خانه / دسته‌بندی نشده / الگوریتم mobilegeddon
الگوریتم mobilegeddon
الگوریتم mobilegeddon
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

الگوریتم mobilegeddon

عناوین

تا حالا اسم الگوریتم mobilegeddon به گوشتون خورده؟ به نظرتون تاثیر Mobile-Friendly روی سئو سایت شما چیه؟

در این مطلب به بررسی الگوریتم موبایل گدون یا mobilegeddon میپردازیم.

پس با موج سئو همراه باشید.

توی اپریل ۲۰۱۵ بودش که گوگل  بروز رسانی Mobile-Friendly یا موبایل فرندلی ( دوستدار موبایل) رو معرفی کرد. این آپدیت به سرعت سر زبان ها افتاد و با اسامی مختلفی مثل mobilepocalyse, mopocalypse, mobocalypse شد.

در نهایت گوگل اسم موبایل گدون mobilegeddon عمومیت بیشتری پیدا کرد و با الگوریتم mobilegeddon آپدیت موبایل فرندلی نام گرفت.

الگوریتم موبایل گدون mobilegeddon  چیه؟

گوگل توی این پست در بلاگ اصلی وبسمتر طبق روال همیشه درباره این بروز رسانی به طور مختصر توضیح دادم همراه با یک عکس که طراحی موبایل فرندلی یا دوستدار موبایل چطوری و چطوری نیستش:

این بروزرسانی هیچ نقطه میانی ندارید. یعنی اینکه صفحات شما دوستدار موبایل یا Mobile-Friendly هست یا اینکه نیست! چیزی در این میان مثل کمی دوستدار موبایل وجود ندارد.

روزی که این بروز رسانی به طور رسمی معرفی شد گوگل به طور یک اعلامیه به صاحبان وبسایتی که در گوگل وبمستر سایتشون رو معرفی کرده بودند ایمیلی فرستاد.

الگوریتم mobilegeddon نزدیک تر از اون چیزیه که فکر میکنید.

توی فبریه ۲۰۱۵ ( ۲۶ فبریه ۲۰۱۵)  که دوماه قبل از معرفی رسمی الگوریتم موبایل گددون بودش, گوگل یک پیام ارسال کرده که به ما میگفت فاکتور موبایل فرندلی بودن سایت رو به عنوان یک سیگنال سئو گسترش میده. این فرایند از اپریل ۲۰۱۵ شروع شده و ما باید براش خودمون رو اماده کنیم.

پیشگیری بهتر از درمان است!

گوگل چرایی این کار و چیزی که پشت اون هستش رو اعلام کرده:

” وقتی که کابران در دستگاه موبایل جستجو میکردند باید به نتایج مربوطه و بروز رو دریافت میکردند. مهم نبود اگر اطلاعات روی صفحات Mobile Friendly ( دوستدار موبایل) یا اپ ها هستند.”

توی ۲۱ اپریل ۲۰۱۵ یک لیست سه گانه از اینکه این اپدیت در چه مواردی تاثیر گذاری دارد ارائه داده:

فقط رتبه بندی توی دستگاه های موبایل رو تغییر میده ( در mobile frist indexing این مورد تغییر کرده)
نتایج جستجو رو در تمام های زبان ها در سطح دنیا رو تغییر میده
روی صفحات و مطالب تاثیر گذاره نه entire websites

این تغییر سریع اتفاق افتاد و در مقایس جهانی. صفحات شما که موبایل فرندلی بودند یا نه؟

این همه تغیر و تاثیر گذاری همگانی همش در طول یک هفته از زمان معرفی بودش.

بیشتر بخوانید : الگوریتم در برنامه نویسی چیست؟

مهم نبودش شما در چه صنعتی هستید. یک سایت شخصی یا سایتی به بزرگی دیجی کالا یا یک فروشگاه اینترنتی که در تهران فعالیت میکنه شما رو تحت تاثیر قرار میده این فرایند.

گوگل به سمت اول موبایل یا Mobile frist میره

این فقط یک بروز رسانی الگوریتمی ساده از طرف گوگل نیستش. این تغییر فرهنگ گوگل و تغییر سهم بازار تلفن های همراه در موتور جستجو گوگل هستش.

گوگل همیشه به دنبال ارائه یک تجربه ناب کاربری به کابران و افزایش رضایت اونهاست در اینجا هم کاربران موبایل با افزایششون و گرفتن سهم قابل توجه جستجو باعث ایجاد تغییر در ساختار گوگل برای ارائه نتایج بهتر به اونها شده

این بروزرسانی درباره  جستجوی ارگانیک نبودش در واقع در پاسخ به رفتار مصرف کننده که در اینجا کاربران موبایلی هستش بود.

گوگل این کار رو برای تغییر و سازگاری با رفتار مصرف کننده کرده و این یک تصمیم درست برای گوگله.

چرا گوگل این همه به تجربه کاربری کابران خودش اهمیت میده؟

عمده ترین دلیل درامد گوگله. بخش قابل توجه ای از درامد گوگل از تبلیغاته و به همین دلیل که گوگل میخواد بهترین تجربه کاربری رو ایجاد کنه تا افراد بیشتر و بیشتر از گوگل استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : آیا باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشید؟

گوگل یک موتور جستجوی پیش بینی نشده هستش و به دنبال رونق کار با توجه به افزایش نرخ رضایت کابران هستش.

آیا به وجود آومدن موبایل گددوم به عنوان یک فاجعه پیش بینی نشده هستش؟

ممکنه این رو شنیده باشید که تاثیر موبایل فرندلی از الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگئون بیشتره هستش.

واقعا اینطوره؟ قطعا نه!

وقتی که تازه این بروزرسانی به وجود اومده بود رو یادمه همه به دنبال این بودن که بگن اگر سایت شما ریسپانسیو نباشه دیگه کارت تمومه و موبایل فرندلی نبودی یعنی هیچی دیگه!

در هفته اولی که این الگوریتم اومد همه به دنبال تجزیه و تحلیل اوضاع بودن و اینکه چطوریی میتونن سایتشون رو در عرض یک هفته تغییر بدن با توجه به الگوریتم موبایل گددوم و طراحی موبایل فرندلی.

وقتی که سروصدا خوابید یک سئوال مهم به وجود اومد. اونم اینه که این بروز رسانی چه تاثیری داره؟

به طور کلی کارشناسان گفتند که بروز رسانی همانطور که در نظر داشتند. صفحاتی که دوستدار موبایل نبودند توی صفحه نتایج جستجوی گوگل رتبشون کاهش پیدا کرد و یک جورایی سقوط کردند.

دکتر پیتر میرز از ماز moz درباره تاثیر بروز رسانی mobilegeddon گفته که اینجا میتونید بخونید. که نشون دهنده تاثیر این بروز رسانی از قبل  تا بعد هستش.

از انجای که ماز کست تنها دکستاپ رو کاوش میکرده. ماز در واقع بخش موبایلی مازکست رو به خاطر این اپدیت ساخته تا کاوش کنه که چطوری این اپدیت در سایت ها تاثیر میذاره.

ریسپانسیو

بازدید از این سایت ها با استفاده از مرورگر تلفن های همراه و پردازنده های ضعیف تر نشون میده که سرعت صفحه و زمان بارگذاری صفحه عامل فاکتور بندی قوی تریه نسبت به اپدیت جدید یعنی موبایل فرندلی .

توی سایت های ریسپانسیو شما به طور کلی یک کد نویسی بیشتری دارید و این میتونه میزان زمان لود سایت رو بیشتر و سایت رو کند تر نشون بده درحالی که اگر با گوگل تست کنید هنوز به شما میگه که موبایل فرندلی هستید.

طراحی رسیپانسیو برای موبایل باعث ایجاد سایت موبایل فرندلی میشه اگر هم سایتی غیر موبایل فرندلی دارید حتما به زمان رسیدن اولین بایت توجه کنید.

کالین به نکته جالبی اشاره کردش. تقریبا در ۲۰۱۵ بود که عامل سرعت مهم و مهم تر شد برای یک سایت و جزو عوامل رتبه بندی در نظر گرفته میشد. این تغییر باعث شد که سایت های سنگین تر موبایل فرندلی به جای سایت های سبک تر غیر موبایل فرندلی در جایگاه بالاتری قرار بگیرند. (البته این نظریه هستش و هنوز تایید کامل نشده از طرف گوگل)

گوگل

این یکی از اولین اپدیت های گوگله که به افراد توضیح داده دقیقا چه چیزی رو انتظار داره و به چه شکل. زمانی که این فرایند شکل میگیریه و اینکه وبمستران چقدر زمان دارند تا این رو پیاده کنند و زمان بیرون اومدنش رو.

این بروز رسانی بیشتر به خاطر فرستادن افراد به سمت موبایل فرندلی بودش. بیشتر  از این احتمال این وجود داره که یک تست بوده برای اینکه ببینید چطوری تاثیر میگذاره با ارسال اطلاعات به افراد تا قبل از معرفی نهایی اپدیت با اینکار باعث میشه میزان شکایات و مشکلات کمتر بشه.

توصیه می شود خوانده شود : الگوریتم های سئو و رازهای سئو درباره آن

گوگل قبل از بقیه به پیشواز موبایل فرندلی رفته و زمانی زیادی رو برای ایجاد یک نسخه موبایل فرندلی از صفحات خودش صرف کرده. تا تجربه کاربری, کاربران موبایل رو بهبود ببخشه و مشکلات کمتری هنگام جستجو داشته باشند.

افزایش سرعت

هیچ کس به طور کامل نمیتونه از این مسئله شکایت کنه چون به طور کلی اتفاقی رخ نداده. این موبایل گددون نیستش بلکه بیشتر افزایش سرعت برای موبایله که اکثر اواقات همه چیز خوب بود.

با گذشت زمان و حالا که ۲۰۱۸ هستیم دیگه موبایل فرندلی جزوی از وب شده و اینگونه بود که یک اپدیت گوگل تونست تجربه کاربری افراد رو بهبود ببخشه.

گوگل از این سبک بروزرسانی به عنوان یک مکانیسم تحول وب استفاده کرده. اگر به گذشته و اوایل دوران گوگل برگردیم با معرفی تاثیر بک لینک و کمی قبل تر موبایل فرندلی و SSL و جدیدا هم رنک برین همه و هم برای اینجا تغییرات در استاندارد های وب سایت ها در مدت زمان کوتاهی هستش.

با توجه به اینکه گوگل بزرگ ترین موتور جستجو هستش این کار ها رو برای بهبود تجربه کلی کاربران در این صعنت مورد استفاده قرار میده. الگوریتم mobilegeddon با اینکه تاثیر انچنان زیادی در رتبه بندی نداشت اما باعث ایجاد یک تجربه کاربری ناب برای کاربران موبایلی شد.

از نسخه دوم الگوریتم Mobilegeddon چه خبر؟

حدود یک سال بعد از معرفی یعنی  ۱۶ مارس ۲۰۱۶ گوگل اعلام کرد که در اوایل مه سیگنال رتبه بندی تلفن همراه رو تقویت میکنند و به افرادی که موبایل فرندلی رو رعایت میکنند رتبه بهتری میده.

این مطلب رسمی گوگل با روش مشابه نسبت به پست سال قبلش شروع شده:

” ما دریافتیم که نتایج جستجو نباید وابسته به دستگاه خاصی باشد و شما باید بهترین پاسخ را داشته باشید. چه در تلفن همراه و دکستاپ. سال گذشته ما از صفحات موبایل فرندلی به عنوان یک سیگنال رتبه بندی در جستجوی هایی که کاربران موبایل انجام میدادند استفاده کردیم.

امروز اعلام میکنیم که با شروع شدن ماه مه ما بروزرسانی جدیدی ارائه میکنیم که اثر سیگنال رتبه بندی را افزایش دهد تا کاربران ما صفحات بیشتری که مناسب انهاست رو پیدا کنند.

با انجام این کار گوگل فهمید که صفحات موبایل فرندلی دو برابر شده! در روز ۱۲ ماه مه سال ۲۰۱۶ اقای John Mueller در توییتر اعلام کرد:

تغییرات موبایلی به طول کامل پیاده سازی شده. همچنین اگر شما قبلا صفحه موبایل فرندلی داشتید در این اپدیت تغییر رتبه ای نخواهید داشت.
وقتی که از اقای مولر درباره اینکه این اپدیت دوم الگوریتم موبایل گددون هستش یا نه پرسید شد. گفت واقعیتش نه

وقتی که برمیگردیم به زمانی که اپدیت ها و الگوریتم های پاندا و پنگئون ارائه شده و واکنش هایی که داشته رو بررسی میکنیم واقعا شگفت زده میشیم از واکنش ها در هر بروز رسانی.

هنگام ارائه بروز رسانی موبایل فرندلی برای اولین بار در این صنعت دیدم که افراد پرسش های خود رو به اشتراک میگذارند و کارهایی که برای افزایش بهبود تجربه کاربری در سایتشون انجام میدن رو میگن.

این فرایند رو میشه به گوگل نسبت داد که که به اندازه کافی درباره این بروز رسانی و اینکه چه کاری باید دقیقا انجام بدن گفته بود و اینکه این بروز رسانی کاربران احساس میکردند که به نفع اونها هم هستش در صورتی که برای بقیه بروز رسانی ها اینطور نبودش.

گوگل به گفته های خودش درباره موبایل فرندلی و موبایل گددون عمل کرد که یک گام مثبت برای گوگل و صنعت موتور های جستجو بود.

میراث الگوریتم Mobilegeddon چیست

در پایان باید بگم که گوگل در این برو رسانی سه نکته رو نشون داد

اینکه اونها میتونند تغیرات رو فرای ترافیک و رتبه بندی تغییر دهند در اینجا باعث طراحی مجدد سایت ها برای موبایل فرندی بودن بود
هر بروزرسانی الگوریتم نباید گیج کننده و سخت باشه و میتونه به راحتی با در جریان قرار دادن افراد انجامش داد.

منبع : SeoToolBox

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 17 =