات بخش گراف دانشی و جعبه اطلاعاتی رو با اطلاعات جعلی پر میکنه مثلا وقتی کاربر عبارت ” وکیل تهران ” رو جستجو میکیرد گوگل میاد و کسب و کار های محلی نزدیک با این موضوع رو نشون میده.

بعضی از افراد اومدند و اسم کسب و کارشون رو کلیدواژه ای که جستجو میشه گذاشتند  و به عنوان اسپم شناخته شدند. این سناریو باعث کاهش تجربه کاربری شد و در نهایت گوگل این مشکل رو حل کرد.

علاوه بر این جامعه محلی جستجوگر ها بر این باورند که مرغ مگس خوار ممکنه دو نتیجه زیر رو نتایج محلی داشته باشه:

محلی سازی بیشتر نتایج ارگانیک (جستجوی معمولی)  برای نمایش برای کاربران محلی
حضور قابل توجه نتایج داریکتوری ها در نتایج جستجوی محلی
آیا سایت من توسط مرغ مگس خوار مورد بازرسی قرار گرفته؟
چطوری میشه فهمید که آیا الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بر روی سایت و کسب و کار ما تاثیر گذاشته یا نه. با توجه به اینکه صاحبان کسب و کار های محلی ممکنه با برخی از مشکلات موقت مثل کاهش ورودی محلی و جعبه اطلاعات های  اسپم روبرو شدند. اما به طور کلی به نظر نمیرسه که این بروز رسانی تاثیر منفی داشته باشه.

به هر حال اگر سایت شما رتبه اش یکهو کم شده که ممکنه به مرغ مگس خوار وابسته باشه در قدم اول باید لیست الگوریتم های گوگل رو پیدا کنید همراه با اخرین اپدیتشون. سپس موارد و عوامل تغییر رتبه رو بررسی کنید.

مرغ مگس خوار یک فرصت خوبه!

در پایان مقاله به بررسی فرصت های ایجاد شده توسط مرغ مگس خوار میپردازیم. الگوریتم مرغ مگس خوار باعث به وجود اومدن یک فرصت برای سایت هایی هستش که بتونند محتوایی برای جستجوی معنایی ایجاد کنند. گوگل هدف خودش رو بر درک عمیق قصد واقعی جستجوی کاربران تنظیم کرده  و به جای کلیدواژه ها دنبال مفهوم زیرین اونهاست.

کاربرد عملی

کاربرد عملی این الگوریتم اینه که اطمینان حاصل کنند که از لحاظ زبان طبیعی محتوای سایت خوبی دارند.. متاسفانه ممکنه الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به عنوان یک شکاف میان شیوه های قدیمی, اسپم و هرز و جستجوی مدرن ( جستجوی معنایی و جستجوی صوتی) باشند که جستجوگر با استفاده از زبان خودش جستجو میکنه.

سایت هایی که پاسخ دهنده برای جستجو های رایج و عمومی شناخته میشن ممکنه بتوننند به عنوان منابع مربوط به موضوعات خاص انتخاب شوند.

هنگامی که محتوای شما در جهت رفع یک مسئله یا یک سئوال مطرح میشه یا دقیق تر به عنوان قصد جستجوگر امکان داره نه تنها در نتایج جستجو محلی در مکان خوبی باشه بلکه به عنوان یک جعبه دانشی قرار بگیره. امروزه در نتایج گوگل رتبه هایی که به مسئله قصد جستجوگر پرداختند در اولیت هستش.

برای این کار لازمه:

درک قصد جستجو کننده
تحقیقات کلیدواژه
تحقیقات موضوعی برای کمک به بهبود سایت

منبع: seo tool box

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 3 =